מקומות קדושים
חזרתי היום מסיור בקברים וציונים בסביבי ירושלים. היינו בקבר שמואל הנביא, קברי הסנהדרין, קבר שמעון הצדיק והסנהדרין הקטנה, קבר חולדה וקבר דוד. לאורך הסיור חקרנו בעיקר את המקורות לזיהוי המקומות האלו, ודבר אחד היה ברור מכל הדברים: בכל אחד מהזיהויים האלה יש בעיה - לרוב מכרעת - בזיהוי המקום כפי שהמסורת אומרת, ובחלק מהמקרים ניתן להתחקות אחרי המקורות ולראות שמדובר בכלל בזיהוי נוצרי או אחר שסותר לחלוטין את המקורות שלנו (למשל קבר דוד). קבר דוד הוא דוגמא מפליאה לעניין: הפסוקים והתוספתא (אלה המקורות המבוססים ביותר שיש לנו) חולקים לחלוטין על הזיהוי של קבר דוד בהר ציון; הזיהוי עצמו נולד ממסורת נוצרית, אשר נבעה בין השאר מהמסורת שלהם על כך שהסעודה האחרונה של אותו האיש (שלמעשה היתה סעודת ליל הסדר) היתה בקומה העליונה של אותו מקום; ואף המקורות היהודיים שכן מדברים על המקום כקדוש, מדברים לא על קבר דוד כי אם על 'היכל דוד', בית כנסת שעמד במקום או מקום עמידתו של האהל שבו שם דוד את הארון (עד לבניית בית המקדש). מסקנת הסיור היתה זו שכתובה בהרבה תשובות בנושא: על חלק מהמסורות אכן ניתן לתהות, אך החשיבות שבמקומות הקדושים האלה אינה בשאלה האם באמת קבור שם מי שהמסורת מצביעה עליו, כי אם על התוכן שניצוק למקום ע"י מנהג ישראל להתפלל שם ובכך שזהו המקום שבו עוסקים באיש הקבור שם. מישהו הגדיר את זה כ"נשמתו, בכל אופן, נמצאת שם". נושא לדיון...
חזרתי היום מסיור בקברים וציונים בסביבי ירושלים. היינו בקבר שמואל הנביא, קברי הסנהדרין, קבר שמעון הצדיק והסנהדרין הקטנה, קבר חולדה וקבר דוד. לאורך הסיור חקרנו בעיקר את המקורות לזיהוי המקומות האלו, ודבר אחד היה ברור מכל הדברים: בכל אחד מהזיהויים האלה יש בעיה - לרוב מכרעת - בזיהוי המקום כפי שהמסורת אומרת, ובחלק מהמקרים ניתן להתחקות אחרי המקורות ולראות שמדובר בכלל בזיהוי נוצרי או אחר שסותר לחלוטין את המקורות שלנו (למשל קבר דוד). קבר דוד הוא דוגמא מפליאה לעניין: הפסוקים והתוספתא (אלה המקורות המבוססים ביותר שיש לנו) חולקים לחלוטין על הזיהוי של קבר דוד בהר ציון; הזיהוי עצמו נולד ממסורת נוצרית, אשר נבעה בין השאר מהמסורת שלהם על כך שהסעודה האחרונה של אותו האיש (שלמעשה היתה סעודת ליל הסדר) היתה בקומה העליונה של אותו מקום; ואף המקורות היהודיים שכן מדברים על המקום כקדוש, מדברים לא על קבר דוד כי אם על 'היכל דוד', בית כנסת שעמד במקום או מקום עמידתו של האהל שבו שם דוד את הארון (עד לבניית בית המקדש). מסקנת הסיור היתה זו שכתובה בהרבה תשובות בנושא: על חלק מהמסורות אכן ניתן לתהות, אך החשיבות שבמקומות הקדושים האלה אינה בשאלה האם באמת קבור שם מי שהמסורת מצביעה עליו, כי אם על התוכן שניצוק למקום ע"י מנהג ישראל להתפלל שם ובכך שזהו המקום שבו עוסקים באיש הקבור שם. מישהו הגדיר את זה כ"נשמתו, בכל אופן, נמצאת שם". נושא לדיון...