מסע הפלמינגו

גריפון

New member
מסע הפלמינגו

ראיתי לפני כמה ימים תכנית טבע על מדבר קלהארי באפריקה שלא עוזבת את מחשבתי. הם סיפרו על אגם יפהפה דמוי גן עדן , בו מטילים ציפורי פלמינגו רבות את ביציהם ומגדלים את גוזליהן לעופות צעירים כך שלקראת הקיץ, כאשר מתייבש האגם, מסוגלים הצעירים לעוף עם הוריהם אל האגם הבא ולחיות שם בנחת ובבטחון. איש אינו יודע מדוע שנה אחרי שנה בוחרים הפלמינגו להטיל את ביציהם דווקא באגם הזה. עיקר הענין הוא באותם פלמינגו שמטילים את ביציהם מאוחר מדי, כך שכאשר מתייבש האגם, גוזליהם לא מסוגלים עדיין לעוף. כאשר מתחיל הקיץ האפריקאי ללהוט והאגם מתייבש, וכאשר כל הבוגרים והמתבגרים עפים אל האגם הנפלא הבא, נגזר על האפרוחים לצאת לדרך ארוכה, מהלך ימים רבים, בחום של 40 מעלות ועל פני מדבר מלח לוהט. זהו מסע יסורים דרך גהינום אותו שורדים רק מעטים. יש שנים בהן יוצאים 50 אלף צעירים כאלה לדרכם, סיפרו בתכנית, ואף אחד מהם לא מגיע בחיים למחוז חפצו. כל אותה העת עפים ההורים הלוך ושוב ומביאים מזון לצעירים ועושים כמיטב יכולתם לסייע, אך זו מוגבלת. קשה לשכוח את התמונה מכמירת הלב של העופות היפים והצעירים האלו במסע הנורא - וכאילו לא מספיק, נושאים חלקם גם משא נורא איתם - גוש בוץ שדבק בגופם בגן העדן שלהם לפני שנעלם, וכעת יבש לכדי קשיות ומשקל של אבן, ואותו הם נושאים עד שיתמוטטו תחת הנטל ולא יוכלו להמשיך עוד. חלקם, החזקים והמתמידים בחבורה, מצליחים ומגיעים אל גן העדן הבא. התמונה הנגלית לעיניהם, של אגם שלו ורחב ידים, מלא עופות טובלים ושולים דגים מהמים או סתם עומדים על רגל אחת ורודה ומנקים בנחת את נוצותיהם היא תמונה כל כך דרמטית, כל כך מנוגדת למציאות הקשה אותה סיימו זה עתה לצלוח, כל כך בלתי נשכחת. גם גן העדן החדש אינו מושלם - מטבע הדברים מגיעים לשם טורפים הנמשכים אל המים והטרף המצוי שם בשפע - אבל הסכנה שלהם נראית לפתע זניחה כל כך, וסיכויי המוות הפתאומי ומתגמדים מול המציאות אותה עברו. המון מחשבות עדיין עולות בי בעקבות הסרט. המציאות שם קיצונית ביותר, אבל גם אנחנו עוברים לפעמים דרך הגהינום הפרטי שלנו בדרכנו מגן עדן אחד לשני. גם אנחנו נושאים לפעמים משא מיותר ומכביד של זכרונות ומזכרות מגן העדן הקודם, מכביד עד כדי כך שלפעמים הוא הופך את גן העדן הבא לבלתי ניתן להשגה. מראה הגוזלים המתבגרים האלה, שכל כוחם הוא נחישות והתמדה, הוא מראה שמוטב אף פעם לא לשכוח, גם ברגעים הקשים ביותר, גם כאשר תקווה ואופטימיות נראים תלושים מהמציאות. מה הם רואים בעיני רוחם, הפלמינגוס הצעירים האלו. על מה הם חושבים. האם הם מתמקדים בצעד הבא, כל הזמן בצעד הבא, איך לפסוע רק עוד צעד אחד בכל פעם על פני שברי המלח הלוהט הפוצע את כפות רגליהם, או אולי איזו תמונה של גן העדן הבא חקוקה בתודעתם כמין עזר ניווט, גשמי ונפשי כאחד? והאם הם זוכרים את גן העדן הקודם, שחרב לנגד עיניהם? האם הם נותנים לזכרונות להכריעם, או מתמקדים רק בגן העדן הבא? האם ההתמקדות העקשנית בכאן ובעכשו עוזרת להם לשרוד, או אולי המחשבה על העתיד הטוב יותר? אני מקליד, והשאלות ממשיכות לעלות מאליהן. חיפשתי בגוגל תמונות על מסע הפלמינגו: כל התמונות שמצאתי הן אלה המוכרות, של הפלמינגו בגן עדן. כך אנחנו מכירים אותם. אין אף תמונה אחת של המוני הצעירים במדבר המלח. על המסע שלהם דרך הגהינום אנחנו לא רוצים, או לא יכולים לדעת.
 

