מעמד האשה

מעמד האשה

נפלאת מאהבת נשים אהבתך. קונן דוד על יונתן. א` ממפרשי התנך כתב בערך כך: אהבת נשים לבעליהם גם באם יכה ויקללה עודנה באהבתה אליו
 

tzimisce

New member
ישנם המון חוקים

אשר יוצא מהם שמעמד האישה בחברה הישראלית היה הרבה יותר גבוהה מזה של החברה במזרח הקדום. אני לא יודעת אם סבוגיה הזאת כדאי דווקא להסתמך על על המפרשים שלנו שכן הם בעצמם היו פטריאכלים ושוביניסטים. כדאי להסתכל בחוק מכירת הבת לאמה בשמות כ"א ז-יא (אל עף שיש כמה דרכי ניתוח לחוק , אני מעדיפה את דרך הניתוח המשפטית כמו שמציע פליישמן שבעמם מראה שהחוק אוסר על מכירת בת לאמה אלא רק לפילגש) יש להסתכל על פרשת בנות צלפחד בספר במדבר , ירושת בנות היא דבר חדשני במזרח הקדום. יש לראות את האיסור על הזניית בת, דבר המקובל מאוד במזרח הקדום "אל תחלל את בתך להזנותה" ויקרא יט כט וגם הנושא של גירושין ניתן לראות בו איזשהו פן לעיתים לכך שגם לאישה יש אפשרות דריסת רגל מתי לומר שהיא רצה להשנישואים יבואו לקיצם. אין ספק שהחברה הישראלית הקדומה לא הייתה חברה שיוויונית , אולם היא לא הייתה שוביניסטית כמו החברות הדומות להה במזרח הקדום ולנשים היה מעמד יותר נעלה מאשר לנשים הדומות בחברות האחרות.
 

ABCOידמ

New member
תגובה לתגובות.

א. כוונתי ברורה מעמד האשה בפרספקטיווה נפשית פסיכולוגית משהו אך לא בתור דעה שובניסטית. ב. המפרש רלבג. ג.
 

shushu10

New member
מרחיבה קצת -

המונח אהבת נשים מכוון ל-2 צידי המטבע: אהבת נשים את בעליהן אהבת בעלים את נשותיהן - גם היא אהבת נשים. אולי נשים יכולות לאהוב יותר מגברים ולכן המשילו דווקא אותן לתאור עוצמת אהבה בכלליות.
 

פלגיה

New member
דווקא נשמע די שוביניסטי

אם הוא מכה אותה (וניתן כאן אולי לראות היתר להכאת האישה) והיא ממשיכה לאהוב אותו למרות זאת.
 

צורי80

New member
מה שובנסטי פה?

ולפני שתתעצבנו תקראו את ההודעה עד הסוף ובעיון. דוד בא לתאר את אהבתו ליונתן והוא לוקח דוגמא מהמציאות (שלצערנו קיימת לעיתים גם היום) שהאהבה של אישה לבעלה כל כך חזקה, שהיא אוהבת אותו למרות שהוא מכה אותה. אין כאן שום אמירה ערכית נורמטיבית, האם נכון או לא נכון להכות. יש כאן רק אנלוגיה, שכמו שהן אוהבות את בעליהן כך הוא אהב את יונתן
 

tzimisce

New member
דווקא תמוהה

כי האישה היחידה שעליה נאמר שהיא אהבה את בעלה היא מיכל בת שאול , בעוד שישנם המון גברים שנאמר עליהם שהם אהבו את נשותיהן .
 

ABCOידמ

New member
בין אהבה לנאמנות

הדרך ארוכה... על נאמנות נשים נאמר אשה אחת מאלף לא מצאתי אך לא על אהבה.
 

מורן 1986

New member
אם כבר מעמד האישה ...

