מספר שאלות על בראשית

DTfromBT

New member
מספר שאלות על בראשית

שני הפסוקים הראשונים - שמעתי מספר פרושים לקושי הנוצר בגלל "והארץ הייתה תוהו ובוהו" - אך הם לא מספקים אותי - חשבתי על אחד משלי, והייתי רוצה לדעת האם יש בזה הגיון - הפסוק הראשון מתאר תימצות של הבריאה, ןהפסוק השני מתאר במה כל זה יגמר(השאלה היא, מתי? האם זה סימן למבול שקרה בזמן נוח? או האם זה סימן לסוף האמיתי?) פרוש אחר ששמעתי ואהבתי זה שבין הפסוק הראשון והשני עבר הרבה מאוד זמן, מה קרה בזמן זה לא מתואר בתנ"ך - אך התוצאה הייתה הרס של הארץ(והארץ הייתה תוהו ובוהו). יש למישהו הצעות אחרות לפרוש של שני הפסוקים הראשונים? השאלה השנייה שיש לי היא קצת שונה - שאלת מחשבה פתוחה כזאת - למה הנחש ניגש ראשית לאישה ולא לגבר? יש לי מספר מחשבות לגבי זה, אבל מעניין אותי מה אתם חושבים. ושאלה אחרונה, ההוראות שניתנו לאדם בקשר לאצים האסורים - האישה לא הייתה איתו באותו הזמן, אז, הייתכן שכאשר האישה עונה לנחש "ולא תיגעו בו" - שזה לא, כמקובל, עיוות של דברי אלוהים - אלא שהיא פשוט קיבלה הוראות אחרות? תודה מראש :).
 
תשובה ל2

הנחש ניגש ישר לחוה מפני שהוא ידע שעל אדם הוא לא יוכל, מפני שזה היה מופרך אצל האדם ונפשו סלדה מהעץ כיד הסולדת מן האש, שהרי אדם הראשון עשה סייג לעצמו כפי שמובא ב`אבות דרבי נתן` (פ"א) "לא רצה אדם הראשון לומר לחוה כדרך שאמר לו הקב"ה אלא כך אמר לה, ועשה סייג לדבריו יותר ממה שאמר לו הקב"ה... לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמותון, שרצה (אדם) לשמור את עצמו ואת חוה אפי` בנגיעה" וזה מה שגרם לו גם לחטוא, שהרי אם אדם לא היה מוסיף את המילים `לא תגעו בו` הוא לא היה נכשל, וחוה הוסיפה עוד יותר ואמרה `אמר אלוקים לא תאכלו ולא תגעו` הגדילה לעשות ואמרה זאת בשם הקב"ה ולא בשם בעלה. (מומלץ מאוד לקרוא את המאמרים בספר `מכתב מאליהו` על פרשת בראשית, אחרי שקוראים את המאמרים האלו, מבינים הרבה יותר לעומק את כל חטא אדם הראשון... מומלץ בחום!)
 
הערה...

בזמן שהקב"ה ציוה את אדם הראשון על איסור אכילה מעץ הדעת, חוה היתה קיימת, אך לא בגוף נפרד! הם היו כגוף אחד!
 

