מי קובע את מקצב הנגינה?

מ ס תלבט

New member
מי קובע את מקצב הנגינה?

מי שמכיר את הסימפונייה התשיעית של פראנץ שוברט, (הגדולה), שד"א נדמה לי שראיתי שבראהמס אמר עליה שהיא מלאת אור ושמחה, ישנם כמה סוגי ביצועים לסימפוניה הזאת, אני בפעם הראשונה שמעתי אותה בביצועה של התזמורת הפילהרמונית של ברלין, שמבצעת אותה במנוריקה, ובעקבות זה יש שם ממש כמה קטעים שנשמעים כל כך טראגיים או ליריים אם תרצו, וכשהתחלתי להכיר אותה חייתי כל היום סביבה - היא שיגעה אותי. אבל לפני זמן קצר שמעתי ביצוע אחר שלה שהוא הרבה יותר מהיר במקצב, והוא הופך כל מיני קטעים שהיו נשמעים לי בביצוע הראשון כל כך ליריים ומשתפכים לסוערים ורוגשים, וממש לא הכרתי את היצירה, היא היתה נשמעת לי אחרת והרבה פחות מושכת. אני מאמין שאם זה היה הפוך היינו שהייתי שומע קודם את הביצוע השני ואחר כך את הראשון הייתי בא בטענות אל מנצח של הביצוע הראשון, אך שאלתי האם כל מנצח יכול להחליט בכל קטע מוזיקלי איזה זהוא באיזה מקצב לבצע אותו, הרי זה יעשה תוהו ובוהו בבניין היצירות ובנגינתן..?
 

osnat121

New member
מקצב היצירה

עד כמה שלי ידוע המנצח הוא שקובע ביצירות לתזמורת. כשיש סולן - יש בעיה כי יכול להיות שכל אחד מהשנים מפרש אחרת והשאלה מי יקבע- תלויה. הענין הוא שבעצם המקצב לא מוחלט מבחינת הזמן, רבע יכול להמשך אצל כל אחד אחרת. יש אולי מקרים שהמלחין קבע כמה זמן הוא רבע, אבל גם אז המנצח (או המבצע היחיד) יכול להחליט אחרת.
 
אוקיי אז ככה

שאלה באמת מעניינת...גם לי עלו ביקורות שכאלו לאחר ששמעתי אותה יצירה בביצועים שונים...האוזן שלנו מתרגלת למשהו אחד וברגע שהיא שומעת דבר אחר זה מפריע לה...אבל בנוגע לאנטרפרטציה של המנצחים זה בדיוק כמו שאתה מנגן יצירה וכך לדוגמא את הגדולים ביותר...ברנבויים יינגן את הסונטות של בטהובן ככה ורובינשטיין יינגן אותן ככה...התשובה היא - האנטרפרטציה של המנצח איך שהוא מבין וקורא את הפרטיטורה... מקווה שעזרתי
 
אוקיי אז ככה

שאלה באמת מעניינת...גם לי עלו ביקורות שכאלו לאחר ששמעתי אותה יצירה בביצועים שונים...האוזן שלנו מתרגלת למשהו אחד וברגע שהיא שומעת דבר אחר זה מפריע לה...אבל בנוגע לאנטרפרטציה של המנצחים זה בדיוק כמו שאתה מנגן יצירה וכך לדוגמא את הגדולים ביותר...ברנבויים יינגן את הסונטות של בטהובן ככה ורובינשטיין יינגן אותן ככה...התשובה היא - האנטרפרטציה של המנצח איך שהוא מבין וקורא את הפרטיטורה... מקווה שעזרתי גל
 

האלטית

New member
לפי מיטב ידעתי

בתקופות המוקדמות יותר למשל בבארוק וברנסאנס ואפילו בתקופה הקלאסית לא כתבו בכלל קצבים ומקצבים רק הערות קטנות ומאוד כלליות מכיוון שהמנצחים היו אלה שכתבו את היצירות. אך בתקופות יותר מאוחרות הבינו המלחינים שאם הם רוצים שינגנו את יצירותיהם וינצחו עליהן גם מנצחים אחרים הם חייבים לכתוב "הוראות" למנצח ולכן ביצירות יותר מאוחרות ישנם מקצבים ברורים. בקשר לאינטרפטציה של המנצחים- לדעתי מותר להם לפרש את זה בכל דרך שנראת להם נכונה כמו שאתה יכול לקחת יצירה בספרות ולפרש אותה לפי דעתך. בד"כ אין הקלטה של הביצוע כפי שרצה המלחין ואי אפשר לשאול אותו אז זה לגיטימי זוהי דעתי. . .מקווה שעניינתי אתכם :)
 

jofen

New member
רוצים לשמוע את שוברט תשיעית?

ב22.2 יתקיים קונצרט לזכר דוד שלון ז"ל שבו תבצע התזמורת תלמה ילין את הסמפוניה התשיעית של שוברט, כמו כן בקונצרט יהיה הקונצ'רטו ברה מינור לצ'לו של סנסנס, קונצ'רטו מס' 3 של פרוקופייב לפסנתר (פרק א') ואת יצירה לכינור ולתזמורת מאת סרסטה (ששכתי את שמה - שם מעצבן כזה...). הקונצרט יתקיים בהיכל המוסיקה שביפו בשעה 20:30 ועלותו תהיה 50 ש"ח. הכסף נתרם להקמת קרן דוד שלון למוסיקאים צעירים. (כל שנה תלמה ילין תורמת את הכסף מהקונצרט שלה לארגון...) מנצח: מנחם נבנהויז ביצוע חדש וצעיר, מומלץ לבוא ולשמוע... :)
 

Apollyon

New member
אז ככה,

כמעט בכל יצירה אתה יכול לראות בצד כל מיני הוראות איך לנגן אותה. כיוון שבעבר לא היו מטרונומים אז זה היה "בערך". היום המנצח מפעיל שיקול דעת, אבל רובם נשארים בטווח שהמלחין כתב.
 
למעלה