מנהג השבעה

מנהג השבעה

מנהג הוא אצל היהודים לשבת בבית שבעה ימים לאחר מותו של קרוב, ביחד, ולקבל אורחים. חשבתי לעצמי בשביל מה זה טוב? יש שאומרים שזה טוב כי כל המשפחה יושבת יחד ומתאחדת. מכל מיני אנשים אני שומעת סיפורים וגם רואה בעצמי שזה דוקא לא מאחד. יושבים ביחד ולפחות חצי יום משעמם ואין אנשים כי הרוב באים אחר הצהרים ובערב, ואז מתחילים ויכוחים שמגיעים עד לריבים של ממש. יש סיפורים שהריבים מתחילים על ירושות. לפעמים רבים על שטויות ממש. כדון אם להביא קייטרינג או לא... איזה כשרות אם בכלל או למה זה אור אחר לא בא ולמה ההוא בא כל יום ושוכח ללכת. ממש שטויות שבימים כתיקונם לא נותנים עליהם את הדעת בכלל. אני יודעת שעשו על זה גם סרט. אני חשבתי שבימים כאלה הכי חשוב להעלות זכרונות, לדבר על הדברים הטובים שהיו ולהיות חיוביים. במקום זה אני רואה תמיד שעושים חשבונות. מי בא ומי לא בא להלווייה, לשבעה....כמה פעמים בא. כל אחד שבא גם נותן עצות לגבי מנהגים שונים ומשונים וזה שוב פותח מקום לויכוחים. כן לעשות מה שההוא או ההיא אומרים או לא לעשות...יש נטייה מוגזמת לעשות כל מיני דברים קשים במיוחד כאילו כדי להעניש את עצמך על לכתו של אדם אהוב קרוב. בקיצור, יש לנו מנהגים לא משו. תמיד כשכופים עלינו ישיבה ביחד בחוסר מעשה מתחילות בעיות מטופשות לגמרי. ככה זה גם אצל המון משפחות ביום כיפור. נראה לי שיש פה משהו לוקה במנהגים שלנו. היו צריכים לתת משהו לעסוק בו במצבים כאלה כדי שהענינים לא יתדרדרו. מישהו אמר לי אתמול שרוב המשפחות קמות מהשבעה מסוכסכות לגמרי לפעמים לכל המשך החיים. כמה מטופש. אלו היו הרהורים על מנהגי היהודים בעת אבלות.
 

ahitofel

New member
תנחומים

תנחומי לפיני.. ואם כבר מדברים על מסורת התנחום המסורתי הוא המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים אמן
 
אני חושבת שמנהג השבעה דומה

לחגי היהודים - כמה פעמים משפחות נפגשות לחג "כי כך צריך" וזה לא אוהב את דודה משה והשני לא אוהב את הדודנית רבקה וההיא שם שונאת ממש את האחיין יעקב וכן הלאה וכן הלאה..... וכמה פעמים גם זה נגמר במריבות? מי הביא מה וכמה ולמה ומי לא אכל ממה ולמה וכמה? למה לא להיפגש רק עם מי שבאמת אוהבים? ואל תגידו לי שזה נועד לגיבוש המשפחה, משום שפעמים רבות זה נגמר בשבירת המשפחה.
 

ahitofel

New member
חגים זה לאו דווקא המצאה יהודית

לכל העמים יש חגים משפחתיים - בהם פוגשים את בני המשפחה - אצל הנוצרים זה חג המולד, או (אצל האמריקנים) חג ההודיה, אצל המוסלמים בעיד אל אדח'א ובעיד אל פיטר.. כולם מקטרים על הצורך להפגש עם בני משפחה לא אהובים ובכל זאת בכל העמים - משפחות לא מוותרות על זה (למרות שבכל העמים יש שוברי משפחות.. שבעה זה משהו אחר לגמרי. זה לא מפגש משפחתי בשביל לפגוש את כולם. וכל מי שעבר את חווית הפרידה מבן משפחה אהוב יודע את החשיבות של זה.
 

