מקוה ישראל לאן

מקוה ישראל לאן

מאמר יפה שמצאתי בקו לחינוך להלן הקישור http://www.kav-lahinuch.co.il/?CategoryID=425 להלן המאמר מקוה ישראל לאן. מאת חד קרן מה בדיוק קורה במקוה ישראל. בית הספר הכללי. פנימייה. מספר תלמידי הפנימייה ירד לשפל של כל הזמנים. בפנימייה מצויים כיום כ 80 תלמידים . לפי הניסיון הרב השנים בחינוך ההתיישבותי בפנימיות השונות מספר תלמידי הפנימייה הולך ומצטמצם מייד לאחר החגים בכ 10-20%, כלומר לקראת סוף אוקטובר אנו נראה בבית הספר הכללי במקוה ישראל כ 65-70 ילדי פנימייה. רמת התלמידים בפנימייה במשך השנים הלך והתדרדר עד כדי כך שאפשר להגדיר את הפנימייה לפנימייה על סף הטיפולית. התלמידים הטובים מדירים את רגליהם מהפנימייה הזאת שאך לפני כעשר שנים כ 80-85 מתלמידיה סיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות מלא או חלקית. רבים מתלמידי הפנימייה התקבלו למוסדות חינוך גבוהים לאחר שרותם בצה"ל . האלימות גואה. רמת החינוך יורדת. נשאלות השאלות הבאות, האם פנימייה ברמת לימודים כה נמוכה. מספר כה קטן של תלמידים. תחזוקת מבנים ירודה ביותר. מבנים שבמשך שנים רבות לפחות כעשר שנים לא ראו שיפוץ משמעותי אחד. רמת שרות נמוכה ביותר. לא של צוות ההדרכה אלה השרות הבסיסי הניתן לפרט לתלמיד,האם כל זה מצדיק את המשך קיום הפנימייה בבית הספר הכללי של מקוה ישראל. מבני הפנימייה ששופצו הושכרו לסטודנטים שבינם ובין מקוה ישראל אין כל קשר למעט קשר כספי של תשלומי שכר דירה עבור שכירת חדרי הפנימייה. האם בריא המצב שסטודנטים בוגרים מתרועעים עם בני נוער ובנות פנימייה בגיל תיכון. לא חשובה התשובה שהסטודנטים גרים במבנים נפרדים. ( כל המבנים נמצאים באותו קומפלקס קטן של מבנה הפנימיות הקרובות אחת לשנייה.) כמה שלא תזהיר ותשמור תמיד יהיה מגע בין האוכלוסיות השונות.כל טענה שהסטודנטים מהווים דמויות חינוכיות חיוביות אשר ממתנות את התנהגות תלמידי הפנימיות לא תופסת במקרה זה כפי שלא תפסה גם במקרים אחרים. האם יש הצדקה לקיום פנימיות אשר בקושי מחזיקות את עצמן.לפי תקני משרד החינוך- המנהל לחינוך התיישבותי פנימייה צריכה לאכלס כ35-42 תלמידים בני אותו גיל. פנימייה שמונות פחות מ80 תלמידים על פני ארבע שכבות גיל לא מכסה את העלויות הכבדות של אחזקת ילדים בפנימיות. רק פנימיות טיפוליות וכאלו שהוגדרו על ידי המדינה כך יכולות ומורשות להחזיק קבוצות תלמידי פנימייה קטנות יותר. אולי אנו לא יודעים ומקוה ישראל קבלה אישור לפתיחת כיתות טיפוליות וקבוצות טיפוליות בפנימיית בית הספר. מה קורה בפנימיית בית הספר הדתי: המצב בבית הספר הדתי חמור לא פחות. בית הספר המורכב ברובו מתלמידי פנימייה , בית הספר הדתי גם הוא התדרדר לשפל שלא היה כדוגמתו מאז יסודו. בפנימית בית הספר ובבית הספר שמבוסס בעיקרו על תלמידי פנימייה יש כיום כ 160 תלמידים בלבד. הדבר מקשה קושי רב על ניהול בית הספר. גורם לבעיות תקציביות קשות. גורם לבעיות תקציביות קשות לפנימייה ואחזקתה.בית הספר אשר אוכלוסיותיו הולכת ופוחתת,בית הספר נמצא במשבר שילך ויגבר.רמת הלימודים בבית הספר הולכת ויורדת. דבר שכמובן גורם לאוכלוסיות טובות יותר לא להגיע לבית הספר. המשק החקלאי. מצבו של המשק החקלאי בלשון המעטה על כרעי תרנגולת. עבודת התלמידים הצטמצמה והגיע לחצי יום עבודה בשבוע גם זה במקרה הטוב. המשק ברובו גירעוני ביותר.