לקרוא את התורה – בדרך אחרת
פרשת בראשית – על זכות הבחירה והאחריות המתלווה אליה או איך קרה שקין עשה את אותם טעויות בדיוק שעשו הוריו?
במשך 7 ימים ה' בורא את העולם , ואחרי כל בריאה ה' מסתכל ורואה "כי טוב" (וביום שלישי הוא אומר פעמיים "כי טוב" ולכן עד היום יום שלישי נחשב יום מבורך שנאמר עליו - שלישי פעמיים כי טוב). רק על הבריאה האחרונה שלו ה' מסתכל ולא אומר "כי טוב" מפני שהוא יודע שאת אדם וחווה הוא ברא בצלמו. ובצלמו קיבלנו את זכות הבחירה ובכל מקום שיש בחירה יש גם קנאה וגאווה ותשוקה ויצר הרע ואין רק טוב.
דרך אגב בריאת אדם וחווה מסופרת פעמיים – פעם ראשונה הסיפור הפמיניסטי שבו אדם וחווה נבראים ביחד בצלם ה'. ופעם שנייה הסיפור השוביניסטי שבו האישה נבראה מצלעו של אדם ובאה להיות עזר כנגדו.
בכל אופן ה' שבספר בראשית מתואר כאלוהים מאוד אנושי ואבהי (או אימהי אם תרצו) , שם את ילדיו הראשונים במקום המושלם "גן עדן" ובו הוא שם שני עצים שאסור לגעת בהם.
מדוע לשים משהו שאסור לגעת בו??? התשובה היא פשוטה אין טעם לזכות הבחירה אם אתה לא יכול לעשות משהו אסור.
אדם וחווה לא עומדים בפיתוי ואוכלים מעץ הדעת וההחלטה הראשונה שלהם לאחר שקיבלו דעת היא – להתחבא מאלוהים כשהוא "מתהלך בגן".
נוצר מצב שכל הורה מכיר בו הוא יודע שילדו עשה משהו לא בסדר , גם הילד יודע שההורה יודע, ובכל זאת ההורה שואל מה עשית? הסיבה שאנחנו עושים את זה היא כדי לתת לילד הזדמנות לקחת אחריות על מעשיו. ה' פונה אל החוטאים בסדר הפוך מחומרת המעשה שלהם,
אדם מאשים את חווה , וחווה מאשימה את הנחש. כולם מתחמקים ואף אחד מהם לא בוחר לקחת אחריות.
תחשבו איך הסיפור היה נשמע שונה לו אדם היה אומר: "סליחה, טעיתי, לא עמדתי בפיתוי" (התשובה בסוף).
אך מכיוון ששניהם ברחו מאחריות ההשלכות הגיעו מיד בעונשים קשים.
אדם וחווה מסולקים מגן עדן ומולידים את קין והבל.
ואם חשבנו שסיפור כה טראומתי בוודאי לא יכול לחזור על עצמו פעמיים אז טעינו. קין מקנא מאוד בהבל שמצליח במקומות שהוא לא מצליח. ה' דואג מאוד כי הוא ראה שההורים שלו נפלו פעם אחת והוא לא רוצה שקין גם הוא ייפול באותם המקומות ופונה אליו כדי לעזור לו (אמרתי לכם שה' של בראשית הוא הורה מודאג) ואומר לו:
לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. ז הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ. שהדרך הכי טובה להסביר את הפסוק היפהפה הזה הוא עם פסוק אחר שאומר ה' בספר הרבה יותר מאוחר: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע... וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים"(דברים ל' טו'). לכל אחד זכות בחירה אבל עם זכות הבחירה מגיעות ההשלכות של מעשינו והאחריות.
קין מקשיב טוב טוב , ופסוק לאחר מכן הורג את הבל.
ה' מגיע ובדיוק כמו בסיפור של אדם וחווה שואל את קין היכן אחיך?
ושוב אותו מצב שבו קין יודע שה' יודע שהוא עשה מעשה רע ובכל זאת הוא בוחר לענות את התשובה הכי מתחמקת שיש: הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי??? (סימני השאלה הם תוספת שלי). ה' כועס נורא וממש אפשר לשמוע שהוא צועק על קין את הפסוק הבא: וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה. יא וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. יב כִּי תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה, לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ.