דקי ר

New member
תנחומים וניחומים גם ממני

ובנוגע למנהגי האבלות, אלה מנהגים בלבד שאינם מחייבים איש, ובוודאי שאין כופים דבר על האבלים. כל משפחה יכולה למצוא את דרכה שלה בשעה קשה זו, בלי להתחשב ב"מה שיגידו". משפחות מסוכסכות תמצאנה על מה לריב גם בזמן השבעה, ואילו משפחות תומכות וקרובות תמצאנה ניחומים וחיזוקים בשבוע של ישיבה בצוותא, שיגבש אותן למשפחות חזקות יותר.
 

s h o o s h a

New member
מנהגי אבלות

מנהגי האבלות אינם נכפים על האבלים וכל אחד יכול לנהוג על פי הלך לבו ורוחו. אין חובה לנהוג על פי הדינים שכן אבל הוא אישי ומשקף הרגשת האדם האבל בלבד. מריבות וויכוחים? אלו עלולים לצוץ בכל מקרה שבו מתכנסת המשפחה המורחבת. להבדיל אלף אלפי הבדלות, כאשר בן משפחה מתעתד להינשא, כמה פעמים נתקלנו במריבות של ממש בתוך המשפחה שאם פלוני יוזמן אז אלמוני לא יגיע? ואם ההוא יישב בשולחן עם ההוא, אז ההיא לא תצטרף. והויכוחים הם מכאן ועד ים המלח. כך שלא רק בזמן ה'שבעה'. וישנם גם, כמובן, לא מעט משפחות שזמן ה'שבעה' מקרב אותן ומחזק את הקשר ביניהן, כי מדובר בשבוע שלם של יחד. קרבה אינטנסיבית שאין ממנה בימים רגילים. כן, יש משפחות ש'שבעה' מהווה עבורן זמן איכות משפחתי, להעלאת זכרונות, לצחוק והתקרבות, למפגש עם אנשים שכבר מזמן מאד הם לא חלק מחייהם ומגיעים רק בעיתות שבר ומשבר. מכאן, שלמטבע הזו [כמו לכל מטבע] שני צדדים. והבחירה כיצד לנהוג ולהתנהג, כמו בכל אירוע ומצב, היא בידי בני האדם ואל לנו להאשים מנהג זה או אחר. *** וקצת על מנהגי האבלות תקופת השבעה מטרתם של ימי השבעה היא התייחדות עם זכרו של הנפטר. כיצד סופרים את שבעת הימים? ימי השבעה נספרים על פי הלוח העברי בו היום מתחיל מהערב הקודם. ימי השבעה מתחילים מיום הקבורה ומסתיימים בבוקרו של היום השביעי. (לדוגמא אם הקבורה הסתיימה ביום שני אחר הצהרים, ימי השבעה יסתיימו בבוקרו של יום ראשון). דיני השבעה ישיבת שבעה יושבים בבית ולא יוצאים לרשות הרבים (מלבד לבית הכנסת הסמוך לצורך תפילה ואמירת קדיש). מי יושב שבעה? שבעת הקרובים: אב/ אם, בעל/אישה, אח/אחות, בן/בת. מלאכה אין הולכים לעבודה ואין עוסקים בפעולות יצירה או בפרנסה. צורת הישיבה יושבים על ספסלים נמוכים, מזרונים או כריות וכד'. נעילת סנדל אין נועלים נעלים שיש בהם סוליה, רפידה או גפה מעור. רחיצה וסיכה לא מתרחצים לתענוג או מורחים משחות לתענוג או קוסמטיקה. תספורת לא מתגלחים ולא מסתפרים. כיבוס לא מכבסים ולא לובשים בגדים מכובסים. חיי אישות לא מקיימים. שאלת שלום אין מברכים בשלום בבית האבל. מנהגי השבעה נר נשמה נהוג להדליק נר נשמה בבית האבלים במשך כל השבעה. תפילות נוהגים להתפלל בבית האבלים בימות החול על מנת שיוכלו האבלים לומר קדיש. במקום שאין מניין לקדיש, מן הראוי שהאבל ילך לבית הכנסת לומר קדיש. משניות נוהגים ללמוד משניות לעילוי נשמת הנפטר בבית האבל. בני עדות המזרח אומרים בכל יום אזכרה בבית האבלים. צדקה נוהגים להניח קערה בה מניחים כסף למטרות צדקה. כיסוי מראות נוהגים לכסות את המראות והתמונות שמשתקפות בהן דמויות אדם. אכילה ושתייה בעדות המזרח נהוג להגיש מאכלים שונים למנחמים על מנת שיברכו עליהם בקול. לאבלים אין הגבלה על מאכלים, אפשר לאכול בשר ולשתות יין. ישנם מנהגים הנמנעים מאכילת בשר בתקופת השבעה. למנחמים אצל חלק מקהילות אשכנז נהוג שלא לאכול או לשתות או לקחת כלום מבית האבל.
 
