מנהג אבלות בירושלים...

מנהג אבלות בירושלים...

זאת הסיבה שאין תזמורות בחתונות בירושלים, מישהו יכול להרחיב איפה בירושלים מותר ואיפה אסור תזמורת, איזה כלים מותר ואיזה אסור, וכן איזה עדות נוהגות ואיזה לא. תודה מראש.
 

שיSY

New member
אני,

בתור ספרדי, אין אצלנו את המנהג הזה. ואפשר לשמוע שירים גם מהרדיו וכו` (ועיין בספר יחווה דעת ח"א סי` מה)
 
הפסק המקובל

על רוב הפוסקים והרב אלישיב בראשם הוא שהכל אסור אפי` אורגן ואפי` קלטות. רק זמר ותופים. אפשר גם כלי הקשה וגם עשר מערכות של תופים אבל רק תופים. האיסור הוא בכל שטחי העיר, החדשה והישנה. באולמי אורה למשל, מותר. אצל הספרדים יש הבדלי גישות בין העדות ויש שקיבלו על עצמם את המנהג, אם כי הם מעטים.
 
מנהג ירושלים

למעשה התקנה שנתקנה לפני כ70 שנה מדברת שמותר רק כלי אחד, לא כתוב שם על כלי ספציפי כתוב שרק כלי אחד מותר, אפשר תופים כמו שכולם עושים ואפשר גם קלרינט וכדו'. רק למעשה מבין כל הכלים שהיו אז (לפני בריאת האורגן) הכי טוב זה תופים, כי קלרינט עם כל הכבוד הוא אינו יכול להרקיד אנשים. והשאלה היא למה אורגן אסור ? את התשובה על כך נתנו הביד"צ של העדה החרדית שזה נחשב כהרבה כלים כיון שיש בזה הכל גם תופים וגם קולות של הרבה כלים. יש כאלו שרוצים מאד שיהיה מוזיקה אז הם עושים את החתונה במושב אורה הסמוך לירושלים. הספרדים לא קבלו את התקנה שהביד"צ האשכנזי דאז תיקן. וגם חסידי גור עושים בחתונות שלהם מוזיקה רגילה כיון שלטענתם הם הגיעו לירושלים מפולין אחרי השואה והם לא קבלו עליהם את תקנות ירושלים. יש גם ליטאים שעושים חתונה באולמי תמיר למשל הם מביאים אורגן, אבל אני ממש לא בקיא בחתונות ליטאיות ואין לי מושג איך כולם נוהגים. גם בבעלזא היה בשבע ברכות של בן האדמו"ר אורגן, וברחבי ירושלים פוזרו פאשקעווילים שאני זוכר את הכותרת שלהם :כשהם יורדים הם יורדים עד לתהום". שומו שמים :) זה בקצרה.
 
ולגבי עצם התקנה

נדמה לי שהיא נתקנה בגלל שהיה אז מגיפה בירושלים והרבנים דאז טענו שזה בגלל שיש יותר מידי שמחה בחתונה, כשאנחנו נמצאים ליד שריד בית המקדש. ולכן הם תקנו את התקנה.
 
למעלה