מי יודע:שינוי הגדרת מאבחנות?

  • פותח הנושא N u k
  • פורסם בתאריך

N u k

New member
מי יודע:שינוי הגדרת מאבחנות?

שלום לכולם:) אני מתחילה את לימודי התואר השני שלי בחינוך המיוחד בשנה הקרובה, במקביל ללימודי מאבחנות שנה ראשונה. הבנתי שעומדת להתחולל סופה קשה: מאבחנות יוכלו להיות אך ורק מסיימות תואר שני בפסיכולוגיה?! האם שמעתי שמועה מבוססת, או המצאה חסרת כל ביסוס? כל מי שיודע- אנא, הגיבו. אולי כך תחסכו, לפחות לי, שנתיים וכ-20,000 ש"ח... ותנתבו קריירה לכיוון פרודוקטיבי יותר:) תודה רבה מראש :)
 

החורזת**

New member
תלוי איזה מאבחנות. אבחון דידקטי

יכול ויוכל להיעשות על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת. אבחון ליקויי למידה לצורך השמה בחינוך מיוחד או לשם מתן המלצות לגבי דרכי למידה והיבחנות (הקלות בשפת עמך) דורש אבחון רב תחומי (פסיכו-דידקטי) והוא יכול להיעשות רק על ידי פסיכולוג חינוכי או פסיכולוג בעל תואר שני שעבר הכשרה באבחון ליקויי למידה.
 

N u k

New member
חורזת יקרה,

מבחינה מעשית, ידוע לי כי היום המלצות מאבחנת דידקטית מתקבלות...ולפי תגובתך- רק עד רמת הבגרות, שבה יש צורך באבחון פסיכולוגי דידקטי. הם דייקתי? לפי מה שכתבת לי עכשיו, אין שינוי, בעצם.
 

N u k

New member
דרך אגב, לחורזת

האם את מאבחנת? מהיכן הידע? האם יש פירסום רשמי לגבי העניין שאת מכירה?
 

החורזת**

New member
בפועל בדרך כלל אבחונים דידקטיים

נערכים בעיקר בבי"ס יסודי או כהשלמה לאבחון פסיכולוגי ובחטיבת ביניים ותיכון הדרישה לאבחון פסיכו-דידקטי. בחוזר מנכ"ל המדבר על בחינות הבגרות ועל חוק החינוך המיוחד, יש פירוט איזה גורם רשאי לאבחן מה.
 

