מי ישלם את 1.1 מיליארד השקלים שאל על חייבת ללקוחותיה

דניאלה1311

Active member
מנהל
מי ישלם את 1.1 מיליארד השקלים שאל על חייבת ללקוחותיה
מי ישלם את 1.1 מיליארד השקלים שאל על חייבת ללקוחותיה בגין ביטולי טיסות? עשרות אלפי לקוחות מתלוננים כי אינם מקבלים מענה מהחברה, שבימים אלה מנהלת מו"מ עם האוצר במטרה להגיע למתווה להצלתה

בעוד אל על מנהלת עם הממשלה משא ומתן על מתווה אפשרי להישרדותה - עשרות אלפי לקוחותיה, שרכשו ממנה כרטיסים וטיסתם בוטלה בשל הקורונה, ממתינים שבחברה יודיעו מתי יקבלו החזר. על פי מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, החברה חייבת ללקוחות אלה 1.1 מיליארד שקל.

עשרות אלפי הצרכנים - שלכל אחד מהם חייבת אל על במקרה הטוב מאות שקלים על כרטיס טיסה בודד, ובמקרה הגרוע אלפי ועשרות אלפי שקלים על חופשה משפחתית - מחכים כבר יותר מחודשיים למענה מחברת התעופה בעניין ההחזר המגיע להם. מי שפונה לשירות הלקוחות של אל על, נתקל בהודעה גנרית: "לבקשות בנוגע להחזרים כספיים עבור טיסות שבוטלו, אנא פנו אלינו עם חזרתנו לפעילות רגילה".

אזרחי ישראל, מזל טוב, אתם הבעלים של אל על. ומה עכשיו? - האזינו:

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, אומר כי "השאלה היא רק מתי הלקוחות יקבלו את ההחזרים". ברשות מדווחים על זינוק של מאות אחוזים בתלונות הנוגעות להחזרים בגין כרטיסי טיסה וחבילות בחודשים האחרונים. "החוק מדבר על החזר בתוך 21 יום מרגע ביטול העסקה, ובמרבית המקרים זמן זה כבר עבר - אבל משרד התחבורה הגיש (בשבוע שעבר; ה"ק) הצעת חוק שנותנת לחברות התעופה ארכה ל–90 יום. במקביל, מדברים (במשרדי האוצר והתחבורה ובא על; ה"ק) על כך שיהיה קשה לאל על לשלם ללקוחות את מלוא הכסף בבת אחת".

אטלן מוסיף כי "כשמדברים על סיוע לאל על צריך לדבר גם על החזר לצרכנים. אני יודע מגורמים ממשלתיים העוסקים במתווה שזה חלק מהתנאים לסיוע". לדבריו, ברשות להגנת הצרכן עוקבים אחר הנושא ונמצאים בקשר עם משרדי האוצר והתחבורה, ומוודאים כי הממשלה מתנה את השבת כספי הצרכנים במתן הסיוע לאל על.

על פי חוק, ללא סיוע ממשלתי ובמקרה שאל על תתחיל בהליך פירוק, הלקוחות יהיו נושים לא מובטחים - והסיכוי שיראו בחזרה את הכספים הוא אפסי. אפשרות נוספת המועלית בימים אלה היא הלאמת אל על - ואופציה זו דווקא מבטיחה את כספי הצרכנים, כפי שמסביר אטלן: "אם המדינה כופה על אל על להחזיר כסף והמדינה מלאימה את החברה - המדינה תהיה חייבת להחזיר את הכסף ללקוחות".

