מעברים. לא לתחרות

Yuli Gama

New member
מעברים. לא לתחרות ../images/Emo13.gif

המעיין זורניה ניערה את ראשה אל מול משב הרוח הקריר. רעמת שיערה הירוק רשרשה כעלוות העצים אשר סביבה. המעיין כבר היה קרוב, היא יכלה לשמוע את פכפוך המים הולך ומתחזק עם כל צעד. שטיח העלים הצהובים החריש את נקישת פרסותיה, והדבר היחיד שהסגיר את התקדמותה, היה ריח הריקבון המתקתק, אשר עלה מהם עם כל דריכה. הסתיו הלך והתקרב. עם כל עלה שנשר, עם כל ציפור שעזבה לנדוד, זורניה ידעה שזמנה הולך ואוזל. בקרוב יגיעו רוחות החורף, ושלטונה על היער יגמר. היא תתכרבל במערתה העמוקה מתחת לגבעת הירח. תשהה שם, נטולת כוחות ויכולת, עד ששירה של הסנונית יבשר את חזרת השמש ליער. ענפי הערבה הסתירו את המים, היא רכנה, והסיטה את הוילון הבוכה. המים הקפואים שרו בצלילות, כאשר זרמו בזרם מהיר סביב רגליה. נחיריה רפרפו, והיא שאפה מלוא החזה את הריח החי סביב המעיין. היא ירדה על ברכיה, הפרווה שעל רגליה מגנה עליה מהקור. מלאה מלוא הפה מהמים, אשר נתנו חיים ליער. לשונה השתרבבה שוב ושוב בעת שהיא שתתה מהנוזל המשכר. לבסוף שבעה, ומלאת דיי כוח להחזיק מעמד עד השלג הראשון, התרוממה למלוא גובהה. עכשיו תוכל לוודא שכל בעלי החיים מוכנים לתחלופת העונות. שכל הדובים והמכרסמים נכנסו לתרדמת החורף, וששום ציפור לא נשארה מאחור, בניסיון לחרוף באגם הקטן של ממלכתה. זורניה התמתחה, מושיטה את ידיה לעבר השמש הדהויה. עורה הירוק מתענג על קרניה החלושות של החמה הסתווית. היא עשתה צעד ראשון בחזרה לכיוון החוף. אחת מפרסותיה נתפסה בין אבני הקרקעית ובכבדות היא ירדה על ברכיה. ניביה הבליחו בשנהב כשחייכה משועשעת. מתכוונת לקום, זורניה, נשענה על ידיה, ובין נצנוצי השמש על המים, ראתה את השתקפותה. השתקפות אנושית הביטה בה חזרה. גוף נשי, שופע ודק מותן. שיער ערמוני הדגיש את העור הבהיר, וזוג עיניים כחולות ונבונות, החזירו לה מבט. היא הייתה אנושית, היא לא תצטרך לישון חסרת עונים, בזמן שיערה סובל תחת עול החורף. היא לא תצטרך שוב לשוטט בודדה בין העצים, דואגת לכל יצור חי, חוץ מאשר לעצמה. היא תוכל ללדת ילדים, ולגדל משפחה, היא תוכל... רחל ניתקה את מבטה מהמים וניערה את ראשה בהשתהות. היא הביטה שוב מטה, אך רק השתקפותה החזירה לה מבט. אצבעותיה חלפו מעצמן דרך השער הפזור, כאשר ניסתה לעשות סדר במחשבותיה. לשנייה היא הייתה משוכנעת שהיא אינה היא. לרגע קט היא הייתה אלת היער. ראשה מתנשא מעל צמרות העצים. ישות פראית וחופשייה. רצונה מכוון את דופק החיים. חסרת כבלי מוסר משוחררת ממוסכמות החברה. היא כיווצה את ידיה, פרקי האצבעות מלבינים. היא הייתה חופשייה מהכל. מהעבר המכביד, מההווה החדגוני ומהעתיד הלא נודע. בעלת יכולת לעשות כל העולה ברוחה, היא יכלה... צפירת המכונית חילצה אותה מתוך אגם הכיסופים הטובעני. רחל התיזה מעט מהמים הקפואים על פניה, ונזהרת שלא לראות שוב את השתקפותה, טיפסה על שפת הגדה. סנדליה הישנים היו מונחים שם. היא נעלה אותם, ומיהרה לעבר המכונית. בעלה ושלושת הילדים חיכו לה שם. רחל כפתה על חיוך חם לשוב ולהאיר את פניה. סידרה את חולצתה, ויצאה מבין עצי היער אל עבר משפחתה. מוסתר בין ענפי הערבה, המעיין הזך שר ופכפך. מערבל חלום, תקווה ומציאות, בתוך מימיו הקרים.
 

