מקור היהדות...

מקור היהדות...

כידוע -אדם וחווה היו היהודים הראשונים אם אני לא טועה,נכון? מה היה מוצאים ? איך הם נקראו? אשכנזים ? ספרדים? זה מעניין אותי. ואם נניח הם נחשבו לאשכנזים.איך זה שהיום יש כ"כ הרה יהודים ממוצאים שונים.יהודים-מרוקאים,יהודים-הודים,יהודים-בולגרים,יהודים-רוסים,יהודים בלגים-איך הם נהיו יהודים,ז'תומרת מה היו נגיד מוסלמים שהתגיירו וככה נהיו יהודים מרוקאים למשל? זה נורא מעניין אותי לדעת את כל זה. אני לא מצליחה להבין איך יש יהודים שהם גם ערבים(מרוקאים,פרסים,לבנונים,עירקים...). וגם יהודים שהם לבנים-אשכנזים(רוסים,הונגרים,רומנים,פולנים וכו'...). זה דיי מעניין אותי איך יש כ"כ הרבה סוגים של יהודים... ועוד שאלה:יש דבר כזה יהודים סינים? אבל ממש סינים ? לא יהודים שהיגרו מרוסיה לסין.כאלה שנראים סינים אשמח לתשובה
תודה מראש
 

primus solus

New member
אדם וחווה לא היו יהודים

אני אפתח בציטוט הנפלא מתוך ויקיפדיה: יהודים הם קבוצה אתנית ממוצא שמי אשר מקורם בשבטי ישראל אשר גרו במזרח התיכון הקדום. המוצא האתני והדת היהודית, הדת המסורתית של העם היהודי, קשורים זה בזה ומשום כך לאורך ההיסטוריה בודדים וקבוצות אשר בחרו להתגייר נטמעו בתוך העם היהודי. יהודים הם צאצאיהם של בני שבט יהודה, בני שבט בנימין, ולויים שחיו בשטחי ממלכת יהודה. המונחים, יהודי אשכנז, יהודי ספרד ויהודי ערב מתייחס להשפעה התרבותית ולשייכות הגיאוגרפית בזמן הגלות הגדולה של העם היהודי. אכן, לתוך קהילות יהודיות ברחבי העולם נטמעו בני המקום. למשל יהודי מרוקו, מקורם ראשית ביהודים שהגיעו למרוקו במשך השנים, ובתוכם נטמעו מקומיים, בין אם זה ברברים Berber ילידי המקום או ערבים שכבשו את מרוקו. אין דבר כזה יהודי שהוא גם ערבי, כמו שאי אפשר להיות פולינזי שהוא גם מאורי.
 

גלבטרון

New member
ערבי יכול להיות יהודי (דתי) אם יתגייר

אבל לא יהודי (לאום) כי הוא לא מעם ישראל. פרט לזה, הסבר תמציתי וטוב + ל"חח אתה צודק" - יהדות נוצרה לאחר שעם ישראל התיישב בכנען ולכן לא יכול להיות שמישהו לפני ההתיישבות הזו היה יהודי. יתכן וחשבת על מונותאיזם?
 
אדם וחווה אינם היהודים הראשונים

אדם וחווה היו הנבראים הראשונים, והם תחילתה של האנושות כולה - על כל העמים. ה'יהודי' הראשון הוא אברהם אבינו שאלוקים בעצמו בחר בו להיות הראשית של עם חדש - העם היהודי (אז הוא נקרא עברי - כי כל העולם שעבד עבודת אלילים היה כביכול מעבר אחד של העולם, ואברהם אבינו שהיה תחילתו של העם שמאמין באל אחד היה לבדו מעברו השני של העולם). גם מאברהם עוד יצאו גם עמים אחרים (ישמעאל), וגם מיצחק (עשו), החל מיעקב אבינו כל בניו היו יהודים וכל צאצאיהם מאז ועד היום הינם יהודים. כל העדות שהזכרת הינם עדות שונות בתוך היהדות, שנוצרות בעקבות מקומות מגורים שונים במהלך הגלות הארוכה. כמו שהיום כולנו ישראלים אך יש ביננו תל-אביבים וירושלמים נתנייתים וטבריינים, כך בגלות נהיינו פולנים ורומנים תימנים וצר'קסים. אך כל העדות השונות הינם יהודים באותה רמה. ישנם חילוקי מנהגים לא מעטים בין העדות השונות שנוצרו במהלך השנים, אך כמובן שהמאחד גדול בהרבה על השונה - כולם חוגגים את אותם חגים, מקיימים אותן מצוות וכו'. ולכן לא נכון להגיד שיש הרבה סוגים של יהודים אלא לומר שבתוך היהדות ישנם אנשים שמוצאם הוא מהרבה מקומות שונים. לגבי יהודים שמוצאם מסין - אכן יש מעט כאלה. כמו כן ישנם בהודו הרבה מאד אנשים שמחשיבים את עצמם כבני שבט מנשה האבוד ומחשיבים את עצמם כיהודים. היום מעלים רבים מהם לארץ, וייתכן שאם ראית יהודים עם עיניים מלוכסנות בארץ - אלו הם.
 