אבל כאן משתנה הסיפור לגמרי –
קין מבין שהוא טעה ומודה בטעותו : "וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-יְהוָה: גָּדוֹל עֲוֺנִי, מִנְּשֹׂא" ומרגע זה ה' מגלה גישה מאוד סלחנית כלפי הרוצח הראשון בתורה. הוא מקשיב לו אחרי חטאו, מקבל את סליחתו שם לו אות כדי שאף אחד לו יפגע בו (אות קין נחשב לדבר רע היום אך בשביל קין עצמו הייתה זו אות מצילה חיים). ומאפשר לו להתיישב בארץ רחוקה ולהקים משפחה. לא רק ה' מאוד סלחן עם קין, גם התורה עושה עימו חסד גדול. מכל ילדיהם של אדם וחווה כמעט ואיננו שומעים כלום. אך דווקא צאצאיו של קין מופיעים פעמיים בהקשר של בנ"י: משה התחתן עם בתו של יתרו משבט הקיני, ויעל אשת חבר הקיני מצילה את בני ישראל בכך שהורגת את סיסרא.
קין טעה אבל בסופו של דבר לקח אחריות על מעשיו, ולכן עונשו וגורלו שונים משל אדם וחוה.
ה' ברא אותנו עם הטוב ועם הרע ואם האפשרות לבחור בכל יום ובכל רגע ביניהם. בתקופה הלא פשוטה שאנו נמצאים בה עכשיו בואו נבחר בטוב, בחיים, באהבת חינם, פחות נפלג ויותר נאחד.
כמה פסוקים שכדאי לשים לב אליהם:
עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד. בראשית א כד. – סיפור אהבה במשפט אחד.
וַיְגָרֶשׁ, אֶת-הָאָדָם; וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן-עֵדֶן אֶת-הַכְּרֻבִים, וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, לִשְׁמֹר, אֶת-דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים. בראשית ג כד – מי הם אלה שמנסים לפרוץ לגן עדן שבשבילם צריך שני מלאכים עם חרב אש מתהפכת שישמרו על עץ החיים?
וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ. – בראשית ו ו - כמה יפה מתארת התורה את תחושת העצבות של ה'.
יניב שאול שי - מחנך ומאמן בדרך אחרת.
פרשת בראשית – על זכות הבחירה והאחריות המתלווה אליה או איך קרה שקין עשה את אותם טעויות בדיוק שעשו הוריו?
במשך 7 ימים ה' בורא את העולם , ואחרי כל בריאה ה' מסתכל ורואה "כי טוב" (וביום שלישי הוא אומר פעמיים "כי טוב" ולכן עד היום יום שלישי נחשב יום מבורך שנאמר עליו - שלישי פעמיים כי טוב). רק על הבריאה האחרונה שלו ה' מסתכל ולא אומר "כי טוב" מפני שהוא יודע שאת אדם וחווה הוא ברא בצלמו. ובצלמו קיבלנו את זכות הבחירה ובכל מקום שיש בחירה יש גם קנאה וגאווה ותשוקה ויצר הרע ואין רק טוב.
דרך אגב בריאת אדם וחווה מסופרת פעמיים – פעם ראשונה הסיפור הפמיניסטי שבו אדם וחווה נבראים ביחד בצלם ה'. ופעם שנייה הסיפור השוביניסטי שבו האישה נבראה מצלעו של אדם ובאה להיות עזר כנגדו.
בכל אופן ה' שבספר בראשית מתואר כאלוהים מאוד אנושי ואבהי (או אימהי אם תרצו) , שם את ילדיו הראשונים במקום המושלם "גן עדן" ובו הוא שם שני עצים שאסור לגעת בהם.
מדוע לשים משהו שאסור לגעת בו??? התשובה היא פשוטה אין טעם לזכות הבחירה אם אתה לא יכול לעשות משהו אסור.
אדם וחווה לא עומדים בפיתוי ואוכלים מעץ הדעת וההחלטה הראשונה שלהם לאחר שקיבלו דעת היא – להתחבא מאלוהים כשהוא "מתהלך בגן".
נוצר מצב שכל הורה מכיר בו הוא יודע שילדו עשה משהו לא בסדר , גם הילד יודע שההורה יודע, ובכל זאת ההורה שואל מה עשית? הסיבה שאנחנו עושים את זה היא כדי לתת לילד הזדמנות לקחת אחריות על מעשיו. ה' פונה אל החוטאים בסדר הפוך מחומרת המעשה שלהם,
אדם מאשים את חווה , וחווה מאשימה את הנחש. כולם מתחמקים ואף אחד מהם לא בוחר לקחת אחריות.
