מעשים פליליים ותיקים במשטרה.

my sTar

New member
מעשים פליליים ותיקים במשטרה.

אז ציניכאן וכולם, הנה הוויכוח שלי עם חברה שלי: הכל התחיל כשהתחלתי למנות באוזניה את כל החסרונות של הכפר נוער שבו שירתתי אחת הטענות שלי נעוצה בסיפור הבא: חניך אחד פרץ לרכב של אחד המורים, גנב משם את המערכת-דיסק ועוד כל מיני ציוד.. מורה אחר תפס אותו במנוסתו ואז הילד כמובן החזיר את כל הציוד למורה ובזה תם הסיפור. אני אמרתי שאני ממש הייתי מזועזעת שלא פנו למשטרה, הרי הילד פרץ לרכב וגנב משם ציוד.. ובכל מעשה פלילי מתפקידנו לפנות למשטרה, לא רק כי זה החוק אלא שפשוט לפי דעתי צריך להסביר לילדים שזה מה שעושים כאשר יש גניבה או פריצה או כל מעשה לא חוקי. השיטה של לסגור חשבונות ביננו לבין עצמנו שייכת לחבורות רחוב ולעבריינים.. אנחנו צריכים ללמד את הילד שבמקרה כזה יש לפנות למשטרה וכך פותרים את הבעיה לא בזה שהוא יילך לסגור חשבונות בשכונה שלו ולהעניש בדרכו שלו (הווה אומר, לדפוק מכות או במקרה הגרוע לתקוע סכין...) אמרתי לה שאני חושבת שזה ממש בזיון למערכת החינוך ושאני ממש לא מסכימה עם מה שהם עשו. היא לעומתי טענה שחבל סתם לפתוח תיק במשטרה לילד, ושזה סוגר לו מלא דלתות בצבא ובעבודה ובכלל.. ואנחנו בתור אנשי חינוך צריכים לדאוג לזה שבעתיד כמה שיותר דלתות יהיו פתוחות בפניו.. ושאפשר לסגור את זה בתוך המערכת לטובת הילד. היו לנו מלא דילמות כאלה השנה בפנימייה ואני איכשהו תמיד הייתי בעד להזמין משטרה.. מה דעתכם? האם אני יוצאת בדמות סוהרת קשוחה (כמו שחברה שלי תיארה אותי)?? או בתור אדם הגון והגיוני?
>אני מקווה שהצלחתי להסביר את שני צידי המתרס בצורה ברורה, תודה על שיתוף הפעולה
<
 
