כיצד משנים חוק במדינה?
התשובה כמובן צומחת מחוקי היסוד, בעיקר מחוק יסוד הכנסת. התשובה יכולה להיות קורס במשפט חוקתי. כעיקרון, לכנסת שלנו יש שני כובעים: 1. רשות מכוננת (כזאת שמכוננת חוקי יסוד במעמד חוקתי. בכלל המונח חוק יסוד עלולה לבלבל, שכן עלולים לחשוב בטעות שחוק יסוד הוא סוג של חוק ולמעשה, זו נורמה בסיסית, יותר גבוהה מחוק. משהו מגביל לחוקה ברוב מדינות העולם, רק שלא קוראים להם חוקה מכל מיני סיבות, חלקן פוליטיות וחלקן משפטיות. בין היתר כי החוקה צריכה להיות גוף שלם, ואילו חוקי היסוד הם מעין פרקים בחוקה בלתי גמורה.) 2. רשות מחוקקת (כזאת שמחוקקת את חוקי המדינה - החקיקה הראשית) דין המדינה מורכב מרבדים שונים, חוקי היסוד, החוקים, התקנות, הצווים, ופסקי הדין וההחלטות של כל בתי המשפט במדינה.האמנות הבינלאומיות אינן חלק מדין המדינה גם אם המדינה חתומה עליהן ואישררה אותן. אם אתה שואל על שינוי חוק (קרי חוק של הכנסת, אז כמובן זה צריך לעבור תהליך של חקיקה בכנסת. שמתחיל פורמלית מהצעת חוק, שלוש קריאות הצבעות, חתימת נשיא המדינה ופרסום ב"רשומות". לרוב לפני הצעת חוק יש תזכיר, שעובר עבודת מטה ובד"כ גם על הצעות החוק יש עבודת מטה בועדץ חוקה חוק ומשפט,. גם הצעת חוק פרטית עוברת עבודת מטה במשרד המשפטים לפני שעולה לקריאה שניה. במהלך העבודה הזאת, משפטני משרד המשפטים עורכים כל מיני פעולות כגון מחקר השוואתי עם מדינות אחרות, התיעצויות עם היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה והגופים השונים הנוגעים בדבר, שמיעת התנגדויות והצעות מהציבור וכד. בודאי שבשביל לשנות צריך לובי. העניין הוא שיש חוקים שנמצאים בעבודה כזאת שנים מכל מיני סיבות. חוק הגנת הפרטיות הוא אחד כזה. ישנן הצעות קונקרטיות בעבודה. בחוק הנוכחי לא הכי מוצלח. גילוי נאות: אני בעצמי הייתי עד לאחרונה חבר בועדת החקיקה שליד הועד המרכזי של לשכת עוה"ד לעניין חוק הגנת הפרטיות. זו ועדה חסרת מעמד חוקי, היא ועדה ולנטרית של הלשכה, ובסוף עבודתה, היא תגיש למשרד המשפטים הצעות משלה לתיקונים. נושא הגנת הפרטיות הוא רחב ביותר והוא נוגע גם לכמה נושאים שלא מוסדרים בחוק הזה, אלא בחוקים אחרים. כך למשל, נושא מאגרי המידע הממשלתיים לא מוסדר בחוק זה. אחת הבעיות שהחוק לא מסדיר (כלומר מה שנקרא אצלנו לאקונה, להבדיל מהסדר שלילי) הוא נושא הגנת הפרטיות של אנשים שהלכו לעולמם. נושא נוסף שהוא בעייתי ביותר הוא נושא קביעת הפיצוי על נזק בגין פגיעהבפרטיות. הרבה פעמים הנזק לא ניתן לכימות בכסף, או שלא ניתן להוכיח את שעורו. זכות ההגנה לפרטיות מתנגשת עם זכויות אחרות: חופש הביטוי, חופש המידע וכד'. נכון, קיימת בחקיקה הישראלית אפשרות לתקנות שעת חירום, שהן נורמות שמותקנות ע"י הרשות המבצעת (שהיא גם מחוקק משנה) שיכולות לבטל ו/או לשנות ו/או להקפיא חקיקה ראשית לזמן מסויים. כעיקרון, תקנות כאלה כפופות לביקורת שיפוטית של בג"צ. נכון, בתי המשפט (לא רק בג"צ אבל בעיקר בג"צ) יכולים לפסול סעיפי חוק, בהיותם נוגדים חוקי יסוד. כמובן, לא מתיימר לתמצת לך כאן את המשפט החוקתי והמנהלי של מדינת ישראל. למרות שהסמכות קיימת, עד כמה שאני יודע, זה מעולם לא נעשה בפועל. כמו בעניינים אחרים שמגיעים לבתי המשפט, כאשר כבר עומדים בפני השופטים, מתחילה מערכת של פישור לא פורמלי שהרבה פעמים מסתיימת בהסכם שנוצר תחת הכוונת בית המשפט. כמובן שפסילת חוק או פסילת סעיפי חוק אינם שינוי חוק, כי בית המשפט לא מוסמך לקבוע הסדר חדש במקום ההסדר שנקבע בחוק. מוכר המונח של "חקיקה שיפוטית". צריך להבין שבתי המשפט לא יכולים להחליט מיוזמתם לדון בסכסוכים. כל דיון משפטי נפתח לאחר שבעל דין פנה לבית המשפט בתביעה או בעתירה נגד בעל דין אחר. כאשר מדברים על חקיקה שיפוטית, הכוונה היא לאותם פסקי דין בהם בית המשפט שדן בעניין נתן פסק דין שבעיני צופה מהצד, אינו מבוסס על לשון החוק. הדברים האלה די מורכבים וקשה להסבירם בפורום. ניתן לציין שקיים בדין הישראלי סימן חוק (מנדטורי), ששמו סימן 46 לדבר המלך במועצתו. זה היה סימן שהחיל את המשפט המקובל האנגלי על שטח המנדט בארץ ישראל וגם בשטחים אחרים, כמו קפריסין כמדומני, "בשינויים המחוייבים מתנאי הארץ ותושביה". כלומר, בא המחוקק הבריטי והחיל על שטחי מנדטים שונים את המכלול של המשפט המקובל שהתפתח בבתי משפט אנגליים שונים במשך מאות שנים והוא לא משהו לגמרי מוגדר. ואז הוא גם השאיר שסתום ביטחון של שינויים מחוייבים. מי שאמור לקבוע את השינויים המחוייבים בהתחשב בתנאי הארץ ותושביה הם כמובן בתי המשפט בשטחי המנדטים השונים.