מם ברשת

ranisharoni

New member
מם ברשת

תאוריה מעניינת בקשר לממים וויראליים ברשת (זכור לי שדובר פה בנושא לאחרונה):
http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3567393,00.html

"איך מם, תופעת רשת הזוכה לתפוצה המונית, בעצם נולד?"
"התשובה, לדבריה [של החוקרת], לא קשורה בהכרח באיכות הציוץ בטוויטר או הסרטון, אלא דווקא בזהות הגולשים שמקדמים אותו. את הגולשים הללו, שנהנים מהיכולת להפוך מם כלשהו לוויראלי, מכנה נהון "שומרי סף""
 

22ק ו ס ם

New member
זה נשמע יפה רק שזה לא ממש עובד ככה

וזו לא תאוריה של ממים אלא סתם הסבר שמישהי נתנה בהסתמך על שני סרטונים. רוב מוחלט של הסרטונים לא מופץ על ידי סלבריטאים ורובם מופצים על ידי אנשים רגילים. חלקם זוכים לפופולאריות גבוהה וחלקם לא. אני חושב שזה במקרים רבים פשוט קשור לאיכות שלהם (כמה הם מצחיקים למשל) ולא לשום דבר אחר.
 

John the Savage

New member
זו כן תיאוריה

סך הכל, אותה פרופסורית כבר חוקרת את הנושא כמה שנים טובות, עשתה את הדוקטורט שלה על "שומרי סף" באינטרנט, ופרסמה מאז עשרות מאמרים בנושא.

אני מודה שלא קראתי את המאמרים שלה לעומק ולא מכיר בדיוק את המודל, אבל אפשר לתת לה קצת קרדיט ולהיות בטוח שזה קצת יותר מסתם הסבר ומתבסס על קצת יותר משני סרטונים. שומרי-סף לא חייבים להיות סלבריטאים דווקא. שומרי הסף יכולים להיות גם"אנשים רגילים" שמרושתים הרבה יותר טוב מאנשים אחרים, וההחלטה שלהם אם להעביר משהו הלאה משפיעה הרבה יותר מאשר אני או אתה.

אם אני מבין טוב, הטענה היא שגם ברשת המידע אינו זורם באופן סימטרי ושוויוני בין אנשים שונים. אם בעבר כלי התקשורת היו צינור עיקרי להעברת מידע וההחלטה שלהם מה לפרסם ומה לא הפכה אותם ל"שומר סף", היתה ציפיה שהאינטרנט ישנה את התמונה ויהפוך את זרימת המידע להרבה יותר "דמוקרטית" ולמעשה יעלים את שומרי הסף. הטענה המרכזית כאן היא שזה לא נכון, וגם באינטרנט הכח להעביר מידע מרוכז באופן לא-פרופוררציונאלי בידי אנשים מועטים יחסית. סלבריטאים זו רק דוגמה אחת לאנשים כאלו, אבל יש גם אחרים. כמובן שאי אפשר לטעון שהתוכן/איכות וכו' לא משפיעים בכלל, אבל יש הרבה מאד מידע "איכותי" או מצחיק באותה מידה שלא זכו לתפוצה כזו.
 

22ק ו ס ם

New member
יכול להיות שיש לה תאוריה מקיפה בנושא

אבל לא הוצגה כזו בכתבה ובטח לא בהקשר של ממים. אין בכלל שאלה שמידע לא זורם בצורה סימטרית ושיוונית ויש בוודאי תאוריות שמסבירות למה סוכנים מסוימים משפיעים יותר מאחרים, אין בזה הרבה חדש, אבל אני לא ראיתי תאוריה שמסבירה למה סרטונים מסוימים, בדיחות או כל תוצר תרבותי אחר מצליחים בעוד אחרים לא. שים לב שיש הבדל בין תאור דברים בדיעבד לבין לתת תאוריה מקיפה עם ניבויים מדויקים. ולמרות הכל, למרות שיש אנשים משפיעים יותר מאחרים יש גם המון אנשים רגילים שהפכו למפורסמים בכוונה או בעל כורחם. למשל, למה מחאת הקוטג' תפסה או התמונות של ישראלים שפונים לאיראנים? אלו לא אנשים מרושתים יותר מאחרים. יש לדעתי הרבה אקראיות בנושא שלא קשורה בהכרח לאיכות המסר. בנוסף, אין גם הגדרה של מה נחשב משהו מוצלח למשהו שלא. אם בסרטון מסוים צופים עשרות או מאות אלפי אנשים אבל לא מיליונים אז הוא לא מוצלח?
 