Rivendell

New member
תגובה לסיפור ../images/Emo13.gif

קודם כל, הרעיון מאוד נחמד ומאוד מקורי. הכתיבה דיי נקייה וזורמת - אם כי ההתחלה קצת מייגעת. אולי כדאי לשקול לפשט את זה או לקצר את זה קצת. התיאורים אמנם מאוד יפים ופואטיים, אבל הם גם קצת מייגעים, למרות זאת. אהבתי גם את המעבר שעשית בין הדמויות, זה היה נקי מאוד. סה"כ זה מאוד יפה. הערות קטנות (לא יכולה בלי
) - לגבי הפיסוק - שטיח העלים הצהובים החריש את נקישת פרסותיה, והדבר היחיד שהסגיר את התקדמותה, היה ריח הריקבון המתקתק, אשר עלה מהם עם כל דריכה צ"ל: שטיח העלים הצהובים החריש את נקישת פרסותיה, והדבר היחיד שהסגיר את התקדמותה היה ריח הריקבון המתקתק אשר עלה מהם עם כל דריכה. במשפט הזה - בזמן שיערה סובל תחת עול החורף הייתי מחליפה "יערה" ב"יער שלה" או משהו כזה, כי לקח לי כמה שניות לפענח על מה את מדברת. אני חושבת שזה יהיה יותר ברור ככה. את לא צריכה כ"כ הרבה פסיקים
חוץ מזה - חסרת "אונים", לא "עונים".
 
החתול חושף ציפורניו ../images/Emo8.gif

שלום יולי. קודם כל טעויות טכניות: בהשתהות ->השתאות השער->השיער מלאה מלוא הפה מהמים->נדמה לי כי מילאה פיה מיים או לגמה מלוא..נכון יותר סיגנון: ישנו תיאור יתר של הסביבה. הרעיון אני מניח ליצור תמונה מפורטת ברור. אך אפתח בדוגמא: "זורניה התמתחה, מושיטה את ידיה לעבר השמש הדהויה. עורה הירוק מתענג על קרניה החלושות של החמה הסתווית" אני מעדיף: " זורניה התמתחה, מושיטה את ידיה לעבר השמש. עורה הירוק מתענג על קרניה החלושות של החמה הסתווית." נפתרתי מדהויה - חלושות וסתויות כבר מעבירות את ההרגשה. כמו גם הייתי מנסה להפתר משמש או חמה ולהעביר את ההרגשה הושיטה ...אל על במקום לכיוון השמש. כמעט אחרי כל שם עצם יש תואר השם ואחרי פועל תואר הפועל חיוך חם מים קפואים.מעיין זך עבר מכביד וכו' אין צורך בכולם. זה הופך את הכתיבה לצפויה ,מעט מלאכותית וגם מאט את הקצב. יש בוודאי אמצעים סיפרותיים נוספים לתאור עקיף של שם עצם או פעולה לא עולה לי כרגע דוגמא נוספת. כן אהבתי את התמונה המפורטת והציבעונית העולה מהסיפור הוא הצליח להפתיע אותי ואהבתי את העדינות. כהערת אגב האורים והתומים שלי בפנטזיה הוא זילאזני הסיגנון שלו בולט ביחודו ואתה יוצא בסוף עם תמונת סיפור צבעונית ויפייפיה.נראה לי שיתאים לך כרפרנס סיגנוני. בטוח שקראת אותו השאלה אם גם בחנת את הסגנון .(. ממליץ בחום על "שר השדים".) זהו ניסיתי לתת ביקורת כנה ככל האפשר. נ.ב. ואזכיר גם שתיקנתי את הסיפור שלי . זמנך לחיסול חשבונות היגיע.
 

kobi le

New member
תגובה למעיין

שלום יולי , אני מצטער אם תגובותי מגיעות באיחור מכיוון שאינני משתמש במחשב משלי אלא במחשב של חברי אז תביני אותי אם תשובותי מתעקבות. המעיין הוא סיפור לירי ומעניין אבל רציתי להסב את תשומת ליבך לכמה דברים שהפריעו לי. קודם כל הדימויים בהחלט זורמים בקריאה אבל לא הבנתי את הביטוי "הוילון הבוכה" זה נשמע לי קצת חסר הרמוניה או הקשר. שנית הסיפור קצרצרצרצרצר. שלישית נראה שאת ממעטת להשתפך בסיפורך ואת משתדלת לשמור על הכתיבה נקייה ומאורגנת , זהו יתרון אך לדעתי הצנועה מעניין יותר לקרוא על מטאפורות פואטיות , על רגשות פנימיות ומצבים קשים או מלחיצים שמתמזגים עם הסביבה וכו'. למשל כשכתבת "היא הייתה אנושית, היא לא תצטרך לישון חסרת עונים, בזמן שיערה סובל תחת עול החורף" , היה יותר מעניין אם היית כותבת- " היא הייתה אנושית , שנתה לא תנדוד אל מחוזות חסרי הישע שקוננו בליבה החייתי,בעת שהחורף הטיל את מרותו האכזרית על יער ביתה". הסיפור ממש יפה ומזכיר לי את טרילוגיית "תומס קובננט חסר האמונה" האהובה עליי, יש שם סגנון כתיבה שכל חובב פנטזיה יאהב , תנסי אם לא קראת. תודה על הערותייך , אני לומד הרבה.
 

