מצווה שבאה בעבירה....

מצווה שבאה בעבירה....

עברתי עבירה וכתוצאה מכך נוצר מצב לעשות מצווה,
מה עדיף?
לקיים את המצווה (שבאה בעבירה)
או
לא לקיים את המצווה כלל? מה הדין?
תודה שבוע טוב ומבורך!
 
תגובה

מצווה הבאה בעבירה אומרים על מצב שבמעשה אחד נעשית גם עבירה וגם מצווה. מה שאתה מתאר זה מצב שנעשתה עבירה , וכעת יש הזדמנות לעשות מצווה ואין שום סיבה שבעולם לוותר על עשיית המצווה, אבל לא תיארת את המקרה הספציפי הזה בדיוק אז אין לדעת מה לומר לך בדיוק , אולי יש עוד פרטים שמשנים את התמונה בכל אופן אין כאן דין של "מצווה הבאה בעבירה" שלא עושים.
 
טעות שלי

בילבלתי בין "עשה דוחה לא תעשה" לבין זה, אכן מצוה הבאה בעבירה כמו שאומר חכם ויקיפדיה: "הגדרת המושג היא, מצווה שבבסיסה קיימת עבירה (רמב"ם ותוספות‏‏‏), או מצווה שגורמת לעבירה להעשות (ריטב"א‏‏‏)"
&nbsp
לכן באמת תלוי במקרה הספציפי במה מדובר ואם זה עונה על ההגדרה, כמו לולב הגזול שאסור לצאת בו ידי חובה בסוכות ולקיים את המצוה, כי הוא גזול.
 
אוקיי

אז מצווה שבסיסה עבירה כאמור לולב גזול (אפילו שנגזל לפני המצווה) לא מברכים עליו ולא יוצאים על ידו ממצוות לולב, תודה רבה!
 

קליט

New member
מצוה הבאה לידך - אל תחמיצנה

ולא משנה איך המצווה הגיע.
יתכן שעבירה יוביל למצב חיובי.
לא נעשה עבירה אלא כשממש אין לנו ברירה אחרת.
אל לנו ליפול אם אנחנו חוטאים לפעמים, ככה זה החיים, כולנו נמצאים במצב של נפילות, נפילה הוא הכרח , ולכן גם מתוודים 3 פעמים ביום, גם כי על עבירה שהוא אונס - יש להתוודות.
 
אז

מצד אחד מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה
מצד שני תורה על לולב גזול שאסור לברכה
אני מבין שצריך התייחסות נקודתית לכל מקרה לגופו
 
נכון, אין כאן סתירה

מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה, אבל לא בכל מחיר, לא נלך להתפלל כי זמן תפילה עובר בזמן שאיש לכוד במעלית ובידך לסייע לו, גם לא נעשה מצווה שבאה תוך כדי עבירה (וגם כאן תלוי איך תוך כדי עבירה וכו' וכל מקרה לגופו).
 
למעלה