יובל בסקוטלנד
New member
מסורתי היקר, סיכום בינים
אני יודע שבשיחה איתך אני מסתכן בשפע של מלל לא רלוונטי אשר עלול להישלח לפח, אבל אני לוקח את הסיכון. עברתי על התכתבות עניפה שערכנו לפני כמה שנים. הבאת שם הרבה דברי טעם. בזכותך ובזכות אחרים שהשתתפו בשיחות השכלתי רבות וגם תיקנתי את נוסח הדברים שלי בכמה עניינים. למשל, כבר אינני טוען בביטחון כי הערבים הם עשרת השבטים או שעשרת השבטים נטמעו בהם. לאחרונה הצבעת על הבעייה שמציג ספר יונה לנוכח הטענה הבסיסית שהעליתי. חזרתי למקורות וקראתי ומצאתי שבאמת יש להניח לגבי ספר יונה הנחות נוספות על מנת "להחליק" אותו לתוך המבנה המסודר שבניתי. ברור לחלוטין כי הוא אכן נערך מאוחר, הן בגלל עובדה היסטורית חשובה המופיעה בו והן בגלל סגנונו הלשוני. על זה אני יכול לענות כי כמו הרבה כתובים עתיקים גם הוא זכה לעדנה ונכתב מחדש והעיר שומרון, שהיתה מושא הנבואה המקורי, הוחלפה בעיר נינוה. דעתי אינה נוחה מריבוי הנחות, גם אם היו דברים מעולם. לכן, את סוגיית ספר יונה יש להמשיך לבדוק. עדיין נותרו בעינם כל עשרות האישים והמאורעות האחרים שנכללים הן במקרא והן בקוראן. כולם, להוציא בודדים, זמנם המובהק הוא קודם לחורבן ממלכת ישראל. מעט היוצאים מן הכלל, שזמנם אחרי החורבן הנ"ל, אינם מובאים בקוראן ככאלה. היוצאים מן הכלל הם המן ועזרא. שניהם אינם מופיעים בדמותם המקראית.
המן בקוראן מקושר ליציאת מצרים ואולי גם למגדל בבל.
עזרא מוצג בקוראן בדמות נלעגת של אדם שהיהודים העלו לדרגת אל כפי שהנוצרים עשו עם ישו קיימת גם בעייה עם דמויות מקראיות אשר לא עברו לקוראן למרות שזמנן קודם לחורבן ממלכת ישראל. אלה הם יהושע בן נון, שעל פי המקרא היה נביא וחולל נסים רבים, וכל הדמויות מספר שופטים, אשר אחדות מהן מתאימות מאד לנוסח המקראי. כאשר ניסיתי להסביר את העדרם בכך שהספרים המספרים עליהם נכתבו מאוחר ומביאים עובדות לא נכונות, עלתה הבעייה של ספר יונה. על כן, מוטל עלי לחפש הסבר אחר להעדרם של יהושע והשופטים מן הקוראן או, לחילופין, הסבר טוב לנוכחות יונה.
אני יודע שבשיחה איתך אני מסתכן בשפע של מלל לא רלוונטי אשר עלול להישלח לפח, אבל אני לוקח את הסיכון. עברתי על התכתבות עניפה שערכנו לפני כמה שנים. הבאת שם הרבה דברי טעם. בזכותך ובזכות אחרים שהשתתפו בשיחות השכלתי רבות וגם תיקנתי את נוסח הדברים שלי בכמה עניינים. למשל, כבר אינני טוען בביטחון כי הערבים הם עשרת השבטים או שעשרת השבטים נטמעו בהם. לאחרונה הצבעת על הבעייה שמציג ספר יונה לנוכח הטענה הבסיסית שהעליתי. חזרתי למקורות וקראתי ומצאתי שבאמת יש להניח לגבי ספר יונה הנחות נוספות על מנת "להחליק" אותו לתוך המבנה המסודר שבניתי. ברור לחלוטין כי הוא אכן נערך מאוחר, הן בגלל עובדה היסטורית חשובה המופיעה בו והן בגלל סגנונו הלשוני. על זה אני יכול לענות כי כמו הרבה כתובים עתיקים גם הוא זכה לעדנה ונכתב מחדש והעיר שומרון, שהיתה מושא הנבואה המקורי, הוחלפה בעיר נינוה. דעתי אינה נוחה מריבוי הנחות, גם אם היו דברים מעולם. לכן, את סוגיית ספר יונה יש להמשיך לבדוק. עדיין נותרו בעינם כל עשרות האישים והמאורעות האחרים שנכללים הן במקרא והן בקוראן. כולם, להוציא בודדים, זמנם המובהק הוא קודם לחורבן ממלכת ישראל. מעט היוצאים מן הכלל, שזמנם אחרי החורבן הנ"ל, אינם מובאים בקוראן ככאלה. היוצאים מן הכלל הם המן ועזרא. שניהם אינם מופיעים בדמותם המקראית.