זה כמובן לא פשוט

צריך להכיר את הפנימייה בה מדובר - גיל, רקע, הפרעות ושאר סיבות להמצאות ילדים בפנימייה זאת. יש גם את עניין אופי הטיפול בפנימייה. יש פנימיות שמדריך ובת שירות אחראים על 20 ילדים ויש מקומות שיש שלושה מדריכים ושתי בנות שירות על 12 ילדים. משנה גם מה ההיררכיה - כלומר מי מעל המדריך ואיזה גב, בעיקר טיפולי, ניתן לעבודה מול הילדים. אני אישית חושב שאם מדובר במקרה ראשון של הילד, לא חובה לקחת אותו למשטרה ישר, אלא להראות לו שכמו שאבא שתופס את הילד שלו גונב לו מהארנק כסף, אתם המדריכים מאוד כועסים ומאוכזבים ממנו וצריך לשדר לו איך הוא פוגע בדמויות מיטיבות ומה זה גורם לכם כמיטיבים, שבאים לעזור לו, להרגיש כשהוא בוגד באמונכם. צריך כמובן להדגיש שבפנימייה אולי בחרו לא לערב משטרה, אך שאם היה עושה את זה במקום אחר, משטרה הייתה מתערבת ופותחת לו תיק על כל המשתמע מזה. שוב, קל להגיד לעשות את זה, אבל קשה לעשות את זה עם ילדים שלא נוצר איתם קשר אינטימי ושלא רואים בך דמות מיטיבה, לכן ככל שהצוות שבא במגע עם הילד גדול יותר, קל יותר למצוא את האדם שיפרוט על מיתריי ליבו. צריך לשמור לילד את הזיכרון ולא לוותר ולהזכיר כל הזמן את מה שעשה וכמה זה חמור ומה היה קורה מחוץ לגבולות הפנימייה, במקרה כזה. מצד שני צריך לזכור שלעיתים קרובות ילד שגונב ממדריך בסה"כ מנסה למלא חלל שיש לו בנפש. הוא בחר לגנוב את הרדיו למדריך ולא לשום אוטו אחר.למרות שלכאורה לגנוב למי שדואג לך נראה כמו לירוק לבאר ממנה שתית, אצל ילדים שמרגישים לא רצויים, זאת דרך ליצור קשר, או לחילופין לפגוע בדמות שמיטיבה, כי הם לא מסוגלים לשאת את הטוב שהם חווים. לפעמים הטוב הזה מדגיש את הרע שבחיים מחוץ לפנימייה וזה מעלה שאלות בלב החניך. כמו שאת רואה, יש הרבה אפשרויות ותיאוריות שעלו לי תוך כדי כתיבה, אבל הנקודה המשמעותית בעיניי היא שהילד בחר לפרוץ לאוטו של מדריך, על אף שאולי יכל לפרוץ לאוטו אחר. לקרוא למשטרה לדעתי לא היה עוזר לא בטווח הקצר בו הילד היה "מקבל עונש" ולא בטוח מבין את החומרה ולא בטווח הארוך, כי הילדים בפנימיות בדרך כלל צריכים את הקשר ה"נורמלי" והם המון פעמים חרדים ממנו כשהוא נוצר ומנסים לפוצץ את זה כדי לחזור להיות בפוזה של "לא אוהבים אותי" כמו שהם רגילים בחיים. קריאה למשטרה יכולה לזרוק אותם לשם ממקום שבו הם מרגישים שהמדריך לא שונה מההורים ושהרדיו יותר חשוב מהילד (ולא תמיד העובדות הן אלה שבאמת משפיעות). מקווה שעניתי, כי קצת בירברתי, אבל אם עמדתי לא ברורה עדיין תשאלי קונקרטית ואשמח לעזור...
 

