מנהגי פסח |מצה|

מנהגי פסח |מצה|

אז מי כאן אוכל קטניות? לא אוכל קטניות? אוכל רק חלק- ואיזה? ומה לגבי לפתית /tapuzforum/images/emo35.gif אוכלים שרויה? לא אוכלים בחג הראשון ובהמשך כן? אוכלים רק מצות שמורות? עבודת יד? תימניות? וגזר? מוצרי חלב? מלפפונים? אוכלים רק בבית או גם בחוץ? מצה עשירה? ובכלל- מה החומרה שלכם לפסח/tapuzforum/images/emo35.gif חפרתי מספיק, הא? /tapuzforum/images/emo6.gif
 
אני, כרגיל, חייב הסבר...

חייתי עם חרדים ועם דתיים, עם יקים ועם תימנים כל חיי, ומעולם לא שמעתי על חצי השדברים שאמרת. גזר? מוצרי חלב? מלפפונים? לפתית? אנחנו מדברים על פסח או על יום כיפור?
 
התכוונת חייב לחפור, נכון? /tapuzforum/images/emo3.gif

וברצינות, אני מכירה אישית אנשים שנוהגים לפי כל האופציות שציינתי, אני לא הוזה. מעניין אותי לשמוע איך נוהגים חברי הפורום. עד כאן תקין? /tapuzforum/images/emo13.gif וברצינות, אני מניחה שיש מחקרים אנתרופולוגים מעניינים בנושא, כי הנימוקים הם לעיתים בהחלט ביזאריים במקצת. אני מהמרת שאתה לא אוכל קטניות, אבל אוכל לפתית ושרויה. צדקתי? /tapuzforum/images/emo13.gif
 

מיקי*

New member
אז ככה לגבי קטניות ../images/Emo13.gif

אז ככה: אני חושב שצריך לשים דברים בפרופורציות ולהפריד את המוץ מהתבן (אוי אני כבר רואה את הנאתך מהתשובה שלי
...) גזירת הקטניות היא גזירה שגם אם בטל טעמה לא בטלה הגזירה, כמו בכל גזירה של חז"ל. הבעיה עם גזירה זו היא שמרוב חומרות וגזירות על גזירות (דבר שלא עושים ואין להם חלות כלל וכלל) הוסיפו לגזירת הקטניות כל מיני דברים שאינם ממין הגזירה ואותם נראה לי שהגיע הזמן לבער. כך שדברים שלא היו באותה הגזירה, אין שום סיבה להוסיפם לגזירה, כך הקינואה (וכך גם התירס, אגב ולדעת הרב אבינר ורבנים אחרים - גם הבוטנים של ימינו שאינם הבוטנים של חז"ל). בנוסף לעניין השקינואה כלל אינה קטנית כפי שאמרו ממכון התורה והארץ. בנוסף כפי שמתיר זאת הרב קוק, לגבי שמן שומשומין, גם תוצרי קטניות לא היו בכלל הגזירה ועל כן אני לא חושב שצריכה להיות בעיה להשתמש בהם. בשלישית, ישנו כלל בהלכות תערובות של פסח (או"ח תמ"ז) האומר שתערובת שנתערב בה חמץ הבטל בשישים לפני פסח, הרי שהתערובת מותרת לשימוש בפסח. לדעת השו"ע הן בלח והן ביבש, לדעת הרמ"א היות והחמץ הלח חוזר וניעור הרי שהדבר נכון רק לגבי חמץ יבש. לפי זה, תערובת קטניות שנעשתה לפני חג הפסח - אינה אסורה בשימוש בחג הפסח - קרי יוגורטים למיניהם ומוצרים אחרים (כמו בשר שהוזרק לו חומר קטניות, וכו' וכו'). לסיום, יש שנהגו בקטניות לשמור ולא לאכול קטניות יבשות, שכן הגזירה היתה משום המעבר של הסחורות בשקים שבהם יכלו להתערב עם חיטה (כפי שאכן קורה לא פעם עוד בימינו עם שקי אורז וכד'). אולם קטניות לחות וטריות כמו שעועית ירוקה או אפונה היו אוכלים. נראה לי ראוי לדון בדברים ביתר הרחבה, אך תם זמני לעת זאת. אשמח לענות לשאלות ספציפיות יותר בהמשך. פסח כשר ושמח
 

גלילית2

New member
אז אנחנו אוכלים קטניות ושרויה אבל...

