מספר טיפים לכותבים מתחיל ../images/Emo124.gif
לגזור ולשמור xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx לא לרוץ מדע בדיוני מרכיב שני אלמנטים מובהקים, אחד של מדע, והשני של דמיון (בדיה). כדי לענות על החלק המדעי (נא להודות להייזל על חלקה בטיפ), צריך להיות שלב חיוני של מחקר ובדיקה מקפת על המצרכים העומדים לרשות הכותב - סביבה, דמויות, אקלים, טיפוגרפיה, מעט רקע שקדם לסיפור, היסטוריה של המקום והדמויות, inventory (לקוח ממשחקי הרפתקאות, זה האמתחת הקטנה בה ניתן למצוא את כל החפצים והפטנטים בהם ישתמשו הדמויות) כדי לענות על החלק הדמיוני, כדאי מאד לכתוב בצורה אחידה, כלומר לבחור אווירה המלווה את הקוראים (ומובילה את הסופר). זה יכול להיות סיפור מותח, אפל, בהיר, הומור שחור, פרודיה שנונה, טכני, קליל וכולי. לאט, לאט כשכבר כותבים, נהוג לבוא ולהוביל את העלילה, ואנחנו יצורים שחושבים רנדומלית, רעיון שהיה והלך לא יחזור. עדיף לזהות את המעברים והתמורות בסיפור עוד לפני כתיבת הדיאלוג הראשון והצגת הדמויות והמקום, ולכתוב מין מפת דרך גסה של העלילה. מה שקורה הוא, שבמהלך הכתיבה משתנה העלילה עקב כך שהסופר מתחיל להכיר קצת יותר את הכלים והדמויות שברשותו, כמו כל אביזר אחר שמתרגלים אליו, מקלות ג'גלינג, ג'ויסטיק, עט נובע וכדומה. ככל שאנחנו מכירים כלי יותר טוב, כך נוכל לעבוד איתו בדרכים יעילות יותר. ככל שתכירו יותר את הדמויות, המקום והחפצים, תוכלו לארגן סביבה אמינה יותר, בהתאם לאווירה שהחלטתם עליה או סמיינתם כשניגשתם לכתוב את הסיפור. מה שקורה זה שחצי מהכותבים פשוט מאלתרים ויוצרים עלילה פתלתלה ולא אמינה, וחצי מהם פשוט חוזרים ומשנים וממשיכים ומוחקים וחוזרים ומשנים וכך הלאה... ולא ציינתי את החצי השלישי (של האגרה), שפשוט מוותרים כי יש להם עוד חמישה פורומים לעבור עליהם. תיאורים אח... כמה שאני מתעב תיאורים. מדוע? כי אני רוצה לראות מה יקרה הלאה, מעניינת אותי העלילה. הבעיה? הקוראים שלי לא יודעים מה עובר לי בראש, לא יכולים לנחש איזה חפץ הולך להופיע בסיפור ולמה פתאום שבקה החללית חיים (כי נגמר לה הדלק החללי). תיאורים חייבים להיות: א. תורמים לעלילה אם עכשיו שעת ערב, דמדומים, ומישהו צריך להגיב במהירות על חץ שנורה ממטחווי קשת, לא נתחיל לתאר כמה יפה השקיעה, כי אנחנו מפספסים את אשליית הזמן שאמורה לדמות מספר שניות, ולא דקות ארוכות. ב. תמציתיים תאורים תמיד אפשר להוסיף, כל עוד יש לנו את הבסיס ההכרחי (או כמו שאני קורא לזה, הרע במיעוטו
. נא לתאר כל מה שלא נובע מהדיאלוגים והעלילה, כדי שהקוראים לא יופתעו ממשהו שחשבנו שמובן מאליו. מעבר לזה, זה שיקול אמנותי אישי דיאלוגים מי לא מכיר את היצר לכתוב משפטים קצרים כאלה: מה השעה? עשרים לשלוש. רעב? בטח. בוא נקפוץ לאכול... אולי ככה: אוליבר הביט בשעונו - אח... האדים עדיין מכסים על מד הזמן המחורבן שלי. מה השעה אצלך? ג'ים העמיק לתוך כיס מכנסיו והוציא שעון כיס עתיק וחלוד, שנפתח בקושי רב - עשרים לשלוש, אם הדרעק הקטן אומר אמת. תצטרף אליי לכוס קפה ועוגת תפוחים? מעבר לפינה ישנה מעדניה נהדרת. בשמחה - השיב אוליבר - ממילא אין לנו מה לעשות יחד, וכבר יצאנו מהארון... (ההערה האחרונה היתה כדי לבדוק אם לא נרדמתם
דיאלוגים הם תמצית העלילה, בייחוד כשאין מספר, חיצוני או אחת הדמויות. לא יכול להיות שדיאלוג יכתב כאילו הוצא מפיו של הסופר. מי שאומר את השורות שבספר היא דמות בדיונית אמיתית, בעלת חיים בדיוניים ונפש בדיונית, והסופר חייב להיות מעט שחקן כדי לכתוב דיאלוג, אחרת הוא יכול פשוט לתת את הרעיון, את הרקע ומהלך העלילה, ושמישהו אחר יכתוב את הדיאלוגים (או פשוט לתת לדמויות יד חופשית, שזה הכי טוב למעשה). יש לי סיפור קצר וחביב על סופר אחד שהדמויות בסיפור שלו כל כך שנאו אותו, עד שהם כתבו סיפור משלהם בו הוא היה דמות מקופחת ביותר, ואתם מנחשים בטח מה קרה שם. בעצם אי אפשר לנחש כזה טימטום... טוב נו
