ראיתי שבתחילת השבוע פרסמו בכמה אתרי חדשות שעבודות השדרוג למערכת האיתות החדשה (ה ERTMS, מבוססת GSM) הסתיימו.
מישהו יודע מתי יתחילו ממש להשתמש בה? המעבר למערכת החדשה אמור לאפשר מיידית להגדיל את מספר הרכבות באיילון מ 14 ל 17 בשעה לכל כיוון כך שזו אמורה להיות בשורה של ממש.
(וכן, אני יודע שאפשר כבר עכשיו יותר מ 14 רכבות אם מקצרים את זמני הנסיעה של הקווים שעברו מדיזל לחשמל. אבל זה דיון תיאורטי פה בפורום, וברכבת בינתיים לא משנים את זמני הנסיעה של הקווים האלה, ולכן השאלה שלי למעלה היא אך ורק על מערכת האיתות החדשה).
האיתות לבדו לא יפתור את בעיית ה Headway (מרווח ביטחון) ומהירות התוכן הנגזרת ממנו.
ערך:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Headway
הבעיה היא בחוסר האיזון בין מספר הענפים מדרום ומצפון לאיילון.
במערכות האירופאיות שמעבירות כמות רכבות גדולה יותר, הענפים נוטים להתפצל מהליבה במקומות מרכזיים יותר. בטמזלינק הליבה היא בת כ 5 ק"מ בלבד, בקו האליזבת' כ 8 ק"מ בעוד שמסילות 1-2 של האיילון הן למעשה באורך של 15 ק"מ משפירים עד תפעולית תל ברוך או 20 ק"מ עד להרצליה.
אורך הקטע שיצטרך להיות במהירות מופחתת גדול פי 2 או יותר מאורכו בליבות קו ברות השוואה בחו"ל, והיעדר ענפים לא מאפשר להביא רכבות במהירות סבירה מהענפים לליבה העיקרית.
בתנאים הנוכחיים יש 4 רכבות מהירות בשעה מהאיילון צפונה ו 3-4 רכבות איטיות המשתרכות אחריהן. יש גם 2-3 שמסתיימות בהרצליה בגלל המגבלות במסילת החוף. ריבוע מסילת החוף יאפשר יותר רכבות ארציות מצפון, או לחלופין העברה של יותר רכבות מהאיילון למסילות הירקון והשרון - או ללולאה או למסילה המזרחית - תאפשר ליותר רכבות מדרום להמשיך צפונה במסלול שאינו מסילת החוף.
מדרום יש את הפיצול בשפירים שמאפשר תאורטית מספר רכבות גבוה יותר מדרום, אולי מקסימום של 12 מנתב"ג ו 12 מלוד, אך המחיר הוא האטה משמעותית משפירים לאיילון כי יצטרכו לקצץ את המהירות בחצי כדי להעביר 24 רכבות במקטע. לחלופין - אם ישמרו על המהירות הנוכחית המגבלה תשאר 12 רכבות וזה יגביל את לוד ל 6-8 רכבות ואת נתב"ג ל 4-6 רכבות בשעה. יש גם חיבור מלוד לנתב"ג, אך כשהעבירו בו רכבות מאספות מבאר שבע בעבר היתה מחאה ציבורית על התארכות המסלול ב 5 דקות.
שיפור האיילון לכשעצמו אינו פותר את בעיית מיעוט הענפים ומגבלות הקיבולת של המסילות הבינעירוניות המהירות.