מה שמיקי כתב (ומזל שהוא כתב כי לא הייתי מצליחה לשחזר את הסברו של בעלי)- "בשלישית, ישנו כלל בהלכות תערובות של פסח (או"ח תמ"ז) האומר שתערובת שנתערב בה חמץ הבטל בשישים לפני פסח, הרי שהתערובת מותרת לשימוש בפסח. לדעת השו"ע הן בלח והן ביבש, לדעת הרמ"א היות והחמץ הלח חוזר וניעור הרי שהדבר נכון רק לגבי חמץ יבש" לא תופס אצל התימנים
, אצלם זה אסור בפסח. אי לכך ובהתאם לזאת, מעתה לא אוכל יותר לאכול עוגיות-יין בפסח
מזל שבמבה בינתיים מותר...
 

מיקי*

New member
לא הבנתי מה הקשר בין עוגיות יין ומה שאמרתי?!

בעוגיות יין את מדברת על מצה עשירה לא כן?! וזה אכן לא תקף, בדיוק כמו שחמץ ממש לא תקף. והיות ומצה עשירה לאשכנזים נחשבים כחמץ גמור, הרי שגם לאשכנזים אסור לאוכלם בפסח. גם איני מבין איך הכלל הזה לא תופס אצל התימנים - למה?
 

גלילית2

New member
הקשר בין עוגיות יין ומה שאמרת זה

שבעיקרון לתימנים וגם לספרדים (מה שהייתי...), מותר לאכול מצה עשירה ולכן לכאורה גם לתימנים אמור להיות מותר לאכול עוגיות יין. אבל: 1. בגלל ההלכה שהבאת בקשר לחמץ שלפני פסח, שלפי השולחן ערוך הוא בטל בשישים בפסח ומותר אבל הרמב"ם פוסק שחמץ אפילו בכלשהו, "חוזר ונעור" ולכן הוא חמץ. 2.מאחר והתימנים הולכים פחות או יותר לפי הרמב"ם . 3. מאחר והיין שבו משתמשים להכנת העוגיות אינו יין/מיץ ענבים 100% אלא מעורבב בו מים, והרי העיסה מן הסתם עומדת יותר מ-18 דקות עד שאופים אותה ולכן יש שם כלשהו שמחמיץ. אז בגלל כל הנ"ל- לתימנים אסור לאכול עוגיות יין למרות שמותר להם לאכול מצה עשירה. (קצת הסתבכתי,י מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי כראוי).
 