noa128

New member
מממ.... מאיפה להתחיל?

אוז ככה. לא מכירה את הציפר הזו מספיק טוב כדי להבין מה מניע את ה"טבע" שלו להמשיך למרות הקשיים, אולי הוא בנוי כך שכוח ההישרדות שלו מתגבר על הקושי שבדרך למען המשך חיים במקום אחר. הוא לא בנוי כמונו יקירי, הוא לא יצור תבוני ומניעיו שונים. גם אתה חפץ חיים. גם לך מפריע שהזכרונות והשריטות עוצרים אותך מלעוף לגן עדן הבא, מפריע והשלב הבא יהיה לעשות איתם משהו. כי אתה חפץ חיים. כמו הפלמינגו. התמונות מראות את היופי. גם אנשים לרוב יראו את היופי ולא יחשפו את חולשתם וקשייהם, והם שם, הם קיימים, ברור. יותר פוטוגני סקסי ומוכר - לא רק בפרסומות - היופי.
 

גריפון

New member
אני תמיד מוקסם מחדש איך האופן

בו אנחנו רואים את המציאות מעיד עלינו.
 

גריפון

New member
כל אחד מסגיר את תפיסת העולם שלו

כשהוא מדבר על האחר - בין אם זה ציפור, יוזר, אמן, פוליטיקאי... לא כך? מילא. אותי הרשים מאוד הסרט הזה ומצאתי בו שיעור גדול. זה הכל.
 

לורליי43

New member
איזה סיפור יפה, למרות ההקשר של

המוות. למרות שאני מאמינה כמו נעה, שאין ממש אפשרות להאניש את הרגשות של הפלמינגו- בכל זאת זה מרגש לקרוא על המאמצים של ההורים לעזור לגוזלים שלהם.
 

פּרפרית

New member
באופן מטפורי.

מסכימה עם גריפון. לא חושבת שהתכוון להאניש את הפלמינגו, אלא התפיסה שגם לבני האדם "מתייבש" המקור שגרם להם אושר ואז הם יוצאים לחפש אותו במקום אחר וסוחבים איתם את השריטות/משקעים שהופכים לכבדים על הנפש ועל האפשרות לקבל את האושר שוב ממקום נקי כמו בפעם הראשונה. באמת סיפור יפה, למרות ההקשר של המוות.
אהבתי.
 

גריפון

New member
../images/Emo24.gif + ../images/Emo25.gif לפרפרית

בדיוק כשהתחלתי להרגיש מתוסכל ובלתי מובן... באמת חשבתי שזו מטפורה מדהימה לא רק על מה שאנחנו סוחבים איתנו עד אפיסת כוחות - אלא גם על הפאזה של גהינום בין גן עדן אחד למישנהו. התרשמתי דווקא מאלה שכן הגיעו, כך שאלמנט המוות בהקשר הזה שולי למדי. מהנופלים בדרך יש הרבה פחות ללמוד. לעבור את כל זה ולהצליח להגיע שוב לגן עדן, זה השיעור הגדול. הייתי בטוח שזה ברור מאליו... בפעם הבאה אתנסח ביתר בהירות.
 

