מכרתם דירה ישנה? ייתכן שתהיו זכאים להחזר מס

מכרתם דירה ישנה? ייתכן שתהיו זכאים להחזר מס

אהוד רכש דירה בספטמבר 1974 תמורת 150,000 לירות. במרץ 2015 מכר אהוד את הדירה תמורת מיליון ש"ח, תוך שימוש ב"פיצול ליניארי מוטב", כך ששבח (רווח) שיוחס לתקופה שעד 1 בינואר 2014 יהיה פטור ממס, בעוד שבח שיוחס לתקופה שמיום זה ואילך יחויב במס בשיעור 25%. אם ידרוש אהוד את ניכוי עלות הרכישה של הדירה, הוא יחויב ב"מס אינפלציוני" של כ- 23,000 ש"ח, בשל הצמדת עלות הרכישה למדד. בקרוב, יש לקוות, יבוטל המס האינפלציוני במקרים אלו.
מהו אותו "מס אינפלציוני"? בקצרה, זהו מס בשיעור 10%, אשר חל על המכפלה של שיעור עליית המדד בעלות הרכישה של הזכות במקרקעין. החל מיום 1 בינואר 1994, מוטל המס על עליית המדד רק על למועד הנ"ל.
ביום 1 בינואר 2014 נכנסה לתוקף הרפורמה במיסוי דירות מגורים, שכללה את ה"פיצול הליניארי המוטב". אלא, שהפיצול המוטב הנ"ל התייחס רק לשבח הריאלי, בעוד השבח האינפלציוני על אותן דירות נשאר על כנו.
כתוצאה, נגרמו מצבים אבסורדיים, בהם ניכוי הוצאה מביא דווקא לתוספת מס. כך, בדוגמא שהוצגה לעיל, יחויב אהוד במס שבח של 3,700 ₪ וכאמור, במס אינפלציוני של 23,000 ₪. לעומת זאת, אם אהוד לא ידרוש את ניכוי עלות הרכישה, יחויב במס שבח של 7,250 ש"ח, ולא יחויב במס אינפלציוני כלל. במקרה זה, בניגוד לכל היגיון כלכלי, עדיף לנישום דווקא לוותר על ניכוי עלות הרכישה.
במסגרת התכנית הכלכלית לשנת 2015 הוצע לבטל את המס האינפלציוני על דירות שחל במכירתן "פיצול ליניארי מוטב", ולהחיל את הביטול רטרואקטיבית על מכירות שבוצעו החל מיום 1 בינואר 2014. אך בעקבות פיזור הכנסת הקודמת הוקפאה התכנית הכלכלית, ועמה הוקפא גם ביטול המס האינפלציוני. כעת, עם הכינון הצפוי של כנסת חדשה, אנו מקווים כי ההוראה המוצעת תאושר בקרוב. משמעות הדבר היא שנישומים שמכרו דירות מ- 1 בינואר 2014 ואילך, השתמשו בפיצול המוטב, וחויבו במס אינפלציוני, יהיו זכאים להחזר של המס, אשר מגיע לעתים לעשרות אלפי שקלים. נמליץ לעקוב אחר הליכי החקיקה, ובמידה והביטול אכן ייכנס לתוקף, לפנות למשרד מיסוי מקרקעין האזורי שטיפל במכירת הדירה, ולדרוש ממנו את החזר המס.
 
למעלה