הודעה של טנגו שנאלצתי למחוק

אני לא בדיוק יודע מה קרה? זה עתה חזרתי משבועיים חופשה בתאילנד, שזה נושא למקום אחר. בכל מקרה - אני מבין שנפטר/ה יקר/ה ועל כך ראשית ניחומים והשתתפות כנה בכאב. על מנהג האבלות הודעה נפרדת. צביק אם לא קשה לכם- אני שוב חוזרת ומבקשת מאד להמנע מאאוטינג. יש לנו ניקים ולרובנו זה מאד חשוב. לי זה חשוב באופן מיוחד.
 
באמת מצטערת על המחיקה אבל לא יכולה

להשאיר שמות ואין לי את האפשרות שהיתה לי בנענע למחוק או לשנות מילים.
 

יוליקה

Member
מנהל
לדעתי במנהגי האבלות יש לשאול את האבלים

מדרגה ראשונה (אלמנה ילדים..) על רצונם. חברה שלי נפטרה ממחלת הסרטן לפני כ-5 שנים. היא ומשפחתה היו אפיקורסים לחלוטין. למרות זאת, השכנים הקימו אוהל אבלים, והתארגנו לתפילה פעמיים ביום - זה היה בניגוד מוחלט לרצונו של הבעל והילדים - אבל מי שאל אותם... והיכן כבוד המת ורצונו? שלא לדבר על זה שבעת התפילה מפרידים בין נשים וגברים.... האם מפני שהמת ניקבר בקבורה כשרה מאלץ את המשפחה להמשיך במנהגי אבלות ע"פ ההלכה??? זאת הסיבה כניראה שמפעם לפעם אנו רואים מודעות בעיתונים "נא להימנע מביקורי תנחומים"....
 

פפו

New member
ללא כל קשר לנוהג כאשר ישבתי שבעה

הזמנן בו זכיתי לביקורי מנחמים היה הזמן בו לא חשתי את הזמן והמחשבות הנוגות פינו עצמן לשיחות חולין לא מחייבות. לולא ביקורי תנחומים אלו דעתי הייתה ניטרפת
 
אומר לך

כ"בעל נסיון" לצערי... המנהג הזה מעולה. בדיוק מה שצריך בעת כזו. פעם בשנות ה 70 ניגננו בחתונה בטירת הכרמל. לפתע ההורים של הכלה התחילו לריב עם החתן על צ'אקים. בסוף החתן חטף מכות, עוד לפני החופה. ברחנו משם, והציוד נגינה שלנו נהרס. זה סימן שלא צריך להתחתן ?
 