noa128

New member
מתקשה להתחבר

לגישה הזו (ואכן יש צדק בדבריך באשר לתשובות המשקפות ראיית עולם), קשה לי למצוא עצמי מתחברת לגישה הפאטאליסטית הזו של גן עדן וגיהנום, גם עם האפיסת כוחות והכאב, והכי פחות עם האושר הנובע ממקור זה או אחר. אולי יש לגישה הזו צבעים קצת אגוצנטריים, אולי לא פחות מאחרת - אבל אני באמת מאמינה שאדם מייצר לעצמו את המקורות ל"אושר", שכל מושג ה"אושר" הוא מאד יחסי, ובאשר לכאב.. - כל כך לא מוצדק בעיניי. הכאב הנמשך הזה. לא מוצדק. אולי זו אני עם הפוטנטיות של "לעשות" אבל לא מאמינה בלכאוב היכן שאפשר להמנע מהכאב ולעשות למען פתרון הגורם לו ומי מכם (רובכם) שפגשתם אותי מכירים אותי עם הנאום חוצב הלהבות "אף אחד לא נשאר היכן שלא טוב לו"... הקיצר - הפלמינגוס עפים ועוברים את הדרך מכוח ההישרדות, לא רואה שם מסכנות, רואה חתירה אל מקום מבטחים. חתירה בלתי נגמרת, שיש להניח שאין בה סבל ואבידות רבות שאם כן היו הטבע והאבולוציה משנים את דרכיו של העוף הזה
- מאמינה שגם האדם מונע מאותו כוח הישרדות ולכן עושה רק מה שטוב לו. בשורה התחתונה.
 

דסי אשר

New member
כמו נעה, מצטטת את נקודת מבטך

הי, נקודת מבטך האנושית, לפי מה שכתבת, מציירת "קצוות" של קושי, ושל הנאה.. גן עדן מול גיהנום: באמת חשבתי שזו מטפורה מדהימה לא רק על מה שאנחנו סוחבים איתנו עד אפיסת כוחות - אלא גם על הפאזה של גהינום בין גן עדן אחד למישנהו. . אני לא מכירה בחיים גן עדן, ואני גם לא מאמינה בגיהנום. אני כן יודעת שבהיסוריה היו קבוצות רבות וגם יחידים- שחיו בתנאים לא נורמאליים, בתנאי גיהנום- כמו במחנות הריכוז, או במחנות מאסר בסיביר, או השבויים שלנו במצריים ובסוריה.... אבל אלה הם מצבים קיצוניים, לא מצבי חיים רגילים, לא מצבים בהם אנחנו נתקלים במסגרת חיים רגיליים. עולם הטבע, עולם החיות, יש בו הרבה מאד אכזריות, שאין בעולם שלנו - התבוני, לעומת החיים של נמרים הטורפים איילות, כחלק ממהלך חיים טבעי..... דסי
 

גריפון

New member
בוקר טוב, דסי יקרה. איזו אורחת!

כל כך מוזר לי למצוא את עצמי צריך להסביר את מה שבעיני מובן מאליו... מחסתבר שלא כל כך; יותר מזה, צריך להסביר גם לי פרדיגמה שקשה לי לתפוס. עכשו אני מסתקרן כמה זה קורה לי בחיים מבלי שאדע, ואני רק מתפלא אחר כך מדוע התרחש קצר ביני לאדם זה, או מדוע קרה נתק עם אשה אחרת, למשל.
נדמה לי שויקטור פרנקל ("האדם המחפש משמעות"), ובאופן אחר גם ג'יאנקרלו ג'אניני ("החיים הטובים") הראו דרכים אחרות ולא צפויות להתמודד עם הקיצוניות של השואה וההשמדה. "מצבים קיצוניים, לא מצבי חיים רגילים" - מסכים בהחלט. אבל בחיים ה"נורמליים", נטולי הקיצונויות, זה אנחנו שיוצרים גן עדן וגהינום ע"י האופן שאנחנו חווים אירועים, לא האירועים עצמם: יש החווים אושר עילאי כאשר הם מופיעים בתכנית בטלויזיה, למשל, ואחרים עוברים יסורים איומים ומתמשכים כאשר אינם יכולים להפליג בים פעם בשבוע או מפוטרים מהעבודה, שוב למשל. מילת המפתח בהסתכלות הזו שלי על מסע הפלמינגו היא מטפורה, כפי שאמרה פרפרית. אולי זה אני שמתעקש למצוא שיעור בכל מקום והזדמנות, אולי מרבית האנשים רואים במקטרת רק מקטרת (אם לעשות פראפראזה על אמירה של מגריט), אולי חיי היו אחרים בלי ההסתכלות הזו - אבל אצטרך לחיות חיים אחרים בכדי לדעת את זה, לא? אני מופתע לאן הלך הדיון הזה. אפשר שאני מקבל כאן הרבה יותר מכפי שחשבתי מראש ומסוגל כרגע להבין. אולי עוד לא הפנמתי את כל ה... שיעור! תודה לך, דסי יקירה, שבאת במיוחד בכדי להשמיע את קולך, ותודה לכל מי שמתערב וזורק אור מהזרקור הפרטי שלו (ומאיר גם קצת על עצמו לרגע, באותה הזדמנות...)
 

