ברגע שהשוו לקינגס קרוס בלונדון - הבנתי שההשוואה לא במקום.
בלונדון מתחמים גדולים מהסוג המתואר קיימים רק בתחנות הרכבת הארציות הגדולות, שבהן יש בדרך כלל 15-20 רציפים בינעירוניים. אלו מתחמי ענק בקנה מידה שאין בתל אביב ואין סיבה שיהיו. בתחנות הארציות ממתינים הן לרכבות פרבריות בתדירות גבוהה יחסית והן לרכבות ארציות שנוסעות פעם - פעמיים בשעה, 4 פעמים בקווים פופולריים כמו לונדון - לברייטון. במקומות כאלו הנוסע צריך להמתין ולכן יש מסחר המבוסס על המתנה וצידה לדרך לנסיעות ארוכות של שעה - שעתיים ומעלה ברכבת.
מה שבר השוואה למערכת בגוש דן הן תחנות בלב העיר לונדון - תחנות תחתית בלבד עם 3 קווים כמו ,Bank, Oxford Circus Embankment, תחנות תחתית וקו אליזבת' כמו Tottenham Court Road ו Bond Street, או תחנת Farringdon שעוברים בה שני פרוזדורי רכבת בינעירוניים עם קיבולת גדולה מהאיילון (טמזלינק וקו האליזבת' קיבולת 24 רכבות לכיוון בשעה כל אחד) וקווי הצד הצפוני של המעגל בתחתית (המעגלי, המטרופוליטני והמרסמית' והסיטי) .
בתחנות כאלו המסחר בתחנה מצומצם מאד. הוא בדרך כלל לא קיים במפלסים עמוקים, בחלקן אין מסחר כלל בתחום התחנה עצמה. באחרות יש קיוסק קטן בתוך קו הוולידטורים. מסחר ברמה בינונית של 3-5 חנויות שרובן קיוסקים וסנביצ'יות קיים בכניסה לאחרות.
נוסע שצריך להחליף בין קווי מערכת עירונית לא צריך מסחר שיעמוד בדרכו. הוא צריך להגיע מרציף לרציף בצורה היעילה ביותר.
העסקים סביב התחנות שמניתי נמצאים בבניינים ברחובות שסביב התחנות. אפילו בבונד סטריט שנמצאת מתחת לקניון קטן - הכניסה לתחנה היא מדרגנוע מודגש אחרי הכניסה הראשית לקניון
גורם מצער נוסף בכתבה הוא שבמקום לדבר על פתרון בעיית המעברים באמצעות מעברים תת קרקעיים מתחנות הרכבת לתחנות המטרו והרק"ל- מדברים על פתרונות במפלס הרחוב כולל קירוי האיילון כפתרון לבעיית ההחלפה בשלום.
כפי שוודאי שמתם לב במעבר מערבה מתחנת אלנבי לרחוב אלנבי עצמו - הליכה במעבר תחתי ללא תנועה צולבת ומסחר היא מהירה ואפקטיבית יותר מהליכה ברחוב.
אפילו במתחם התחנות של קינגס קרוס סט פנקרס יש מעברים תחתיים ישירים בין התחנות השונות המרכיבות את המתחם - בתוך התחתית ובינה לבין הארצית. (המעבר הצפוני החדש בין תחנות התחתית, המעבר מאולם הכרטיסים החדש של התחתית לסט' פנקרס, המעבר לכניסה במה שהיתה פעם תחנת קינגס קרוס טמזלינק וכיום משמשת ככניסה לתחתית בלבד).
מאכזב שבמקום להשוות לתחנות עירוניות, שנמצאות אמנם בלב האזור העירוני שהן משרתות - אך המסחר והפנאי סביבן נעשה במבנים פרטיים ברחובות הסובבים - מתכננים בארץ "מתחמים" על בסיס צורך תחבורתי שלא יהיה במטרו וברק"ל של גוש דן, אלא רק במידה מצומצמת בתחנות רכבת ישראל באיילון.
סטריטוויו:
שיטוט בתחנה הארצית ויקטוריה בלונדון. הכניסה לרציפים 15-19. אין ולא יהיו בארץ תחנות בקנה המידה הזה כי האיילון משתמש בשיטת המעבר היעילה שחוסכת את הצורך בריבוי רציפים של תחנת טרמינל. טיילו קצת להנאתכם ותבינו שאין צורך במסחר כזה בארץ.
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
maps.app.goo.gl