יהודית4

New member
אני מרימה את הכפפה ומנסה

לגבי הכתיבה מאוד אהבתי, לא יכולה להעיר משום שהייתי רוצה להגיע לרמה כזאת. לגבי הסיפור, אני אוהבת פנטזיות שמתרחות פנימה בתוכנו, שם התעלומות הגדולות ביותר. אהבתי את המעבר מזורניה לרחל, מעבר שהסתייע מהשתקפות, זה מעניין ומותח. ההתחלה הייתה קצת ארוכה (בהשוואה לקטע כולו כמובן), אבל אולי אני סתם חסרת סבלנות.
 

N Y

New member
יולי, מה דעתך לנסות תרגיל?

אמנם איש התרגילים כאן מצוין, אבל אני כבר מכיר מעט את כתיבתך ספציפית והייתי רוצה שתנסי משהו. כתבי סיפור שיכיל רק פעולה ודיאלוג, ללא תיאורים. בכלל. אפילו לא קצת. לא תיאורים, לא תארים, לא תארי-הפועל, לא דימויים, כלום. גם לא הגיגים מן העבר או פלשבקים. פעולה ודיאלוג נטו, מההתחלה ועד הסוף. מה את אומרת? (גם אחרים מוזמנים לנסות, ובייחוד אלה שאוהבים לשקוע במצולות האוירה והרגש. מנהלות הפורום מוזמנות בזאת, באם יעלה העניין יפה והרצון בפניהן, להפוך את זאת לפתיל ראשי.)
 

Yuli Gama

New member
המון תודה לכולם על התגובות ../images/Emo13.gif

ריוונדל ויהודית החלק הראשון אולי באמת יחסית ארוך לסיפור, אבל אני אוהבת את זה כמו שהוא. אז זה חלק שלא ירד, אלה אני פשוט אנסה לתת למשפטים ניסוח יותר זורם חתול אחד הממ... צודק, באמת יש עומס מילות תואר, אבל לזה דווקא יש סיבה. הסיפור נכתב במקור כסיפור תמונה (שאותה אני אצרף בהמשך), וככזה ניסה גם להעביר במילים את מה שרואות העיניים. אבל זה לא תירוץ, ובאמת היה לי מעניין לגלות שבתור סיפור שעומד ללא תמונה זה היה כה מורגש. יטופל. קובי לי "הווילון הבוכה" בא אחרי עץ הערבה, יצא לך לראות את העץ בטבע :*) ? אם זה עדיין נשמע מחוץ להקשר, תעיר על זה שוב. חלקים בסיפור שזקוקים להסבר נוסף, לא אמורים להיות שם. הסיפור לא קצרצר :) הסיפור אולי אפילו ארוך מדי יחסית לתוכן. אני משתתפת מאוד בסיפורים שלי, אולי יותר מדי. הנקודה היא שאני מודעת לזה, לכן כל סיפור עובר אצלי תקופת צינון ושיכתוב מסיבי. כתבת : "מעניין יותר לקרוא על מטאפורות פואטיות , על רגשות פנימיות ומצבים קשים או מלחיצים שמתמזגים עם הסביבה וכו'" – החלק הראשון של המשפט, אני לא מסכימה לחלוטין, מטפורות בסיפור זה מצוין, אבל רק אם זה אינו גלוי לעין ולא יוצר אומס. חלק שני : "על רגשות פנימיות ומצבים קשים או מלחיצים שמתמזגים עם הסביבה וכו'", אם הוא נכתב כשטף מציף וחונק של רגשות, אינו נעים לקריאה. אולי מהצד נירא שיותר מעניין לקרוא את זה, אבל אתה תראה עם הזמן שקוראים לא אוהבים שמאכילים אותם רגשות עם כפית. כל מה שכתבת טוב אם ישנו בספור, אבל זה אמור לא לבלוט לעיין. בסיפור הזה, יש אולי אפילו עודף מהם.
 
למעלה