דסי אשר

New member
אכן, הארתי על עצמי, לא פחות משאתה

מאיר עך עצמך, וכל אחד מאיר על עצמו, בתוכן הסמוי והגלוי של הדברים שאנחנו כותבים ומדברים. לכן הפסיכולוגים לפעמים מזכירים לעצמם, ש"בננה היא בננה", על משקל האמירה שאתה מציין שמיוחסת למגריט- מקטרת היא מקטרת. אני אישית חושבת ומאמינה, שבמקרים רבים, אנשים אומרים תכנים "מוסווים" אולי לעצמם, אולי לאחרים. מה שהתכוונתי לומר, ונחזור אל וויקטור פרנקל - הוא כאדם מיוחד, פיתח דרך התמודדות יוצאת דופן(שלי אישית עוזרת במצבי קושי)- להתמודד עם תנאים לא נורמאליים- חיי גיהנום במחנה ריכוז. אני לא יודעת אם אני הייתי מחזיקה מעמד בתנאי הגהינום של מחנה הריכוז... אני עדיין מבחינה, בין התנאים הלא נורמאליים ,בלי שום ספק, של חיים בשבי של הסורים או המצרים, במחנה ריכוז, לביןואחרים עוברים יסורים איומים ומתמשכים כאשר אינם יכולים להפליג בים פעם בשבוע או מפוטרים מהעבודה. ישנו הבדל גדול בין התנאים שאני הזכרתי, הקיצוניים,לבין המצבים שאתה ציינת שהם מצבים טבעיים שקורים בחיים,בהם יכול להיות אירועיש החווים אושר עילאי כאשר הם מופיעים בתכנית בטלויזיה. כן, אנשים אחראים לכך שהם חווים מצבי חיים כגיהנום, למרות שאחרים לא יראו בכך גיהנום. אחרים יחוו שייט ביאכטה, כאושר עילאי, ואחרים לא. גן עדן- הוא מושג שלא מהחיים. בחיים אין גן עדן. החיים הרבה יותר מורכבים מחיים שבהם הכל נפלא. בחיים יש טוב ורע, יש צבעי אפור, ורוד. תכלת וכו'- הרבה מצבי ביניים. המושג גיהנום- גם הוא שאול מתפיסות "תרבותיות" כמו אמונות דתיות- לא מהחיים עצמם. אני רוצה לחזור לגוזלי הפלמינגו- המסע שהם עושים מזכיר לי במקצת, את המסע שעשו האתיופים לארץ - מסע ארוך, קשה מאד- כדי לעזוב את אתיופיה ולעלות לארץ. שוב- אלה תנאים קיצוניים- לא החיים הטבעיים של האתיופיים. כן, אולי התפיסות שלי את החיים, עם כל ההנאות שעברתי ועוברת, והקשיים שעברתי ועוברת- מעולם לא קיבלו הגדרות של גיהנום או גן עדן. דסי
 