Diana M

New member
לימודי איבחון בשילוב תואר שני בחנ"מ

מומלצים ביותר. ולגבי דאגתך בענין המעמדן של המאבחנות הדידקטיות, מעמדן עומד רק להתחזק. בתוקף הרחבת חוק חינוך מיוחד , ניתן להגיש ילדים לדיון בועדות שילוב לצורך מתן זכאות רק בליווי מסמך קביל הקובע את סוג החריגות/לקות בגינה הם זכאיים להחשב כבעלי צרכים מיוחדים. המשמעות של הנ"ל היא שלא ניתן עוד לתת סיוע לילדים לגביהם קיים ספק בענין לקות למידה, אלא אם כן אובחנו ככאלה. בעוד את מרבית האיבחונים לצורך הגדרת לקויות/חריגויות שונות ניתן להשיג בקהילה (מסמכים רפואיים בתחומים שונים/מסמכים פסיכיאטריים וכד') הרי שאיבחון לאיתור לקות למידה ניתן לקבל בשתי דרכים עיקריות: באופן פרטי (גם ניצן ושות', נחשבים פרטי לצורך הענין) או באמצעות מערכת החינוך, שזה אומר איבחון של פסיכולוג חינוכי או מאבחנת דידקטית. עד כה איבחונים דידקטיים היו מצרך יקר ערך שרק מעטים זכו לו במערכת החינוך. כעת החוק דורש שינוי, היות וחוק מעצם היותו כזה דורש שיוויון עבור כולם, חובה על משרד החינוך לאפשר לכל ילד (הזקוק לכך) קבלת איבחון , אחרת יווצר מצב שרק בעלי יכולת כלכלית יבטיחו סיוע ומשאבים לילדיהם, מצב בלתי נסבל בעליל. המסקנה של כל הנ"ל, משרד החינוך נתן לגיטימציה מלאה להקצות שעות ועדה ישובית למאבחנים דידקטיים. כבר בשנה זו הוגדלו באופן משמעותי התקנים של המאבחנים הדידקטיים בכל המתי"אות ובשנה הבאה מגמה זו תלך ותגדל. באזור בו אני עובדת תוקצה החל מהשנה"ל תשס"ה מאבחנת לכל שני בתי ספר ובממוצע יעשו 2-3 איבחונים דידקטיים בכל בית ספר בחודש. כמובן שישנן גם בעיות רבות. כל נושא האיבחון הדידקטי פרוץ לחלוטין. לצד אנשי מקצוע מעולים ישנם גם לא מעט שרלטנים. זמן האיבחון לא ברור. בעוד שלמאבחנת אחת לוקח 4 שעות לאבחן ילד לאחרת זה יקח 6 שעות או שני מפגשים. ישנן מאבחנות העובדות על פי הגישה הדינמית, שיטה מעולה, אך מאריכה את זמן האיבחון באופן משמעותי. קיימים ויכוחים לגבי זמן הנדרש לניתוח הממצאים וכתיבת הדוחות. לא בכל מקום מתקיים מערך הדרכה וליווי לאחר איבחון. אך אני מאמינה כי בסופו של דבר הנושא יובנה ברמה מקומית וארצית. ולסיכום, מילה לגבי פסיכולוגים ומאחבנים דידקטיים. מרבית הפסיכולוגים שאני מכירה לא מתמחים בלקויות למידה ואלה שכן, אינם נותנים תוכנית עבודה מעשית על סמך ממצאי האיבחון ולא אחת לאחר איבחון כזה נדרש איבחון של מאבחנת דידקטית שתתן הדרכה מעשית למי שעובד עם הילד. בעיני איבחון דידקטי אינו אישור לקבלת התאמות/הקלות, אלא מסמך המאפשר בניית תוכנית מקצועית ומפורטת אשר מאפשרת לקדם את הנבחן בהתאם לצרכיו. לא די באיבחון לבצע מיפוי ואיתור של תיפקודים/תפיסות/פונקציות לקויות על מנת שאיבחון יהיה בעל ערך ממשי לעבודה, יש לנתח כיצד אלה משפיעות על תיפקודו האקדמי של התלמיד ובאותה מידת חשיבות מה ניתן לעשות וכיצד יש לעבוד עימו על מנת שיתרחש שינוי. שאלת, קיבלת את דעתי בנושא. מאחלת לך הצלחה ומוסיפה רק עוד הערה קטנה, לא ציינת האם את בעלת נסיון בהוראה מתקנת. לדעתי קשה מאוד עד בלתי ניתן לאבחן ולתת המלצות ללא רקע של לפחות מספר שנים בהוראה מתקנת. חג שמח דיאנה
 

12124

New member
היכן ניתן ללמוד אבחון בשילוב תואר ש

תואר שני?
 

Diana M

New member
באוניברסיטת חיפה יש מחלקה מצויינת

ללימודי לקויות למידה במסלול קליני לקראת תואר מוסמך. ניתן לשלב כמובן לימודי חינוך מיוחד לתואר שני תוך בחירת קורסים רלוונטיים בלקויות למידה במקביל ללימודי תעודה באבחון דידקטי. דיאנה
 

N u k

New member
תואר שני ומאבחנות

אני שמעתי בינתיים על לימודים כאלה בבר אילן (ההרשמה הסתיימה לפני כשבוע, ולא תחודש אלא בעוד שנתיים), אך שמעתי בינתיים רק דיעות שליליות. אין לי דיעה אישית לגבי התכנית במכון חדד, אלא רק בעקיפין- מה ששמעתי מאחרים שלמדו שם. באופן אישי, ביררתי והתקשרתי- אין להם ידיעון, את לאממש יודעת מה כוללים הלימודים שם, או מי מלמד, אין שום מידע, ומקבלים מעט מאד בנות בכל שנתיים. האיבחון הוא בעברית בלבד, ללא לימודי המשך. זה מה שידוע לי. אם יש מישהו שיודע ממקור ראשון עוד- מוזמן להגיב- גם אני מנסה תמידית להשיג עוד מידע. בהצלחה!!!
 

Diana M

New member
מכון חדד

חצטרפת לדעה השלילית (דעה אישית בלבד כמובן). שמעתי הרצאה ממושכת של מנהלת המכון על התוכנית ועל המכון. לא התרשמתי כי קיים בסיס אקדמי מעמיק וחבל. אבל שוב..זו דעה אישית בלבד. דיאנה
 

12124

New member
משהו יודע מהם תנאי הקבלה במידה ויש

לי תואר ראשון (B.E.D)בחינוך מיוחד , כמה שנים של ניסיון צריך . תודה
 

N u k

New member
קבלה לאן?

לכל מקום תנאיו הוא. פשוט פני לכל גוף שנראה לך רלוונטי, זה מה שאני עשיתי, ועדיין עושה. בעיקרון, צריך תואר ראשון+ תעודת הוראה (שוב, בדרך כלל, לא תמיד), וכמובן שעדיף ניסיון בחינוך המיוחד, או בחינוך. בהצלחה!!
 
למעלה