מי יכול לעזור בשאלה לגבי תפילת ר"ש

giingiit

New member
מי יכול לעזור בשאלה לגבי תפילת ר"ש

להלן השאלה: בקריאת התורה צוין שבר"ה היו מקריבים פר אחד, איל אחד, 7 כבשים ושעיר לחטאת. בתפילת מוסף מזכירים את הקרבנות כנ"ל, אבל במקום שעיר אחד אומרים 2 שעירים. אז פלוני ענה שהשעיר השני הוא של ר"ח. זה נכון, אז למה גם ביום השני, שהוא לא ר"ח, מזכירים 2 שעירים ?
 
למה עושים בכלל את היום השני?

בגלל "ספיקא דיומא", כמו יו"ט שני של גלויות. ואותו ספק קיים לגבי ר"ח כמו לגבי ר"ה! איזה טעם יש להתפלל תפילת ר"ה ולא להתייחס לר"ח שאמור להיות במקביל?
 
זה שונה מר"ח רגיל של שני ימים.

כרגיל, היום השני של ר"ח הוא העיקר, והוא א´ בחודש. בתשרי א´ הוא א´ דר"ה. זה בתמצית. אם תרצה, אוכל לכתוב הסבר מפורט יותר, אבל זה יהיה די ארוך.
 
הלוח העברי - חלק א´.

זה קצת ארוך, וזה לא יכנס לי בהודעה אחת (אני מהפלאפון...), אז אכתוב בהמשכים... חודש עברי נקבע ע"פ הירח. סיבוב הירח סביב הארץ הוא קצת יותר מ29.5 יום. לכן בממוצע יוצא שחודש אחד 29 יום ("חסר") והחודש שאחריו 30 יום ("מלא").
 
הלוח העברי - חלק ב´.

בזמן שקידשו ע"פ הראיה זה היה תלוי בעדים שיבואו (או לא) ביום ל´ של החודש ויעידו שראו את מולד הלבנה, ואז יום ל´ יהפוך למעשה ליום א´ של החודש החדש, ויצא שהחודש שנגמר הוא רק 29 יום. אם לא יבואו עדים, יצא שהחודש שנגמר הוא בן 30 יום, ור"ח רק למחרת, אבל במשך היום ה30 היה נחשב ספק ר"ח, שמא יבואו עדים.
 
הלוח העברי - חלק ג´.

לכן גם כיום, שהחודשים מסודרים מראש ע"פ הלוח הקבוע, יום ל´ נקרא גם הוא ר"ח, אם כי למעשה הוא שייך לחודש הקודם, שהרי רק ביום ב´ דר"ח מתחילים למנות את ימי החודש. עד כאן דובר על יומיים ר"ח. כעת נטפל בר"ה וביו"ט שני של גלויות. אחרי שקידשו את החודש ע"פ הראיה, היו יוצאים שליחים להודיע זאת, כדי שידעו מתי לחגוג את החגים.
 
הלוח העברי - חלק ד´.

כמובן, היו מקומות מרוחקים שאליהם לא הספיקו השליחים להגיע עד החג, אפילו כשמדובר בפסח, שיש שבועיים עד החג. לכן אותם מקומות נאלצו מחמת הספק לחגוג יומיים, מכיוון שלא ידעו באיזה משני הימים נקבע ר"ח, ובעקבותיו כל התאריכים בחודש. לזכר זה, גם כיום בחו"ל חוגגים יומיים.
 
הלוח העברי - חלק ה´.

ולמה בא"י לא? כי בא"י היו מספיקים להודיע לכל המקומות. בר"ה, לעומת זאת, א"א היה להודיע לשום מקום! שהרי ברגע שקידשו את החודש, זה גם יו"ט! לכן גם בא"י עושים יומיים ר"ה, כמו בחו"ל בכל החגים. אבל מה היום העיקרי? היום הראשון! שהרי השני נעשה רק מחמת הספק. (בניגוד למה שקורה בר"ח, כזכור, שם היום הראשון הוא מחמת הספק.)
 
יישר כוח חזי../images/Emo13.gif

ברוך הבא
 
יש חוברת שמסבירה הכל.......

בס"ד אני אנסה להשיג אישור מהמחבר ואני אנסה לפרסם אותה פה אם בדרך של טקסט או קובץ
 
איזה באסה!

אני לא מצליח לראות את ההודעות שכתבתי, וכל שכן את התגובות עליהן (אם בכלל יש). יש פה עוד כאלה שגולשים מהפלאפון וזה נותן להם שגיאה? (מדובר על 5 תגובות לבקשה להסבר מפורט יותר)
 
חזי, ההודעות עברו בסדר גמור

אומנם אני לא גולשת מפלאפון אלא ממחשב רגיל אבל הם עברו מצוין. ותודה לך
 
בקצרה

2 ימי ראש השנה נקראים בפי חז"ל יומא אריכתא - יום ארוך, ועל כן שניהם כיום אחד שהוא ר"ה ור"ח.
 

giingiit

New member
תודה לכולם על התשובות המחכימות

כמעט ולא הייתי און ליין, אז לא יצא לי לקרוא הכל. תודה לכולכם
 
למעלה