"מחכים לתשובה - אבל לא רובוטית"

יניב לניס מייסד קהילת טיסות סודיות, המונה 250 אלף חברים, מספר כי אל על בולטת לרעה בהתייחסות שלה ללקוחות: "באחרונה עשינו סקר שביעות רצון בין חברי הקבוצה והשמות של החברות הישראליות, ובראשן אל על, עלו שוב ושוב לרעה. החברה לא נתנה מענה, צפי, שקיפות ובטח לא החזרים כספיים. לעומתה, חברות לואו־קוסט זרות, כמו וויזאייר ואיזיג'ט, ענו למיילים של הלקוחות שלהן והסבירו מהן האפשרויות העומדות בפניהם - ואף החזירו חלק מהכספים". לדבריו, "התנהלות אל על היא לא צרכנית ולציבור יהיה קשה לסלוח לה על זה בעתיד".

גם דף הפייסבוק של אל על מוצף בפניות של לקוחות כועסים. "מ–5 במארס אנחנו מחכים לכסף ולתשובה אמיתית, לא רובוטית", כתב לקוח של החברה בשם גל בעמוד הפייסבוק של החברה. "בצורה הזאת אולי תרוויחו את הטיסה הזאת, אבל זאת תהיה כנראה הטיסה האחרונה שלנו אתכם. חבל".

לקוחה אחרת בשם רותם, כתבה: "הייתי אמורה לטוס היום (במאי; ה"ק), אפילו לא הוצאתם הודעת ביטול נורמלית - ואתם אפילו לא מודיעים איך ניתן יהיה לקבל זיכוי עתידי. מה גורם לכם לחשוב שבתום המשבר נרצה לטוס אתכם שוב? כמו שאתם נפגעתם, גם אנחנו נפגענו כששילמנו לא מעט כסף על טיסות ואין באפשרותנו לטוס".

פניות לאל על נענות בהודעה גנרית: "לגבי החזרים, אנא פנו עם חזרתנו לפעילות רגילה". למצולמים אין קשר לכתבה
נתב"ג. פניות לאל על נענות בהודעה גנרית: "לגבי החזרים, אנא פנו עם חזרתנו לפעילות רגילה". למצולמים אין קשר לכתבהצילום: מוטי מילרוד
רונן רגב כביר, מנהל פיתוח מקצועי בארגון אמון הציבור, מסביר כי לצרכנים יש כמובן זכות מלאה לתבוע את כספם בבית המשפט. "עם זאת, על רקע הנסיבות החריגות המלצתנו לצרכנים במקרה זה היא לחכות להתבהרות המצב, כי האופציה של הליך משפטי נגד החברה עלול להאיץ את קריסתה. העתיד של אל על תלוי בראש ובראשונה ביכולתה לחזור למכור כרטיסי טיסה. כל עוד הצרכן הישראלי רואה שאין ערך להתחייבויות עבר של אל על כלפיו, הסיכוי שיסכים לרכוש דרכה כרטיס טיסה בעתיד הוא אפסי, גם כאשר השמים ייפתחו מחדש".

בקשות לייצוגיות נגד חברות התעופה הזרות

במקרה של חברות תעופה זרות, בתי המשפט דווקא משמשים כתובת לניסיונות השבה של כספי הכרטיסים. על פי בדיקת TheMarker, חברות התעופה הזרות חייבות בשלב זה לצרכנים כ–525 מיליון שקל בגין ביטולי טיסות.

בחודשיים האחרונים הוגשו שלוש בקשות לתביעה ייצוגית בטענה לאי־החזרת כספים בגין טיסות שבוטלו עקב משבר הקורונה ולאי־מתן פיצוי - נגד חברת התעופה טאפ אייר פורטוגל בסך 18.8 מיליון שקל, נגד חברת התעופה ההולנדית טראנסאוויה בסך 78 מיליון שקל, ובקשה של המועצה הישראלית לצרכנות לבית המשפט המחוזי לאישור תביעה ייצוגית כוללת נגד כמה חברות זרות: יונייטד איירליינס, יוקריין איירליינס, וולינג איירליינס ואג'יאן איירליינס.