Guy3331

New member
שאלות מצויינות! והתשובות -

1) "בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹקִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹקִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם." - מלמד אותנו שהארץ, שהיא העולם הזה, היא תהו ובהו. - כיצד? - כי מי ששקוע בתענוגות וענייני העולם-הזה, אצלו בנשמה יש "תהו ובהו" וחושך, אולם - "ורוח אלקים מרחפת", כלומר, שמעל הכל ה' משגיח וצופה, מתי יחזרו בני-האדם בתשובה. ומדוע נאמר: "והארץ היתה תהו ובהו" (בלשון עבר)? - כי לאחר שהאדם חוזר-בתשובה, כל הבלבול שהיה לו מתהפך, ונעשה לו סדר במחשבות. 2) ברור לכל בר-דעת שכל העניינים האלה הם משלים, ומדובר כאן בעניינים רוחניים גרידא. ה"נחש" פיתה את חוה, וחוה פתתה את אדם, מרמז לנו ששורש כל החטאים הוא - "יצרא דעריות" (תאוות אשה, תאוות משגל). והדבר הזה בעצם תקף בכל דור ובכל מקום, כי אמנם "אדם וחוה" היו ראשונים, ומהם יצאו שאר בני-האדם (ולכן אנו נקראים "בני-אדם"...), אך העניין הוא שאדם וחוה הם גם כלל האנושות כולה. ובכל מקום שאשה הולכת בלבוש לא צנוע, או מפתה גברים בגופה בכל דרך שהיא, והאדם מתפתה לכך, בדיוק באותו הרגע מתבצע חטא ע"י ה"אדם" (הגבר) שהתפתה ל"חוה" (האשה), שפותתה ע"י ה"נחש" - הלא הוא ייצר-הרע... (אמרו חז"ל שהנחש הוא השטן, הוא ייצר-הרע, הוא מלאך-המוות), ולכן, עיקר התיקון של האשה הוא בצניעותה... ועיקר התיקון של הגבר הוא לא להתפתות, אפילו כשנחשף באיזושהי צורה לחוסר-צניעות... 3) ה' באמת צווה את האדם לא "לאכול" מעץ-הדעת, וחוה באה והוסיפה שגם לא "לגעת" בו. (והאמת היא, ש"עיקר שפתי חכמים" מסבירים את פירושו של רש"י, כך שהאדם הוסיף ואמר לה גם לא "לגעת"...). והעניין הוא, שאם אדם "נוגע" בעץ-הדעת, קרוב לוודאי שהוא גם "יאכל" ממנו. כלומר, אם האדם לא בורח מפיתויים, כמעט תמיד הוא גם יכנע ויתפתה ויעבור עבירות... וזה מתקשר למצות-ציצית, שכל עניין של מצות-ציצית הוא שהאדם יראה את הציצית, וע"י-כך ייזכר בכל שאר המצוות, ויקיים "וְלֹא-תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם, וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר-אַתֶּם זֹנִים, אַחֲרֵיהֶם"... וזה גם מתקשר למזמור התהלים הראשון - "אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ, בַּעֲצַת רְשָׁעִים;וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים, לֹא עָמָד, וּבְמוֹשַׁב לֵצִים, לֹא יָשָׁב.", ומרומז כאן, שאם אדם "ישב במושב לצים", קרוב לוודאי שהוא גם "יעמוד בדרך חטאים" (לא יברח מהחטא, ו"יעמוד" במצב סטטי של חוסר-חיות...), וגם "ילך בעצת רשעים, כלומר, יטה אוזן לשמוע בעצתם... בברכה.
 

DTfromBT

New member
יא...

המון תודות לשניכם :), אהבתי את הפרוש שלך(guy)לקטע של הבראשית, וגם למספר 2 :). האם יש אתרי אינטרנט כלשהם בהם אני יכול למצוא פרשנויות למיניהם?
 
האם באמת ברור...

לכל בר דעת כי הסיפורים הללו משלים?! אם כך, אפשר לומר זאת על כל סיפורי התנ"ך, לא? אני מסכים שכל סיפור שהתורה מביאה היא מביאה כדי שנלמד משהו, אבל אלו סיפורים שהיו ונבראו! אהבתי את התשובות שלך, אבל חשוב לציין כי אלו לא התשובות היחידות... כדאי לחפש עוד תשובות, זה יכול להיות מרתק...
 

DTfromBT

New member
וזה אכן מרתק...

למשל, שמעתי אפילו גירסה כזאתי - שהנחש בעצם שכב אם חווה, ועשה מעשים מגונים באדם - זה בעצם היה הפיתוי - מסבירים את זה בדרך כזאת - המילים בהם תיארו את העץ, אלו לא מילות אשר אתה מתאר אץ, ובעצם, בברית החדשה, יש מקרים בהם אדם מכונה בשם "אץ"... וזה בעצם הסיבה לגירוש, לא איזה תפוח(או ענבים, שמעתי גם ככה וגם ככה) שנאכל... אבל לא משנה, מעניין אותי פשוט כל הקטע הזה, אני לא בנאדם דתי, ובימי התיכון ממש, אבל ממש שנאתי שיעורי תנ"ך, אבל אם הזמן גדלתי לאהוב את הספר הזה... ולכן אני רוצה לשמוע כמה שיותר, ולבחור מה שנראה הכי סביר... למשל, הפרוש שנתן GUY לשאלה הראשונה, זה פרוש נחמד, אבל לדעתי זה לא איך שזה, אבל עדיין, פרוש ממש ממש נחמד... הבעייה שלי לפחות, זה מתי לקחת את מה שכתוב כמו שזה, ומתי לחפש את הנסתר במילים, כרגע אני לא יודע מספיק, אז אני לוקח את דברי התנ"ך כמו שהם.
 
