מס' שאלות לבקיאים בדקדוק המסורה
שלום רב,
מס' שאלות לבקיאים בדקדוק המסורה (טעמי המקרא, ניקוד המסורה וכד') בעם ישראל:
1) לשם מה הציבו חכמי המסורה את ניקוד התלשא דווקא בראש המילה אף אם אין ההטעמה שם? מה השימוש אם כן? אותה שאלה גם בנוגע לתרסא, זקרא וסגולתא ששלושתם תמיד בסוף המילה, גם אם ההטעמה אינה שם?
2) האות צד"י - האם מקובל על דעת חוקרי המסורה (בפרט הפונטיקה) שהגייתה הנכונה של האות צד"י הינה כפי שמקובל בעדות המזרח (בפרט תוניס-ג'רבא ודומיהם) כלומר קרובה יותר לאות סמ"ך או שמא יש חילוקי דעות בדבר? (הראיות שניתנו הן בעיקר בקשר שבין האות צד"י למקבילתה בערבית שנהגית כאות סמ"ך)
3) בתפילת שמונה עשרה אנו אומרים "הטוב כי לא כלו רחמיך, המרחם כי לא תמו חסדיך" כאשר מקובל שהמילה כלו נהגית במלרע והמילה תמו במלעיל. בידוע הוא שהגיית מלעיל מעידה על לשון עבר ועל כן היינו מצפים או ששתי התיבות יאמרו בלשון עבר או במידה ומשמעותם הם לשון עתיד (קרי: שלעולם לא יכלו ולא יתמו החסדים) - היינו מצפים שנהגה את שתיהן במלרע. על שום מה החילוק?
4) בפרשת פנחס נאמר "לשלה משפחת השלני...לפווה משפחת הפוני".
הייתי שמח לדעת מה מקור תוספת האות נו"ן דווקא לשמות משפחה המיוחסות לשם עצם המסתיים באות ה"א. האם זו תופעה מוכרת בדקדוק המסורה והאם יש משמעות דווקא לאות נו"ן כייחוס משפחתי?
אשמח לקבל מקורות או מחקרים אשר דנים בנושאים הללו.
שלום רב,
מס' שאלות לבקיאים בדקדוק המסורה (טעמי המקרא, ניקוד המסורה וכד') בעם ישראל:
1) לשם מה הציבו חכמי המסורה את ניקוד התלשא דווקא בראש המילה אף אם אין ההטעמה שם? מה השימוש אם כן? אותה שאלה גם בנוגע לתרסא, זקרא וסגולתא ששלושתם תמיד בסוף המילה, גם אם ההטעמה אינה שם?
2) האות צד"י - האם מקובל על דעת חוקרי המסורה (בפרט הפונטיקה) שהגייתה הנכונה של האות צד"י הינה כפי שמקובל בעדות המזרח (בפרט תוניס-ג'רבא ודומיהם) כלומר קרובה יותר לאות סמ"ך או שמא יש חילוקי דעות בדבר? (הראיות שניתנו הן בעיקר בקשר שבין האות צד"י למקבילתה בערבית שנהגית כאות סמ"ך)
3) בתפילת שמונה עשרה אנו אומרים "הטוב כי לא כלו רחמיך, המרחם כי לא תמו חסדיך" כאשר מקובל שהמילה כלו נהגית במלרע והמילה תמו במלעיל. בידוע הוא שהגיית מלעיל מעידה על לשון עבר ועל כן היינו מצפים או ששתי התיבות יאמרו בלשון עבר או במידה ומשמעותם הם לשון עתיד (קרי: שלעולם לא יכלו ולא יתמו החסדים) - היינו מצפים שנהגה את שתיהן במלרע. על שום מה החילוק?
4) בפרשת פנחס נאמר "לשלה משפחת השלני...לפווה משפחת הפוני".
הייתי שמח לדעת מה מקור תוספת האות נו"ן דווקא לשמות משפחה המיוחסות לשם עצם המסתיים באות ה"א. האם זו תופעה מוכרת בדקדוק המסורה והאם יש משמעות דווקא לאות נו"ן כייחוס משפחתי?
אשמח לקבל מקורות או מחקרים אשר דנים בנושאים הללו.