my sTar

New member
אז טיפה יותר פרטים

ראשית, תודה שהגבת
שנית, ספציפית לכפר נוער שלנו, אז זה כפר נוער שכביכול חינוכי-רגיל (הדגש הוא על הכביכול...) אבל עם אולוסייה לא פשוטה בכלל שמורכבת בעיקר מעולים חדשים, בעיקר מאתיופיה (למרות שיש גם ישראלים.. אבל יחסית מספרם קטן), וסביה לזה שהם באו לפנימייה זה כי הם פשוט רצו (אבל מי באמת רוצה לעזוב את הבית?...) לא הוציאו אותם בצו מהבית או כל סיבה אחרת.. ואצלנו זה בכלל לא 3 מדריכים ו2 בנות שיאות על קבוצה- הלוואי!! אני למשל הדרכתי קבוצה של 30 בנות והיה איתי רכז שכבה, אבל לא מדריך צמוד.. עכשיו אני אתרכז בדוגמא אחרת, למשל היתה לנו תקופה שהיו מלא פריצות וגנבות באיזה בניין אחד ולא הצלחנו לגלות מי אלה (היה ברור שזה הילדים שבפנימייה..) ואני הצעתי להביא משטרה, שזה לא הורס ת'עתיד של אף אחד כי גם ככה לא יפתחו תיקים או משהו ודוגרי המשטרה לא תעשה הרבה בגלל גניבה של 100 שקל וכמה גי'נסים - אבל רק בשביל להראות לילדים שאנחנו לא מוותרים ומתייחסים לזה בשיא הרצינות, וחוצמזה שיראו שבאה ניידת או לפחות אדם במדים- שיירתעו קצת ויבינו שככה זה הולך בעולם - עושים מעשים פליליים ובעקבות זה מזמינים משטרה.ומה שבחרו לעשות בסוף זה לעשות חקירה פנימית ולתפוס ככה את מי שעושה את זה, לזכותו של הרכז פנימייה שלי, הוא באמת תותח בקטעים האלה ומצליח לגלות את כל הדברם בסוף- מה שקרה בסוף זה שבאמת ילד אחד הודה (ולא הסגיר את השאר..) והוא קיבל איזה עונש כלשהו, נראה לי נתנו לנו כל מיני עבודות רס"ר כאלה בפנימייה. ושוב לא הסכמתי עם הבחירה הזאת, יכול להיות שבסופו של דבר הפנימייה הייתה מגלה מי האשם ולא המשטרה ועדיין היו נותנים לו את אותו עונה בדיוק- אבל הדרך, לדעתי שגויה מיסודה, כי שוב מה שמלמדים את הילד בהתמודדות מול מקרים כאלה זה חקירות פנימיות וסגירת חשבונות פרטית- וזה דבר שגוי לדעתי. או למשל מקרה סחיטה שהיה אצלנו- מה שעשו זה לסלק את הילד מבפנימייה וזהו- זאת בכלל לא דרך לפתור כאלה בעיות! ובכלל, בפנימייה אחרת גם היו כל מיני הטרדות מיניות בין הילדים וסילקו אותם מהפנימייה ולא טיפלו בזה כראוי בכלל! אני לא חושבת שלפתוח תיק במשטרה זה משהו טוב, ואני מודעת לבעיתיות בזה וכמובן שלעשות את זה תוך כדי ליווי של הנער/ה והסברים ולראות להם שהם "משלמים" על מה שהם עשו אבל עדיין אנחנו לא "נוטשים" אותם, או אפילו לא לפתוח בכלל תיק במשטרה אבל כן להביא שוטר או אפילו להביא את החניך לתחנת המשטרה בלי להתלונן בסוף- אבל כן להראות להם מה עושים בעולם האמיתי.. כי זו בדיוק הבעיה שחושבים שהפנימייה זה עולם בפני עצמו ולכן מרשים לעשות דברים גם שלא מקובלים "בעולם בחוץ" - וזו הנחה מוטעת. מצד שני, לפני כמה שנים היה באיזה קיבוץ מעילה בכספים שילדים בכיתו י"א-י"ב גנו כסף מהקופה המרכזית, וכיאה לקיבוץ כמובן אתם מניחים שלא התלוננו בשטרה, אבל במקרה הזה החליטו כן להגיש תלונה במשטרה ופתחו תיק נגד אחד הנערים ובאותו היום מצאו אותו תלוי במקלחת אצלו בבית- שאלו סכנות שצריכים לקחת בחשבון, כל מיני הנהגויות אובדניות וקריזיונריות... לכן אני טוענת שהכל הכל עושים בליווי צמוד והסברה- ובבד בבד לנהוג כמו העולם המתוקן - הכל כדי ללמד את הילד ולחנך אותו לחיים נורמלים ולא עבריינית..
 
