היבריסטים - 'הבראיזם נוצרי'
ציטוט
"בשליש האחרון של המאה ה-15 ובייחוד לאורך חציה הראשון של המאה ה-16,כמה מלומדים קתולים אירופים, רובם בעלי מעמד נכבד בעולם המחקר המזרחני והלשוני או בהיררכיה הכנסייתית, גילו עניין רב בספרות הקבלה. מלומדים נוצרים אלה קראו בכתבי הקבלה במקורם, תרגמו אחדים מכתבים אלה ללטינית, חיברו להם פירושים או שכתבו עליהם פרפרזות, ובעיקר שילבו יסודות מתורות הקבלה השונות בחיבורים שכתבו. הבסיס לעניין נוצרי זה בקבלה
נעוץ באמונה, שמקורה במסורת היהודית ושאותה אימצו מלומדים נוצרים אלו, שלפיה הקבלה היא תורת אמת אזוטרית קדומה החושפת פן פנימי בתורה הכתובה. באופן טבעי, עבור אותם מלומדים נוצרים הייתה 'התורה הכתובה' בראש ובראשונה בשורתו של ישוע המצויה בברית החדשה, ולצדה גם הברית הישנה. בדומה לתפיסות יהודיות מסורתיות האמינו אותם נוצרים כי עיקרי הקבלה נגלו למשה רבנו בסיני ולאחר מכן נמסרו בעל פה בשרשרת כוהנית או
פרושית עד לתקופת המשנה, בקירוב לימי חייו של ישוע, אז הועלו על הכתב על ידי תנאים אחדים. מלומדים נוצרים אלה פיתחו עיבודים רעיוניים-דתיים אישיים, המשלבים את תפיסותיהם הדתיות, הפילוסופיות, המיתיות והמשיחיות הלא-יהודיות עם תכנים קבליים מסוגים שונים, כאשר כל אחד מהם פועל מתוך מוטיבציות ולקראת מטרות הייחודיות לו.
אף כי איני מתייחסת לכותבים נוצרים אלה כקבוצה או זרם מחשבה לכיד, ניכרות התעוררות ופריחה בכתיבה מסוג זה בתקופת זמן מסוימת - מסוף המאה החמש-עשרה, וביתר שאת לאורך המאה השש-עשרה. לפיכך עלינו לתת את הדעת לרקע ההיסטורי והתרבותי המשותף לכותבים אלה ולנסיבות ההיסטוריות והתרבותיות שאפשרו או אף הזמינו עניין נוצרי בקבלה היהודית דווקא בתקופה זו. נראה כי יש לחפש אחר שורשיו של רקע רנסנסי זה בשלהי ימי הביניים, עם התבססותן של שתי תופעות היסטוריות ותרבותיות.
1 אציין כמה פריטי מחקר מבואיים על נושא זה:
,Blau;Anfange,Scholem,SecretKabbalistes,Zohar,Secret;interpretationChristian
,וירשובסקי, בין השיטין; ,YatesPhilosophy
Occult (על מחקרה של ייטס ראו: Hermeticism and Kabbalah , Idel ( ; אידל,
הפירוש המאגי; אידל, מבוא לנאום; ;garbChristian,Idel;RenaissanceCultural,IdelReflections,Idel
;הקובץ הצרפתי: ; book Hebrew , Ruderman ; chretiens Kabbalistes ,Jacquemier;ChristiansandCabalists,McGinn;RenaissanceItalian,
Ruderman, Campanini ; Rinascimento del cristiani Cabbalisti , Campanini ; Chretienne
Kabbale Was , Biggemann - Schmidt ; influences Jewish , Dan ; Italie en chretienne
kabbale 76-5,Academy,Hanegraaff;ist
הראשונה היא לימוד השפה העברית על ידי קבוצות קטנות של מלומדים נוצרים, על פי רוב נזירים, מתוך מטרה להשיג הבנה מילולית ונכונה יותר של כתבי הקודש במקורם. שאיפה זו להכרת המקור העברי צוינה לעתים קרובות במושג ההירונימי veritashebraica, וכתופעה היסטורית היא מכונה בפי חוקרים 'הבראיזם נוצרי'. מפורסם וידוע כי חלק מאבות הכנסייה עסקו בשפה העברית ובתרגום המקרא כבר בשלהי העת העתיקה, אולם בכל הנוגע לימי הביניים נהוג למקם את ראשית התעצמותו של ההבראיזם במאה השתים-עשרה בפריס, וביתר שאת במאה השלוש-עשרה ואילך, שאז ידועות לנו דוגמאות רבות של נוצרים הלומדים עברית לצורך הגהת תרגומי המקרא ופרשנותם. מבחינה גאוגרפית בתקופות המוקדמות עיקר הפעילות ההבראיסטית מקושרת לאנגליה ולצרפת - שני מרכזי לימוד עברית שביניהם התקיימו גם מעברי ידע בתחום זה - ולאחר מכן לאיטליה, גרמניה ועוד.כפי שהראו החוקרים, הבראיסטים נוצריים ימי-ביניימים אלה לא הסתפקו בקריאת כתבי הקודש במקורם אלא פנו להיעזר, גם אם מתוך זהירות מופגנת, בפרשנות יהודית למקרא.
