מסע

Blablerius

New member
מסע

הרבה זמן לא הייתי פה ובהחלט התגעגעתי :) מסע המכונית נסחפה אל עבר השקיעה, שהביאה את הכביש הארוך אל התפתלות אל תוך ירידה שהלכה ונעשתה צרה עם המשך הדרך. ניכר היה, שבעבר הרחוק, הרחוק מאד, צבעה היה צהוב. אלא שהשנים קילפו ביסודיות את הצבע משריון הפח של הרכב, ומה שלא נשר עם הזמן זכה לטיפול מיוחד של החמה. המכונית החלה זוחלת מטה,השמש משתקפת בשברי חלונה הימני, ההר מצטייר מהאופק. נסיעתה לוותה בחריקה מתמדת של הגלגלים שציריהם החלידו זה מכבר וגם המנוע טרטר- הלמות פטיש שנדמה היה שבכל רגע יביאו אותו אל סופו, אך תחת זאת הם פשוט האריכו גסיסתו. הדלת הימנית האחורית התנדנדה על צירה, חציה התחתון מתנופף ברוח לעומת חציה העליון שהיה עדיין, בדרך פלא, מחובר לבריחים. בכסא הנהג ישב איש זקן שפוף, ראשו שמוט מטה מטלטל יחד עם תנודות הרכב, ידיו אוחזות ברפיון בהגה, שפתו רוטטת, עפעפיו נמסים על העיניים ושיבה זרוקה בשערו. מאחוריו, שבויה בריפןד בלוי אשר חשף את הספוג המרקיב שהיה תחתיו, ישבה מצומקת במושבה קשישה כבת שישים וחמש ועיניה נשואות אל נוף הים הבולע את השמש, הנשקף אליה דרך הדלת הקרועה הצידה. "גברת" הוא מלמל, גניחה מלווה כל הגה שמשתרר מפיו "אולי תגידי לי כבר לאן את רוצה?" "אני אמרתי לך" השיבה היא, עוקרת עיניה מהים ומעבירה את מבטה קדימה "כבר דיברנו על זה. אני אגיד לך לעצור, היכן שיהיה לי טוב" "כבר ארבעים שנה את אומרת לי את זה" הוא הגיב לדבריה ומול עיניו הוגף הוילון מהיום הראשון שבו דרכו נעלי העקב הזהובות שלה (שבינתיים הספיקו להתפרק) ברכבו. הדלת נטרקה מאחוריה ולכדה את תשומת ליבו, הגרעין הלבן שהחל נגרס בין שיניו נתקע מתחת ללשונו. "לאן גברת?" הוא קרא אחורה, ואינסטואיקטיבית הוא נשא עיניו מעלה אל המראה. שערה נשטף על כתפיה, עיניה היו תכולות עמוקות, כמו תהום שתחתיתה לא נראית, ומצחה הצטמק פנימה, יוצר קמטים על משטחו הישר. "סע" היא איוושה, שפתותיה אפילו לא זזו, עת היא שחררה את המילה היחידה לחלל. "לאן גברת?" הוא שאלה "לאן את רוצה לנסוע?" "לא אכפת לי" אמרה היא "פשוט סע! סע מפה" הוא צחקק, ירק את הגרעין מפיו, ותחב אחר במקומו. "תקשיבי גברת. אני לא זז מפה עד שאת לא אומרת לי לאן את רוצה שאני אביא אותך" "תפעיל מונה" היא ענתה ברוגזה, וגבותיה צללו למורד אפה, מדרדרות על עיניה היפות "פשוט תיסע. מתי שיהיה לי טוב אני אגיד לך לעצור". היא עצרה לרגע, מבטה מפוזר, כמו שכחה היכן היא נמצאת, אבל אז ריכוזה שב אליה, ועימו גם הזעף והרוגזה: "אם לא תסכים לשרת אותי, אני יכולה להתלונן עליך. ישללו לך את הרשיון...הלקוח תמיד צודק" הוא נאנח, ועוד שיניו מנסות לחלץ את הגרעין מקליפתו, הוא הפעיל את מונה הנסיעה, הידק את דוושת הדלק לרצפה וכיוון את מכוניתו מתוך החנייה אל הכביש. "את יודעת גברת" אמר הוא לפתע "ארבעים שנה אני נוסע איתך, ואיני יודע עלייך יותר מאשר ידעתי ביום שפלשת למכוניתי. אפילו איך קוראים לך לא אמרת לי" "גם אתה לא אמרת לי איך קוראים לך" "לא שאלת, גברת" "הו..." נפלטה נשימה ארוכה מגרונה. שתיקה מביכה, כזאת שנדמה היה שלא צריכה להשתרר בין אנשים שמכירים זה את זה זמן כה רב, אפפה את חלל המכונית. "למה את גוררת אותי איתך?" שאל אז הוא. "עדיין לא טוב לי, לא טוב לי, נהג" "זה משה!" קרא הוא. היא לא ענתה. עיניה הדלוחות שבו אל השמש הנעלמת מעינהם עת גלגליו של הרכב העתיק סחבו אותו אל תוך ההר. "אני בת שישים וחמש" לאטה היא, כאשר אופל המנהרה נכרך סביבה. "גם אני..." "אני בת שישים וחמש!" התבקעה אז זעקה מגרונה ונשברה על קירות האבן. אור אפל, זכרו האחרון של היום הבליח מהפתח אליו הם התקרבו. וכאשר הם יצאו מתוך המנהרה, והטבע הגועש שב ושימש להם כרקע, ידיה החלו רועדות, כמו מונעות מכוח משלהן ופיה נקרע תחת צעקה, שכמעט הכניעה את ליבה, שהשתחררה באחת ממעבה בטנה. "תעצור!" בלבול ארעי השתלט למשך שניות אחדות על הנהג. כמעט ולא זכר הוא מה משמעות מילה זו. אלא שאז הוא חש ברגלו זוחלת לעבר דוושת הבלימה וגלגלי המכונית חרקו כנגד הכביש, כמו מתוודעות אל המצב החדש והלא מוכר. הדלת הימנית נותרה מתנדנדת לזמן מה, אלא שאז חרחרה חרחורי מוות אחרונים ונשמטה מציריה. הישישה פרצה מהמכונית, קורסת על הארץ, עצמותיה המנוונות לא מסוגלות לשאת את משקלה. "את חייבת לי שלוש מיליארד, שבע מאות מיליון, ארבע מאות אלף שישים שבע ₪ וחמישים ושלוש אגורות" אמר הנהג, כשהוא מעיף מבט אל המונה. היא לא שאתה אליו. כל תשומת ליבה הייתה נתונה לאדמה. היא התפלשה בדרך העפר הבלתי סלולה, נותנת לגרגרי החול להכאיב לעורה. "אה...מה זה בעצם משנה" אמר אז הוא. היא העלתה את עיניה הפקוחות לרווחה ואת אישוניה נטולי ההבעה אליו. "מה...מה עכשיו?" הפריח הוא שאלה לאוויר, זיעה מבצבצת באגלים שמנוניים על מצחו. היא הפנתה מבטה ממנו והלאה, והחלה זוחלת אל כר הדשא שנתפר על ההר שהתמר אל הרקיע. הוא ישב ללא תזוזה לכמה רגעים ואז התניע מחדש את רכבו, והזה נעור לחיים בגניחה ממורמרת, והחל זוחל בהמשך הכביש. לראשונה בחייו, באמת לא ידע לאן מועדות פניו.
 

