אני אתחיל לענות לפי מה שאני יודע,
ראשית עלינו להבין שבמציאות שלהם נס הוא לא דבר זר. המצרים היו המומחים של העולם בכישוף והמכשפים שלהם שמתוארים במקרא כ"חרטומים" ידעו גם הם לחולל ניסים רבים ולכן "קרב כישופים" לא ממש הרתיע אותם, כפי שאכן מתואר רבות בפסוקים שכשמשה הציג את אותותיו לפני פרעה הם גם חיקו את אותם אותות ומופתים.
ושנית, את אכן צודקת שאצל רבים נדלקה אותה נורה אדומה והם כן נרתעו מהמכות והאמינו בה', כפי שלדוגמא מתואר במכת ברד ש:
הַיָּרֵא אֶת דְּבַר יְהוָה מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה - הֵנִיס אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ, אֶל הַבָּתִּים.
ולפחות במקרה זה הם אכן לא נפגעו.
גם לפני המכות יתכן שהיו "חסידי אומות העולם" מצריים כדוגמת בת פרעה עצמה שהצילה את משה למרות הצו של אביה להטביע את הילדים.
ובסופו של דבר העם המצרי כולו כנראה האמין בה' שהרי הם הסכימו להשאיל לעם ישראל בגדים וכלים לקראת היציאה.
אמנם במכת בכורות כל הבכורות נהרגו ללא יוצא מן הכלל (ואפילו בכורות הבהמות נהרגו).
הבכורות נהרגו בבת אחת בחצות הלילה בדיוק. אפשר לומר שהם צנחו ככה...
בינתיים כל מה שכתבתי לך כתוב בפסוקים, אז אם את רוצה את יכולה פשוט להתחיל לקרוא. זה יחסית קצר.
בעקרון השאלות שלך מאד עמוקות וברוב הדברים גם אני אשאר עם שאלות פתוחות עם ננסה להעמיק בהם. ברור שעניין המכות הוא לא לשכנע את המצרים לשחרר את בני ישראל, שהרי הקב"ה היה יכול ישר להוציאם בלי כל הטררם וללא צורך בכל כך הרבה מכות מיותרות. ואכן הקב"ה מראש מודיע שהוא כלל אינו מעוניין שפרעה ישחרר את בני ישראל, להיפך - הוא מכביד את לב פרעה ע"מ שלא ישחרר אותם על אף כל המכות. אז השאלה אם מישהו מהמצרים חזר בתשובה ולכן ניצל מהמכות היא לא כ"כ רלוונטית, כי בעצם המכות לא באות ע"מ להעניש את המצרים ולכן זה לא משנה מה יחסם לישראל.
אז נשאלת השאלה, מה כן המטרה של המכות? וכאן אני כבר לא יודע ממש לענות. בגדול זה ע"מ שיאמינו בה', אבל צריך לברר כיצד זה מתבטא בכל מכה ומכה. אמונה משמעותה חיבור בין העולם והקב"ה וצריך לראות איזה סוג חיבור מבטא כל מכה ומכה.
יש גם עניין של 10 מאמרות שבהם נברא העולם - 10 מכות מצרים - 10 הדיברות. שזה בעצם אותה הגברת בשינוי אדרת. רק שכלפי הבריאה זה מופיע כבניין ואילו כלפי המצרים שהם מבטאים את המֵיצרים בעולם ואת הרוע שבחומריות העולם, זה מופיע כהרס וכמכות.