אין כמעט כיום כל הצדקה לאחזקת שטחים רבים אלו על ידי מקוה ישראל מכיוון שהם כמעט ולא משמשים ליעוד אשר לו הם נועדו. המשק כיום מהווה אולי כתירוץ לאחזקתו לצרכי הכשרת תלמידים ללימודי החקלאות אשר גם כך נלמדים מזה שנים רבות במסורה ובשעות מצומצמות ביותר. שטחים רבים אינם משמשים כלל לצרכי התלמידים או הכשרתם. על תופעות נוספות של השכרת שטחים והעברתם לגורמים פרטיים לצורך עיבודם איני רוצה להוסיף כאן.גרעונו של המשק מוטל על בתי הספר הדתי והכללי שגם כך בקושי שורדים. אני חושב שהעברת שטחים חקלאיים רבים של מקוה ישראל לצרכי פארק איילון-דרום אשר הוחלט להקימו אכן מוצדקות ביותר. סוף סוף המדינה תמצא שימוש נאות לשטחים אלו וכך גם תישמר הראה הירוקה שגוש דן כה זקוק לה. השטחים הללו שייכים למדינת ישראל. היא הרי קנתה אותם בכסף מלא כאשר הצילה את מקוה ישראל מפני קריסתו כאשר כי"ח ניהלה את המוסד והביאה אותו לעברי פי פחת ועל סף קריסה. המדינה נרתמה אז ושלמה את כל החובות האדירים ובכך קבלה את כל שטחי בית הספר וניהול המוסד בתמורה. לכן תמוהה דרישתה של כי"ח לקבל פיצוי זה או אחר עבור העברת השטחים הללו לפארק איילון- פארק דרום. כמו כן יש להתנגד בכל תוקף לבניה של שיכונים על שטחי מקוה ישראל. אין להסכים לכל פשרה של בניה באזור הצפוני של הפארק ואו בכול אזור אחר. הגוש הגדול הזה חייב להיות הראה הירוקה של גוש דן שגם כך הוא בין הצפופים בעולם. אין בכל גוש דן ראה ירוקה ושטחים גדולים ומרווחים לרווחת תושבי גוש דן וכן לכלל תושבי ישראל. בניה באזור הזה תוסיף לצפיפות האוכלוסין אשר גם כך קיימת בגוש הזה שהוא בין הצפופים בעולם. מקוה ישראל כמוסד חינוכי. בגלל המחסור החמור בתלמידי פנימייה. בגלל הניהול הלא נכון בלשון המעטה בית בספר הגיע למצב בו אין לו תקציבים לניהול שוטף.בית הספר נכנס לתוכנית הבראה .בית הספר נמצא בגרעון כספי חמור ביותר מזה עשרות שנים. המוסד אך בקושי מגייס מידי חודש את משכורות המורים והעובדים. הספקים מקבלים את כספם לאחר חודשים רבים. בית הספר אינו מקבל כל שרות לו הוא זקוק משיפוץ שוטף ועד להצטיידות שוטפת שהצטמצמה והגיעה כמעט לאפס.אין תקציבי אחזקה ועוד. ישנו ניסיון לחסוך כמעט בכול דבר. בית הספר נמצא במאבק הישרדות קשה ביותר.בית הספר זקוק לניהול מקצועי. לחיזוק אוכלוסיית התלמידים שלו. לשיקום מבנים מסיבי ואדיר. לרוח חדשה. למדיניות שונה. אחרת בית הספר יקרוס ויעלם. אם לא השנה אז בעוד מספר שנים קטן ביותר. הפנימיות לא תוכלנה לתפקד עם מספרי תלמידים כה קטנים וגירעוניים. מספר כה קטן של תלמידים לא תאפשר את אחזקת הפנימיות. אחזקת חרד האוכל. את כל עובדי המנהלה שיהפכו למיותרים ביותר.אם מקוה ישראל יהפוך לבית ספר המבוסס רק על ילדים אקסטרניים אז אין כל הצדקה לקיום מוסד כזה גדול. אז באמת תיווצר ההצדקה לצרפו לתל אביב. לא הייתי מצרפו לעיר חולון מכיוון שגם כך הקשרים עם העיר הזאת מעורערים ביותר. העיר תל אביב יכולה להעביר למוסד הזה אוכלוסיות תלמידים וכן לעזור לשיקומו של המוסד. לסיום במצב עניינים זה יש צורך לבדוק שוב את דרכו של מוסד מפואר זה שבגלל נסיבות שונות הגיע בשנים האחרונות למצבו הקשה.יש לנסות ולשמור על קיומו העצמאי של המוסד. אין לאפשר להנהלת המוסד לנסות ולבצע צעדים נואשים של השכרת כל מבני המוסד. פינוי תלמידים מכיתות האם להשכרות ואו לגורמים אחרים ועוד פעולות נואשות לצרכי גיוס כספים. ישנה אפשרות להבריא את המוסד ללא כל הפעולות הנואשות הללו. רק מעט דמיון. מעט יצירתיות והמוסד יעלה שוב פעם על דרך המלך.
 
למעלה