ממצאים ארכיאולוגים
בס"ד ממצאים ארכיאולוגים הוצאת:ידיעות אחרונות ספרי חמד לרכישת הספר מאת:אדם זרטל עם נולד - מזבח הר עיבל וראשית ישראל מהו ישראל? כיצד נולד העם הזה לפני יותר משלושת אלפים שנה? מי היו משה ויהושע? היכן אירעו הרגעים הגדולים של הולדת העם? אמינותו של התנ"ך וראשית ישראל עומדים במרכזו של פולמוס מתסיס ומסעיר בארץ ובעולם. המחבר, אדם זרטל ואנשי צוותו, יצאו לפני יותר מעשרים שנה אל אזור בלתי ידוע-השומרון. בסקר הארכיאולוגי שערכו נתגלה אתר קטן ומזבח במרכזו, שחולל מהפכה בתפיסת ההיסטוריה של התנ"ך. כיצד קשור המזבח לראשית ישראל? איזו מהפכה הוא חולל? מדוע עוררה התגלית התנגדות בקרב חוקרים ואנשי מקרא רבים? בספרו עם נולד חושף המחבר את הסיפור כולו ומוליך אותנו בשבילי התגלית והדראמה המרתקת. בלשון ברורה, שאינה סוטה מן העובדות, בונה החוקר סיפור הרפתקאות אישי ומסכת חדשה של קשר בין המקרא לארכיאולוגיה. מאחר והתורה נוגעת בעמים, אישים ומקומות ידועים ומוכרים, חייבים היו להיות לה אסמכתאות ארכיאולוגיות. לצערנו, גיבורינו נולדו כמה חודשים לפני עידן הקולנוע, כך שלא נשאר שום סרט מהתקופה וחוץ מזה גם סרט ניתן להכחיש שהרי ישנם מאות סרטים מתקופת השואה ולמרות זאת מגמת ההכחשה נמשכת (מי שמתעקש תמיד יכול לשאול מספריית הוידאו את הסרט "עשרת הדברות" בכיכובו של צרלס הסטון). ובכל זאת הרי שבידינו אסמכתאות לכל תקופה המצוינת בתורה בין אם ממצאים התואמים את המסגרת הארכיאולוגית והתרבותית כללית של המזרח התיכון דרך שמות המופיעים בתנ''ך וכמו כן ממצאים התואמים בדיוק את המסורת היהודית. פשוטה של היסטוריה לפי אגדות שונות, הן במקורותינו והן במקורות זרים משתמע, כי אברהם אבינו היה הגאון האנושי שבכל הדורות. לפי חז"ל הוא חקר בענייני אלוהות כבר בגיל שלוש (נדרים ל"ב, ב: רמב"ם ע"ז פ"א,ה"ג: רמב"ן בראשית יא, כח') כל מלכי מזרח ומערב היו משכימים לפתחו לשמוע ממנו דברי חכמה (בבא בתרא ט"ז, ב': יומא כ"ח, ב') ובעיקר בענייני אסטרונומיה. ואמנם מספר פלביוס, כי אברהם אבינו לימד את חכמי מצרים את חכמת החשבון, המדידה ותכונות השמים. לפי עדותו בשם הקטאיוס (חי בתקופת אלכסנדר הגדול, היה היסטוריון וסופר נודע, כתב על ההיסטוריה המצרית, על שירי הומרוס וחיבר ספר "על היהודים" שנודע בשם "על אברהם". יש אומרים שכתב שני ספרים "על היהודים" ו"על אברהם"). הוא היה משכמו ומעלה. הוא הרבה לשבח את היהודים בכלל ואת אברהם בפרט. הקטאיוס אינו היחיד שכתב על אברהם אבינו. גם ההיסטוריון והתוכן הבבלי ברוסוס (חי במחצית הראשונה של המאה ה - 3 לפנה"ס), כותב עליו מבלי להזכיר את שמו: "ובדור העשירי אחרי המבול היה אצל הכשדים איש אחד צדיק וגדול ובקי בעניני שמים...". באותו נוסח כותב גם אבסביוס: "ובדור העשירי... וכדברי אחדים בדור השלושה עשר, נולד אברהם, שעלה על כל בני אדם באצילותו ובחכמתו והמציא גם את חכמת האסטרולוגיה וחכמת הכשדים" (אברהם שליט "קדמוניות היהודים" ח"ב. הערות לספר ראשון הערה 198). אמנם, ברוסוס שימש ככוהן לאליל בל (מראדך) בבבל, אך סיפוריו - פרט לאגדות אליליות כמובן - הם יותר אמיתיים משל כל סופר אחר שבתקופה העתיקה. הוא לא נמשך אחר סיפורים דמיוניים. דבריו מתאמתים מדי פעם על ידי מקורות אחרים המתגלים.
