מקבץ חדשות מיפן

herouth

New member
סוף רשמי לפרשת "נשות הניחומים"

הסכם היסטורי נחתם בין יפן לדרום קוריאה בעניין פרשת "נשות הניחומים" מתקופת הכיבוש היפני בקוריאה. שינזו אבה התנצל התנצלות רשמית על שאירע לאותן נשים, ויפן תפצה את הקורבנות ששרדו באמצעות קרן שהקימה לצורך זה.

ממשלת ד. קוריאה הודיעה שמבחינתה הנושא סגור ואין לה יותר טענות כלפי טוקיו בעניין זה.

כתבה ב־ynet
 

herouth

New member
עתירת הנשים היפניות נדחתה - ייאלצו להמשיך לשאת את שם הבעל

חוק מהמאה ה־19 ביפן קובע שבעת הנישואין חייב אחד מבני הזוג לקבל על עצמו את שם המשפחה של בן הזוג השני. כלומר, זוג נשוי חייב להיות בעל אותו שם משפחה.

ביפן השמרנית, ברוב רובם של המקרים, פירוש הדבר שעל האישה לוותר על שם נעוריה. מספר נשים יפניות הגישו בנושא זה תביעה לבית הדין העליון של יפן, בטענה שמדובר בפגיעה בזכות אדם בסיסית, ושאמנם החוק מנוסח באופן שוויוני, אבל בפועל מפלה נשים.

לצערן, בית המשפט דחה את טענתן. בית המשפט הסתמך על נוהג שהשתרש לאחרונה, לפיו נשות קריירה שומרות במסגרת העבודה על שם נעוריהן (אף על פי שבמסמכיהן הרשמיים הן נושאות את שם הבעל), ועל העובדה שהחוק אינו מפלה במפורש נגד נשים.

הסיבה להתנגדות לשינוי החוק, גם מצד השלטונות וגם מצד בית המשפט, היא שלדעתם, שמות שונים יפגעו במרקם המשפחתי היפני.

כתבה בוואלה

ואני תוהה: מה כבר נשאר ממרקם המשפחה היפנית? במשפחה היפנית היו הרבה ילדים, גרו כולם עם הסבא והסבתא. היום הסבא והסבתא גרים לבד, יש ילד לכל משפחה אם בכלל, ובית הדין מחפש עוד סיבות לגרום לנשים לא לרצות להתחתן?
 

herouth

New member
הוצאה להורג ראשונה כתוצאה ממשפט עם שופטי צד

לפני כשש שנים שונה החוק ביפן. עד אותה עת, ניהלו את המשפטים שופטים מקצועיים בלבד. החל מ־2009 משפטים מסויימים מתנהלים ע"י שישה שופטי צד (אזרחים מהשורה, נבחרים אקראית ממאגר המצביעים) ושלושה שופטים מקצועיים.

לא מדובר בחבר מושבעים כמו זה שמוכר לנו מארה"ב, אלא משהו דומה יותר לשופטי הצד שיש אצלנו בישראל במערכת המשפט הצבאי בשטחים. אני רק מקווה שביפן שופטי הצד מקבלים יותר זמן לקרוא את המסמכים ולעבור על העדויות.


שופטי הצד אמורים לבצע את החקירה שתוביל להכרעת הדין, והשופטים המקצועיים אמונים על הפרשנות המשפטית של העדויות והממצאים השונים. בסופו של דבר, הדין מוכרע באמצעות רוב, שחייב להיות בו לפחות שופט מקצועי אחד.

לאחר שהשיטה כבר מתקיימת בפועל שש שנים, הוצא החודש להורג הנדון למוות הראשון שנשפט בשיטה זו. מדובר ברוצח בן 63 שהואשם ברצח של שלושה אנשים בעיר קוואסקי.

מבין מדינות ה־OECD, רק בארה"ב וביפן יש עונש מוות בפועל, ויש על כך מחאה רבה מצד פעילי זכויות אדם.

כתבה ב"הארץ"
 
למעלה