ההשוואה למפות ה Spider Maps או דיאגרמות התחנות הלונדוניות מראות את ההבדל במנטאליות.
בארץ כל קו הוא קו בפני עצמו. לא היתה אז חשיבה על רשת או תצוגה משולבת. גם כיום בתחנה עם ריבוי קווים - הרשימות הארוכות של משרד התחבורה מחייבות לבדוק קו-קו במקום לתת תמונה ברורה של כיסוי מרובה קווים. אין ניסיון לייצג רשת.
במקום דיאגרמות - ישנה התמקדות גאוגרפית ממש בכל פנייה וצומת. כתוצאה הייצוג מאד משונן ומבולגן. לנוסע בציר או כיוון אחד אין צורך לדעת על כל פנייה או עיקול בכביש. אולי זה חשוב לנהג.
ייצוג כל התחנות מראה על הבדל גדול בתפקיד האוטובוסים. בארץ הם עדיין המערכת הראשית, בלונדון הם מערכת משלימה. במפות הלונדוניות ישנם 3 אזורי קנה מידה: אזור התחנה עצמה - לחיפוש תחנות לקווים אחרים בצירים שונים סביב אותו המוקד, אזור מפורט בקנה מידה אחיד - לנסיעות משלימות בטווח סביר מהתחנה, אזור בפירוט מופחת של תחנות עיקריות בלבד וקנה מידה לא גאוגרפי - לאזורים מרוחקים יותר בקצות הקווים.
ההתעקשות על הצגת שני הכיוונים במפות התל אביביות מאד מעמיסה עליהן. במפות הלונדוניות תחנת חזור ברחוב מקביל תופיע במפה של אזור התחנה, המסלול ישאר דיאגרמות ונקי. יתכן ששמות תחנות הרכבת והמוקדים עוזרים לניקיון הלונדוני כי זה מאפשר לאשכול תחנות שלם להשתמש בשם יחיד. בתל אביב "האופרה" יכול לכסות מגוון תחנות עם שמות הצטלבות כמו הירקון / אלנבי , הרברט סמואל / אלנבי שהם אפקטיבית אותה התחנה על צירים מקבילים.
ייצוג אזור קמשן טאון במפת אוטובוסים לונדונית:
אזור קמדן טאון הוא מערכת סיבובית אחת גדולה ומספר קטנות.. הרחוב הרשאי צפונה, Camden High Street הוא חד כיווני מתחנת מורנינגטון קרסנט שמדרום עד לרחוב שמצפון לשוק ה Lock - כמעט קילומטר. יש מספר רחובות חד כיווניים לכיוון דרום וממערב לכל הסיפור יש גם מערכת סיבובית שמאפשרת פנייה מערבה.
במקום לייצג את כל זה בדיאגרמת קווים מסובכת - האזור נחשב לתחנה אחת עם קרוב ל 30 תחנות אוטובוס בתחומו. כתוצאה - דיאגרמה של מרכז אחר תייצג אותו כנקודת ביניים אחת או שתיים על הדיאגרמה שלה, הקווים דרך האזור ייוצגו כרצף קווים ישרים ומקבילים מבלי להסתבך עם כל הסיבובים הפיזיים שלהם במערכת הדרכים שם. צירפתי דיאגרמה מאזור שכן כדי להדגים זאת.
תחנות הרכבת התחתית עושות את ההבדל המנטלי לפיו צריך להתייחס למקבצי תחנות כאזור ולא כתחנות בודדות. העיקרון תוך לא רק סביב תחנות רכבת שבהן ברור שהרכבת היא האמצעי הרשאי והאוטובוסים משניים - הוא תקף גם בצמתים ומרכזי שכונות הנסמכים על שירות אוטובוסי בלבד.
החולשה של השיטה הלונדונית היא שלמעט מפה של קווי האוטובוס העיקריים במרכז העיר - אין בה מפת על של כל 675 קווי האוטובוס בעיר. אינני חושב שזה בר ביצוע ולכן הלכו על אופציית המפות לפי מוקדים. הדבר הקרוב ביותר למפות על היו מפות קווי הלילה, אך אלו עברו שינוי והם בנויים לפי מוקדים ולא לפי אזור גאוגרפי בעיר כבעבר.
ציון לשלילה: באתה ה Spider Maps של TFL המפות מסודרות לפי 33 העירייות שבתוך לונדון רבתי. לתייר שמגיע לעיר ולא מכיר את החלוקה הפנימית שלה - זה עשוי להיות מאד מבלבל. אפשר לחפש בשורת חיפוש לפי שמות אזורים.
בהעתקה לגוש דן, שקנה המידה שלו מאפשר מפה של האוטובוסים העירוניים:
אם אפשר לאחד תחנות ברחובות מקבילים של מערכת סיבובית לשם אחד - זה ישפר את הדיאגרמה. בתחנות עצמן אפשר לפרט איפה הסככה המדויקת של כל קו. במקרה של רחובות הירקון והרברט סמואל שמות תחנה כמו חסן-בק, האופרה, גן לונדון יהיו ישימים לתחנות ברחובות מקבילים ויאפשרו ייצוג דיאגרמטי פשוט יותר.