מפרט טכני. (איך ועל-פי מה הוא נקבע)

מפרט טכני. (איך ועל-פי מה הוא נקבע)

רוחב פסי הרכבת בארה"ב הינו 143.5 ס"מ. (4 פיט ו 8.5 אינץ'). זהו מספר די מוזר למה דווקא כזה רוחב? התשובה הפשוטה והמיידית היא שככה בנו אותם בבריטניה ולכן כך נבנו בארה"ב ע"י הבריטים המוגלים. ולמה בבריטניה השתמשו ברוחב כזה? המסילות הראשונות נבנו ע"י אותם אנשים שבנו את הרכבות העתיקות שהשתמשו ברוחב פסים זה. ולמה דווקא השתמשו ברוחב כזה? כיוון שהשתמשו אז באותם כלים ותבניות ששימשו לבניית כרכרות, שזה היה המרחק בין הגלגלים שלה. ובכן, ולמה בכרכרות השתמשו ברוחב מוזר כזה בין הגלגלים? כיוון שאילו זה היה אחרת היו נגרמים נזקים לכרכרות בעת נסיעה בכבישים עתיקים באנגליה בהן קיימות עקבות (סימנים "חרוטים" על פני הכביש שנוצרו משחיקה ע"י כרכרות שנסעו במהלך השנים). ומי בנה את הכבישים העתיקים? הדרכים הבין עירוניות הראשונות נבנו באנגליה, כמו בכל אירופה, ע"י הלגיונות של האימפריה הרומית והיו בשימוש מאז. כרכרות המלחמה של הרומאים יצרו את העקבות הראשונות על הכבישים שאילצו את כולם לחקות אותם מחשש לגרימת נזק לגלגלי כרכרות אחרות. מאחר והכרכרות נבנו עבור ועל ידי הרומאים, כולם היו זהים מבחינת המרחק בין הגלגלים. רוחב פסי הרכבת בארה"ב הוא 143.5 ס"מ והוא נגזר מהספציפיקציות המקוריות לכרכרת מלחמה רומית. כך שבפעם הבאה שתשאל את עצמך מאיזה תחת הפליצו מספר זה, יתכן שעלית בדיוק על הנקודה, מאחר והכרכרות הרומיות נבנו ברוחב שיתאים למקם את האחוריים של שני סוסים. ומכאן התשובה לשאלתנו המקורית. בהקשר זה, מעניין לציין כי בהסתכלות על מעבורת חלל העומדת לפני שיגור, ניתן להבחין בשני טילים גדולים הצמודים משני צידי מיכל הדלק הראשי. טילים אלה נקראים SRB (Solid Rocket Boosters ) ומיוצרים ע"י חברת THIOKOL במפעלם אשר ביוטה. המהנדסים שתכננו אותם היו רוצים לתכנן אותם יותר רחבים אך הטילים חייבים להיות מועברים לאתר השיגור ברכבת. קו הרכבת עובר דרך מנהרה בהרים, שהיא קצת יותר רחבה מהמסילה עצמה, אשר מתאימה בערך לרוחב התחת של שני סוסים. כך יוצא, שהתכנון של טילי הדחף של מערכת התעבורה המתקדמת ביותר בעולם, נקבע לפני אלפיים שנה על פי רוחבו של התחת של סוס רומי. כעת הבנתם, איך ועל-פי מה כותבים מפרט טכני. ??? באדיבות טל שחר
 
ענקקקקקקקקקקקקק../images/Emo6.gif../images/Emo6.gif

וזהו רק משל לעוד הרבה שטויות שאנחנו חיים לפיהם תודה לטל שחר (מי ומה ?) שנזכה לראות עוד הרבה שטויות כאלה כדי שנוכל להשתחרר מהן ליל מנוחה
 

clipsa

New member
במלחה'מ ה2 שינו את רוחב הפסים

בברית המועצות כדי לעצור את הפלישה הגרמנית. ובאמת הפלישה נעצרה בחורף כשהגרמנים נתקעו בכבישים מפאת השלג וברכבות שנעצרו בסוף הפסים.... ושאלה: מדוע בבריטניה היו פעם פסים צרים יותר? היום הם הוחלפו כמעט כליל פרט לאי קטן אחד בו פועל עדיין קטר פחם..
 

איש אחת

New member
המסקנה שלי אחרת

(בהנחה שהסיפור מציאותי): אנחנו לא חיים לפי שטויות, אלא חיים ונבנים על גבם של דורות רבים. שום דבר לא הומצא פתאם יש מאין, אלא צמח והשתכלל מתוך מסורת של דורות. פרספקטיבה של ענווה וכבוד.
 
ענווה וכבוד ויכולת לשנות מסורות

עתיקות זה גם דבר לא מבוטל... הרבה מהטכנולוגיות של היום מבוססות על בדיקה כזו לדעת מה לקחת ולדעת מה להשאיר ולדעת לכבד את הדורות הקודמים זה כמובן חשוב מאוד
 

diday

Member
חמוד

משער שבין הסיפור למציאות אין הרבה, בכל זאת ניתן אולי ללמוד ממנו. סתם מידע נוסף ג'ורג' סטפנסון בנה את הרכבות הראשונות ברוחב של 4 פיט ו3 אינץ' (142,2) נסיונות הראו לו שחצי אינץ' נוספים עוזרים לתנועה טובה יותר של הרכבת. הרבה מאוד שנים מאוחר יותר היפנים מצאו שהקטנת הרוחב ב3ממ יעילה יותר לרכבת המהירה שלהם.
 
הרכבת היפנית בכלל

בעצם "טסה", לא? על עיקרון אלקטרומגנטי. לא נוגעת בפסים. פעם ראיתי שהפסים בעצם עוברים במרכז הרכבת שניראת כמו טיל ארוך.
 

diday

Member
אני סבור שעדיין אין רכבת הפועלת על

עיקרון זה (אלקטרומגנטי) פרט לרכבות נסיוניות. כוונתי היתה לשין-קאן-זן הרכבת היפנית המהירה הפועלת באותה הטכנולוגיה הותיקה.
 

איש אחת

New member
רכבות בשיטת הרחיפה המגנטית

אכן נמצאות בשלב ניסוי, כרגע ביפן ובארה"ב.
 

vca

New member
ומשהו משלי

לפני המון שנים, פגשתי בעיר הולדתי אדם חביב ביותר ואהוב. האיש גידל שפם עבות והיה חביב השכונה, ילדיה ואנשיה. איש אהוב. באותה תקופה יצא ה CD ROM ובעיברית הוא נקרא תקליטור. אותו אדם שאל אותי האם אני יודע מדוע נקרא זה תקליטור ובתשובה ענה בצחוק גדול "כי זה עובד על קיטור" אנקדוטה מהעבר. לילה/בוקר טוב.
 

ferdinand

New member
סתם עברתי.... ../images/Emo176.gif

אגב, הסיפור הזה, רץ במיילים... וקצת לא פייר - לקוח מתוך: "הזאהיר" של פאולו קואלו... אוהבים או לא, בכל-זאת - 'תם יודעים, זכויות יוצרים, או לפחות קרדיט!
 

איש אחת

New member
קיבלתי אותו במייל שנה לפני שיצא

הזאהיר. כנראה גם אל פאולו הוא הגיע במייל.
 
למעלה