ranisharoni

New member
ניסוי מדעי

אתה יכול להציע ניסוי למידול התופעה?
למשל בהינתן תפוצה של סירטון להגיד משהו סטטיסטי על מספר שומרי הסף ולהיפך? מה סיכוי ההצלחה של סירטון כמו קוני-2012 להצליח ללא שומרי סף? בהינתן סירטון חדש, האם ניתן לדעת מה הסיכוי שלו להפוך לוויראלי?

מעניין למשל לדעת מהו הגודל המינימלי של קבוצה להיתכנות התופעה בדומה לאינטרנט.

אני מניח שהחוקרת תכננה איזשהו ניסוי שכזה כדי לבסס את התאוריה המדוברת (אנסה לחפש).
 

22ק ו ס ם

New member
עזוב ניסוי, תן לי פרמטרים מדויקים

למתי ואיך סרטון מסוים מקבל תאוצה. אגב, היא גם לא מביאה תמיכה לטענה שלה שסלבריטאים הם אלו שדחפו את הסרטון של קוני. למעשה, בסרטון עצמו הוא זה שאומר שצריך לפנות לסלבריטאים כדי שיעשו משהו לשינוי המצב. אני חושב שהסרטון הזה הצליח כי הוא עשוי היטב, נוגע בבעייה קונקרטית שלא הייתה ידועה לרבים ועוסק בילדים שזה נושא שאנשים רגילים אליו. לא במקרה רוב הסרטונים הויראליים מראים ילדים או תינוקות או חיות. החמידות הזו היא תנאי הכרחי להצלחה.
 

ranisharoni

New member
עוד מידע

בהרצאה קצרה של פרופ נהון היא מספרת על מחקר לגבי סרטונים ויראליים במשך 3 שנים:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WoLnCV8HoZM#t=647s

פרופ נהון טוענת שקיים ברשת, בדומה לממסד הוותיק, "חוק כוח" אמפירי לפיו הרבים ממוקדים במעטים וזה גורם הויראליות. בהמשך החוקרת מנסה להסביר את הסיבות הסוציאולוגיות של התופעה.

המחקר עצמו זמין כאן - אנסה לעבור עליו ולספק נקודות מפתח:
http://ekarine.org/wp-admin/pub/BlogsSpinningAWebOfVirality.pdf

חשבתי לתומי שבסוציולוגיה מקובל לערוך ניסויים כאלה כדי למצוא אישור אמפרי לקורלציות מסויימות.
 

22ק ו ס ם

New member
מה בדיוק מפתיע או חדשני

שאם מישהו חשוב שיש לו הרבה קוראים ממליץ על משהו אז סביר שהוא יהיה להיט? רק מה זה קשור לתאוריה על ממים? השאלה היא גם לא אם יש אנשים שמשפיעים על אנשים אחרים לראות משהו אלא אם יש משהו בסרטונים עצמם שגורם להם מלכתחילה להיות טובים. המחקר שהבאת מתמקד בבחירות שמן הסתם ימשכו תשומת לב ראשונית. אבל מה גורם לסרטון מסוים שלא קשור לכלום להיות פתאום כזה פופולארי?
 

ranisharoni

New member
למה סרטונים "טובים" לא הצליחו?