בשלב זה, רק קומץ חברות תעופה זרות כבר החזירו כספים לצרכים. במקרים רבים, חברות מבטיחות החזר עם חידוש הפעילות השוטפת; אחרות מציעות ואוצ'רים לשימוש עתידי, ללא החזר; ויש גם חברות שאינן מספקות תשובות כלל. על רקע חוסר הוודאות שאופף את הענף, חברות תעופה וסוכני נסיעות רבים מעדיפים לשמור את הכסף אצלם.

החזר כספי בגין ביטולי טיסות ונסיעות היא סוגיה שמעוררת זעם במדינות רבות. באפריל פורסמו בארה"ב נתונים שלפיהם חברות התעופה האמריקאיות מחזיקות 10 מיליארד דולר שלא הוחזרו ללקוחות.

https://www.themarker.com/consumer/...=email&utm_campaign=daily&utm_content=5013177
<gdiv></gdiv>
 

לאונידס

Active member
יש משהו מאוד מוזר/מעניין בנתונים
לפי נתוני רשות שדות התעופה בשנת 2020 עברו בנתב"ג כמעט 25,000,000 נוסעים, מהם כ 5,830,000 טסו באל על
זאת אומרת שאל על הטיסה פחות מרבע מהנוסעים, פחות מ 25%.

לעומת זאת לפי המספרים בכתבה אל על חייבת ללקוחות 1,100,000,000 שקלים והחברות הזרות חייבות ללקוחות 525,000,000 מליון.
זאת אומרת שאל על מטיסה פחות מרבע מסך כל הנוסעים אבל אוחזת ביותר שליש מסך כל החוב לנוסעים. 24% מהנוסעים ו 67% מהחוב

אז או שחברות התעופה הזרות החזירו הרבה מאוד כסף (אל על לא החזירה כלום), מראה על התנהגות הרבה יותר טובה לצרכן,
או שאל על מגזימה מאוד בסכום כדי כאמצעי למו"מ מול הממשלה, כדי להוריד את המוטיבציה להלאמת חברה עם חוב כל כך גדול.

כמובן הכל בהנחה שהסכומים הרשומים בכתבה נכונים.

אגב יש עוד אופציה חוץ מלהמשיך לשפוך כסף לבור ללא תחתית הנקרא אל על.
אפשר לסגור את החברה ואז תוך שימוש בנכסיה (כמו מטוסים) להקים חברה חדשה עם הסכמי עבודה חדשים ונהלי עבודה חדשים, כזו שלא תהיה גרעונית.
כמו שקרה עם סוויסאייר. היתה חברה גרעונית, נסגרה, והקימו את סוויס שמתפקדת הרבה יותר טוב.
כמו שבמקרה של סוויס שלא היו צריכים לצבוע מחדש צלב על זנב המטוס כך במקרה של אל על בחברה החדשה לא יצטרכו לצבוע מחדש מגן דוד על זנב המטוס.

אגב, אל על מסובסדת מכספי המיסים שלנו כל שנה במעל ל 1,000,000,000 שקלים (נכון ל 2018, מאז הסכום כנראה עלה) תחת סעיף שנקרא הוצאות אבטחה, החברה לא טסה כבר כ 3 חודשים והודיעה שהאריכה את החל"ת של עובדיה עד ל 1 לאוגוסט, 5 חודשים והיד עוד נטויה.
שקל לא ירד מהסיבסוד הזה.

ממש לא דחוף לי לשלם 1,000,000,000 שקלים סובסידה כל שנה, והשנה להוסיף עוד 1,100,000,000 כדי שמשפחת בורוביץ' תחזיק את אל על.
למשפחת בורוביץ' לא חסר כסף לארוחת צהרים, מעדיף לתת את הסכום הזה לאחרים.
נניח במקום לתת 2,000,000,000 שקלים לבורוביץ' ניתן 50,000 שקלים לכל עצמאי קטן שיוכיח שהעסק שלו היה רווחי לפני הקורונה. הצלנו 40,000 עצמאיים.
אפשר להציל עוד כמה עשרות אלפי עצמאים קטנים עם הכסף שמחלקים להראל ויזל.
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
כל מילה בסלע
יש לי אחיינית שעכשיו בחל"ת ובדרך לפיטורים - מאל על כמובן. כואב הלב על החזירות של בורוביץ והמדינה הפריירית שמשלמת ולא לומדת לקח (אל על כבר היתה כפופה פעם למדינה ומה יצא מזה? שביתות והשבתות והנוסעים אכלו חרה סליחה על הצרפתית שלי).
 