התופעה השנייה היא הופעתה של ספרות פולמוס נוצרית אנטי-יהודית המתבססת לראשונה על היכרות טובה עם חיבורים רבניים במקורם, תוך כדי תרגום קטעים מתוכם ללטינית לצורך ויכוח עמם. החיבור הידוע והמשפיע ביותר בהקשר זה הוא 'פגיון האמונה' של רמון מרטי (שנת 1280 בקירוב),
2 הספרות המחקרית על הבראיזם נוצרי היא רחבת היקף, ואתייחס כאן לחלק קטן
מתוכה. המחקרים המכוננים בנושא ההבראיזם הנוצרי במאה העשרים נכתבו על ידי
סמולי. ראו בעיקר BibletheofStudy,Smalley;ScholarshipHebrew,Smalley.
שורה של מחקרים חשובים נכתבת בשנים האחרונות על ידי ברנט. בהם ראו ,BurnettChristian , Burnett ; Targum , Burnett ; Philosemitism , Burnett ; Hebraism
Christian HebraismChristianFrom,Burnett;Aramaism,Burnett;PrintingHebrew
,ואחרים.
קלפר עסקה בפרנציסקנים, ובייחוד בניקולס מלירה, ראו Insight,Klepper.על הבראיזם
מוקדם באנגליה בימי הביניים ראו -Olszowy;Knowledge,Schlanger-OlszowyHebraismChristian,Schlanger-Olszowy;School,Schlanger
.על ראשית ההבראיזם
בצרפת ראו למשל Premiers,Engammare,וכן מאמרו של סקרה על תקופת הרנסנס chretiensHebraisants,Secret
,ועל איטליה ראו moremQuia,Droge.מרתקת וחשובה
שאלת אופן ההשפעה של ההבראיזם הנוצרי על יחסי יהודים ונוצרים, בין 'אנטישמיות'
ל'פילושמיות'. בנושא זה ראו את הסתייגותו של ברנט מגישתו של אוברמן (,ObermanDiscovery(
,במסגרתה הוא מציע טיפולוגיה מפורטת ומדויקת יותר ל'פילושמיות',
כפי שמונח זה נדון במחקרים מוקדמים יותר והוגדר בין היתר על ידי דוד כץ. ברנט
מציע להשתמש בהקשר של ההבראיזם הנוצרי במונח 'פילושמיות משנית' (secondary philosemitism(
,שטבע וולפראם קינציג, לתיאורו של היחס לאלמנטים יהודיים כאל דבר
נחשק, גם אם כלל לא נערץ (ראו Burnett(. " סוף ציטוט
מתוך הספר: משיח נוצרי־קבלי ברנסנס: גיום פוסטל וספר הזוהר
מחבר/ים: יהודית וייס
מקום ההוצאה: רעננה
שם ההוצאה: הקיבוץ המאוחד
שנת ההוצאה: 2016
עמוד: 13-14."
https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=104233828#14.0.0.default
בדומה להיבריסטים פעל מיסטיקן בשם אליפז לוי. על הקשר שלו לקלפי הטארוט ידובר בהמשך
יש הטוענים שכיום ההיבריסטים הם "קראים". אולם, הקשר שלהם עם טארוט איננו ידוע לי.
קראים - היהודים האבודים
כל הזכויות לספר "הסודות של איווט " שייכות לי.