זאת נקודה שיכולה לחזק את תאורית "חוק הכוח" כי למעשה נטען שללא אותם "שומרי סף" מעטים לא סביר שסרטון יהפוך ויראלי גם אם הוא ממש טוב.

לחילופין האם יש סרטונים "לא טובים" שהצליחו רק משום ששומרי סף חפצו בעיקרם? האם ע"י אותם שומרי סף מעטים אפשר להכתיב אופנות של מהו סרט טוב (עיצוב דעת קהל)? האם לפיכך צריך להיזהר מכוחם?

אתה סבור שהמחקר לא עשוי טוב?
 

22ק ו ס ם

New member
אבל האם היא לקחה את זה בחשבון?

כדי להראות שרק או בעיקר שומרי הסף הם אלו שהשפיעו צריך לבחון האם בכל הסרטונים המצליחים היה שומר סף וגם המקרים ששומר סף כן ניסה לקדם סרטון ולא הצליח. זו קצת בעייה כי קשה להגיע לסרטונים הללו. אני לא אומר שהמחקר לא עשוי טוב אבל הוא מתייחס רק למשהו מאוד ספציפי בהקשר מאוד ספציפי של בחירות פוליטיות שם לשומרי סף יש השפעה גדולה. כמה אנשים צופים בסרטונים הללו בהשוואה לסרטונים אחרים? אני חושב שיותר מעניין להבין למה סרטונים שלא קשורים לשום נושא אקטואלי פתאום צוברים המון צפיות.
 

ranisharoni

New member
האמת שהחוקרים נשמעים די משוכנעים

שהם מצאו תנאי הכרחי לויראליות (בהינתן המצב הנוכחי של הרשת):
The results (see table 1) show that the model explains 96.5%
of the variance of the daily-view count of our viral videos, and fits the data well. Moreover, it appears to be statistically significant (see F-statistics), indicating that our selection of variables explains the majority of the variation in daily viral video views.

אני מבין את הטענה שיתכן כי סרטוני בחירות הם מקרה מיוחד אבל כמו כן קשה למעומדים איזוטריים ליצר סרטונים ויראליים גם אם הם טובים במיוחד (נראה לי שהסרטונים של ירון ידען הם דוגמה טובה).

"מה סרטונים שלא קשורים לשום נושא אקטואלי פתאום צוברים המון צפיות" אולי שומרי הסף כן מוצאים הקשר כמו עניין אישי או אפילו מסחרי (למשל פארודיה על לידי גאגא תקדם את המותג).

נראה לי ששיטות המחקר יכולות לעמוד במבחני הפרכה. אולי כדאי לשאול את החוקרת אם הם שקלו לבדוק את התאוריה על נושאים אחרים.
 

22ק ו ס ם

New member
אבל המדגם שלהם מאוד מצומצם

מה שהם הראו בצורה די משכנעת זה שבתקופת בחירות לבלוגרים ואתרים פוליטיים יש השפעה מכרעת על ויראליות של סרטונים. באמת? לא היית יכול לחשוב על זה לבד? זה די ברור שאם אתר גדול שיש לו הרבה קוראים מפנה לסרטון או לכל דבר אחר אז הרבה אנשים יקליקו על זה. אני רואה את זה אצלי כל הזמן שפתאום פוסטים מסוימים זוכים לעדנה כי איזה אתר הפנה אליהם. אבל רוב הסרטונים אינם כאלו. תחשוב על סרטונים של שירים פופולאריים או הסרטון של achmed the dead terrorist. למה הוא כזה פופולארי? לא בגלל שאדם אחד או אתר המליץ עליו אלא בגלל שהרבה המליצו עליו. כנ"ל עם סרטונים אחרים. היום אנשים משתפים בפייסבוק ודברים טובים צוברים פופולאריות.
 

ranisharoni

New member
בכל זאת מפתיע שכמעט שלא היו סרטונים ויראליים

ללא מעורבות של שומרי סף. תחת הנחה נאיבית שהרשת שיוויונית התוצאות די מפתיעות ונראה שיש מובהקות סטטיסטית.

