דווקא זה יותר נהיר לי
ראיית עבודת אלוהים שלא לשמה, המבוטאת ב- "והיה אם שמוע תשמע.." וכו' הופכת את עבודת אלוהים לעבודת צרכיו של האדם, באיזשהו אופן. כלומר, עבודה למען אינטרס מסויים (או חשש מסויים, שאף הוא אינטרס). ואילו ר' עקיבא, בניגוד נניח לאלישע בן אבויה (ורוב המאמינים) רואה בעבודת אלוהים כשלעצמה - ערך! היינו עבודת אלוהים בגלל שהוא אלוהים, ולא עבודה למען מילוי או סיפוק אינטרס או צורך נפשי (או אפילו פיזי).
וכאן, זה מקדמי לכל עניין "הגבורה". גם לייבוביץ הרי מודה שמסירות נפש ('ליטרלי') היא גבורה למען ערך מסויים. עבודת אלוהים כקבלן פרילנסר למען האדם - לדעתו של לייבוביץ - היא אינה ערך אלא מילוי צרכים, ועל כן, שאלת הגבורה כלל לא תעמוד על הפרק במקרה כזה. אין אדם מוסר את נפשו בשביל סיפוק צורך ואינטרס - משום שהאינטרס וסיפוק צרכיו הם הם ערכיו\ וכיצד זה ינהג נגד צרכיו גופא.
ואם אכן תמצא המוני מאמינים טרוויאליים "הנהרגים לשם יחוד קדושת שמך?" - אליבא דלייבוביץ (ואין זה מופרך כלל) הם לא מתו למען יחוד קדושת השם - אלא למען ערך אחר (אחוות אחים, המולדת, וכו') שהם חושבים שזהו ערך עבודת אלוהים , אך למעשה זו אינה אלא אילוזיה לערכים אחרים שהם מחזיקים בהם באיצטלה זו (זאת מבלי קשר שרוב אלו שחושבים בימינו שיש להם ערכים מסויימים, אם תזקק את עמדתם, תמצא רבות שהם מחזיקים בערכים לעיתים הנוגדים את הערכים שהם חושבים שהם מחזיקים בהם). מדוע לייבוביץ' העדיף את עבודת אלוהים על פני ערכים אחרים? זוהי העדפתו שאיננה ניתנת להנמקה.
____
אני עדיין לא מצליח להבין אותך, וניסיתי. אינך מבדיל במציאות בין מי המעשה כלשעצמו, לבין מי שעושה אותו? יש מעשה שהוא עובדה במציאות (לפנינו גופה) ויש מי שעושה אותו (רוצח) וגם הוא קיים כלשעצמו. גנב הנותן צדקה לעני (מכסף לא גנוב) אולי הוא הזול שבאנשי החסד, אבל הצדקה שהוא נתן קיימת ועומדת כשלעצמה (גם במונחים הלכתיים). הוא הדין לענייננו. יש אדם נאלח המבצע מעשה גבורה ומציל חיי חברו תוך סיכון חייו. אז יש מעשה הגבורה (הצלת חיים) ויש מבצעה (נאלח). האם נאמר שהמעשה עצמו נאלח אף הוא? נאמר שהמבצע באופן כללי נאלח! אם לייבוביץ היה אומר זאת כהיגד סתמי "גבורת המלחמה היא הזולה שבגבורות", הייתי אומר לך שמדובר בהבדל סמנטי ותו לא (אינני נוקדני) - בו ברגע שהוא מנמק זאת ומשליך מקביעת "עובדה" זו לעניינים אחרים ועורך סימילריזצייה ביניהם יש כאן בעיה חביבי.
שכן, עבור לייבוביץ, נער המסרב לשרת בשטחים בשל מצפונו הנוקף למגינת לב משפחתו תוך התנכרות סביבתו (וללא ספק זהו אומץ לב וגבורה כלשעצמם) עולה בערכו, לדעת לייבוביץ, על מסירות נפש ממש, רק בגלל שהאדם הזה הוא "איש טוב". זה, בן שיחי, לעשות סובייקטיפיקצייה של המציאות, בו עמדתך (במקרה זה - האנטי פשיסטית) משליכה על ראייתך את הנתונים האובייקטיבים. (ובדוגמה השנייה שהוא הביא והטעים - זה בכלל סלט. עני המחזיר אבידה בניגוד ליצרו - עשה משהו גדול מאוד ברוח אותו מאמר תנאי שלייבוביץ ציטט מפרקי אבות: הוא אכן פעל נגד יצרו וצרכיו ומילוי תאוותיו - למען ערך מסויים. בניגוד גמור לאדם אשר מקריב משהו, שאינו בניגוד ליצרו ולצרכיו, ולמילוי תאוותיו, אלא הוא רוצה בזה - הוא רוצה שיסור שלטון הרשע מהשטחים, והוא פועל על פי זה ולמען זה. מה עוד שכלל לא ברור בהקשר זה היכן רצונו של האדם מצוי בכוליה האי? גם העני, וגם המוסר נפשו).
ועוד נקודה בעייתית בכל זה: לית מאן דפליג שהישרדות החי הוא צורך ביולוגי פונדמנטלי הכפוי על האדם בהיותו אורגניזם ככל האורגניזמים המורכבים. אדם ברצונו יכול למען ערך מסויים לבטל את צרכיו הכפויים עליו (אכילה, שתיה "חיים"). כיצד זה אדם אשר במעשהו הולך נגד טבעו האלמנטרי, "זול יותר", מאשר אדם אשר "זורם" עם טבעו?
כל המקטע הזה של לייבוביץ, לא אבינו. הוא פרובלמטי וצורם לי.