תחשבו איך הסיפור היה נשמע שונה לו אדם היה אומר: "סליחה, טעיתי, לא עמדתי בפיתוי" (התשובה בסוף).
אך מכיוון ששניהם ברחו מאחריות ההשלכות הגיעו מיד בעונשים קשים.
אדם וחווה מסולקים מגן עדן ומולידים את קין והבל.
ואם חשבנו שסיפור כה טראומתי בוודאי לא יכול לחזור על עצמו פעמיים אז טעינו. קין מקנא מאוד בהבל שמצליח במקומות שהוא לא מצליח. ה' דואג מאוד כי הוא ראה שההורים שלו נפלו פעם אחת והוא לא רוצה שקין גם הוא ייפול באותם המקומות ופונה אליו כדי לעזור לו (אמרתי לכם שה' של בראשית הוא הורה מודאג) ואומר לו:
לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. ז הֲלוֹא אִם-תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ, תְּשׁוּקָתוֹ, וְאַתָּה, תִּמְשָׁל-בּוֹ. שהדרך הכי טובה להסביר את הפסוק היפהפה הזה הוא עם פסוק אחר שאומר ה' בספר הרבה יותר מאוחר: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת-הַחַיִּים וְאֶת-הַטּוֹב, וְאֶת-הַמָּוֶת, וְאֶת-הָרָע... וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים"(דברים ל' טו'). לכל אחד זכות בחירה אבל עם זכות הבחירה מגיעות ההשלכות של מעשינו והאחריות.
קין מקשיב טוב טוב , ופסוק לאחר מכן הורג את הבל.
ה' מגיע ובדיוק כמו בסיפור של אדם וחווה שואל את קין היכן אחיך?
ושוב אותו מצב שבו קין יודע שה' יודע שהוא עשה מעשה רע ובכל זאת הוא בוחר לענות את התשובה הכי מתחמקת שיש: הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי??? (סימני השאלה הם תוספת שלי). ה' כועס נורא וממש אפשר לשמוע שהוא צועק על קין את הפסוק הבא: וַיֹּאמֶר, מֶה עָשִׂיתָ; קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ, צֹעֲקִים אֵלַי מִן-הָאֲדָמָה. יא וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. יב כִּי תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה, לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ.
אבל כאן משתנה הסיפור לגמרי –
קין מבין שהוא טעה ומודה בטעותו : "וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-יְהוָה: גָּדוֹל עֲוֺנִי, מִנְּשֹׂא" ומרגע זה ה' מגלה גישה מאוד סלחנית כלפי הרוצח הראשון בתורה. הוא מקשיב לו אחרי חטאו, מקבל את סליחתו שם לו אות כדי שאף אחד לו יפגע בו (אות קין נחשב לדבר רע היום אך בשביל קין עצמו הייתה זו אות מצילה חיים). ומאפשר לו להתיישב בארץ רחוקה ולהקים משפחה. לא רק ה' מאוד סלחן עם קין, גם התורה עושה עימו חסד גדול. מכל ילדיהם של אדם וחווה כמעט ואיננו שומעים כלום. אך דווקא צאצאיו של קין מופיעים פעמיים בהקשר של בנ"י: משה התחתן עם בתו של יתרו משבט הקיני, ויעל אשת חבר הקיני מצילה את בני ישראל בכך שהורגת את סיסרא.
קין טעה אבל בסופו של דבר לקח אחריות על מעשיו, ולכן עונשו וגורלו שונים משל אדם וחוה.
ה' ברא אותנו עם הטוב ועם הרע ואם האפשרות לבחור בכל יום ובכל רגע ביניהם. בתקופה הלא פשוטה שאנו נמצאים בה עכשיו בואו נבחר בטוב, בחיים, באהבת חינם, פחות נפלג ויותר נאחד.
כמה פסוקים שכדאי לשים לב אליהם:
עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד. בראשית א כד. – סיפור אהבה במשפט אחד.
וַיְגָרֶשׁ, אֶת-הָאָדָם; וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן-עֵדֶן אֶת-הַכְּרֻבִים, וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת, לִשְׁמֹר, אֶת-דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים. בראשית ג כד – מי הם אלה שמנסים לפרוץ לגן עדן שבשבילם צריך שני מלאכים עם חרב אש מתהפכת שישמרו על עץ החיים?
וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ. – בראשית ו ו - כמה יפה מתארת התורה את תחושת העצבות של ה'.
יניב שאול שי - מחנך ומאמן בדרך אחרת.