צא ולמד
הפסנתרן הישיש מוריץ רונטל, מאחרוני תלמידיו של ליסט, גילה בראיון לירחון האמריקני "סטריו רוויו" ב 1965: "לליסט יש הסטוריה סודית שהיום רק אני יודע עליה. היא קשורה בחלקה בשופן. היו שני ליסטים. האחד ליסט אשר כאדם צעיר כבש את העולם כולו והיה בשיא פרסומו. והיה ליסט אחר, שניהל מאבק לקיומו. ליסט שמע את שופן מנגן, ורישומה של הנגינה היה טרגי כמעט. הוא חש כאילו נמחץ בגדולתו המהממת של האיש. ומה לדעתך עשה? הוא פרש... ללמוד שש שעות ביום ארבע שנים רצופות. ליסט ביקש לפתח את האינדיוידואליות שלו כדי שיוכל להגיע לרמתו של שופן. שופן עצמו התיחס אל ליסט בביטול וכינה אותו ´אפס´ כשהוא משווה אותו לפסנתרן אחר,קלקברנר אותו העריך מאוד. לאחר ארבע שנות הלימודים האלה חזר ליסט לנגן ואפילו שופן הכיר בו כגאון". אגב, פרידריך קלקברנר , ששופן ציינו לטובה, היה פסנתרן גרמני שנולד במרכבה בין קסל לברלין. שופן הקדיש לו את הקונצ´רטו שלו במי מינור. נ.ב אני מניח שאת הקישקושים שרשמת לקחת מסרט טפשי ושטחי שגם אני ראיתי פעם.