מעבר לעמק הסיליקון

יונתןS

New member
מעבר לעמק הסיליקון

קיבלתי הצעת עבודה בחברה אמריקאית, ואם אקבל אותה אצטרך לעבור לעמק הסיליקון למשך שנתיים לפחות. המשפחה שלי תישאר בישראל בינתיים, וכנראה תצטרף אלי בעוד כמה חודשים. האם אצטרך לשלם מיסים בארה"ב או בישראל?
 
תשובה

החבות במס בישראל נגזרת מהסיווג שלך כ"תושב ישראל" או "תושב חוץ".
"תושב ישראל" מוגדר בפקודת מס הכנסה כמי שמרכז חייו בישראל. "מרכז החיים" מורכב מקשרים משפחתיים, כלכליים וחברתיים של הנישום, וביניהם:
מקום ביתו הקבוע. לעניין זה, גם דירה שכורה לטווח ארוך יכולה להיחשב בית קבע.
מקום המגורים שלו ושל בני משפחתו. עם זאת, בשנים האחרונות הכירו בתי המשפט כי במקרים מסוימים נחשב הנישום לתושב חוץ גם אם בן הזוג והילדים נשארו בישראל. עוד נקבע כי כאשר הילדים הם בגירים, חשיבות מקום מגוריהם היא פחותה.
מקום עיסוקו או מקום עבודתו של הנישום.
מקום האינטרסים הכלכליים הפעילים והמהותיים שלו. למשל, האם יש לו רכוש ונכסים בישראל.
מקום פעילותו באירגונים, איגודים או במוסדות שונים.
על כל אלו, הוסיפו בתי המשפט מבחן נוסף, הוא המבחן הסובייקטיבי – היכן הנישום עצמו רואה את מרכז חייו, כמשתקף מאמירות ומהתנהגות של הנישום.
ההגדרה בפקודת מס הכנסה כוללת "חזקות ימים", לפיה אם הנישום קיים את אחד מהתנאים הבאים, הנחת היסוד היא שהוא תושב ישראל, אלא אם הוכיח אחרת:
אם שהה בישראל בשנה קלנדרית 183 ימים או יותר.
אם שהה בישראל בשנה קלנדרית 30 ימים או יותר, וביחד עם השנתיים הקלנדריות שקדמו לה שהה בישראל 425 ימים או יותר.

"תושב חוץ" מוגדר בפקודת מס הכנסה כמי שאינו "תושב ישראל", וכן מי ששהה ארבע שנים רצופות מחוץ לישראל, כאשר בכל אחת מהשנתיים הראשונות שהה לפחות 183 ימים מחוץ לישראל, ובשנתיים האחרונות מרכז חייו היה מחוץ לישראל.

לסיכום, חבות המס שלך בתקופת שהותך בארה"ב תלויה בהיותך "תושב ישראל" או "תושב חוץ" במהלך תקופה זו. מונחים אלו הם מורכבים מאוד וההבחנה ביניהם מצריכה ירידה לפרטים הספציפיים של עניינך. על כן, אנו ממליצים לך להתייעץ עם מומחה מס לפני עזיבתך לארה"ב.
 
למעלה