מקדם גרר באופנועים

vmax*

New member
מקדם גרר באופנועים../images/Emo112.gif

מקדם גרר באופנועים.... הדיון בסגנון האופנוע ובצורתו המתחלפת על פני השנים מעוררת בי מחשבה עיצובית אחרת...מדוע לא מנסים לשנות את קונספט העיצוב על מנת לשנות את מקדם הגרר של האופנוע וליצור פרופיל נמוך ככול האפשר או ליצור חופה שעוטפת את הרוכב עם הכלי וכך ליצור מקדם גרר נמוך. הרי ידוע שרוב הבעיה דווקא נמצאת בשילוב הרוכב עפם האופנוע ולא האופנוע לבד בתוך מנהרת רוח רואים את קצת היום למשל בקטנוע ה BMW C1 או לחלופין בHONDA 750 מתי נראה את זה באופנועים או שאני מקדים את זמני..? מרגיש כמו דה ווינצ´י.. מקס הלוחם בדרכים(שחושב ומרגיש לפעמים כמו מפרשית בגלל רוחב כתפיים)
 

XDR

New member
לא מקדים אלא מאחר....

הנ"ל היה נפוץ באופנועי GP בשנות ה 50 אבל השימוש בפיירנגים בצורת בועה הופסק מטעמים של (אני חושב..) ביצועי יתר שהיו גדולים בכמה מספרים על שאר המכלולים וגרמו להתרסקויות רבות. אני יודע שהיו גוצ´ים כאלה אבל סביר שגם לשאר היצרנים היו דגמים דומים. מעניין באמת למה היום לא חוזרים לזה? XDR
 

MikeE

New member
נראה לי שהבעיות בתצורה הזאת...

נוגעות בעיקר בשלושה תחומים: מרווח הטיה משקל כיעור
 
יש עוד בעיות...

כמו רוחות צד למשל... אבל להזכירך, מר VMAX... היאבוסה למשל, והזדיק הגדול מצויידים בחיפוי אוירודינמי מתמיד... יש שטוענים שמהירותם הגבוהה היא תוצר ישיר גם של החיפוי הזה. חיפוי הגלגלים הקידמיים והאחוריים הוצאו אל מחוץ לתקנון ב-GP.
השדון .... ™TheNightDevil
 

natla

New member
לגביי מקדם הגרר...

למיטב זכרוני כתבה שהתפרסמה במוטו ("טכנולוג",יוסי שווץ) טענה שהבעייה העיקרית של אופנועים היא הפרופיל הגבוה שלהם יחסית. לעומת מכוניות (ומכוניות ספורט בעיקר) בהן הפרופיל האוירודינמי שואף להיות כמה שיותר נמוך ועם מינימום שבירות וזוית חדות באופנועים, מאחר והם משתמשים רק בשתי נקודות עיגון קרקע יצירת פרופיל נמוך תהווה בעייה מאחר ואז נוצרת הגבלת גובה לרוכב. רוכבים גבוהים פשוט לא יוכלו לרכב על האופנועים בצורה טובה ויעילה. עוד ויותר, מאחר והאופנוע הוא כלי צר ישנה מגמה של היצרנים דווקא לחסוף ברוחב ולהוסיף לגובה. דבר הפוגע במקדם הגרר. עד כמה שאני זוכר, מקדם הגרר של אופנועים גדול פי 1.5 ממכוניות (ולא ממכוניות העל אלא הממכוניות ספורט), אם לא יותר. תקנו אותי אם אני טועה.
 

vmax*

New member
אז ככה...

זה שזה הופיע בעבר אני יודע...דה ווינצ´י אני כבר לא אהיה ,פשוט לא הבנתי למה לא הלכו עם זה הלאה...בZX וביאבוסה עשו חיפוי לגלגלים והוסיפו כמה ספויילרים בבסיס הפרינג כדי לגרום לכוח הצמדה(פחדו שהם יפרסו כנפיים ויעופו)... אבל מה היה קורה לו משכו את המשקף הקדמי מעבר לרוכב..והרוכב יושב בפנים..ראיתי פעם סרט דמיוני שכזה... למרווח ההטיה לא צריכה להיות בעיה משקל...עם החומרים של היום גם לא צריכה להיות בעיה ויחסית האופנועים לא כולם גבוהים ,המהירים נוטים להיות נמוכים עם מעטפת מהודקת...דוגמת משפחת ה ZZR למשל.
 

vmax*

New member
ודרך אגב...

מקדם הגרר של מכוניות העל...באיזור ה 0.28 (של הפיג´ו אוקסיה למשל,דגם קונספט)
למי יש נתונים על מקדמי הגרר של אופנועי העל למשל?
 

MikeE

New member
אחת הבעיות של אופנועים

זה לא רק חיתוך האויר. ישנו גם אלמנט "סגירת האויר" שהוא לא יעיל במיוחד וגורם למערבולות רבות. ראו את הזנבות של כל סידרת הGSX-R של סוזוקי כפתרון חלקי לבעיה. כמובן שיש גם את הרדיאטור, מראות, גלגלים, ידיים + ידיות ווינקרים שתורמים לא מעט גרר, וכמובן הרוכב שתורם בדרך כלל לתוספת גרר הגדולה ביותר.
 

vmax*

New member
יפה....בגלל זה../images/Emo63.gif

אני עדיין ממשיך לטעון מדוע לא מבצעים סגירה..שמתחילה במשקף ונגמרת בזנב..והרוכב שיושב בפנים נהנה ממיגון רוח של 100% וגם לא משפיע על מקדם הגרר...
 