גלבטרון

New member
אברהם לא היה יהודי אלא מונותאיסט

כך גם בניו וצאיצאיהם. רק אחרי שעם ישראל התיישב בכנען הם ניהיו יהודים. זכרי. יהודה היה כביכול הנין של אברהם ולכן אברהם לא יכול להיות יהודי - אי אפשר להיות יהודי רטרואקטיבי.
 

rhapsody

New member
ברכת יעקב לשבטים

בס"ד בברכת יעקב לשבטיםף הוא פונה ליהודה ואומר: יְהוּדָה, אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ--יָדְךָ, בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ; יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ, בְּנֵי אָבִיךָ. ט גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה, מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ; כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא, מִי יְקִימֶנּוּ. י לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה, וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו, עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה, וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים. יא אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה, וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ; כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ, וּבְדַם-עֲנָבִים סוּתֹה. יב חַכְלִילִי עֵינַיִם, מִיָּיִן; וּלְבֶן-שִׁנַּיִם, מֵחָלָב. {פ} מפה לומדים שהמושג יהודי התחיל מיהודה בן יעקב ולכן משם התחיל היהדות נכון השם היהודי הראשון הוא מרדכי היהודי בתקופה מאוחרת יותר אבל זה כבר עניין של סימנטיקה בין עברי ליהודי השם העברי הראשון יש אומרים הוא של יהושוע בן נון עמרם
 
נכון טרמינולוגית אך בכל זאת לא מדוייק

מה שכתבת הינו נכון טרמינולוגית אך בכל זאת לא מדוייק, מכיוון שבדר"כ כשמדברים על יהודים מתכוונים לעם ישראל, ותחילתו של עם ישראל היא באברהם אבינו שנבחר על-ידי הקב"ה להיות תחילתו של העם הזה. אמנם השם יהודים נגזר מהשם יהודה, אך לא כל עם-ישראל הינם בני יהודה - ישנם גם בנים של ראובן, שמעון, לוי יששכר זבולון וכו'. ובכ"ז כולנו נקראים יהודים. מאותה סיבה נכון לקרוא לאברהם אבינו היהודי הראשון על אף שאינו בנו של יהודה...
 

גלבטרון

New member
יהדות זו דת, העם הוא ישראל

אברהם הוא כביכול אבי האומה, אך העם הוא עם ישראל לא עם יהודה. בגלל שהרוב המכריע של העם מאמין בדת היהדות המילים בן ישראל/עברי ו"יהודי" נהיו חופפים. בגלל זה נוצר היום הרבה בילבול מיותר לגבי מיהו "יהודי". שכן שייכות לעם ישראל זה דבר מולד. לא ניתן לשנות או להחליף אותו. אדם לא יכול לברוח משורשיו ולשנות את "העץ המשפחתי" שלו. לא משנה אם במה הוא מאמין או באיזה שם הוא קורא לעצמו גם אם הוא יעשה ניתוח פלסטי. שייכות לעם זה דבר מולד + חינוך, מנטליות. רק אדם מעם X שגדל מינקות בעם Y והתקבל ע"י עם Y כחלק מימנו ורכש את המנטליות שלו, את האישיות שלו ממנהגי אותו עם יכול לקרוא לעצמו באמת כאחד מעם Y ולא עם X. לעומת זאת, שייכות לדת זה לא דבר מולד אלא נרכש. צריך להתחנך לתוך דת או לבחור להאמין בה. ולכן אנשים כן יכולים להמיר את דתם ולמשל להתגייר וכאשר הם מתגייר הם הופכים לחלק מהקהילה היהודית. דת היהדות היא דת מורכבת, לא כל מי שמצאמין באלוהים ועשה ברית מילה נחשב ליהודי. מוסלמים עושים את הדברים האלה, כנ"ל גם שבטים באפריקה, נוצרים מסויים ועוד.. זה לא סממנים של אדם יהודי (שמשתייך ומאמין בדת היהדות). ניתן לומר כי אברהם היה מונותאיסט, אבי האומה אבל לא ניתן לומר עליו כי הוא היה יהודי. כפי שאמרתי קודם, אי אפשר להיות משהו רטרואקטיבי אלא אם כן יש הגדרה חדשה למצב מסויים. למשל, כיון כאשר מביטים לאור בחברות קדומות יותר יש הרואים אותם חברות שובינסטיות כי הם מתאימות להגדרה של שוביניזם. בזמנם המונח לא היה קיים אבל בגלל שהם כן עונים על ההגדרה אפשר לכנותם כך. אברהם איננו יהודי כי הוא לא עונה על ההגדרה של מהו אדם יהודי. הוא לא הניח תפילין, קיים מצוות, שם כיסוי ראש, התפלל 3 פעמים ביום וכולי.... הוא היה אדם מאמין, שכביכול (לפי הסיפור) האמין באל אחד והיה אבי האומה - זה לא עושה אותו ליהודי בדיוק כמו שזה לא עושה אותו מוסלמי - זיכרי! ישמעאל היה בנו הבכור של אברהם והוא נחשב לאבי העם הערבי כמו שיצחק נחשב לאחד מאבות עם ישראל. אם את מגדירה את אברהם כיהודי למרות שהדת נוצרה רק מאות של שנים לאחר שהוא היה מת ורקוב באדמה אז הוא גם מוסלמי ונוצרי באותו אופן ומכיוון שזה לא הדבר - אברהם איננו יהודי ולא יכול להחשב יהודי.
 