היחדה החמישית
שלי
הייתה על זה
(***מורן מתלהבת***) ולפי מה שהבנתי
כן
יש הפרשי מעמדות בין
גברים
לנשים
אבל
האישה
מקבלת
הרבה יותר זכויות
מאשר הבנות במזרח הקדום
רק שהיה
איזה שיעור
שראינו
מה קורה
לאישה שבעלה
רק חושב
שהיא
בגדה בו
לצערי
אני לא זוכרת
כבר את המקום
אבל הוא לוקח אותה לרב
והרב מרביץ לה
ונותן לה לשתות
חול
ואם אחר כך כואבת לה הבטן
אז זה אומר שהיא בגדה בו
אבל ההבדלים
באים לא רק בחוקים
- נגיד תראו אין שום ספר
שמתחיל בשם של אישה
אפילו
מגילת רות
שהכל זה על נשים
אין סיפור
הולדת אישה
בתנ"ך
(נגיד למשה
יש... לכולם יש אבל לנשים אין סיפור פתאום
הם מופעיות...חחחח)
ויש עוד כאלו
דברים שתופסים אותם בקטנות
.... אבל זה במחברת ..חחח
 
אני חושב שדוד משווה כאן

את אהבתו ליהונתן לאהבתו לנשים(אהבת דוד לנשים) כלומר אהבתו של דוד ליהונתן הייתה חזקה מאהבת דוד לנשים או שאהבת יהונתן את דוד נעמה לו מאהבת נשים אך אני מעדיף את ההסבר הראשון
 
או ש

אהבתו של יהונתן לדוד הייתה חזקה יותר מאהבתו לנשים. ולאו דווקא אהבה במובן שלה היום, אלא פשוט "קשר נפשי". ומעניין לראות שבכל מקום מוזכרת דווקא אהבתו של יהונתן לדוד, ולא מצאתי את ההפך. אתמהה.
 
אני מבין אותך

ואכן, איך לא נזכרת אהבת דוד ליהונתן? אני חושב שהפתרון הוא פשוט, והוא נעוץ בפער השפות, למילה "אהבתך" היה כפל משמעות, גם "מקבל" וגם "נותן" כי שהעברית שלנו טיפה שונה וקצת יותר ממוסדת מהעברית הקדומה, או שדוד אומר באמת "אהבתי אותך" במילה אחת, "אהבתיך", אך בנוסח המסורה ובכתב הקדום שמשתמטים בכתיב חסר נשמטה לה הי'
 
ובכל זאת

תמיד מוזכרת "אהבתך לי" וכו', ולא ההפך. אם זה היה הדדי, היית מצפה לשמוע מדי פעם חילופים. אני לא זוכר כרגע אם יהונתן עצמו מתייחס לנושא... ותיאוריית הכתיב החסר שלך לא מתאים לדקדוק של המשפט. מצטער.
 
אתה יכול להרחיב בעניין הדקדוק?

ואני חושב שאתה טועה כאן, דוד מדבר על רגשותיו כלפי יהונתן, ולא על רגשות יהונתן כלפיו, "צר -לי- עליך אחי יהונתן, נעמת -לי- מאוד, נפלאה היתה אהבתיך- לי, מאהבת נשים" אם נעביר את זה לגוף שלישי, יהיה קל יותר להבין זאת
 
אני חושב שאין חולק

שגם דוד היה קשור ליהונתן בכבלי רגשות חזקים, ומעשיו יוכיחו, אבל אני טוען שדוד אף פעם לא קורא לרגש שלו כלפי יהונתן "אהבה". ואני לא מצליח להבין את המשמעות של "נפלאה הייתה אהבתיך לי". צר לי.
 

ronity3

New member
פירוש נוסף לנפלאה אהבתך לי מאהבת נש

ים, הוא שהכוונה לאהבה של רחל ולאה, עד כדי כך שרחל ויתרה על אהובה יעקוב! ונתנה לאחותה לאה את הסימנים, אכן אחוות אחיות אמיתית
. כך דויד ראה ביהונתן כאח אהוב.
 
דווקא בתנ"ך

מוזכר איש מוכה לפני שמוזכרת אשה מוכה... (חידה - היכן הם מוזכרים?)
 
למעלה