סופ"ש נעים
רחל
ציטוט
"בשליש האחרון של המאה ה-15 ובייחוד לאורך חציה הראשון של המאה ה-16,כמה מלומדים קתולים אירופים, רובם בעלי מעמד נכבד בעולם המחקר המזרחני והלשוני או בהיררכיה הכנסייתית, גילו עניין רב בספרות הקבלה. מלומדים נוצרים אלה קראו בכתבי הקבלה במקורם, תרגמו אחדים מכתבים אלה ללטינית, חיברו להם פירושים או שכתבו עליהם פרפרזות, ובעיקר שילבו יסודות מתורות הקבלה השונות בחיבורים שכתבו. הבסיס לעניין נוצרי זה בקבלה
נעוץ באמונה, שמקורה במסורת היהודית ושאותה אימצו מלומדים נוצרים אלו, שלפיה הקבלה היא תורת אמת אזוטרית קדומה החושפת פן פנימי בתורה הכתובה. באופן טבעי, עבור אותם מלומדים נוצרים הייתה 'התורה הכתובה' בראש ובראשונה בשורתו של ישוע המצויה בברית החדשה, ולצדה גם הברית הישנה. בדומה לתפיסות יהודיות מסורתיות האמינו אותם נוצרים כי עיקרי הקבלה נגלו למשה רבנו בסיני ולאחר מכן נמסרו בעל פה בשרשרת כוהנית או
פרושית עד לתקופת המשנה, בקירוב לימי חייו של ישוע, אז הועלו על הכתב על ידי תנאים אחדים. מלומדים נוצרים אלה פיתחו עיבודים רעיוניים-דתיים אישיים, המשלבים את תפיסותיהם הדתיות, הפילוסופיות, המיתיות והמשיחיות הלא-יהודיות עם תכנים קבליים מסוגים שונים, כאשר כל אחד מהם פועל מתוך מוטיבציות ולקראת מטרות הייחודיות לו.
אף כי איני מתייחסת לכותבים נוצרים אלה כקבוצה או זרם מחשבה לכיד, ניכרות התעוררות ופריחה בכתיבה מסוג זה בתקופת זמן מסוימת - מסוף המאה החמש-עשרה, וביתר שאת לאורך המאה השש-עשרה. לפיכך עלינו לתת את הדעת לרקע ההיסטורי והתרבותי המשותף לכותבים אלה ולנסיבות ההיסטוריות והתרבותיות שאפשרו או אף הזמינו עניין נוצרי בקבלה היהודית דווקא בתקופה זו. נראה כי יש לחפש אחר שורשיו של רקע רנסנסי זה בשלהי ימי הביניים, עם התבססותן של שתי תופעות היסטוריות ותרבותיות.
1 אציין כמה פריטי מחקר מבואיים על נושא זה:
,Blau;Anfange,Scholem,SecretKabbalistes,Zohar,Secret;interpretationChristian
,וירשובסקי, בין השיטין; ,YatesPhilosophy
Occult (על מחקרה של ייטס ראו: Hermeticism and Kabbalah , Idel ( ; אידל,
הפירוש המאגי; אידל, מבוא לנאום; ;garbChristian,Idel;RenaissanceCultural,IdelReflections,Idel
;הקובץ הצרפתי: ; book Hebrew , Ruderman ; chretiens Kabbalistes ,Jacquemier;ChristiansandCabalists,McGinn;RenaissanceItalian,
Ruderman, Campanini ; Rinascimento del cristiani Cabbalisti , Campanini ; Chretienne
Kabbale Was , Biggemann - Schmidt ; influences Jewish , Dan ; Italie en chretienne
kabbale 76-5,Academy,Hanegraaff;ist
הראשונה היא לימוד השפה העברית על ידי קבוצות קטנות של מלומדים נוצרים, על פי רוב נזירים, מתוך מטרה להשיג הבנה מילולית ונכונה יותר של כתבי הקודש במקורם. שאיפה זו להכרת המקור העברי צוינה לעתים קרובות במושג ההירונימי veritashebraica, וכתופעה היסטורית היא מכונה בפי חוקרים 'הבראיזם נוצרי'. מפורסם וידוע כי חלק מאבות הכנסייה עסקו בשפה העברית ובתרגום המקרא כבר בשלהי העת העתיקה, אולם בכל הנוגע לימי הביניים נהוג למקם את ראשית התעצמותו של ההבראיזם במאה השתים-עשרה בפריס, וביתר שאת במאה השלוש-עשרה ואילך, שאז ידועות לנו דוגמאות רבות של נוצרים הלומדים עברית לצורך הגהת תרגומי המקרא ופרשנותם. מבחינה גאוגרפית בתקופות המוקדמות עיקר הפעילות ההבראיסטית מקושרת לאנגליה ולצרפת - שני מרכזי לימוד עברית שביניהם התקיימו גם מעברי ידע בתחום זה - ולאחר מכן לאיטליה, גרמניה ועוד.כפי שהראו החוקרים, הבראיסטים נוצריים ימי-ביניימים אלה לא הסתפקו בקריאת כתבי הקודש במקורם אלא פנו להיעזר, גם אם מתוך זהירות מופגנת, בפרשנות יהודית למקרא.
