לא מדויק
http://sats.erau.edu/News/avweek_081401.htm As for new engine technology, a series of demonstration flights were made by pilots in a Cessna 182 powered by the new European SR 305-230 turbo diesel piston engine that burns Jet A1 fuel instead of aviation gasoline (AW&ST July 23, p. 51). The engine, recently certified by the European Joint Aviation Authorities under JAR 21 rules, is rated at 230 hp. for takeoff, and at 200 hp. maximum continuous power up to 10,000 ft. FAA approval is scheduled by the end of this year, according to Miriam Dunn, marketing manager for Societe de Motorisations Aeronautiques (
SMA)--a joint venture between EADS, Renault and Snecma, which developed the SR 305. כאמור, המנוע האירופאי הזה עובד וטס, אושר בתקן תעופתי מלא באירופה, והמכירות כבר החלו "באמת". הבעיה היא המחיר - כ 90,000$. עלות הדלק תהיה כ 50% (במחיר) - 9 גלון דיזל לעומת 13 בנזין לשעה על ססנה 182. אותו כח, סל"ד יותר נמוך, הזרקת דלק ממוחשבת עם גיבוי מכאני, תחזוקה נמוכה, TBO כ 3000 שעות. אתר
SMA (אתר מחורבן, ובדואל ששלחו לי הם הודו בזה ומקווים לשפר) http://www.smaengines.com