מנין בא השם "יעקב"?

masorti

New member
מנין בא השם "יעקב"?

לפי התנ"ך, הדבר נובע מכך שיעקב עקב אחרי עשו בלידתו. כדי לחפש דמיון לשמות של אותה תקופה, הבה ונסתכל בלינק לשושלות הפרעונים במצרים. ובפרט, לשמות המלכים של השושלות 15 ו-16. כזכור, אלו הן שושלות של מלכי ההיקסוס, כלומר: פרעונים ממוצא כנעני. ובכן... קל לראות שבשושלת ה-15 היה מלך בשם Yakubher, ואילו בשושלת ה-16 היה מלך בשם Yacobaam. (לינקים אחרים מציינים את השמות האלה בשינויים קלים) אנו רואים שבכנען של אותה תקופה היו שמות כנעניים שהתחילו ב"יקוב". האם יש קשר בין הדברים? ישפוט כל אחד בעצמו.
 

masorti

New member
עוד קצת על יעקב

בלינק הבא (שאינו אמין במיוחד לדעתי) מתואר בהרחבה ניתוח שם הפרעון "יקוב-הר", ויש דיון בשמות דומים. בקצרה, הטענה היא ש-"הר" הוא הר במובן של העברית, ואם נזכור שהר הוא דבר חזק המקנה תחושת בטחון וכן שמילה כמעט נרדפת היא "צור" ("צור ישראל") הרי ש"הר" = אל (ההר שלי = האל שלי). לכן, השם הוא למעשה Yakov-El . בנוסף, לינקים אחרים מציינים שהפרעון Yakubaam הוא בעצם Yakubaal. ולא קשה לזהות Yakub-baal. מסקנה: מדובר בשם "יקוב" (שלענייננו הוא "יעקב") בתוספת אלוהות כלשהי (או "אל" או "בעל").
 

masorti

New member
מצטער אם בלגנתי Yakub ו-Yacob

בשמות המלכים. לענייננו זה לא משנה, כי כולם "יקוב". הדיון הוא בסיומת.
 

masorti

New member
מה פתאום?

שהשם "יעקב" הוא וריאציה של השם הכנעני "יקוב" (שהיה בשימוש גם אצל הפרעונים הכנעניים). עדיין נשאר לברר מה משמעת המילה "יקוב" בשפות הכנעניות, והאם יש קשר לעקיבה.. ואז פשוט מדובר על אותה מילה בשתי שפות מאותה משפחה. (כלומר: השורש ע.ק.ב בעברית שממנו נגזר יעקב נבנה מתוך שורש שמי-כנעני דומה) אם אין קשר, פשוט יתכן שהשם "יעקב" הוא שם כנעני שעבר "גיור". יעקב הרי היה דור שלישי בכנען, ולא מן הנמנע שזכה בשם שיתאים לסביבה. הרי גם יהודי ארה"ב נותנים לילדיהם שמות אמריקניים (ולעתים משתדלים שהשם ה"גויי" יהיה דומה לשם היהודי שמשמש לצרכים דתיים).
 

masorti

New member
למרדכי ואסתר מותר וליעקב אסור?

הרי מרדכי כנראה נגזר ממרדוך ואסתר נגזרה מעשתורת. ולא לשכוח את השופט שמגר בן-ענת שלא התבייש בכך שאמו נקראת על שם אלה כנענית.
 

hastings

New member
וגם לדוד מותר

בחלק מהשפות השמיות קיים התואר "דודום" כתואר למלך גדול. אל תבקש ממני לינק, קראתי את זה לעבודה שכתבתי אי אז מזמן למדי.
 