Rivendell

New member
תגובה

וברוך החוזר
תראה, הרעיון מאוד מעניין, אבל ההרגשה שלי היא שלא מיצית אותו עד הסוף. יש לי מין הרגשה כאילו "משהו" חסר כאן, בעיקר בחלק האחרון. עוד דבר שקצת הציק לי היא השפה, שנוטה למליציות-יתר בחלקים מסויימים, מה שלא מאוד מתאים לדמויות שלך ולסיטואציה. אבל זו בעיה נקודתית-טכנית, שקל לפתור
. מה שבאמת הציק לי הוא העניין העלילתי. אני מרגישה שאני צריכה הסברים, וברגע שנאי צריכה הסברים, זה סימן שאתה ככותב צריך לשכתב את זה עד שאני לא אצטרך אותם. אם אתה רוצה, תנסה להסביר מה האמירה שלך היתה, ואז ננסה יחד לראות איך מכניסים את זה בצורה חכמה לסיפור.
 

Blablerius

New member
תגובה תגובה

קודם כל אני מאד שמח שמישהו סוף סוף מגיב על זה :) הממ...זה לא חוכמה להגיד מה הייתה האמירה שלי...הרעיון הוא להגיע לזה לבד...אם את יכולה, אז תנסי להסביר לי איזה הסברים את צריכה ואיך את חושבת שאפשר להכניס אותם בחוכמה לסיפור (כי אני חושב שהדברים המרכזיים, גם אם חלקם ברמיזות, כבר נמצאים)
 

Rivendell

New member
מה שאני הבנתי מזה

זה שיש את האישה הזו, שחושבת שהיא יכולה לברוח מעצמה, ושאם היא תיסע למקום אחר היא תהיה מאושרת. זה מסר - אבל לדעתי זה לא מספיק מסר כדי להחזיק סיפור. אולי כן יהיה נכון לחדד את זה, וגם להרחיב את זה. יש תחום אפור בין ריבוי רעיונות ומיעוט רעיונות בסיפור, וקשה לפעמים למצוא את הטווח הנכון
. הכתיבה יפה, בסה"כ, וגם הרצף העלילתי. הבעיה היא באמת בהעברה הרעיונית, ובעומק.
 