MikeE

New member
תיסע כבר בפחית ../images/Emo73.gif וסגרנו עניין

תרתי משמע.
אני לא מעוניין לשבת בתוך כלוב של פלסטיק בכל מקרה. במרוצים לא משתמשים בזה כנראה בגלל שגרר זאת לא הבעיה הקשה ביותר.
 

vmax*

New member
מה קורה אצל המכוניות למשל..

ה-UFE נראה כבר יותר כמיניוואן אוירודינמי (מקדם גרר של 0.25) המזכיר בתפיסתו משהו מהאודי A2. כמו המכונית הגרמנית, המטרה היא להוביל ארבעה נוסעים במרחב גדול תוך בזבוז מינימלי של דלק
 

vmax*

New member
ועוד כאלו על הכביש...

. בנוסף מתהדרת המכונית במבנה אירודינמי למדי עם מקדם גרר של 0.28 CD.
 

vmax*

New member
למה לי לנסוע במכונית..?../images/Emo73.gif

אי אפשר לפתוח את הדלת ולהוריד ברך....?! פחחחח
אבל אני פשוט לא מבין מדוע חברות הענק משקיעות טון כספים בלמזער את האופנוע ואת המנוע שלו כדי לקבל כוח מקסימלי....ולאו דוקא משקיעות באוירודינמיות שלו....
 

MikeE

New member
הDucati 916 בזמנו טיפל בדיוק בזה

רוחב מינימלי, כלומר פחות גרר ומרווח הטיה כמעט לא מוגבל. מנוע V-Twin שמאפשר אחיזה טובה יותר וצמיגים רכים יותר בזכות ההספק הנמוך יחסית למתחרים.
 

SCOOTERMAN

New member
מצאתי פילוסוף

אופס הוא הלך אין כל יתרון במשיכת מהשקף עד לזנב, המשקף כמו שהוא היום נותן את מקדם הגרר המינימלי ביחד עם רוכב דבוק למיכל, הארכת המשקף תגדיל את הגרר וכן תמנע את האפשרות של הרוכב לשנות תנוחה, אלא אם כן התכוונת למשקף זקוף שאז תקבל גרר (ולא מקדם גרר) של משאית. לגבי מקדם גרר חישוב מקדם הגרר מכיל קבוע הנגזר מצורת הרכב ללא התחשבות בגודלו לכן תאורטית תתכן משאית של 64 טון בעלת מקדם גרר נמוך משל מכונית ספורטיבית. שטח החזית הצר ואלמנטים נוספים באופנוע לא מאפשרים עיצוב שיניב מקדם גרר של מכוניות.
 

CBRRRRRR

New member
התנגדות, כבוד השופט!

אופנועים כיום בנויים עם מקדם גרר מחורבן במיוחד, ואין שום בעיה לשפר את זה. רוב הגרר נובה מהחלק הקדמי של האופנוע שאין בעיה לשים עליו חיפוי מקיף יותר בלי תוספת משקל היסטרית. אבל כמו במכוניות - המטרה היום היא להביא לתאוצות מהירות ולא מהירות סופית גבוהה. למשל באירופה, ובדגמים החדשים אני חושב שגם בארה"ב, המיצובישי (של קוואסאקי) וההיאבוסה מוגבלים עד 300 קמ"ש. ברור שמוכרים יחידות שעוקפות את ההגבלה, אבל מקובל לחשוב שמהירות כזו אינה פרקטית, אלא במסלול סגור - שבו בד"כ אין ישורת מספיק ארוכה כדי לבדוק מהירויות סופיות. משקף לא משמש לאוירודינמיקה בלבד אלא נהפוך הוא - מטרתו העיקרית הגנת רוח מפני הרוכב וחלקו העליון, ולא אוירודינמיקה. לכן ב- R1 הוא כזה פצפון בעוד שבאופנוע עם נטיית טורינג כמו ZX12R יש משקף יותר רציני. מאז התקופה של אופנועים אוירודינמיים בתקנות ה- GP הכניסו הגבלה על חיפוי הגלגל הקדמי. לפחות תקנה לגבי אורך חיפוי הגלגל ואני חושב שגם לגבי הפיירינג של גוף האופנוע. המטרה בפירוש להקטין את מהירות האופנועים כי הצמיגים של אז לא הגיעו לביצועי המנוע. זה מזכיר לי את מקלדת QWERTY... מקלדת שבמקור נועדה להאיט את מהירות ההדפסה כדי שפטישי מכונת הכתיבה לא יתנגשו זה בזה (למי שלא יודע)... וברגע שמתחילים עם מסורת קשה מאוד לסטות ממנה. גם היום יש נטיה עיצובית לעירום, ופלסטיקה זה בכלל נורא יקר, אז לא נראה שבקרוב יהיו אופנועים עם מקדם גרר נמוך - עד שצריכת דלק תהווה גורם משמעותי בתכנון אופנועים - כי זה מה שגרם למכוניות להתחיל להיות אווירודינמיות. וחוץ מזה - תחשבו על GS עם פיירינג משמעותי סביב החלק הקדמי. אי אפשר לעלות מדרכות וכל נפילה = משכנתא. מגיע ל- 230 קמ"ש, אבל אחרי האצה של איזה 10 דקות, וכשרוצים לעצור יותר עדיף לקפוץ מהאופנוע... (אם לא נתקעים בדרך בפיירינג). לא יותר עדיף GS ערום?
 

BladeRunner

New member
מתוך התבוננות מעמיקה ב vmax...../images/Emo132.gif

אני עדיין חושב שיש מקום לשיפורים משמעותיים בתצורות הפירינגים הנוכחיים יותר לכיוון של בועה או קליע חלקים. במכוניות בזמנו אאודי לדעתי פרצה דרך בסדרת ה80 בעיצוב הבועה שלאחר מכן היווה מודל לחיקוי לחברות אחרות.
 
למעלה