בס"ד ממצאים ארכיאולוגים הוצאת:ידיעות אחרונות ספרי חמד לרכישת הספר מאת:אדם זרטל עם נולד - מזבח הר עיבל וראשית ישראל מהו ישראל? כיצד נולד העם הזה לפני יותר משלושת אלפים שנה? מי היו משה ויהושע? היכן אירעו הרגעים הגדולים של הולדת העם? אמינותו של התנ"ך וראשית ישראל עומדים במרכזו של פולמוס מתסיס ומסעיר בארץ ובעולם. המחבר, אדם זרטל ואנשי צוותו, יצאו לפני יותר מעשרים שנה אל אזור בלתי ידוע-השומרון. בסקר הארכיאולוגי שערכו נתגלה אתר קטן ומזבח במרכזו, שחולל מהפכה בתפיסת ההיסטוריה של התנ"ך. כיצד קשור המזבח לראשית ישראל? איזו מהפכה הוא חולל? מדוע עוררה התגלית התנגדות בקרב חוקרים ואנשי מקרא רבים? בספרו עם נולד חושף המחבר את הסיפור כולו ומוליך אותנו בשבילי התגלית והדראמה המרתקת. בלשון ברורה, שאינה סוטה מן העובדות, בונה החוקר סיפור הרפתקאות אישי ומסכת חדשה של קשר בין המקרא לארכיאולוגיה. מאחר והתורה נוגעת בעמים, אישים ומקומות ידועים ומוכרים, חייבים היו להיות לה אסמכתאות ארכיאולוגיות. לצערנו, גיבורינו נולדו כמה חודשים לפני עידן הקולנוע, כך שלא נשאר שום סרט מהתקופה וחוץ מזה גם סרט ניתן להכחיש שהרי ישנם מאות סרטים מתקופת השואה ולמרות זאת מגמת ההכחשה נמשכת (מי שמתעקש תמיד יכול לשאול מספריית הוידאו את הסרט "עשרת הדברות" בכיכובו של צרלס הסטון). ובכל זאת הרי שבידינו אסמכתאות לכל תקופה המצוינת בתורה בין אם ממצאים התואמים את המסגרת הארכיאולוגית והתרבותית כללית של המזרח התיכון דרך שמות המופיעים בתנ''ך וכמו כן ממצאים התואמים בדיוק את המסורת היהודית. פשוטה של היסטוריה לפי אגדות שונות, הן במקורותינו והן במקורות זרים משתמע, כי אברהם אבינו היה הגאון האנושי שבכל הדורות. לפי חז"ל הוא חקר בענייני אלוהות כבר בגיל שלוש (נדרים ל"ב, ב: רמב"ם ע"ז פ"א,ה"ג: רמב"ן בראשית יא, כח') כל מלכי מזרח ומערב היו משכימים לפתחו לשמוע ממנו דברי חכמה (בבא בתרא ט"ז, ב': יומא כ"ח, ב') ובעיקר בענייני אסטרונומיה. ואמנם מספר פלביוס, כי אברהם אבינו לימד את חכמי מצרים את חכמת החשבון, המדידה ותכונות השמים. לפי עדותו בשם הקטאיוס (חי בתקופת אלכסנדר הגדול, היה היסטוריון וסופר נודע, כתב על ההיסטוריה המצרית, על שירי הומרוס וחיבר ספר "על היהודים" שנודע בשם "על אברהם". יש אומרים שכתב שני ספרים "על היהודים" ו"על אברהם"). הוא היה משכמו ומעלה. הוא הרבה לשבח את היהודים בכלל ואת אברהם בפרט. הקטאיוס אינו היחיד שכתב על אברהם אבינו. גם ההיסטוריון והתוכן הבבלי ברוסוס (חי במחצית הראשונה של המאה ה - 3 לפנה"ס), כותב עליו מבלי להזכיר את שמו: "ובדור העשירי אחרי המבול היה אצל הכשדים איש אחד צדיק וגדול ובקי בעניני שמים...". באותו נוסח כותב גם אבסביוס: "ובדור העשירי... וכדברי אחדים בדור השלושה עשר, נולד אברהם, שעלה על כל בני אדם באצילותו ובחכמתו והמציא גם את חכמת האסטרולוגיה וחכמת הכשדים" (אברהם שליט "קדמוניות היהודים" ח"ב. הערות לספר ראשון הערה 198). אמנם, ברוסוס שימש ככוהן לאליל בל (מראדך) בבבל, אך סיפוריו - פרט לאגדות אליליות כמובן - הם יותר אמיתיים משל כל סופר אחר שבתקופה העתיקה. הוא לא נמשך אחר סיפורים דמיוניים. דבריו מתאמתים מדי פעם על ידי מקורות אחרים המתגלים.