אודיק6

New member
שבעה

לדעתי מנהג השבעה הינו חכם מאד. ואסביר: בימים האלה יושבים יחד ודוקא מעלים זכרונות על הנפטר ועל היושבים, מוציאים אלבומי תמונות מתקופות שונות, נזכרים, משתפים את המבקרים בספורי החיים שלנו, שאולי אחרת לא היינו מספרים. אנשים אוהבים לשמוע, ורובנו אוהבים להשמיע. ידוע לי על משפחות שנוצרו מריבות, אך לדעתי, במשפחות אלה היו מתקיימות מריבות גם ללא "שבעה". ישנן משפחות שהכסף הוא שמנחה אותם בחיים, כך שגם ללא "שבעה" הכל מתנהל לפי הכסף. מה היינו עושים ללא שבעה? היינו הולכים למחרת לעבודה ? או לטייל? או יושבים בבית בודדים עם צערנו? השבעה הוא פרק זמן קשה מאד נפשית, שהחברים, המכרים שלנו, הקרובים מקיפים אותנו באהבה ונותנים לנו הרגשה שאיננו לבד בעולם ויש לנו עוד בשביל מה להמשיך ולחיות, רוצים אותנו, זקוקים לנו. ישנן גם הפתעות חיוביות ב"שבעה". לפתע מגיעים אנשים שאנחנו לא מכירים. הם מספרים על הכירותם עם הנפטר, מעלים ספורים שהיו חלק מחיי הנפטר. זה תמיד מסקרן לשמוע, הרי אהבנו את הנפטר ואנחנו רוצים לפחות לדעת הכל אודותיו. ישנם גם אנשים שלא ראינו יובלות, לא היינו בקשר איתם, ולפתע הגיעו. כך מתחדשים להם קשרים ישנים ואם על "שבעה" דברנו , הרי יש גם את ה-30 ואת ה"שנה" - גם אלה מנהגים חכמים. המנהגים האלה מחזירים אותנו, האבלים חזרה לחיים הנורמטיבים באופן הדרגתי. שלא נדע צער ונחייה את החיים כאילו אין מחר.
 
כמו בכל דבר, גם זה שונה מאדם לאדם

אנשים נוחים ונעימים בדרך כלל אכן ינהגו באופן מכובד ותרבותי ויעשו את כל הדברים שאת מתארת כפוף למנהגים השונים של כל עדה ועדה. אנשים שהם מטבעם רגזנים, עצבניים, חמומי מוח ועוד בעיות - במצב כזה יקצינו עוד יותר ויהפכו את השבעה לסיוט להם ולכל הסובבים אותם. אבל מכיוון שיש דין אחד לכולנו, בשל היותנו יהודים, בזמנים כאלו, אזיי חלק סובלים וחלק מצליחים לכבד את זכר האדם האהוב שממנו נפרדו זה עת. שמתי לב שיש גם המון פחד בתוך התחושות האלו מפני הלא נודע - מה יהיה מחר. הפחד הזה גם הוא מוסיף לרגזנות. מסקנה שלי היא שרצוי שכל אחד יישב את השבעה בביתו הוא וחבריו יגיעו אליו. אלא אם כן זה לגמרי ברור ובטוח שכל האנשים שצריכים להיות שם מסתדרים טוב זה עם זה וגם יודעים במצב כזה קשה לפרגן האחד לשני. כמובן גם להתפשר על כל הסוגיות הדתיות ששמתי לב שמהוות נגף רציני ופתח להמון חילוקי דיעות שמובילים למקומות לא טובים. ביקורי האורחים המנחמים גם הם צריכים להיעשות במידה. צריך להתחשב בכך שאנשים רבים באים ושהאבלים ערים מהשעות המוקדמות של הבוקר עד השעות המאוחרות של הלילה. על כן, יש לבוא לביקור ניחומים קצר יחסית ולא כל יום או פעמיים ביום. מאד קשה כשיש המון אנשים והאבלים צריכים להיות נחמדים עם כולם ובני משפחת האבלים צריכים לשרת את האורחים. בקיצור - שלא נדע.
 
למעלה