Dia Leoghann
New member
מכשפות עבריות - מאת טלה בר
ביהדות אין מכשפות. היהדות דוחה מכל וכל את אפשרות פעולתן, ובדרך כלל המכשפות הנזכרות בהקשר יהודי אינן משתייכות לעם ישראל. מה הן מכשפות? הפעולה העיקרית והראשונית של בעלי הכשפים היא הניחוש. השורש כשפ נגזר מהשורש קסמ שפעולתו מציינת ניחוש בעזרת קיסמים, שהם גזירי עץ; שני שורשים אלה קשורים גם בשורש חשפ שמשמעותו גילוי נסתרות. במקביל לכינוי קוסמים למנחשי הקיסמים, נקראו המנחשים בעננים מעוננים; אנשי החכמה המבינים בקריאת סימנים שונים בכבד חיה, במעוף הציפורים ועוד, מכונים ידעונים; אלה היודעים לשוחח עם המתים בעזרת דיבור פיתומי מהבטן (השלכת הקול) נקראים בעלי/בעלות אוב; והמבינים במשמעות מהלך הכוכבים וארגונם נקראים הוברים. האדם הקדמון, ללא מצפן ומפה, ללא שעון, מדחום, ברומטר, סרגלים למיניהם, לוחות שנה או מרשמי תרופות על בסיס מדעי, נזקק למנחשים למיניהם כמדריכים בחיי היומיום. המנחשים האלה נידחו על ידי כוהני אל עליון ונביאיו עם התבססות המונותאיזם, אשר לקחו עליהם תפקיד זה בעזרת ה"שאילה באלוהים" במקום הניחוש בתופעות הטבע. הקשר עם הטבע הוא שעושה את המכשפה לאוייבת האל המונותאיסטי; אבל זה קרה בעיקר למכשפה הנקבית, כי המכשפים הזכרים החזיקו מעמד עוד מאות בשנים לאחר עלייתו של האל. בסיפורי אגדה ומיתוסים יהודיים מסופר ללא כל ניואנס שלילי על כך שאברהם גילה לקטורה אישתו שמות של שדים לשימוש במעשי כשפים; שמשה רבנו השתמש בכשפים כדי להילחם בקוסמים המצריים ולהציל את ישראל; שיוסף חשף את אחיו בעזרת גביע הקסם שלו; ושיהודה המכבי השתמש למטרת הלחימה ביוונים בכשפים, קסמים ותרפים. לאף אחד מאלה אין התייחסות שלילית. לעומת זאת יהודה בן-יעקב חשד בתמר הכנענית שהיא מכשפה – הביטוי רומז על קונוטציה שלילית לפעולותיה; בעלת האוב של שאול היתה עמלקית, לכן היתה כל כך רעה אליו; איזבל הצורית, המלכה המרשעת, השתמשה בכשפים; והמשפט המאיים שאין כמוהו מופיע בספר החוקים בתורה: "מכשפה לא תחייה". כל המובאות האלו קושרות מצד אחד את מעשי הכשפים אצל נשים עם רשעות, חטא ופשע, כפי שלא נעשה בהקשר עם מכשפים גברים; מצד שני, אף אחת מהנשים הנזכרות כאן לא היתה יהודיה. כדי להגביר את ההבדל במעמד של המשתמש בכשפים מצויין בתלמוד כי ראוי שבסנהדרין יישבו גם בעלי כשפים, הנחשבים לחכמים גדולים – ברור שהכוונה כאן רק לגברים, כי לנשים לא היה מקום במוסד מכובד זה. במאמרו המופיע באינטרנט 'המכשפות בתנך ובתלמוד' מסביר מאיר בר-אילן כך את המצב הזה. בתקופת התנך היה לנשים כוח חברתי שהתבטא בקיומן של נביאות ומנהיגות חברתיות רבות השפעה. בתקופת התלמוד (לאחר התבססות האל המונותאיסטי, ט"ב), נעלם הכול, והנשים נזקקו לכשפים כמקור לכוח והשפעה שלא ניתן להן אחרת. הקשר בין נשים וכשפים, אומר בר-אילן, שייך פחות להיסטוריה של הכשפים ויותר להיסטוריה של המעמד החברתי של האישה. הגישה האנטי-נשית (היום אנחנו מכנים אותה "סקסיסטית", ט"ב) עושה אותן למקור הראשוני לכשפים. הסבר משלים לזה ניתן בקטלוג של תערוכה המופיעה במוזיאון מגדל דוד בירושלים בשם 'אלילות מקומיות' (הכינוי המשפיל "אלילות", במקום הכינוי "אלות" המקביל לכינוי הזכרי התקין "אלים", מפגין בעליל את נכונות הגישה הזאת), במאמרה של דבי הרשמן: "בחברות שמעמד האישה בהן חלש ביותר… הגברים חוששים מהן יותר והופכים אותן למכשפות או מקשרים אותן עם זעם ותוקפנות." אחת הדוגמאות לאישה כזאת במערכת מסוג זה היא האלה הכנענית ענת הזועמת. במאמר אחר באותה חוברת מציינת אורלי לובין כי במערכת הפטריארכלית, גם זו הטרום-מונותאיסטית, הזדהו האלות החזקות מסוגן של הירה ואתיני עם גישתם של האלים הזכריים שבשלטון, וראו "בכל אישה יריבה… מכשפה שניתן לה כוח שליטה אלוהי." במקום שהשמים היה מקום השליטה העיקרי, הפכו אלות הקשורות בשאול למכשפות מסוגן של היקטי, קירקי ופרספוני. זה מה שקרה גם לאלת השאול, החכמה והמשפט לילית, שהפכה להיות אישתו של השטן סמאל ביהדות, ובשירו עליה באותה חוברת מייחס לה יונתן רטוש כוחות של כישוף. המכשפה, בעיקר כבעלת שליטה בכוחות הטבע, תופסת חלק נכבד בסיפורי האגדות של האחים גרים. היא הופכת בני אדם לבעלי חיים שונים; היא יוצרת סערות, בוראת הרים או נהרות; והיא מזמנת אירועים שונים, טובים ורעים, לאנשים שמוצאים או לא מוצאים חן בעיניה. הציון האחרון הוא אולי הבולט ביותר, המראה שהמכשפה באגדות עשויה להיות גם טובה וגם רעה. וזה מחזיר אותה לימים הקדמונים שבהם היא תוארה לא מבחינה מוסרית אלא מבחינת עוצמת כוחותיה. בניגוד ליהדות, שדחתה את עצם מציאותן של מכשפות יהודיות, הנצרות, המורכבת משילוב של יהדות ופגאניות, ציינה את מקומן של המכשפות לצדו של אויבו של אלוהים, השטן. הדרך מכאן ועד לייחוס מעשי כשפים לאוייבי הנצרות הגדולים ביותר – היהודים – קצרה והגיונית. יחד עם זה, הנצרות גם קיבלה על עצמה (שוב, בניגוד ליהדות) התייחסות שלילית ליחסי מין טבעיים. האישה, המפתה את הגבר למעשים כאלה, היא בת בריתו של השטן, והיא למעשה עצם התגלמותה של המכשפה. האינקוויזיציה של ימי הביניים לקחה על עצמה את התפקיד לבדוק מי הן מכשפות ולטפל בהן בהתאם. הסופר היהודי שלום אש תיאר את שריפתה של נערה יהודיה שנפלה קרבן למוסד נורא זה בספרו 'המכשפה מקסטיליה'. מפאת אורך המאמר נאלצתי לחלקו לשניים - Dia leoghann
ביהדות אין מכשפות. היהדות דוחה מכל וכל את אפשרות פעולתן, ובדרך כלל המכשפות הנזכרות בהקשר יהודי אינן משתייכות לעם ישראל. מה הן מכשפות? הפעולה העיקרית והראשונית של בעלי הכשפים היא הניחוש. השורש כשפ נגזר מהשורש קסמ שפעולתו מציינת ניחוש בעזרת קיסמים, שהם גזירי עץ; שני שורשים אלה קשורים גם בשורש חשפ שמשמעותו גילוי נסתרות. במקביל לכינוי קוסמים למנחשי הקיסמים, נקראו המנחשים בעננים מעוננים; אנשי החכמה המבינים בקריאת סימנים שונים בכבד חיה, במעוף הציפורים ועוד, מכונים ידעונים; אלה היודעים לשוחח עם המתים בעזרת דיבור פיתומי מהבטן (השלכת הקול) נקראים בעלי/בעלות אוב; והמבינים במשמעות מהלך הכוכבים וארגונם נקראים הוברים. האדם הקדמון, ללא מצפן ומפה, ללא שעון, מדחום, ברומטר, סרגלים למיניהם, לוחות שנה או מרשמי תרופות על בסיס מדעי, נזקק למנחשים למיניהם כמדריכים בחיי היומיום. המנחשים האלה נידחו על ידי כוהני אל עליון ונביאיו עם התבססות המונותאיזם, אשר לקחו עליהם תפקיד זה בעזרת ה"שאילה באלוהים" במקום הניחוש בתופעות הטבע. הקשר עם הטבע הוא שעושה את המכשפה לאוייבת האל המונותאיסטי; אבל זה קרה בעיקר למכשפה הנקבית, כי המכשפים הזכרים החזיקו מעמד עוד מאות בשנים לאחר עלייתו של האל. בסיפורי אגדה ומיתוסים יהודיים מסופר ללא כל ניואנס שלילי על כך שאברהם גילה לקטורה אישתו שמות של שדים לשימוש במעשי כשפים; שמשה רבנו השתמש בכשפים כדי להילחם בקוסמים המצריים ולהציל את ישראל; שיוסף חשף את אחיו בעזרת גביע הקסם שלו; ושיהודה המכבי השתמש למטרת הלחימה ביוונים בכשפים, קסמים ותרפים. לאף אחד מאלה אין התייחסות שלילית. לעומת זאת יהודה בן-יעקב חשד בתמר הכנענית שהיא מכשפה – הביטוי רומז על קונוטציה שלילית לפעולותיה; בעלת האוב של שאול היתה עמלקית, לכן היתה כל כך רעה אליו; איזבל הצורית, המלכה המרשעת, השתמשה בכשפים; והמשפט המאיים שאין כמוהו מופיע בספר החוקים בתורה: "מכשפה לא תחייה". כל המובאות האלו קושרות מצד אחד את מעשי הכשפים אצל נשים עם רשעות, חטא ופשע, כפי שלא נעשה בהקשר עם מכשפים גברים; מצד שני, אף אחת מהנשים הנזכרות כאן לא היתה יהודיה. כדי להגביר את ההבדל במעמד של המשתמש בכשפים מצויין בתלמוד כי ראוי שבסנהדרין יישבו גם בעלי כשפים, הנחשבים לחכמים גדולים – ברור שהכוונה כאן רק לגברים, כי לנשים לא היה מקום במוסד מכובד זה. במאמרו המופיע באינטרנט 'המכשפות בתנך ובתלמוד' מסביר מאיר בר-אילן כך את המצב הזה. בתקופת התנך היה לנשים כוח חברתי שהתבטא בקיומן של נביאות ומנהיגות חברתיות רבות השפעה. בתקופת התלמוד (לאחר התבססות האל המונותאיסטי, ט"ב), נעלם הכול, והנשים נזקקו לכשפים כמקור לכוח והשפעה שלא ניתן להן אחרת. הקשר בין נשים וכשפים, אומר בר-אילן, שייך פחות להיסטוריה של הכשפים ויותר להיסטוריה של המעמד החברתי של האישה. הגישה האנטי-נשית (היום אנחנו מכנים אותה "סקסיסטית", ט"ב) עושה אותן למקור הראשוני לכשפים. הסבר משלים לזה ניתן בקטלוג של תערוכה המופיעה במוזיאון מגדל דוד בירושלים בשם 'אלילות מקומיות' (הכינוי המשפיל "אלילות", במקום הכינוי "אלות" המקביל לכינוי הזכרי התקין "אלים", מפגין בעליל את נכונות הגישה הזאת), במאמרה של דבי הרשמן: "בחברות שמעמד האישה בהן חלש ביותר… הגברים חוששים מהן יותר והופכים אותן למכשפות או מקשרים אותן עם זעם ותוקפנות." אחת הדוגמאות לאישה כזאת במערכת מסוג זה היא האלה הכנענית ענת הזועמת. במאמר אחר באותה חוברת מציינת אורלי לובין כי במערכת הפטריארכלית, גם זו הטרום-מונותאיסטית, הזדהו האלות החזקות מסוגן של הירה ואתיני עם גישתם של האלים הזכריים שבשלטון, וראו "בכל אישה יריבה… מכשפה שניתן לה כוח שליטה אלוהי." במקום שהשמים היה מקום השליטה העיקרי, הפכו אלות הקשורות בשאול למכשפות מסוגן של היקטי, קירקי ופרספוני. זה מה שקרה גם לאלת השאול, החכמה והמשפט לילית, שהפכה להיות אישתו של השטן סמאל ביהדות, ובשירו עליה באותה חוברת מייחס לה יונתן רטוש כוחות של כישוף. המכשפה, בעיקר כבעלת שליטה בכוחות הטבע, תופסת חלק נכבד בסיפורי האגדות של האחים גרים. היא הופכת בני אדם לבעלי חיים שונים; היא יוצרת סערות, בוראת הרים או נהרות; והיא מזמנת אירועים שונים, טובים ורעים, לאנשים שמוצאים או לא מוצאים חן בעיניה. הציון האחרון הוא אולי הבולט ביותר, המראה שהמכשפה באגדות עשויה להיות גם טובה וגם רעה. וזה מחזיר אותה לימים הקדמונים שבהם היא תוארה לא מבחינה מוסרית אלא מבחינת עוצמת כוחותיה. בניגוד ליהדות, שדחתה את עצם מציאותן של מכשפות יהודיות, הנצרות, המורכבת משילוב של יהדות ופגאניות, ציינה את מקומן של המכשפות לצדו של אויבו של אלוהים, השטן. הדרך מכאן ועד לייחוס מעשי כשפים לאוייבי הנצרות הגדולים ביותר – היהודים – קצרה והגיונית. יחד עם זה, הנצרות גם קיבלה על עצמה (שוב, בניגוד ליהדות) התייחסות שלילית ליחסי מין טבעיים. האישה, המפתה את הגבר למעשים כאלה, היא בת בריתו של השטן, והיא למעשה עצם התגלמותה של המכשפה. האינקוויזיציה של ימי הביניים לקחה על עצמה את התפקיד לבדוק מי הן מכשפות ולטפל בהן בהתאם. הסופר היהודי שלום אש תיאר את שריפתה של נערה יהודיה שנפלה קרבן למוסד נורא זה בספרו 'המכשפה מקסטיליה'. מפאת אורך המאמר נאלצתי לחלקו לשניים - Dia leoghann