מי צודק?

  • פותח הנושא maec
  • פורסם בתאריך

maec

New member
מי צודק?

צד א' טוען שכותבים 'אמן סלה' צד ב' - 'אמן סלע' ואם צד א' צודק, אז מה זה לעזאזל 'סלה'?
 

maec

New member
תודה

ועכשיו מותר לגלות שצד א' זה... אני!!!
 
כן ואולי

התשובה לשאלה הראשונה היא וודאית - כותבים סלה התשובה לשאלה השנייה (מה הפירוש) היא קצת פחות וודאית. המילה סלה מופיעה במקרא 75 פעמים, בעיקר בספר תהילים, כמעט תמיד בסוף פסוק (ובכל אופן בסוף משפט). כמה דוגמאות: תהלים פרק ד פסוק ה׃ רִגְזוּ וְאַל־תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל־מִשְׁכַּבְכֶם וְדׂמּוּ סֶלָה׃ תהלים פרק ז פסוק ו׃ יִרַדּׂף־אוֹיֵב׀ נַפְשִׁי וְיַשֵּׂג וְיִרְמׂס לָאָרֶץ חַיָּי וּכְבוֹדִי׀ לֶעָפָר יַשְׁכֵּן סֶלָה׃ תהלים פרק ט פסוק יז׃ נוֹדַע׀ יְהוָה מִשְׁפָּט עָשָׂה בְּפׂעַל כַּפָּיו נוֹקֵשׁ רָשָׁע הִגָּיוֹן סֶלָה׃ תהלים פרק ט פסוק כא׃ שִׁיתָה יְהוָה׀ מוֹרָה לָהֶם יֵדְעוּ גוֹיִם אֱנוֹשׁ הֵמָּה סֶּלָה׃ תהלים פרק כ פסוק ד׃ יִזְכּׂר כָּל־מִנְחׂתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה׃ הצירוף "אמן סלה" אינו מקראי. הגיזרון של המילה (מקור, שורש וכו') אינו ברור. היא אינה חלק אינטגרלי מן המשפט, אלא מעין תוספת, מילת קריאה לסיום. מה היא מציינת, ולמה היא מופיעה בפסוקים אלה ולא באחרים - שאלה שלא הצליחו לתת לה תשובה חד משמעית. הפירוש "לעולם" הוא אחד מהם, אבל הוא לא מתאים להקשר בכל מקום שבו הוא מופיע. הסברה המקובלת היא שזהו מונח מוסיקלי, שבא לציין באיזה אופן יש לשיר את הפסוק. אולי הרמה והגברה של הקול.
 
למעלה