YosMan1

New member
כמעט כל המטוסים של אל על הם בליסינג ולא בבעלותה ככה שאין
לה כמעט נכסים פיזים.
יש לה את הסלוטים וזכויות הטייס ברחבי העולם ששוים כסף + מוניטין מסויים.
גם לדעתי חייבים לפרק אותה ולהקים אותה מחדש עם הסכמי עבודה מאפס, שום דבר אחר לא יעזור.
 

yossialef

New member
לידיעה - מספר מטוסי אל-על בבעלות החברה גבוה יותר
למען הדיוק, מספר המטוסים בבעלות חברת אל-על גבוה ממספרם בליסינג/חכירה
.
להלן הפרוט :
דגמי 777 - 6 בבעלות החברה.
דגמי 737-900 - 8 בבעלות החברה.
דגמי 737-800 - 6 בבעלות החברה, 9 חכורים.
דגמי 778-9 - 4 בבעלות החברה 7 חכורים.
דגמי 778-9 שטרם הגיעו - 1 בבעלות החברה, 3 בחכירה, 1 לא ברור.
דגמי 747 מטען - 1 בעלות החברה .

מאחר וחשבון כולם יודעים, יוצא כי לאל-על ישנם מספיק נכסים (מטוסים) בבעלותם וניתן לממש אותם כמו כל נכס פרטי, על מנת להתארגן מחדש מבחינה פיננסית.

אמינות חשובה.
 

RonspotNL

New member
אני חושב שאל על היא החברה היחידה
שבאמת צריכה לקרוס אני כבר שנים שלא טס אל על והרבה מזה זה כתוצאה של שירות לקוי ויחס מזעזע לנוסעים ..
 

סתם מבקרת

Active member
החברות הישראליות לא מצטיינות בהשבת הכסף. ישראייר, שלפני
3 חודשים ביטלנו טיול שהוזמן דרכם, לפי חוק הגנת הצרכן, והם אישרו הביטול ואמרו שיחזירו את הכסף תוך 30 יום, לא החזירו כסף עד עצם היום הזה, לא עונים לטלפונים וגם לא טורחים להשיב למייל ולפקס.
KLM לעומתם, הודיעו לנו בדיוק לפני שבוע שביטלו את טיסתנו המיועדת ליולי לאיסלנד ונתנו 3 אפשרויות לבחירה: דחיית מועד, וואוצ'ר או החזר כספי. בחרנו בהחזר כספי, מילאנו טפסים באתר שלהם בשבת שעברה, שלחו מייל שהבקשה התקבלה, אח"כ הודיעו שהכסף יוחזר תוך 30 יום והיום הכסף כבר הוחזר לכרטיס האשראי. אין לי אלא להתנצל בפניהם שלפני שבוע וגם אחרי הודעתם שהכסף יוחזר הייתי סקפטית מאד לגבי קבלת הכסף בחזרה. מגיע להם כל הכבוד על ההתנהלות.
 

לאונידס

Active member
כך הידרדרה אל על תחת תמי מוזס־בורוביץ
כתבה מ דה מארקר
מינוי מקורבים, עסקות בעלי עניין, חולשה מול הטייסים, ניהול בעייתי של הקווים ומשכורות מופקעות: תמי מוזס־בורוביץ', הדמות הדומיננטית בהנהלת אל על, הובילה את החברה למצב הקשה שבו היא נמצאת היום, שעלול להפקיע ממנה את השליטה בחברה ■ ממש כפי שקרה לפני 15 שנה ברשת קלאבמרקט שבה שלטה

האחריות למצבה הקשה של אל על, לפי מה שמתארים עובדים בחברה בעבר ובהווה, נובעת בין היתר משורה של פעולות והחלטות שקידמה מוזס־בורוביץ' בשנים האחרונות. בין היתר: אי־הסדרת יחסי העבודה בחברה, שכר עתק של בכירים וטייסים, ניהול לא נכון של הקווים, כניעה לחרדים ועוד.