EMITIST

New member
וכן גם לגביי שמות החודשים העבריים

שהם למעשה שמות של אלים בבליים שאנו אימצנו לנו וזאת שמאחר וכידוע עוד לפניי היותינו יהודים ו"עם הבחירה" היינו קודם כל אחד מעמי האיזור כאן כשמוצא כולנו באם להשתמש במושגים המופשטים של היום הוא עיראקי מאחר ואנו צאצאי אברהם. כ שגם שהתהוונו לדת מוגדרת לא המצאנו שום דבר כך שאין דת יהודית טהורה וכל מה שעשינו למעשה זה היה לקחת את כל המנהגים, צורות הפולחן והסגידה ובכלל האמונה המשכנו ולקחנו מעמי האזור, ממה שהורגלנו ומארצות גלותינו ויישמנו ותרגמנו זאת פשוט לאמונה באל אחד נסתר. גם סיפורי גן עדן המבול והבריאה הם סיפורי מוטיב שחוזר על עצמו בין כל עממי האזור שחיו כאן באותה התקופה רק בשמות ובשינויי גרסאות קלים - למשל באם אצלינו עצי גן העדן נתנו פרי אצל עם אחר פריים היה אבנים טובות ועל כך ניתן לקרא בקסוטו בכרך של ספר בראשית במבוא (אגב שמתם לב למשהו מוזר ומעניין שהשטן סאדאם יושב במה שאמור היה להיות לפי העדות התנכ"ית גן עדן שהיא עיראק של היום ואילו אנו נמצאים ושוב למרות שעל פי העדות התנכ"ית זו הייתה אמורה להיות ארץ זבת חלב ודבש אנו יושבים בגיהנום {ע"ע גייא בן הינום...} - סתם הערה קוריוזית קטנה...
) ובכלל עד היום אנו כיהודים שאגב אנו נקראים כך מעצם השתייכותינו לממלכת יהודה שהתפצלה מכלל ממלכת ישראל שאליה אגב שייכים השומרונים שנקראים כך מעצם מקום מושבם ושלא כמו היהודים הם לא הוגלו מכאן מעולם - המשכנו לאמץ ו""לתרגם"" לנו כל מיני סמלים, פולחנים ואמונות של עמים אחרים כמו למשל המגן דוד שבכלל במקורו הוא מהודו והמזרח ששם הוא בכלל הוא סמל לשפע ונגד עין הרע ובכלל את היקום, הקוסמוס והסדר הקוסמי בדיוק כשם שהיין והיאנג הסיני וניתן לראותו בכל חזית בית שם כשהבולטים והמפורסמים בינהם הוא שתי מגני דוד גדולים ממוקמים זה לצד זה בחזיתו של הטאג´מהאל וכן גם עד היום בהבדל בין המנהגים וצורת התפילה והלבוש של יהדות המזרח ויהדות אשכנז שמלבד הטקסט המשותף כל אחד מהם מזכיר את ארץ מוצאו - החזנות האשכנזית מזכירה במשהו את השירה הכנסייתית והאופראית והלבוש הוא לבוש אירופאי קלאסי והם מקפידים שלא לאכול קטניות בפסח ואילו יהודות המזרח נוהגת להתלבש מטבע הדברים בצורה די דומה למוסלמים (ע"ע והשווה {רק בצורת הלבוש כמובן} בין השאח´ יאסין לבין הבבא סאלי ובל נשכח כמובן את שמלותיו המפוארות של עובדיה...) וכן לצורת פייטנותם ולצהלולי הנשים בעת שמחות והם כן אוכלים קטניות בפסח וכן הלאה וכן הלאה וזו כאמרו רק דוגמא קטנה על קצה המזלג ממש שכן קצרה היריעה כאן מלהכיל וכמובן שהמשך יבוא בהתאם לרוח הדיונים כאן בפורום.
 

masorti

New member
כדאי שתברר שוב את העובדות...

היהודים אימצו את שמות החודשים הבבליים בזמן גלות בבל, ובטח לא "עוד לפני שהיו יהודים". אם הטענה הבסיסית שלך היא שיהודים אימצו מנהגים מהסביבה בה חיו... אז לא גילית משהו מסעיר. אבל גם אם אתה מתנגד לדת, אין צורך להגיע לאבסורד ולטעון ש.."שגם שהתהוונו לדת מוגדרת לא המצאנו שום דבר כך שאין דת יהודית טהורה וכל מה שעשינו למעשה זה היה לקחת את כל המנהגים, צורות הפולחן והסגידה ובכלל האמונה המשכנו ולקחנו מעמי האזור, ממה שהורגלנו ומארצות גלותינו ויישמנו ותרגמנו זאת פשוט לאמונה באל אחד נסתר". יכול להיות שבין כל ההעתקות גם המצאנו פה ושם משהו? מה אתה אומר?
 
למעלה