noa128

New member
עניין השיעור בהחלט מדבר אליי

ולו מהאספקט של רצון לשנות. אלא שכשלוקחים את חומר הלימוד ומעצבים ממנו על דרך המשל את אותה צורה שהתקבלה בשיעורים הקודמים - דומה הדבר לדריכה במקום, ומה לזאת וללמידה ושיפור? אומרת - נכון, כל אדם הוא עולם ומלואו ולכל אחד שריטותיו ונטיותיו ודרכו האינדבידואלית לראות את החיים, אבל אולי אם מרגיש לא טוב, ולו מעצם החיבור האסוציאטיבי למונח "גיהנום" - יהיה יותר אפקטיבי לעשות כמעשה המטפלת ההיא שלי - לחפש חוט אחר שיוצא מהפקעת, קצה קטן מהצד הנסתר של הפקעת, ולשבור את הקונספציה המוכרת. נכון שלא תמיד צריך ללכת בדרכים לא מוכרות, אבל כשיש עניין לצאת מהצעידה במעגלים תהיה הבחירה בדרך אחרת הדבר הנכון לעשותו.
 

noa128

New member
היי דסי ../images/Emo13.gif איזה יופי לראותך בבוקר

קר שכזה
ומה שלומך בימים אלה?
 

לורליי43

New member
התכוונתי לקטע הזה

"מה הם רואים בעיני רוחם, הפלמינגוס הצעירים האלו. על מה הם חושבים. האם הם מתמקדים בצעד הבא, כל הזמן בצעד הבא, איך לפסוע רק עוד צעד אחד בכל פעם על פני שברי המלח הלוהט הפוצע את כפות רגליהם, או אולי איזו תמונה של גן העדן הבא חקוקה בתודעתם כמין עזר ניווט, גשמי ונפשי כאחד? והאם הם זוכרים את גן העדן הקודם, שחרב לנגד עיניהם? האם הם נותנים לזכרונות להכריעם, או מתמקדים רק בגן העדן הבא? האם ההתמקדות העקשנית בכאן ובעכשו עוזרת להם לשרוד, או אולי המחשבה על העתיד הטוב יותר?" הבנתי את המטפורה (בקטעים האחרים), אבל אצלי הקטע הזה התקבל כמו האנשה של רגשות הפלמינגוס.
 

גריפון

New member
אבל הרי כל האנשה היא מטפורה, לא?

כשאומרים "רוח זועפת" או "מדבר אכזר" או "שמש עליזה" לא מתכוונים לזה כפשוטו, לא? נכון שיותר קל לנו לתפוס או לתאר את הטבע (או את המחשב... 1-) ) דרך מושגים אנושיים, אבל רק - אולי - ילד קטן יקח את זה ברצינות. ולא שאנחנו באמת יודעים מה המנגנון המוליך את האפרוחים האלו, או מושך את הסלמון במעלה הנהר.
 

לורליי43

New member
יש הבדל כשמאנישים עצמים

או כשמאנישים בעלי חיים. לפחות לדעתי- הדברים מתקבלים אחרת. אני חושבת שיש לנו נטייה לייחס לבעלי חיים אחרים רגשות דומים לשלנו. לעומת זאת ברור שגם אם אומרים שמש עליזה, אנחנו לא באמת מזדהים עם השמש. ואל תרגיש כל כך לא מובן
גם אם התגובות שונות ממה שציפית- זה בעיקר ענין של דגשים שאנשים שמים על סיפור מסוים. ואכן הדגשים הם תוצאה של הסתכלות על דברים באופן כללי.
 

גריפון

New member
אני רואה למה את מתכוונת, לורליי ../images/Emo13.gif

משום מה הייתי משוכנע שכוונתי מובנת מאליה - ומסתבר שלא. נדמה לי שבזמן הכתיבה חשבתי קצת על נילס ובמבי ומובי דיק ולאסי ומיץ פטל ו... וזה הכיוון שאליו, בערך, רציתי ללכת. נוטוף, עוד שיעור קטן לחיים: לא לקחת את האפשרות של להיות מובן - כמובנת מאליה.
 
למעלה