מייל מארגון קשר: שביתת המורים בבתי ספר התיכונים נכנסה כבר ליומה החמישי ועשויה להימשך זמן רב. במצב הנוכחי, בו הכיתות המיוחדות אינן מוחרגות מהשביתה, וגם לא ניתן מענה לתלמידים המשולבים בשילוב פרטני, חלק ניכר מבני ובנות הנוער הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים נותרים לא רק ללא מסגרת חינוכית וחברתית, אלא גם ללא רצף טיפולי חיוני. רבים מבין הוריהם חסרי אונים, אינם מסוגלים לעבוד ולא מקבלים כל תמיכה או פתרון חלופי. יחד עם ארגונים שותפים, הפועלים למען בני הנוער עם מוגבלויות ומשפחותיהם, ובהמשך לפניית הארגונים לארגון המורים להחרגת כיתות החינוך המיוחד לצד בתי הספר המיוחדים, יזמנו פניה למרכז השלטון המקומי הכוללת הצעות מעשיות כיצד ניתן לקדם במהירות מענים חלופיים, על בסיס משאבים קיימים. עמותת קשר-הבית של המשפחות המיוחדות |
לכבוד: מר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי גב' מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך, רווחה וחברה, מש"מ מר עמוס תמם, יועץ תחום חינוך מיוחד, מש"מ הנדון: השפעת שביתת ארגון המורים על תלמידים זכאי שירותי חינוך מיוחדים א.ג.נ, הח"מ, נציגי ארגונים הפועלים לטובת אנשים עם מוגבלויות ומשפחותיהם ובכלל זה ילדים ונוער, פונים אליכם בנוגע להשפעתה של שביתת ארגון המורים העל-יסודיים על תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים. אנו פונים אליכם כארגון הגג של הרשויות המקומיות ומבקשים את עזרתכם בתכלול הפתרון בכל הרשויות המקומיות והאזוריות. כידוע, שביתת ארגון המורים נכנסה ליומה השלישי ולא נראה פתרון באופק הקרוב, ולמרות שארגון המורים הורה להחריג את בתי הספר לחינוך מיוחד נפרד, הרי שלא ניתן פיתרון לתלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים ותלמידים המשולבים בכיתות רגילות. עקרון בסיסי הוא, ששירותי החינוך המיוחדים הינם שירות ולא מקום ובחירת סוג המסגרת נקבעת ע"י הורי התלמידים, ומשום כך הרי מדובר באותם תלמידים בשלושת סוגי המסגרות.. על אף שיש תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים שאינם מושפעים משינוי בסדר יומם, הרי שישנם אחרים שכל שינוי בסדר היום או השבתה של המסגרת החינוכית, משפיעים עליהם באופן שיש בו לגרום לפגיעה בהם באופן אישי וביכולת ההשתכרות של הוריהם באופן עקיף. יתרה מזאת, עיתוי השביתה הנוכחית מוסיף על האתגרים המוגברים עמם מתמודדים אותם בני ובנות נוער והוריהם בתקופה האחרונה ובחופשת הקיץ ביתר שאת, והם גם אלו שהתמודדו בעבר עם אתגרי הקורונה. כידוע, לתהליך החינוכי-ריגשי בכלל, ושל תלמידים עם מוגבלויות בפרט, נדרש רצף טיפולי, שנפגע בשל השביתה ובוודאי כשזו אינה מוגבלת בזמן וכבר עתה נאמר ע"י מר רן ארז כי ככל הנראה תימשך לפחות חודשיים. לצערנו, מתן פתרון רק לסוג מסגרת אחד חוטא לתלמידים הזקוקים לו שהוריהם בחרו עבורם בסוג מסגרת אחר, ובעקיפין מייצר מוטיבציה שלילית להורים לבחור בסוג המסגרת הכי פחות מגבילה, שהוא העיקרון המועדף עפ"י החוק, הפסיקה ואמנות