=========================================
אני לא מסכים עם כל מה שנרשם בכתבה הזו, אבל אני לא חושב שאני צריך להמשיך לשפוך כסף על ניהול כושל.
 

ANZ1

New member
יש 2 דברים שהפילו את אלעל
1. הטייסים , הם חושבים שהם עדיין במלחמת ששת הימים ,הם אלוהים וישראל תלויה בהם, לכן הם מקבלים משכורת פי 3 ממשכורת של טייס אמריקאי מקביל,
לכן הם מרשים לעצמם להשבית את החברה מתי שבא להם,
לכן הן הרשו לעצמם לעכב טיסות, לטוס במסלולים יותר ארוכים כדי לקבל יותר כסף.
2. ההחלטה לפני שנים שלדחות את ההשקעה במטוסים חדשים, וזה גרם שבמשך שנים אלעל טסה במטוסים ישנים והציבור התרגל למחשבה שהמוצר לא טוב,
ואז לפני שנתיים לא היתה ברירה, והיו צריכים להחליף את כל צי המטוסים, מה שגרם להוצאות מימון גדולות ,וזה מה שמפיל את אלעל.
 

לאונידס

Active member
לפי הכתבה יש עוד גורמים כמו נפוטיזם והשבתת החברה ל 15% מהזמן
נפוטיזם הביא מנהלים לא טובים שהביאו כשלונות, בין השאר כמו שכר טייסים מאוד גבוה.

השבתה של 15% מהזמן, שהאמת היא 20% מהזמן כי חישבו שבתות ולא חישבו חגים, אף חברת תעופה בעולם לא יכולה להיות רווחית אם היא משביתה את הפעילות שלה 20% מהזמן

ויש עוד

בקיצור ניהול כושל הביא את כל שאר הצרות, ולמשפחת בורוביץ' יש מניית בכורה בניהול הכושל הזה.
 

ANZ1

New member
בסוף אלעל איבדה את הדבר היחיד שהיה לה
ברור שאלעל ,חברה קטנה משום מקום, עם בעיות מבניות שאין לחברות אחרות, כמו מסלולי טיסה בעיתים ואי טיסה בשבתות וחגים נמצאת במקום פחות תחרותי משאר חברות התעופה,
אבל היה לה דבר אחד, וזה היא איבדה, וזה ציבור לקוחות שבוי, ברגע שישראלי מסוים הפסיק לטוס איתה ועבר לחברה אחרת, הוא כבר לא יחזור.
 

לאונידס

Active member
הנכסים של אל על הם תמיכה פוליטית עצומה והזרמת כספי מדינה
וכרגע שני הנכסים האלו שרירים וקיימים.
הצד הפוליטי הדתי (ונספחיו) דואג לתחזק חברת תעופה למגזרים הדתי והחרדי ולכן:
מזרים לחברה סובסידיה של כ 1,000,000,000 שקלים כל שנה - בלי קשר לקורונה.
העברה תקציבית בעקיפין, למשל לפני כחצי שנה קרוב משפחה שלי חייל בצה"ל טס לכמה ימים למערב אירופה, צה"ל שילם על כרטיס במחלקת תיירים במקומות ישיבה הגרועים ביותר מעל ל 800$ כשאני יכולתי להזמין בדיוק את אותו כרטיס (אותה טיסה, אותו תאריך הזמנה) בפחות ממחצית המחיר.
בקיצור יש העברת תקציב משמעותית נוספת בנסיעות רשמיות של המדינה - ויש די הרבה כאלה. צריך שהעלויות יגיעו לאבסורד ושהנוסע יהיה ברמת נשיא מדינה כדי להמנע מההעברה התקציבית הזו.
וכמובן שהממשל עדיין מאפשר להפוך חלק מהלקוחות לשבויים באמצעות בלעדיות לקווים מבוקשים כמו תאילנד ועד לא מזמן הודו.
 