בסג

New member
אני מסופק לגבי 3

ולגבי הנימוק של 1, ובתשובה לשאלה של מיקי*: הרב קאפח כתב על זה מאמר ב"סיני" שבט-אדר תשמ"ג, וזה מופיע במשנה תורה שלו בהערות בהלכות חמץ ומצה א:ה (5 עמודים). בקצרה: א) בתלמוד וברמ"ם לא נזכר המונח "חוזר וניעור" בשום מקום בכלל, ובפרט לא לגבי חמץ בפסח. יש ביטוי דומה אך שונה "מצא מין את מינו וניעור" והוא לא מופיע אפפעם בקשר לחמץ. ב) הרמב"ם כותב: "חמץ שנתערב בדבר אחר בפסח בין במינו בין שלא במינו הרי זה אוסר בכל שהוא". ג) חלק מהלומדים פיסקו "חמץ שנתערב בדבר אחר בפסח /// בין במינו בין שלא במינו הרי זה אוסר בכל שהוא", מה שהביא לשאלה מה קורה אם נתערבב לפני הפסח, ואיכשהו זה הגיע לעניינים מעניינים. ד) המסורת התימנית מרבותיו של הרב קאפח וכיוצ"ב היא הפיסוק הזה "חמץ שנתערב בדבר אחר /// בפסח בין במינו בין שלא במינו הרי זה אוסר בכל שהוא", כלומר, האיסור הוא בפסח, ואין זה רלוונטי מתי זה התערבב. אין זה נכון שחמץ המתערבב בפסח אוסר בכלשהו, ואם הערבוב חל לפני הפסח האיסור הוא בשישים. ה) הנימוק המסתבר הוא שאוכל עצמו לא בטל, אלא חלוּת האיסור שבו בטלה. בר"ח ניסן איסור החמץ לא יכול להתבטל - כי איננו קיים. למצער, אותו זמן בדיוק שבו החמץ מתחיל להיות אסור (ורק אז הוא יכול, תיאורטית, להתבטל), הוא בדיוק הזמן שבו הוא מתחיל להיות אסור בכל שהאו, וממילא אין מקום לביטול בשישים לא לפני זמן האיסור ולא בזמן האיסור. עכ"ז מעניין שדווקא לגבי בל יראה ובל ימצא, יש הקלה ביחס לשיטת הפסיקה המקובלת (לכאורה), בשונה מאיסור האכילה שבו יש החמרה. לשיטה הכללית אסור, לכאורה, להשהות תערובת חמץ שיש בה יותר משיעור של 60 כנגד החמץ. לשיטת הרב קאפח (וצר לי שבלחץ הנקיונות איני יכול להביא בדיוק את המקור ואת ההסבר, ואולי זה פשוט מאד בדברי הרמב"ם), תערובת חמץ שאין בה כזית חמץ בכדי אכילת פרס, מותרת בהשהיה בפסח, וזה קרוב ליחס של 1:10 (כדעת הרמב"ם שזית הוא פחות משליש ביצה ושפרס הוא ככר של 3 ביצים).
 

בסג

New member
זה מחכים יותר...

http://www.net-sah.org/he/node/888 שיעור (82 דקות) של הרב רצון ערוסי, ובו הוא עובר על פני ה-מ-ו-ן בעיות שיש לפוסקים לפי הרמב"ם בגלל דין זה ובגלל סיבוכי הכשרות המודרנית. (וכמו כן עוד הלכות פסחיות) ממש מפחיד...
בסיכומו של דבר הוא אומר שבפסח חייבים לקנות הכל מהדרין (גם מלח וסוכר
), בגלל שהכשרויות הרגילות סומכות על הביטול בשישים מלפני הפסח.
 

מיקי*

New member
האמת שאני די חושב שלכולם ../images/Emo13.gif

הרי בוטנים כבר אמרנו שהן לא באמת קטניות -שהרי לא עליהן מדובר כשמדובר על בוטנים. תירס אמרנו כבר שלא היה בגזירה ולכן אין טעם ממשי להכניסה. מה עוד יש בבמבה שבגינה טועניםש היא קטניות?!
 
תירס ובוטנים לא קטניות? משהו מפוקפק באשכנזיות

שלך....
אני מבינה שכלית מה שאתה אומר, אבל לא מכירה שנוהגים כך....
 

גלילית2

New member
אני הפכתי פחות או יותר לצמחונית,

וחוץ מזה שפתאום דגים בתנור ממש מקסימים אותי, פשוט לוקחים אותם כמו שהם ושמים בתבנית עם עוד כמה תבלינים... קלי קלות. (תביני שמאז שהתחתנו ועד עכשיו הכנתי דגים רק פעם אחת - בר'ה כשנשארנו בבית) נראה לך נזכה לדבר לפני חג חירותנו?
 
למעלה