הארה!

אל תשווה את הכתוב בתורתינו הקדושה לבין מה שכתבו בברית החדשה! הברית החדשה מסלפת הרבה דברים שכתובים בתורתינו הקדושה!
 

DTfromBT

New member
המממ

אני אזכור לא לעשות זאת כאן, אך אני די אוהב את הברית החדשה גם כן... אלו הם שני ספרים אותם אני מוצא למרתקים :). אתה אומר שהברית החדשה מסלפת דברים שכתובים בתורה? הממממ, אם נלך אם הראש שהברית החדשה היא המשך עבודתו של אלוהים, אזי זה סה"כ "עידכונים" - לא? אני לא מבין בדברים אלו, תן דוגמאות בבקשה :).
 
תגובה

תורתינו הקדושה אינה צריכה "עדכונים" התורה שלנו היא מושלמת ומעודכנת בצורה מושלמת! זה שאנחנו לא רואים הכל בעיניים, זה לא אומר שהתורה כביכול צריכה עדכונים! אם נתעמק וננסה להבין כל אות וכל תג בתורתינו הקדושה אנחנו נראה כמה פלא יש בה! ואכן, בברית החדשה ישנם סילופים, אך אני כגולש סלולארי לא יכול להביא לך דוגמאות, מאמין אני שר` אסף או מישו מהחבר`ה כאן יוכל לתת.
 
אהמממ...

לא חושב בכלל שהדיון מתאים לפורום.. מצטט קטע מהודעת המנהל: "3)הפורום בהחלט אינו במה לויכוחים תיאולוגיים אלא ל"מלחמתה של תורה" בלבד!! אין בפורום זה במה לויכוחים על אמינות (כביכול) של התורה- בכתב ובעל פה!!" לא חושב שמן הראוי להזכיר ספר נוצרי בפורום הקדוש הזה. תקנו אותי אם אני טועה
 

DTfromBT

New member
אכן

אני ממש לא רוצה להכנס לוויכוחים על זה, כי לי אין בכלל על מה להתווכח, אני ךלא בנאדם דתי, לכן לי זה לא ממש משנה, אך זה מעניין מה בדיוק אנשים מותאים לא טוב בברית החדשה, זה הכל... כמו שאמרתי, אני לא אזכיר את הברית החדשה שוב, אני לא מחפש קונפליקטים, פשוט לא ידעתי שזה נושא "רגיש".
 

DTfromBT

New member
שוב, אני מתנצל - לא חשבתי טוב על

הקטע הזה, שכחתי לרגע שזה יכול להיות נושא רגיש, סליחה :).
 

mgb

New member
ויכוח תיאולוגי

בס"ד בגלל חשיבות הנושא אני נאלץ להתאמץ למרות חולשתי ולהדגיש שוב את מה שכב' הרב מ. שליט"א -"איש הרוח" הזכיר כבר מהודעת המנהל: לא יורשה בשום אופן ויכוח ואף לא השוואה המצדדת בתורה"ק מול להבדיל אא"ה בברה"ח בפורום זה!! היות שהכותב הבין את רגישות הנושא וביותר, התנצל. נשאיר הפעם את התגובות אבל אנצל את ההזדמנות לפרסם שוב את הודעתי מעת פתיחת הפורום שכל דיון, השוואה ויכוח או איזכור של ספר המנוגד להשקפה הטהורה של "שלומי אמוני ישראל" לא יתקבל! ישנם מספיק פורומים (לצערי הגדול) המאפשרים ואף מעודדים איזכורים כאלה. לו נועד פורום קדוש זה רק בכדי להכריז(בגאון) : "זיוף - לא אצלנו!" - דיינו!! תודה ל"איש הרוח" שהבהיר את מהות ותוכן הפורום שוב!! בברכה מ.ג.ב
 

DTfromBT

New member
אני באמת מצטער...

כבנאדם לא דתי זה לא כל הזמן בראשי, ולכן אמרתי משהו כזה, סליחה, הדבר האחרון שרציתי לעשות זה לפגוע במישהו כאן... סה"כ באמת לא התכוונתי לשום דבר, פשוט לא חשבתי על זה, סליחה.
 

Guy3331

New member
אמרו חז"ל בזהר-הקדוש...

שכל מלה ואפילו כל אות בתורה, יש מאחוריה סודות-על-גביי-סודות... ומובן מכאן, שלכל "פשט" יש עומק, ואיננו יודעים עד היכן הדברים מגיעים..
 
למעלה