בחירת הסרטונים עפ"י המאמר:
We drew the top 100 videos over the preceding year in the
following categories: over all Top videos, top 100 political videos, and top 100 election videos. The lists were combined and any redundancy was removed. Four researchers (a faculty member and three PhD students) coded the videos as related to the election by answering the question: “Was the content related to the 2008
presidential campaign?” For a video to be included, all four had to agree that it was related to the election. The result was 120 videos.
 

22ק ו ס ם

New member
זה לא ממש מפתיע בהתחשב בבחירת המדגם שלהם

אני חושב שבאופן כללי מודלים של רשתות ולא שומרי סף יסבירו יותר טוב תפוצת סרטונים כללית.
 

ranisharoni

New member
המדגם הזה לא בהכרח גרוע

בחירות זה נושא טעון שמעורר עניין ציבורי רב גם בבלוגוספירה (ראה פורום תפוז אקטואליה הסופר רועש למשל). הייתי מצפה שאם יש סבירות לסרטון להפוך ויראלי ללא שומרי סף (חוק הכח) אז זה יקרה גם לסרטונים שקשורים לבחירות (פרי יוזמה פרטית למשל). אחת המסקנות היא שהרשת לא ליברלית כמו שאנשים חושבים.

עדיין לא ברור לי מהמחקר כמה מהסרטונים ששומרי הסף חפצו בעיקרם הפכו ויראלים. נראה לי שהחוקרת רמזה שהתנאי לרוב גם מספיק אבל זה לא ברור לי מהמחקר (כלומר יתכן ששומרי סף הכרחיים אבל זה תנאי חלש מאוד לפרדיקציה של ויראליות).
 

22ק ו ס ם

New member
המדגם לא גרוע אלא פשוט מאוד צר

כשמדברים על סרטונים ויראליים לעיתים רחוקות מדברים על סרטונים פוליטיים. לי נראה שהם בחרו לסמן את המטרה מסביב לחץ בגלל הבחירה הזו. הרי הרבה יותר קל למצוא קשר בין סרטונים בנושא ספציפי לבלוגים שעוסקים באותו נושא. איזה בלוג אתה מכיר שעוסק בחתולים למשל שיכול להשפיע באותה מידה?
 

ranisharoni

New member
יכול להיות שאתה שואל על אותם 3.5 אחוז

שעפ"י המחקר לא הסביר כביכול?
נכנסתי ל ViralVideoChart.com וכל מה שראיתי ממוסחר למדי כך שקשה להאמין שלא נדחף ע"י שומרי סף עפ"י חוק הכח.
 

22ק ו ס ם

New member
לא, המדגם שלהם כלל רק סרטונים פוליטיים

ולכן התוצאות תקפות רק אליו. ואגב שים לב שמשתנה הבקרה שלהם היה מנבא מוצלח יותר מכל המנבאים האחרים גם יחד, זה גם אומר משהו.
 

John the Savage

New member
התיאוריה שלה מתמקדת בשומרי סף

היא לא עוסקת בשאלה "למה ממים מסויימים מצליחים ואחרים לא", ולא במה נחשב מוצלח, אלא בתפקידם של שומרי סף בהפצת אינפורמציה/ממים.

למה ממים מסויימים מצליחים ואחרים לא זו שאלה נפרדת, וללא ספק יש כאן גם מימד מסויים של אקראיות ביצירת המומנטום, כפי שמראה הניסוי של פרוייקט Music Lab:
http://www.princeton.edu/~mjs3/musiclab.shtml
 

22ק ו ס ם

New member
אבל זו בדיוק השאלה המרכזית שהתחילה את הדיון

כאן. הדיון הוא לא על חשיבות של אנשים מסוימים בדחיפת סרטונים מסוימים אלא על הצלחה של סרטונים בכלל. בכל מקרה, המושג מם לא תורם שום דבר לדיון הזה.
 
למעלה