rhapsody

New member
אברהם כן התפלל,קים מצוות וכו...

בס"ד כתוב, "וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם" למה הוא עמד שם כזה מוקדם בבוקר לעמוד במקום מסווים שהוא כבר עמד שם לפני כן(קוראים לתפילת 18 הברכות שיש בכל תפילה ביהדות-תפילת העמידה) תפלית שחרית מיוחסת לאברהם שאלו שלשות המלאכים את אברהם איפה שרה אישתך,אמר ששרה באהל,מכן לומדים שקיימה מצוות צניעות - הצנע לכת עם השם אלוקיך. כתוב על יצחק, "ויצא יצחק לשוח בשדרה לפנות ערב" עם מי הוא הלך לשוחח ועוד לפנות ערב שכידוע זהוי התפילה של מנחה שמיוחסת ליצחק 'ויעתר יצחק לה' לנכח אשתו... ויעתר לו ה''' מה זה יעתר הרי זה ברור שהוא התפלל יעקב תקן תפלת ערבית, שנאמר: ויפגע במקום, ואין פגיעה אלא תפלה, שנאמר (ירמיה ז): ואל תשא בעדם וגו', ואל תפגע בי. וכן הוא אומר (שם כז): ואם נביאים הם, ואם יש דבר ה' אתם, יפגעו נא בה' צבאות. "עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי חוקותי ותורתי" (כתוב בבראשית כ'ו) הרי כתוב שפירוש ששמר את הכל בגמרא יש גם הוכחות ששמרו אפילו עירוב תבשילין,שנאמר,''וכל הבארת אשר חפרו עבדי אביו... סתמום פלשתים'' (כו-טו) ועל יצחק כתוב - 'ויכרו שם עבדי יצחק באר'' מה הם הבארות אם תקרא יש מושג של שהיו עושים עירוב תבשלין מחג לשבת ואו כמו פלטה לחמם את האוכל עכשיו בהקשר של אברהם והיהדות, נכון אברהם היה אבי כל האומה ממנו יצא יצחק וישמעל שמהם יצאו עמים אחרים ומיעקב יצא עם ישראל! אני מסכים איתך שאברהם הוא אב כל האומה אבל, גם לפניו היו עמים אחרים שיצאו מאבותיו אבל ממנו יצא קו התחלתי שהיווה את עם ישראל על ידי יצחק ובסוף יעקב הוא הוא הגדיר את המושג עברי,שפשוט פעם קראו לנו עבריים,(בפרשת מצריים לדוגמא), על ידי יצחק יותר התקדשנו כעם שנקרא ממלכת כהנים גוי קדוש, וע"י יעקב כבר נקראנו עם ישראל. רק לאחר מתן תורה אפשר להגיד שהתהוו התנאים להגדרת העם הזה אבל כל מי שהיה במעמד הר סיני היה כבר בבחינת עם היהודי של היום או שאם רצה התגייר לתוך אותו עם כמו יתרו, אבל העם היהודי לא הוגדר במהלך השנים לאחר תנאים סוציולוגים! הוא היה שם רק כהגדרה עמומה עד שבמהלך קבלת התורה הוא קיבל את ההגדרה המדוייקת, בו כתוב שהקב"ה הציעה את התורה לכל העמים אבל רק עם ישראל אמר "נעשה ונישמע" וקיבל את התורה כחלק מהוויתו כעם עמרם
 
כל דבר שמתראה בעולמינו

מקורו ברוחניות. השורש הרוחני יוצר העתקה בענף גשמי. ומכאן שחלקים רוחניים כגון גוי ויהודי נמצאים מפוצלים גם בעולם הגשמי. אם השורש הוא רוחני, משמע שיהודי הוא לא רק מבני יהודה, מהיכן בא השם יהודה? סתם? יהוד - ה' ..:)
 
למעלה