yossialef

New member
כאשר כותבים עובדות לא נכונות לגבי צי המטוסים.
בכל פעם מחדש אני נפעם מכתיבת עובדות לא נכונות ומטעות.
כאשר מתבססים על עובדות שגויות גם המסקנות עלולות להיות שגויות.

להלן ציטוט ממה שכתבת :
"...אז לפני שנתיים לא היתה ברירה, והיו צריכים להחליף את כל צי המטוסים...".
אז בוא נעשה סדר. צי המטוסים מדגמי 777 ו- 737-800 לא הוחלפו , למרות שהם בני 15-17 שנים. הם מהווים כחצי מצי המטוסים הפעיל של אל-על (נכון להיום).
בתאם, מסקנה מספר 2 שלך בנוגע למה "שהפיל" את אל-על מוטעת מיסודה.

לגבי הכתבה שהביא לאונידס מעיתון דה-מרקר. גם אני לא מסכים עם חלק
(די גדול לטעמי) מהכתוב שם. מה עוד שכ-60% מהכתבה עוסק בנושא האישי/רכילותי של תמי מוזס־בורוביץ.


ט.ל.ח
 

ANZ1

New member
אתה רק מסביר את מה שכתבתי ומוסיף
אם אלעל פושטת את הרגל, למרות שהיא החליפה רק חצי מצי המטוסים שלה
ולא את כולו שצריך להחליף,
והחוב שלה בלתי אפשרי להחזר למרות שהוא רק חצי ממה שצריך, אלא אם המדינה תלאים את החברה,
זה אומר הכל,
אין שום התכנות כלכלית להחזקת אלעל, צריך לסגור אותה, או להלאים.
מכיוון שאם רק ילאימו זה לא יפתור את בעית הטייסים של אלעל, שאותם צריך לפטר,
אז האופציה היחידה הסבירה זה לסגור את החברה.
 

yossialef

New member
לצערי את מערבב מושגים וזורק שוב פעם סתם סיסמאות
אני כתבתי (ב-2 תגובות נפרדות), עובדות והסברים מדוייקים (למיטב ידעתי), למי שכתב דברים לא מבוססים בפורום.
בנושא אחד כתבתי על היחס בין מספר המטוסים בליסינג ומספר המטוסים השייכים לחברת אל-על.
בנושא השני עניתי לך לגבי "הכרזתך", שאל-על חידשה לפני שנתיים את כל צי המטוסים שלה והצגתי את מספר המטוסים הישנים יחסית שלא חודשו.

והנה אתה כותב ציטוט:
"...והחוב שלה בלתי אפשרי להחזר למרות שהוא רק חצי ממה שצריך...".

איך הגעת למסקנה שהחוב של אל-על הוא חצי ממה שצריך !! מהו צריך להיות ? אף אחד מחוץ לחברת אל-על לא מתמצא בחובות של אל-על ומהו צריך להיות והנה אתה יודע ?!

סתם הערת אגב, מתוך 21 המטוסים "הישנים" חלקם שייכים לאל-על וחלקם בליסינג, כנ"ל לגבי המטוסים "החדשים", אז איך אתה מחשב פה חובות .
עוד... חובות חברת אל-על לא מתרכזים רק במטוסים !! כידוע ישנן הוצאות תדלוק, חלקי חילוף, עלויות שכר, עלויות אחסון וחניית מטוסים ועוד ועוד...

חבל שאתה מערבב מושגים .

ט.ל.ח
 
למעלה