מסע אל הסהרה

מסע אל הסהרה

סהרה בלוז – מאת יבלית מיוזיק.

חלק 1.

כאשר מדברים על שורשי הבלוז כסגנון מוסיקאלי חייבים להזכיר את יבשת אפריקה. הבלוז נוצר בארה"ב על ידי עבדים אפריקאים שיובאו לחוות ואולצו לעבוד. הבלוז היה הפורקן עבור סבלם של אותם העבדים ולמעשה הורכב מהשפעות של מוסיקה שורשית של אותם העבדים והמוסיקה המערבית אליה נחשפו. בקצרה ניתן להגדיר כי לבלוז יש הורים – האמא היא יבשת אפריקה והאבא הוא הסבל המתמשך של אותם העבדים והמטפלת המסורה שהשפיעה רבות על עיצוב האישיות של הבלוז באה בדמות ההשפעה המערבית הן כדת (הגוספל היווה גורם השפעה גדול בכל הנוגע להתפתחות הבלוז) והן כפיתוח תבניות מוסיקאליות והכלים המנוגנים.
המוסיקה האפריקאית השורשית מתאפיינת במודליות (הכוונה לנגינה על מודוס אחד לאורכו של השיר דבר אותו רבים מפרשים בטעות כפשטות – מאוחר יותר מיילס דייוויס חזר לעיקרון הזה באלבומו kind of blue המופתי) כמו כן המוסיקה האפריקאית מתאפיינת במקצבים מורכבים יותר מכפי שהמוסיקה המערבית הפופולארית של אותה התקופה התאפיינה בהם. בנוסף המוסיקה האפריקאית מאופיינת בסגנון השאלה תשובה- הכוונה כאן לשירה של המשפט על ידי הזמר המוביל ואז תשובה של המקהלה לאותו המשפט המילולי והמלודי.
העיקרון המודלי (בו לא עוברים סולמות ומודוסים שונים לאורך השיר אלא נשארים ב"מוד" קבוע) מאפשר בסיס נוח לאילתור מה שהפך מאוחר יותר למה שעומד בבסיס מוסיקת הפאנק (בעיקר של ג'יימס בראון) והג'אז אשר נולדו מתוך הבלוז. מוסיקת הג'אז נטשה מאוחר יותר את רעיון המודליות לטובת תחכום ומורכבות עד שמיילס דייויס חזר אל רעיון המודליות בתוספת התחכום והטאץ' הייחודי שלו.

צליל אחד שווה אלף תמונות ולכן הבאתי לכם דוגמאות שתוכלו להתרשם מהמוסיקה האפריקאית והעקרונות המוזכרים כאן.
כמובן שמדובר באמן הרבה יותר מודרני מהתקופה המדוברת אבל העקרונות שעומדים בבסיס המוזיקה הן אותם העקרונות. לאחר מכן התרבות הלבנה אימצה חלק מהעקרונות וה"סאונד" כפי שקרה גם לבלוז כי מוסיקה מטבעה היא דו שיח פתוח.

אלה רק טעימות ואני מזמין את כולם להמשיך להעמיק את ההכרה שלהם עם הסגנון המוסיקאלי הזה.
(אם הקישורים לא עובדים יש אותם גם בתחתית ההודעה הזו)

http://www.youtube.com/watch?v=h6ouQTAaxHc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=IQBC5URoF0s&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=vnjIB6CxAlM&feature=related


זה היה החלק הראשון במסע המשותף שלנו לעבר הסהרה בלוז.

המשך יבוא.
 
למעלה