התופעה השנייה היא הופעתה של ספרות פולמוס נוצרית אנטי-יהודית המתבססת לראשונה על היכרות טובה עם חיבורים רבניים במקורם, תוך כדי תרגום קטעים מתוכם ללטינית לצורך ויכוח עמם. החיבור הידוע והמשפיע ביותר בהקשר זה הוא 'פגיון האמונה' של רמון מרטי (שנת 1280 בקירוב),
2 הספרות המחקרית על הבראיזם נוצרי היא רחבת היקף, ואתייחס כאן לחלק קטן
מתוכה. המחקרים המכוננים בנושא ההבראיזם הנוצרי במאה העשרים נכתבו על ידי
סמולי. ראו בעיקר BibletheofStudy,Smalley;ScholarshipHebrew,Smalley.
שורה של מחקרים חשובים נכתבת בשנים האחרונות על ידי ברנט. בהם ראו ,BurnettChristian , Burnett ; Targum , Burnett ; Philosemitism , Burnett ; Hebraism
Christian HebraismChristianFrom,Burnett;Aramaism,Burnett;PrintingHebrew
,ואחרים.
קלפר עסקה בפרנציסקנים, ובייחוד בניקולס מלירה, ראו Insight,Klepper.על הבראיזם
מוקדם באנגליה בימי הביניים ראו -Olszowy;Knowledge,Schlanger-OlszowyHebraismChristian,Schlanger-Olszowy;School,Schlanger
.על ראשית ההבראיזם
בצרפת ראו למשל Premiers,Engammare,וכן מאמרו של סקרה על תקופת הרנסנס chretiensHebraisants,Secret
,ועל איטליה ראו moremQuia,Droge.מרתקת וחשובה
שאלת אופן ההשפעה של ההבראיזם הנוצרי על יחסי יהודים ונוצרים, בין 'אנטישמיות'
ל'פילושמיות'. בנושא זה ראו את הסתייגותו של ברנט מגישתו של אוברמן (,ObermanDiscovery(
,במסגרתה הוא מציע טיפולוגיה מפורטת ומדויקת יותר ל'פילושמיות',
כפי שמונח זה נדון במחקרים מוקדמים יותר והוגדר בין היתר על ידי דוד כץ. ברנט
מציע להשתמש בהקשר של ההבראיזם הנוצרי במונח 'פילושמיות משנית' (secondary philosemitism(
,שטבע וולפראם קינציג, לתיאורו של היחס לאלמנטים יהודיים כאל דבר
נחשק, גם אם כלל לא נערץ (ראו Burnett(. " סוף ציטוט
מתוך הספר: משיח נוצרי־קבלי ברנסנס: גיום פוסטל וספר הזוהר
מחבר/ים: יהודית וייס
מקום ההוצאה: רעננה
שם ההוצאה: הקיבוץ המאוחד
שנת ההוצאה: 2016
עמוד: 13-14."
https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer.aspx?nBookID=104233828#14.0.0.default
בדומה להיבריסטים פעל מיסטיקן בשם אליפז לוי. על הקשר שלו לקלפי הטארוט ידובר בהמשך
יש הטוענים שכיום ההיבריסטים הם "קראים". אולם, הקשר שלהם עם טארוט איננו ידוע לי.
קראים - היהודים האבודים
קראים - היהודים האבודים
יש להם חלק בדמותה של היהדות כפי שאנו מכירים אותה, על אף שפרשו ממנה בסערה. בתחילה היוו הקראים כשליש מהעם, אך לאחר שבידלו עצמם מהיהודים הרבניים, התנתקו הקראים במזרח אירופה. הם אמנם ניצלו מהשואה - אך כמעט שנעלמו
www.ynet.co.il
כל הזכויות לספר "הסודות של איווט " שייכות לי.
סופ"ש נעים
רחל
נערך לאחרונה ב: