מכתב ליוצרים - איגוד הבמאים

tv007

New member
מכתב ליוצרים - איגוד הבמאים

הנה איגרת של איגוד התסריטאים והבמאים: שלום לכל השחקנים, הבמאים, התסריטאים, העובדים והמפיקים. מאת: דורון צברי רשות השידור זכות הקיום של ערוץ ציבורי הבנוי על כספי ציבור נגזרת רק מבידולו מול הערוצים המסחריים. כספי הציבור להפקת יצירה ישראלית לפני חודש בערך יצא לי לפגוש חבר טוב, צלם ותיק, שסיפר לי שבשלושת החודשים האחרונים הוא יושב בבית בלי עבודה. מקסימום 3-4 ימי עבודה בחודש. לחבר שלי, שלפני שנה עבר דירה לבית חדש, רעדו הביצים. הוא פחד שאם המצב הזה ימשך הוא לא יוכל לעמוד בתשלומי המשכנתא. לאבטלה הממושכת שנכפתה עליו נלוו כל הסממנים המוכרים: ירידה בביטחון העצמי, סכסוכים עם בת הזוג, והרהורים רציניים על החלפת מקצוע. יום למחרת פגשתי חבר אחר, מקליט, שסיפר לי את אותו סיפור: 2-3 ימי עבודה בחודש, פיגור בתשלומי המשכנתא, וכ"ו. כמה ימים אחר כך יצא לי לדבר עם עוד חבר, שחקן מוערך, שסיפר לי שהצעת העבודה היחידה שקיבל שבחודשים האחרונים הייתה להופיע בתפקיד משנה בטלנובלה.. המצב על הפנים. אני מניח שאם תביטו היטב סביבכם ותהיו כנים עם עצמכם תאמרו ש- "כל התעשיה", ואולי גם אתם בעצם, נמצאים במצב דומה לאנשים שסיפרתי עליהם. יש שני גורמים למיתון בענף הקולנוע הטלוויזיה: האחד הוא ערוץ 10. ההקלות שקיבלו בעלי הערוץ נתנו לגיטימציה גם לזכייני ערוץ 2 לעצור את תנופת העשייה. כבר יותר משנה שזכייני ערוץ 2 נמנעים מלהפיק סדרות דרמה ודרמות בודדות, לא רוכשים סרטי תעודה ולא משקיעים בסרטי קולנוע ישראלים. למועצת הרשות השנייה, שאמורה לפקח על הזכיינים, אין יו"ר כבר יותר משנה (ולא במקרה), והמועצה למעשה לא מתפקדת. כלומר אין פיקוח אמיתי ואיש היישר בעיניו יעשה. אין דין ואין דיין. זו הסיבה הישירה לכך שרוב האנשים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל יושבים בבית בלי עבודה. על פי החוק שעבר לפני שבועיים בכנסת רק בסתיו 2005 ייקבע מי יהיו הזכיין או הזכיינים שיפעילו את ערוץ 2. עד אז - סתיו 2005 - אפשר לשכוח מהשקעה של הזכיינים בסדרות דרמה, דרמות בודדות, סרטי קולנוע וסרטים דוקומנטרים. כן, חברים. זה המצב. הגורם השני למיתון בענף הוא הערוץ הראשון, והוא למעשה הסיבה לפנייתי. במשך השנים והמאבקים שניהלנו מול ערוץ 2 וחברות הכבלים הזנחנו את הערוץ הראשון. התרגלנו לכך שהוא חסום ומנוכר בפני יוצרים ומפיקים והשלמנו עם כך שהוא נמנע מהפקה מקורית. זה קצת מוזר. כי אם חושבים על זה תקציב רשות השידור הוא קרוב למיליארד שקל (930 מיליון שקל) ועל פי חוק רשות השידור (משנת 65) אחת ממטרותיה הבסיסיות של הרשות היא "עידוד וקידום היצירה המקורית בעברית". אז אם זה החוק, למה הרשות לא משקיעה בסרטי קולנוע ולא מפיקה סדרות דרמה, דרמות בודדות, וסרטים תיעודיים? כי אין לה כסף. למה אין לה כסף? כי רוב הכסף הולך על מנגנון מסואב ומנופח. עד כמה מסואב ומנופח? הנה כמה מספרים פשוטים שיבהירו את העניין: 1) כאמור, תקציב רשות השידור עומד על 930 מיליון שקל. 2) ע"פ דו"ח ורדי 84 אחוז (!) מתקציב הרשות מופנה להוצאות שכר וכוח אדם. 3) ע"פ הדו"ח האחרון (2002) של הממונה על השכר באוצר למעלה מ-200 (!) בכירים ברשות השידור מרוויחים שכר של יותר מ- 38,000 ש"ח בחודש. 4) לצורך שידור ההגרלה השבועית של מפעל הפיס משתמשת הרשות בניידת שידור (במקום סיב אופטי) ו- 25 (!) טכנאים. למרות ששידור ההגרלה אורך רק 6 דקות מקבל כל אחד מהטכנאים הללו שכר של 8 שעות עבודה בתעריף שעות נוספות של 150 אחוז... הדוגמאות הללו, ממש על קצה המזלג, מסבירות מדוע לרשות "אין כסף" להשקיע בהפקות סרטי קולנוע, דרמה ותעודה, ואיזה שימוש מחפיר עושים בכספם של האזרחים משלמי האגרה.
 

tv007

New member
המשך - מכתב מחאה של היוצרים

המשך מכתב המופץ בין היוצרים על ידי האיגוד: או.קיי אז מה אני רוצה? לספר לכם שהקמנו קבוצה מתוך פורום היוצרים שהחליטה לטפל ברצינות בערוץ הראשון ולבקש את עזרתכם. חברי הקבוצה הם אילאיל אלכסנדר, אריק ברנשטיין, יוסי מדמוני, נתי אדלר, אבי שמש, עינת דבש, אורי ענבר, עו"ד שחר ולנר והח"מ. אנחנו מתכוונים לגבש תוכנית מסודרת למאבק בערוץ הראשון, שתכלול מטרות, יעדים, ודרכי פעולה. מטרת העל שלנו היא שינויי חקיקה בחוק רשות השידור שיהפוך את הערוץ הראשון משופרו של השלטון ולמשרתם של האזרחים. שידור ציבורי אמיתי כמו במדינות מתוקנות באירופה. איך נעשה את זה? אנחנו שוברים על זה את הראש. סבלנות, זה לוקח זמן. אם וכאשר נציג את התוכנית בפני כל מי שירצה לקחת במאבק. כרגע, תרשו לי לספר לכם על המאבק הראשון שלנו ברשות. ביום פגישתנו הראשונה, לפני שבועיים, פורסם בעיתונים כי הנהלת רשות השידור החליטה לרכוש את זכויות השידור של משחקי מכבי ת"א בכדורסל בסכום של 3 מליון דולר. מכיוון שנראה לנו תמוה שהרשות, שטוענת שאין לה כסף להפקות, תוציא פתאום למעלה מ- 13 מיליון שקל על משחקי מכבי ת"א, החלטנו לפעול נגד ההחלטה הזו ולשכנע את חברי מליאת רשות השידור, שאמורים לאשר את החלטת ההנהלה, להתנגד להצעה. הנה המכתב ששלחנו לחברי המליאה שהיו אמורים לאשר את ההסכם: לכבוד: חברי מליאת רשות השידור הנדון: קניית זכויות השידור של משחקי מכבי ת"א אם תתקבל החלטה שמאשרת את קניית זכויות השידור של משחקי מכבי ת"א מתקציב רשות השידור, משמעותה שהשידור הציבורי שוב ישחית כספי ציבור הפעם על "סבסוד" מכבי ת"א בהיקף של 13 מיליון שקל! חמש שאלות, חומר למחשבה: 1- מדוע הציבור צריך לשלם על משהו שהיה מקבל חינם בשידור המסחרי? הרי אם ערוץ 1 לא יקנה את זכויות השידור, יקנו אותם הערוצים המסחריים והם יגיעו לצופה בלי שמימונן יילקח מכספי האגרה שהציבור משלם. 2- מדוע צריכים אזרחי המדינה לסבסד באמצעות האגרה קרוב למחצית מתקציבה השנתי של מכבי ת"א? המשמעות של שימוש בכספי האגרה לרכישת זכויות השידור של משחקי מכבי ת"א היא שכל אזרח במדינה משלם "מס מכבי" ת"א (גם אם הוא אוהד הפועל, או לא אוהב ספורט בכלל) ובפועל משתתף במימון מכבי ת"א בסכום לקרוב למחצית תקציבה השנתי (סה"כ תקציבה השנתי של הקבוצה 10 מיל') 3- מדוע הציבור צריך לשלם אגרה לערוץ שמתנהג "כמו ערוץ 2"? המרוץ אחר הרייטינג של ראשי הערוץ הראשון ומנהליו שומט את הבסיס המוסרי לגביית האגרה. אם השידור הציבורי מתנהג ומרגיש כמו השידור המסחרי באיזה זכות מבקשים מהאזרחים לשלם כסף (אגרה) על שירות שהם מקבלים בחינם (ערוץ 2, ערוץ 10 וכ"ו) 4- מדוע שהשידור הציבורי לא יתחיל לבדל ולייחד את עצמו ביצירה מקורית, בדרמה ובסרטים תיעודיים כפי שנוהג השידור הציבורי בכל מדינות אירופה? השידור הציבורי במדינות אירופה (כדוגמת ה- BBC, ARTE, ZDF) הוא נושא הדגל של הפקות המקור בכל מדינה. בישראל מופקות רוב הפקות המקור בשידור המסחרי ("ראשון בדרמה", "סרטים מכאן", "הבורגנים", "שבתות וחגים" וכ"ו). הערוץ הראשון נשרך הרחק מאחור. הסכומים שמקצים מנהליו ליצירה מקורית הם לעג לרש. אם "אין כסף" לסדרות דרמה וסרטים תיעודיים, איך פתאום "יש כסף" למשחקי מכבי ת"א? 5- חומר למחשבה: מה היה אפשר להפיק ב- 3 מיליון דולר? - 2 סדרות דרמה בנות 13 פרקים (כדוגמת "הבורגנים") בתקציב של 1,300,000 דולר לסדרה - 6 סרטי קולנוע בפילם בתקציב של חצי מילין דולר לסרט - 30 סרטים דוקומנטרים בתקציב של 100,000 דולר לסרט - 18 דרמות בודדות של שעה (בפילם) בתקציב של 160,000 דולר לדרמה. זכות הקיום של ערוץ ציבורי הבנוי על כספי ציבור נגזרת רק מבידולו מול הערוצים המסחריים. השקיעו את כספי הציבור בהפקת יצירה ישראלית ולא במימון קבוצת כדורסל. * * * * המהלך הראשון שלנו, לפעול למניעת ההסכם של הרשות עם מכבי ת"א, נכשל. אף אחד מחברי המליאה לא ענה למכתב הנ"ל. בישיבת המליאה שהתקיימה ביום ראשון בשבוע שעבר ושאישרה, בסופו של דבר, את ההסכם עם מכבי ת"א, לא נתנו לח"מ לטעון בשם פורום היוצרים נגד ההסכם בין הרשות למכבי ת"א. במהלך הדיון התברר כי תקציב הרשות להפקת סרטי תעודה הוא 2 מיליון שקל בלבד (כזכור, מתוך תקציב כולל של 930 מיליון). מח' הדרמה לא פירטה מה תקציבה. כדי לאשר את ההסכם השערורייתי עם מכבי ת"א כונסה ישיבה מיוחדת של ועדת התוכניות של המליאה והתבקשתי לצאת מהחדר. בסופו של הדיון, למעט מתנגד אחד (הצדיק היחידי בסדום, הדק יוסי דאהן) תמכו כל חברי ועדת התוכניות באישור ההסכם. הנה אבסורד: אפילו חנן יובל, נציג אמ"י, שעל פניו היה אמור לדאוג לאינטרסים של השחקנים והאומנים חברי אמ"י שיושבים בבית בלי עבודה, עשה יד אחת עם הנהלת הרשות ותמך בהעברת הכסף למכבי ת"א על חשבון ההפקה המקורית. גם דליה כהן שמחה, תסריטאית, מותיקות הערוץ הראשון, שיושבת במליאת רשות השידור על תקן "נציגת התסריטאים", תמכה בהסכם עם מכבי ת"א. כיוון שכל חברי הועדה שהצביעו בעד ההסכם יושבים במליאת רשות השידור על תקן נציגי הציבור, אנחנו חושבים שהגיע הזמן שהציבור - כלומר אנחנו - נרים להם טלפון, או נשלח פקס, נבקש מהם הסברים ונאמר להם מה דעתנו על הצבעתם. במקום להתבאס ולקטר על "המצב בתעשייה" אפשר לתעל את האנרגיות לכיוון האנשים (האלמונים) שקובעים לאן הולך כספם של משלמי האגרה. בתור אחד שהרים טלפונים לחברי המליאה בערב שלפני ההצבעה אני רוצה לספר לכם שלשיחות הללו יש אפקט עצום. חברי המליאה, שרגילים שאף אחד לא מתעניין בהם או בהחלטות שלהם, הופתעו מאד שמישהו בכלל מתקשר אליהם ומתעניין לגבי האופן שבו יצביעו במליאה. אנחנו מאמינים שהחשיפה לציבור היוצרים וההבנה שיש ציבור שלם שניזוק מההחלטות שלהם ודורש מהם הסברים, תגרום לרבים המליאה לקחת אותנו בחשבון בהצבעה הבאה. מי מכם שהשתכנע מהקייס ומוכן לעזור לנו בעניין הטלפונים לחברי המליאה מוזמן להתקשר אלינו. אנחנו מעוניינים לרכז אצלנו את כל הבקרה של המבצע הזה כדי שנוכל לדעת מי מתקשר למי, לתדרך את המתקשרים, ובכלל, לדעת אם בכלל זה איכפת למישהו. הטלפונים ליצירת קשר: אילאיל אלכסנדר 053-200257, אריק ברנשטיין 052-453287, הח"מ 052-653440. בכבוד רב דורון צברי נ.ב: אני לוקח את הערוץ הראשון ומנהליו גם כפרויקט אישי. החלטתי לעשות עליהם סרט. כיוון שמנהלי הערוץ הראשון מנוכרים ליוצרים וליצירה מקורית ולא מכירים בכוחו של המדיום אני חושב שהסרט שאני עושה עליהם ידגים להם (ולמחליפיהם) מה כוחו של סרט קולנוע בעיצוב תודעה ומציאות. שתדעו.
 
נשבר ה...

אז דורון צברי יעשה עוד סרט ויקח את הצוות הקבוע שהוא עובד איתו ויגיד לצוות שבגלל שזאת הפקה עצמאית אז שיוותרו על כמה שעות נוספות ושאין תקציב לתאורן ו.... היינו בסרט הזה. בסוף הוא בטח יקרא לסרט "צפונה" וימכור אותו לערוץ 1 שהוא כל כך שונא. אולי כדאי שדורון צברי יילחם ברשות השידור ואז יהיו יותר הפקות מקור ואז כל אלה שכבר עובדים, יעבדו יותר. ואלה שיושבים בבית, ימשיכו לשבת בבית. תגידו, אתם חושבים שאם יעשו יותר הפקות אז יקראו לכם לעבודה?! ICP הפיקה יותר מ- 20 סרטים, מישהו הרים אליי טלפון ? , לא !, אז אל תזיינו את השכל. וזה לא שאני לא טוב, אני תותח וסליחה על הצניעות, אני יודע שאני שווה משהו. אבל היום מעדיפים את כל ה"גרובים מגנובים" שבאים להפקה ועושים 80% מהזמן שויץ. קודם כל, שאדון דורון צברי, שהיה מורה שלי ויש לי אליי לא מעט הערכה כיוצר, ירים אליי טלפון ויקרא לי להשתתף בפרוייקט הבא שלו, אח"כ אני אחשוב אם לחבור אליו ולעמוד לצידו במלחמה. המקצוע הזה בנוי מקליקות. וככה הוא יישאר. אם לא קוראים לך היום - לא יקראו לך מחר. ואם מחר יצלמו 30 פיצ'רים וארבעים עונות המשך של ה"בורגנים" ועד היום לא קראו לך לעבוד, אל תחיו באשלייה שפתאום תקבלו טלפון ממרק רוזנבאום או אסף אמיר שיבקשו ממכם לצלם להם פיצ'ר. לשמחתי אני לא יושב הרבה בבית לאחרונה ומנסה לא להתלונן, אבל כן משקיף על "הדשא של השכן" (פיצ'רים וסדרות), זה הירוק יותר, שצומח פרא, מחכה ליום שיקראו לי לבוא ולכסח לדשא הזה את כל הצורה. ו.... שלא ינסו לעבוד עליכם !!!
 

tv007

New member
ליזום, ביחד

זה די נכון מה שנאמר כאן, הכל קליקות, ואתה פשוט צריך להשיג לבד את הצוות שלך לעבוד ביחד, וליזום, ולא לחכות שמישהו יקרא לך, לא תאמינו, אבל פעם, כשהייתי צעיר בן 21, אמרו לי שהכל שוחד באיזה שהוא מקום, שיחדתי, ודווקא אותי תפסו,,,
 

Crazy doughnat

New member
../images/Emo151.gif אני חושב ש

מי שיושב בבית ומחכה למשיח, לא רציני בכלל, וכנראה שלא מגיע לו שיקראו לו. אכן צריך ליזום ולהשקיע הרבה כדי להגיע לאנשהו.
 
למעלה