כמובן שיש משמעות לרקע ולגיל

ילד בן 15-16 כבר אמור להיות בהתפתחות מוסרית יותר מתקדמת מילד בן 13-14 והוא יכול להבין יותר לעומק את משמעות מעשיו. אני חושב שבמקרה של גניבה צריך לתת לילדים את האפשרות להסגיר את עצמם "מי שעשה את זה שיגיע תוך שעה לרכז" ושיבינו שאם לא יכולה להיות מעורבת משטרה. אני חושב שלילדים בוגרים י'-יא-יב אפשר וכדאי להביא קצין משטרה שישוחח איתם, בלי קשר למקרה ספציפי ולעשות איתםפ עבודה על המשמעות של העבירה הקטנה על חייהם ועל העתיד שלהם. במידה ויש הרבה אירועים חריגים כדאי לערב את המשטרה, אבל כדאי לתאם עם השוטרים את האפשרות כן לסגור את התיק בלי שיגיע לבית משפט.גם למשטרה ולבתי המשפט, שעמוסים בעבודה, יש אינטרס שהפנימיות יבצעו חלק מהענישה וזה גם ייתן לפנימייה את היכולת לשלוט יותר בעוצמה ולהתאים אותה לנער. אני עדיין חושב שהנערים והילדים שבטיפולנו זקוקים לגבולות, אבל שיגיעו מתוך קשר ומתוך נסיון לשמור על עתידם. אם הם ייראו שאנחנו ממשיכים לאהוב ולדאוג להם ולא שונאים ו\או מזניחים אותם, כמה חמור שלא היה המעשה שעשו, הם יזכו להרגיש שבאמת אוהבים אותם. האהבה ללא תנאי היא יסוד חשוב בהורות - הורה אמור לאהוב את ילדו גם אם הוא האדם הכי נוראי בעולם וללוות אותו ולעזור לו, גם אם עשה מעשים איומים, כי ההורה הוא האחראי לילד ואין סייגים (זה בתיאוריה בעיקר...)בפנימייה, אנו משמשים תחליף להורים ויש כאלה שזו החוויה הראשונה והיחידה של הורה מיטיב ששומר את צעדיהם ומוכן להיות איתם באש ובמים ולפעמים יש במעשיי הקונדס\פשעים קלים נסיון לבדוק אם לרצון הזה לתת להם יש גם גבול. האם כשהם יהיו "ילדים רעים", אנחנו נדחה אותם, כפי שקרה להם במסגרות קודמות ואף בבית. חשוב יותר מהכל להבין שאם בוחרים דרך של התמודדות פנימית היא יכולה להצליח רק אם כל המערכת נרתמת לטובת העניין.
 

my sTar

New member
בכל מקרה

מה שמניע אותנו תמיד זה המשפט "אין ילד רע יש ילד שרע לו" בכל מקרה כל מעשה נובע מאיזושהיא מצוקה שצריך לבדוק מה היא.. ועדיין עניין הגבולות חשוב מאוד וכו' וכו'. וגם, זה לא שהמשטרה היא חדשה עבור החניכים שלנו, לחצי מהם יש קציני מבחן כבר אבל באופן כללי מסכימה עם מה שאמרת
על הדיון
 
בגלל זה אמרתי שיש משמעות לרקע

אני מעודי לא עבדתי עם אוכלוסייה עם עבר פלילי... בכל מקרה, תמיד נחמד לדון בדברים. גם אני למדתי משהו על דילמות במקומות אחרים...
 
זה אסור על פי חוק!!!

כל מקרה שכזה חייב להיות מדווח למשטרה!!!! אצלנו היה פעם מקרה של אלימות שהגיע למשטרה דרך הורי החניך שרגלו נשברה. בעקבות המקרה אני עברתי חוויה מזעזת של השפלה על ידי ראש מחלק נוער. קראו לי מהמשטרה לתת עדות והיא פשוט צלבה אותי ואיימה עלי שהיא תעקב אותי לחקירה. אני מבחינתי הודעתי למנהלים על המקרה ונעשה טיפול משמעתי. מאז המקרה משתדלים אצלנו לדווח על כל מקרה חריג. אז על תרגישי לא בסדר!!! זו חובת המוסד החינוכי לדווח!!!
 
יש מוסדות שעובדים בשיתוף המשטרה

והמשטרה מודעת לכך שיש דברים שפותרים ברמת הפנימייה וכמו שאמרתי, יש להם אינטרס, בעיקר אצל ילדים קטנים ואצל ילדים עם הפרעות התנהגות, שכלא רגיל לא יעזור להם. זה תלוי גם במחלק הנוער בכל תחנה.
 
למעלה