מי מרוויח מהפקקים? משרד התחבורה!

ש מים

New member
מי מרוויח מהפקקים? משרד התחבורה!

כמובן...
זה ידוע, אבל כדאי להזכיר (בעיקר לאור "חסידות כץ" שצומחת לנו כאן, מתחת לאף)
 

משה12333

New member
הכתבה שהבאת מציינת במפורש שמשרד התחבורה נלחם בפקקים ע"י

השקעה חסרת תקדים בפרוייקטים של תחבורה ציבורית. הכתבה מציינת את הסכומים החריגים מאד שמוקצים למגה-פרוייקטים של תחבורה ציבורית.

הכתבה מציינת שהפרוייקטים האלה הם מאד מסובכים לתכנון ולביצוע לעומת הפרוייקטים של הכבישים.

איך הגעת למסקנה שמשרד התחבורה מרוויח מהפקקים? הכתבה מציינת את ההיפך.

 

ש מים

New member
"פקקים מייצרים כסף למדינה ומזרימים תקציבים למשרד התחבורה..."

בכל הנוגע ליעילות השקעות המשרד בתחבורה הציבורית, דווקא יש לנו דווקא מקור נגיש - דוח מבקר המדינה על משרד התחבורה מנובמבר 2016.
אותו דוח מתח ביקורת נוקבת על אופן בקרת התקציבים במשרד ובשורה התחתונה אומר המבקר כי "משרד התחבורה ומשרד האוצר מובילים מדיניות היוצרת תעדוף תחבורה ציבורית על פני נסיעה ברכב, אך קשיי תכנון וביצוע בתחום התחבורה הציבורית גורמים להסטת תקציב לא מנוצל מפרויקטים של תחבורה ציבורית ומטרופולינים לפרויקטים של פיתוח כבישים... (ההדגשה שלי). הביקוש לנסיעה באוטובוסים בקרב העשירונים הגבוהים נמוך יחסית בין השאר בגלל רמת השירות הנמוכה יחסית... השימוש הנמוך יחסית בתחבורה הציבורית בארץ תלוי ברמת השירות ולא רק במחיר המוצר...".

אבל משרד התחבורה לא לבד. אחד המרוויחים העיקריים מבעיות התחבורה הנו כמובן משרד האוצר - שהוא בתכלעס המשרד הממשלתי שמנהל את החיים שלנו - והמשרד הזה כנראה לא ממש שש לוותר על הפרה החולבת שלו - אנחנו

"מכוניות שורפות הרבה מאוד דלק גם כאשר הן עומדות בפקקים ולכן עומסי התנועה הם בעיה רווחית מאוד לקופת האוצר שלכאורה לא משתלם לא לפתור".
 

משה12333

New member
הציטוט שהבאת מהכתבה מציין שמשרד התחבורה משקיע בכבישים רק

בלית ברירה כי הפרוייקטים של התחבורה הציבורית הם מסובכים לתכנון ולביצוע. כתוב במפורש שמדיניות משרד התחבורה היא להעדיף תחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי.

הכתבה צודקת. יש כרגע תכנון מקיף של קווי רכבת חדשים בכל הארץ, של תוספת של מסילות לקווים קיימים, של הארכת מסילות, של הקמת חניוני "חנה וסע" עם נתיבים מהירים ושל נת"צים חדשים.

הבעיה היא שכל פרוייקט שכזה הוא מאד יקר ומסובך לביצוע. בינתיים, משקיעים בפרוייקטים שמשך ביצועם הוא קצר - השלמת חיבור האיילון, הארכת כביש 6, כבישים חדשים, מחלפים חדשים, תוספת נתיבים, מנהרות וגשרים.

הכתבה מציינת שמשרד התחבורה יוזם הורדה בתעריפי הנסיעות בתחבורה הציבורית כדי לעודד את השימוש בה.

בעניין מיסי הדלק, הכתבה מציינת שהם גבוהים מאד בארץ , אבל למרות זאת רוב אזרחי המדינה מעדיפים לשלמם ולנסוע ברכב פרטי.

הכתבה לא מציינת זאת, אבל בכל מדינות העולם שבהן יש תחבורה ציבורית מפותחת מאד עם קווי רכבת תחתית ועילית לכל מקום, עדיין יש פקקי תנועה ענקיים. כלומר, אין קשר בין הפקקים לאיכות ולזמינות של אמצעי התחבורה הציבורית.

בשעות הבוקר ואחה"צ, תמיד יהיו פקקי תנועה בכל העולם בגלל הצורך של כל האזרחים להגיע באותה השעה לעבודה/ללימודים ובאותה השעה לחזור מהם הביתה.

 

אבישי ק

New member
האמת שגם עם תחבורה ציבורית יעילה עדיין מדובר באחוזים נמוכים

אני בספק שאפשר לעבור את ה40% נוסעים בתח"ץ ולכן אני לא חושב שאפשר להאשים את האוצר שיודע שבכל מקרה יהיו צריכים להשתמש בדלק.
ויש אבל גדול מאד...
 

אבישי ק

New member
אתה שוכח שבאזור הצפון והדרום התחבורה הייתה משותקת שנים

גם הכבישים הירודים מאאאאד וגם תח"צ שלא היה קיים חוץ ממקומות ספציפים.
הכלכלה באזורים אלו דישדשה וכמות הכסף שהמדינה הייתה מזרימה לאזורים אלו הייתה בור ללא תחתית.
פתיחת הצירים המרכזיים בבאר שבע ובחיפה והגליל המערבי וגם שיפור הרכבת הביאו אנשים לצאת מהאזור שבו היו חיים ולמצא אפשרויות כלכליות חדשות בכל האזור.
בעקבות השיפורים כמות האנשים הנוסעים בדרכים עלה ולכן יש יותר נוסעים ברכבות ורכבים בכבישים. אני אישית מכיר שניים שבעקבות השיפורים שידרגו את עצמם לאחר שנים של עבודות מזדמנות ותקופות של אבטלה אבל זה דורש מהם להיות יותר בדרכים. אחד עם התח"ץ והשני עם הרכב.
 

zammy

New member
זו התנהגות טיפוסית של מינהל ציבורי

ולאו דווקא של משרד התחבורה. אני קורא לזה "המפלצת רוצה לאכול וככל שהיא גדלה תיאבונה גדל".
משרד התחבורה הוא כמו כל משרד ממשלתי אחר או גוף ציבורי מגלמוני אחר. מטבעו הוא רעב כל הזמן ולא מעניין אותו מהיכן מגיע האוכל או הכסף.
משרד התחבורה לא נהנה מהפקקים אלא הפקקים מאכילים אותו בתקציבים.
יש כאן חלל ריק כמו חור שחור שכסף נשאב אליו וכל משרד דוחף ידיו לקחת מן השלל ומהקופה הציבורית בכדי להמשיך ולאכול ולהצדיק קיומו.
צר לי אולם אני פסימי פטליסט.
גידול האוכלוסיה במרחב עירוני צפוף לא ייעצר, אופי החברה הישראלית להחזיק עוד ועוד כלי רכב רק יגבר ולא יפחת, ערים יהפכו למלכודות לרכבים פרטיים, תחברוה ציבורית לא תעמוד בקצב המטורף ובדרישה.
אני חוזה עתיד שחור . לא יודע איזה מן משבר יהיה זה אולם הוא יבוא ואז "הטבע העירוני" ימצא לו דרך חדשה. כמו כל מערכת, ישאף למצוא שיווי משקל חדש ואיזון אחר. מהו? ימים, שנים, יגידו.
 
למעלה