מקור ביחס לנבואת חורבן

טובהמ

New member
מקור ביחס לנבואת חורבן

האם למי מכם ידוע היכן מופיעה הטענה לפיה נבואות ירמיהו ו/ או ספר איכה נבאו גם את חורבן בית שני. די דחוף לי, תודה!
 
נשמע לי מוזר

כי בימי ירמיהו עדיין לא נגזר על הבית השני להיחרב. הרי לכתחילה, אם אחרי גלות בבל היו "עולים כחומה", הבית השני אמור היה להיות "הבית האחרון", כנבואת חגי בתחילת ימי בית שני.
 

טובהמ

New member
אצל חז"ל

יש אין סוף מדרשים שבהם פסוקי החורבן נדרשים כמתייחסים לאירועים מתק' בית שני. משום מה זכורה לי גם אמירה מפורשת ביחס לנבואתו של ירמיהו. יש בודאות אמירה כזו לגבי דוד - שראה את שני החורבנות (באחד המדרשים לתהילים, תיכף אחפש). זה מעלה בהחלט שאלות, אבל חז"ל זה חז"ל...
 
אם זה עוד אקטואלי

מצאתי משהו : וְהָיָה, כִּי תַגִּיד לָעָם הַזֶּה, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים, הָאֵלֶּה; וְאָמְרוּ אֵלֶיךָ, עַל-מֶה דִבֶּר ה' עָלֵינוּ אֵת כָּל-הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת, וּמֶה עֲו‍ֹנֵנוּ וּמֶה חַטָּאתֵנוּ, אֲשֶׁר חָטָאנוּ לַה' אֱלֹהֵינוּ. וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם, עַל אֲשֶׁר-עָזְבוּ אֲבוֹתֵיכֶם אוֹתִי נְאֻם-ה', וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וַיַּעַבְדוּם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם; וְאֹתִי עָזָבוּ, וְאֶת-תּוֹרָתִי לֹא שָׁמָרוּ. (ירמיהו פרק ט"ז) ובגמרא מפורש שהחטא היה "שחא בירכו בתורה תחילה" - וזה לא מדובר על חורבן בית ראשון אלא על חורבן בית שני. זה לא חד משמעי כמו שביקשת, אבל אולי יעזור במשהו.
 
וכאן זה כתוב מסודר יותר

מתוך המאמר - מקור נוסף המלמד על הסיבה לחורבן הבית, בגמ' (בבא מציעא דף פה עמוד א), וז"ל: "אמר רב יהודה אמר רב: מאי דכתיב ירמיהו ט' מי האיש החכם ויבן את זאת ואשר דבר פי ה' אליו ויגדה על מה אבדה הארץ, אמרו חכמים ולא פירשוהו, אמרו נביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו. שנאמר ירמיהו ט' ויאמר ה' על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם. אמר רב יהודה אמר רב: שלא ברכו בתורה תחילה". ופרש"י שם "שלא ברכו בתורה תחילה - כשהיו עוסקין בתורה לא היו מברכין לפניה, קרא יתירא דאשר נתתי לפניהם קא דרש ברכת אשר (נתן לנו תורת אמת) מסורת הש"ס: בחר בנו מכל העמים שהיא לפניה של דברי תורה, וכיון דלא מברכי - גליא דעתייהו שאינה מתנה חשובה להם". לכאורה תאור מצב זה, מתאים לבית שני, שהיו עוסקים בתורה ואף מקיימים מצוותיה, עד שהחכמים והנביאים לא ידעו לפרש את חטאם, והקב"ה אמר שזה בגלל חטא דק, על שלא ברכו בתורה תחילה, היינו שלא למדו לשמה (ר"ן בנדרים), או שלא היתה חשובה להם (רש"י ב"מ), וזה משתלב עם הגמ' ביומא הנ"ל שבית שני נחרב בגלל שנאת חנם, שבאה בגלל שלמדו שלא לשמה. ולכאורה קשה, שהרי הנביא ירמיהו היה בזמן בית ראשון, ומנבא על חורבן הבית שבימיו, ובימיו היו חטאים חמורים של ע"ז ג"ע וש"ד? נראה לומר, שחז"ל דרשו מדבריו של ירמיהו את השייך לזמנם בבית שני, אולם אין זה פשט דבריו, ולפי פשוטם של דברים הוא מנבא על "עוזבם את תורתי" בג' עבירות חמורות, אבל רמז יש בכתוב גם לעזיבת התורה בפנימיות הלב כפי שהיה בזמן בית שני.
 
למעלה