האו"ם. לאור האמור, נדרשים התייחסות ופעולה מידיים, כבר לשבוע הלימודים הקרוב. אנו מבקשים את התערבותכם כדי לקדם מתן מענה המבוסס על צורך ולא על סוג המסגרת ומעלים בפניכם פתרון שאנו מוצאים אותו גם הוגן וגם אפשרי ויעיל: לגבי כיתות חינוך מיוחד בבתי ספר רגילים: בשם הארגונים יצאה פנייה למר רן ארז להחרגתן של כיתות אלה בנוסף להחרגת בתי הספר הכוללניים. ככל שהבקשה להחרגה של מורי כיתות אלה לא תתקבל, נבקש כי יתאפשר לתומכות החינוכיות של הכיתות לעבוד עם תלמידי בתגבור של כוח אדם מבין עובדי הרשות המקומית העובדים באופן רגיל בבתי הספר ובהובלת מורות ומטפלות מהמתי"א. ניתן יהיה לפתוח את הכיתות כל אחת בביה"ס אליו היא שייכת, או כמה כיתות מבתי ספר שונים במקום אחד וכך ניתן יהיה גם לאגם את משאבי כוח האדם ולספק לתלמידים פתרון זמני הולם. לגבי תלמידים משולבים: אנו מציעים כי תינתן להם האפשרות להגיע למקום שיקבע ע"י כל רשות מקומית, שם יוכלו לקבל שירותי חינוך בעזרת התומכות החינוכיות היחידניות המלוות אותם ביום-יום ואנשי טיפול והוראה מטעם משרד החינוך וכן של הבעלויות בכל רשות ורשות ולבקשתה. באם ירכזו את התלמידים בהתאם לשכבת לימוד או צרכים כאלה ואחרים, יוכלו הרשות המקומית והבעלויות השונות לאגם משאבים כדי להפעיל את השירות ובמקביל יוכלו צוותי ההוראה והטיפול של המתי"אות לתת לתלמידים שירות שהם זכאים וזקוקים לו. אנו סבורים כי מדובר בפתרונות יעילים וישימים אשר כל רשות מקומית/אזורית וכל בעלות יכולות לתפעל בקלות לטובת התלמידים והוריהם. מאחר ומדובר בתלמידי תיכון אנו גם סבורים שלא כל התלמידים יבקשו להשתמש בשירות זה כך שנטל התפעול על הרשויות אינו גדול, ומבחינה כלכלית לא מדובר על נטל נוסף, שכן הרשות והבעלויות מחוייבות בכל מקרה להעסיק את עובדיהן וכך משרד החינוך לגבי עובדות המתי"אות. מושכלת יסוד היא כי שביתה היא זכות יסוד חוקתית. אולם מושכלה נוספת היא כי זכות זו איננה מוחלטת וכי מתקיימות מגבלות המושתות בעזרת מבחן המידתיות ובנזק הנגרם לצדדים שלישיים. ארגון המורים ביצע את חלקו כאשר החריג את החינוך המיוחד ובכך בעצם מקיים שביתה חלקית כדי לא להשית נזק בלתי הפיך על התלמידים והתלמידות. שיתוף פעולה מצדכם לעניין המסגרות האמורות הוא קיום התחייבותכם לתושבי המדינה בתקופה מורכבת זו, ומימוש ערכים של כבוד לאנשים עם מוגבלויות. בשם הארגונים, עו"ד רויטל לן כהן דמיאן קלמן עו"ד הדס ארנון שרעבי שמות הארגונים החותמים (לפי סדר הא'-ב'): אותי עמותה ישראלית לאוטיזם אילן אלו"ט אפיק הזכויות אקדם אקים המטה לחינוך מעול"ה יד לילד המיוחד משתלבים ברצף נדירים נציגות הורים לילדי ODD צח"י קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים עמותת קשר - הבית של המשפחות המיוחדות שותפים מכותבים: ח"כ יוסף טייב, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת מר מאיר שמעוני, מנכ"ל משרד החינוך עו"ד מנחם גולדין, מנהל תחום חינוך בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות מר רן ארז, יו"ר ארגון המורים |