Blablerius

New member
חחח תודה על ההשקעה...

כמובן שכל אחד יכול לראות בכל סיפור מה שהוא רוצה...אבל מה שאת ראית כמסר המרכזי הוא בסך הכל תכונת אופי...זה בכלל לא מה שהתכוונתי. הדמויות בסיפור הן יחסית לא עמוקות, מה שאומר שכנראה המסר העיקרי לא קשור לדמויות עצמן...
 

קייצית

New member
הרעיון קוסם לי, יש כאן התחלה

של משחק מרתק בזמן. אבל אח"כ התפתחה לה בעיית אמינות, אני חושבת שזה מתחיל עם הדיאלוג. יש קסם בסיטואציה הראשונה והוא פג מבחינתי לפחות ברגע שהם מתחילים לדבר. בסוף יש החמצה לדעתי, לא ברור מה ניסית לומר.
 

Blablerius

New member
המממ...תודה אבל...

מה בסה"כ יש עד הדיאלוג? הדיאלוג מבהיר את הסיטואציה...עדד אליו יש מכונית שנוסעת :)
 

קייצית

New member
לא מסכימה, דוקא מאוד אהבתי את התאור

של המכונית הנוסעת, שהייתה הרבה מעבר לתאור מכונית נוסעת. הדיאלוגים לדעתי, לא מגיעים לרמת התאורים ואולי זה מה שמפריע לי. דיאלוגים לא תמיד אמורים להבהיר סיטואציות, הם יכולים גם להעביר רגשות, מאוויים ותחושות של הדמויות, כל אלה קצת חסרים לי.
 

Blablerius

New member
מודה שאני לא כל כך טוב בדיאלוגים :)

אבל בסיפור הספציפי הזה, הדיאלוגים יותר מאשר נועדו להבהיר את הסיטואציה, הם נועדו ליצור שתי דמויות מאד מנוגדות באופיין...מהתגובות אני מבין שלא כל כך הצלחתי לעשות את זה...מה שאומר שאני אאלץ לעבוד עוד על הסיפור הזה. :\
 

אסתר 1984

New member
תגובה:

הרעיון מאוד מעניין. הוא אפילו משכנע למשך כמה רגעים. הבעיה היא ש(כמו שכבר אמרה קייצית לפני) ברגע שמתחיל הדיאלוג האמינות נהרסת. פתאום אתה מבין שהם ממש ישבו ארבעים שנה באותה מכונית ולא דיברו אחד עם השני. הם לא יודעים את השמות האחד של השני והנהג אפילו לא טרח לשאול את האשה ממה בדיוק היא בורחת! זאת הרי סקרנות בסיסית! בנוגע למה שאמרת לריוונדל - לא ממש ברור לי למה אתה מתכוון כשאתה אומר שזאת רק תכונת אופי ושזה בכלל לא הנקודה שלך בסיפור. מה שאומר שכנראה אתה צריך לחדד את הנקודה שלך. עוד משהו קטן - אני חושבת שהמשפטים שלך קצת ארוכים מדי. זה בולט בעיקר בהתחלה - כשאתה רק נכנס לסיפור ומיד נוחת עליך תיאור ארוך של המכונית. אני לא אומרת שהתיאור לא יפה או נחוץ שם - אבל בגלל האורך של המשפטים נורא קשה להיכנס לזה כשעדיין לא מבינים על מה מדובר. והעובדה שאני כותבת ביקורת ארוכה לא אומרת שלא אהבתי את הסיפור, אז נא לא לקחת ללב. תודה.
 

Blablerius

New member
ביקורות ארוכות תמיד מתקבלות בברכה

הרי זה הבסיס לשיפור עתידי. :) בכל אופן, הם כן דיברו אחד עם השני (היא אומרת לו "כבר דיברנו על זה")...הם פשוט לא עניינו אחד את השני מספיק בשביל שידרשו זה בשמו של זה (אני ניסיתי שזה יבלוט יותר לגבי האישה, מאשר לגבי הגבר). בקשר לזה שהוא לא שאל אותה ממה היא בורחת: את צודקת. אני צריך לטפל בזה. תודה רבה על התגובה
 
למעלה