ממיר מחד לתלת-פאזי

הקרפיון

New member
ממיר מחד לתלת-פאזי

יש לי מנוע של מפוח שמיועד לתלת-פאסי אמריקאי (202v' רבע כוח סוס), ואני מעונין לחבר אותו לחשמל חד פאזי. אני יכול כנראה לאבד חלק מההספק של המנוע בלי בעיה רצינית. נאמר לי (ע"י רשר, ושוב תודה) שיש אפשרות להשיג מפצל פאזה - ועם המידע הזה נגשתי היום למספר חנויות חשמל ואלקטרוניקה. וזכיתי למבטים ששמורים בעיקר לתמהונים שלא מבינים מהחיים שלהם. אולי משהו כאן יודע מי מחזיק דברים כאילו (עדיף כמובן בירושלים)? האם יש לדברים האילו שם מקצועי שכדאי להכיר? בתודה מראש.
 

רשר

Well-known member
מנהל
עכשיו אתה מספר שזה 220/110V ~3

ואם זה 1/4HP אז באמת יותר פשוט להחליף מנוע או את כל המפוח. כדי להפעיל אותו בארץ אתה צריך שנאי 220/110X~3 שיעלה לך כמו 3 מפוחים בהספק כזה. או לחשב את מה שכתבתי לך (לא מפצל אלא קבל) אני כבר זמן רב מחפש את הנירת מקורס מוסמך בה יש לי את החישוב של גודל הקבל לפי הספק המנוע. אפשרות נוספת היא ממיר תדר ומתח אבל הסטנדרט בארץ הוא ל 380V "שלוב" וצריך לשנות ל 220V "שלוב" להערכתי מחירו יעבור את ה 1000 ש"ח
 

הקרפיון

New member
רגע רגע

אם אני מבצע פיצול פאזה (כלומר אבנה עם קבלים\סלילים מערכת שמזיזה את הפאזה ב120 ו 240 מעלות), אני אקבל מטח של 127 וולט בין פאזה לפאזה - שזה די קרוב ל110 שאמור להיות שם (וסביר שהמניע יעמוד ב10% תוספת הזו למתח). ככה אני לא צריך להמיר את המתח ל110 בכלל, ואני לא מעבד שליש מהכוח של המנוע (מה שהיה קורה עם המנועהיה מיועד ל220 תלת-פאזי, כלומר 380V). מה אני מפספס כאן?
 

רשר

Well-known member
מנהל
אותי! לא מבין מה אתה אומר

מה זה קבלים וסלילים? קבלים הבנתי מה זה סלילים? עם ליבת ברזל? = שנאי!!. אם אתה הבנתה תבנה ותראה לנו נשמח ללמוד.
 

הקרפיון

New member
OK. אני אסביר

הרקע שלי הוא מפיזיקה (תואר בזה אי שם סביב 1990) - כך שאני די מבין את העקרונות (גם אם אני חלוד ולא זוכר את טרנספומי לפלס במיוחד טוב). כך או אחרת, כדאי להבהיר כמה דברים קטנים. 1. סליל, כשמו כן הוא, הוא ליפוף של תייל מוליך, עפ"ר סביב ליבת ברזל. זרם העובר בסליל משרה שדה מגנטי בליבה. השדה המגנטי מכיל אנרגיה, ולכן היצור שלו מאט את עלית הזרם בסליל. ההאטה הזו נגרמת ע"י מטח שמושרה על הסליל. לאט לאט השדה נבנה, ואז כשהזרם קבוע השדה לא משפיע על הזרם, והמתח המושרה על הסליל יורד לאפס. כאשר הזרם מנסה לרדת, האנרגיה שבשדה זורמת חזרה לסליל ולוקח לזרם יותר זמן לרדת (ונוצר כמובן מתח הפוך על הסליל). בשפה מטמטית\הנדסית הסליל הוא אלמנט גוזר, כשהמתח עליו הוא הנגזרת של הזרם. 2. כבל מבצע פעולה הפוכה - המתח עליו שווה לסכום הזרמים שעברו דרכו (חלקי הכיבול). כשהזרם רק מתחיל הוא לא מרגיש את הכבל, אבל כשהוא ממשיך הכבל מיצר מתח הפוך והזרם נבלם. מטמטית מדובר באלמנט אינטגרטיבי- המתח על כבל הוא האינטגרל של הזרם הזורם דרכו. 3. שני סלילים שמלופפים סביב ליבה אחת נקראים שנאי. כל מה שאמרתי כאן נכון, אבל גם בסליל בשני נוצר זרם. כאשר מספר הליפופים של הסליל השני שונה מהמסר בסליל הראשון, המחת שמושרה שונה - בדיוק ביחס של מספר הליפופים. מאחר וזרם AC הוא סינוסי ביסודו, הרי שגם האינטגרל וגם הנגזרת שלו יהיו כוסינוסים, כלומר סינוסיים בפאזה אחרת.
 

רשר

Well-known member
מנהל
תודה על ההסבר הנהדר

אני התכוונתי רטורית וכספית: סליל יותר יקר משנאי כי צריך ליצר לפי הזמנה
 

wil

New member
אתה בטוח שזה מיועד ל3~ אמריקאי?

בבתים שם מקובל דווקא חיבור של 2 פאזות (!) מנוגדות, 110V ביחס לאפס על כל אחת, ו-220 וולט ביניהן. רוב המכשירים הם כמובן 110 אבל הצרכנים הכבדים מחוברים לשקע 220V מיוחד שמחובר בין הפאזות. אולי נפלת בכלל על מנוע שמיועד לחיבור כזה ואז אתה בעיקרון יכול לחבר ישירות ל220V בארץ בלי שום מתאם. עוד נקודה שטרם התייחסו אליה היא השינוי בתדר - המנוע מיועד ל60 הרץ כנראה (יש לך את הנתונים המלאים שלו?) ועבודה ב50 הרץ תוריד את מהירות הסיבוב ועלולה לגרום להתחממות.
 

הקרפיון

New member
אני בטוח שזה תלת פאזי

יש לו שלוש כניסות סימטריות + ארקה. מדובר בסריד לVAX משנת 89 - המפוח שימש לקרור יחידת הUPS שלו. אין ספק שלא מדובר במערכת ביתית אלא במערכת תעשיתית למהדרין (ושעלתה הון עתק בזמנו, ושהמחיר שלה כלל הטסת הטכנאים לארץ במיוחד. אח, היו ימים
)
 

eladts

New member
כמה פאזות יש בארה"ב?

לפי החשבון שלי, אם יש גם תלת פאזי וגם פאזות הפוכות צריכות להיות סה"כ 6 פאזות במערכת.
 

הקרפיון

New member
הנה הגרסה האמריקאית

יש שתי גרסאות - אחת שבה הפאזה השלישית "פיקטיבית" - וזה מוריד מהכוח של המנועים, ואחת "אמיתית".
 
למעלה