הדבר האחרון שיש לי להגיד על כתיבה, מעבר לזה שהכותב צריך לכתוב בשביל עצמו ולא בשביל להרשים, הוא זה. אם אתם בטוחים לגמריי שאתם יכולים לכתוב בסגנון של אסימוב, היינלין, אדאמס, או כל סופר נערץ אחר, לכו על זה. זה מה שנקרא באנגלית fan-art, זה מקובל, זה נחמד, זה יעיל רק אם תתכננו פעם לשנות את שמכם ולהוכיח שאתם הסופר המקורי, כדי לקבל את כל התמלוגים. אם אתם לא יכולים לכתוב כמו מישהו אחר, או לפחות לא באותו הסגנון, תכתבו משהו משלכם. לכל סופר וכותב יש את הדרך שלו לטפל בשרשרת ארועים ודיאלוגים המתרחשת במסגרת זמן מסויימת, ואין כאן דרך אחת טובה ואחת פחות טובה. חוקים נועדו כדי לשבוא אותם, שמיים נפרשו כדי לחדור אותם. מדובר בטעם וריח, קורא אחד יכול להתלהב ולרצות עוד, קורא אחר יכול להשתעמם ולהניח בבוז. אם אתם אוהבים את סגנון הכתיבה שלכם, אתם לוקחים חומר שלכם אחרי שנה - שנתיים וכיף לכם להזכר ולהתפעל מאיך יכולתם לעלות על כזה דבר, אתם בדרך הנכונה. וכדאי לשמור גם כשלונות בארגז נפרד
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ולסיום, לילה טובה צביקה
לגזור ולשמור xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx לא לרוץ מדע בדיוני מרכיב שני אלמנטים מובהקים, אחד של מדע, והשני של דמיון (בדיה). כדי לענות על החלק המדעי (נא להודות להייזל על חלקה בטיפ), צריך להיות שלב חיוני של מחקר ובדיקה מקפת על המצרכים העומדים לרשות הכותב - סביבה, דמויות, אקלים, טיפוגרפיה, מעט רקע שקדם לסיפור, היסטוריה של המקום והדמויות, inventory (לקוח ממשחקי הרפתקאות, זה האמתחת הקטנה בה ניתן למצוא את כל החפצים והפטנטים בהם ישתמשו הדמויות) כדי לענות על החלק הדמיוני, כדאי מאד לכתוב בצורה אחידה, כלומר לבחור אווירה המלווה את הקוראים (ומובילה את הסופר). זה יכול להיות סיפור מותח, אפל, בהיר, הומור שחור, פרודיה שנונה, טכני, קליל וכולי. לאט, לאט כשכבר כותבים, נהוג לבוא ולהוביל את העלילה, ואנחנו יצורים שחושבים רנדומלית, רעיון שהיה והלך לא יחזור. עדיף לזהות את המעברים והתמורות בסיפור עוד לפני כתיבת הדיאלוג הראשון והצגת הדמויות והמקום, ולכתוב מין מפת דרך גסה של העלילה. מה שקורה הוא, שבמהלך הכתיבה משתנה העלילה עקב כך שהסופר מתחיל להכיר קצת יותר את הכלים והדמויות שברשותו, כמו כל אביזר אחר שמתרגלים אליו, מקלות ג'גלינג, ג'ויסטיק, עט נובע וכדומה. ככל שאנחנו מכירים כלי יותר טוב, כך נוכל לעבוד איתו בדרכים יעילות יותר. ככל שתכירו יותר את הדמויות, המקום והחפצים, תוכלו לארגן סביבה אמינה יותר, בהתאם לאווירה שהחלטתם עליה או סמיינתם כשניגשתם לכתוב את הסיפור. מה שקורה זה שחצי מהכותבים פשוט מאלתרים ויוצרים עלילה פתלתלה ולא אמינה, וחצי מהם פשוט חוזרים ומשנים וממשיכים ומוחקים וחוזרים ומשנים וכך הלאה... ולא ציינתי את החצי השלישי (של האגרה), שפשוט מוותרים כי יש להם עוד חמישה פורומים לעבור עליהם. תיאורים אח... כמה שאני מתעב תיאורים. מדוע? כי אני רוצה לראות מה יקרה הלאה, מעניינת אותי העלילה. הבעיה? הקוראים שלי לא יודעים מה עובר לי בראש, לא יכולים לנחש איזה חפץ הולך להופיע בסיפור ולמה פתאום שבקה החללית חיים (כי נגמר לה הדלק החללי). תיאורים חייבים להיות: א. תורמים לעלילה אם עכשיו שעת ערב, דמדומים, ומישהו צריך להגיב במהירות על חץ שנורה ממטחווי קשת, לא נתחיל לתאר כמה יפה השקיעה, כי אנחנו מפספסים את אשליית הזמן שאמורה לדמות מספר שניות, ולא דקות ארוכות. ב. תמציתיים תאורים תמיד אפשר להוסיף, כל עוד יש לנו את הבסיס ההכרחי (או כמו שאני קורא לזה, הרע במיעוטו