מסלולי ההמראה והנחיתה נתבג

niceperson10

New member
מסלולי ההמראה והנחיתה נתבג

בתור תצפיתן מתחיל שנהנה מהנוף מהמרפסת שלי בתלאביב שמשקיפה הן דרומה והן מזרחה אני מצליח לצפות יפה בכל המטוסים שמגיעים ל/מ נתבג
שמתי לב שכל ההמראות לפחות לפי מה שראיתי הן מערבה
בעוד הנחיתות לפעמים הן ישר מהים מזרחה ולפעמים המטוס מסתובב עד מודיעין בערך ונוחת ממזרח למערב.
מדהים אותי כל פעם איך אני רואה מתלאביב את המטוסים כשהם מסתובבים לכיוון מזרחה שהרי זה ממש רחוק..

הבנתי שההחלטה איך לנחות תלויה ברוח
אז מתי נוחתים ממערב למזרח ומתי ההפך
ומדוע ההמראות גם לא מחולקות לכיוונים שונים

ושאלת הזהב מדוע כמעט אני לא רואה שימוש במסלול השלישי
לנחיתות מקו התפר שמגיעות מאיזור כפר סבא ודרומה
הבנתי שיש בעיות עם אישור המסלול בלילה אבל להבנתי ביום הוא פעיל ומשתמשים בו לפי הצורך??
 

LLEM

New member
תשובות

1. כמו שאמרת, כיוון ההמראה והנחיתה תלוי ברוח. המראה או נחיתה נגד הרוח מקצרת את המרחק הדרוש למטוס על המסלול. כאשר אין מערכות מזג אוויר משמעותיות, משטר הרוחות בארץ עובד בהתאם ל"בריזה". במהלך הלילה הרוח נושבת מהיבשה לים (בריזה יבשתית), ולכן רוב הנחיתות הן ישירות ממערב. במהלך היום הרוח נושבת מהים ליבשה (בריזה ימית), ולכן רוב הנחיתות הן ממזרח או מצפון. עם זאת, רוב ההמראות הן מערבה, מאחר שיש עוד משתנים במשוואה, כמו אורך מסלול.
2. מאחר שיעילות היא שם המשחק, המצב האידאלי לכל מטוס הוא להימנע ככל האפשר מלבצע מסלולים ארוכים או "הקפות". דלת היציאה הראשית של ישראל היא הים התיכון, ולכן כיוון ההמראה האידאלי הוא מערבה. גם דלת הכניסה הראשית לישראל היא הים התיכון, ולכן כיוון הנחיתה האידאלי הוא מזרחה. ברגע שרוח מעל עוצמה מסוימת נכנסת לתמונה, היעילות הזו קצת נפגעת, ומטוסים צריכים לעשות הקפה.
3. יחד עם עניין היעילות ועניין מזג האוויר קיים עניין נוסף - בטיחות. תסכים איתי שהמראות/נחיתות לכיוונים שונים מגדילים את הסיכון או הסיכוי לטעויות, נכון?
4. המסלול השלישי פעיל בעיקר בימי העומס, מאחר שהוא מאפשר נחיתות והמראות במקביל. הבעיה איתו היא שלא ניתן לאפשר עליו נחיתות של מטוסים בעלי 4 מנועים עקב סיבה משפטית, ולכן זה לא קורה באופן תדיר.
 

המתמידים

Active member
קצת על הפיזיקה מאחורי

מרחק ההמראה מתקצר בהמראה נגד הרוח כיוון שהמהירות היחסית ביחד עם הרוח גבוהה יותר (אינטואטיציה יפה לזה היא רכבים מתנגשים - אם נוסעים עם רכב אחר במקביל אז המהירות היחסית היא 0 או קרובה לכך, ולכן התנגשות ביניהם היא מאוד "קלה" (אם אף אחד אינו בולם פתאום) ואם מתנגשים ברכב חזיתית אז המהירות היא בעצם סך המהירויות של שני הרכבים וזו תאונה הרבה יותר קשה). לכן מעשית המטוס טס הרבה יותר מהר ביחס לחלקיקי האויר כאשר הוא ממריא נגד הרוח. כוח העילוי תלוי במספר משתנים, שאחד מהם הוא משתנה המהירות (ככל שתנועת הפרופיל האוירודינאמי, קרי הכנף, מהירה יותר כך הוא מייצר יותר עילוי), ולכן מהר יותר המטוס מגיע למהירות שמאפשרת לו לנתק מהמסלול ולהמריא כאשר הוא ממריא נגד הרוח. באופן דומה קורה גם לעניין הנחיתה, רק הפוך (ניתן לנחות במהירות נמוכה יותר ביחס לקרקע אם נוחתים נגד הרוח וכך החיכוך של המטוס עם הארץ בנחיתה וסיכוני הנחיתה נמוכים יותר).
 
למעלה