מקפיצה........

מיה אחת

New member
סיפור.

הערות, הארות, תיקונים ושאר מיני ירק, יתקבלו בברכה. _____________________________________________________ התעוררתי שותתת דם. כשאילצתי את עצמי לפקוח את עיני, יכולתי לראות את הצללים מרחפים על פני הקירות, קורמים עור וגידים מתוך הלובן המסנוור. דוקטור לימן אבחן אותי בזמנו כמי שסובלת מסכיזופרניה. הוא עשה זאת בלית-ברירה, כיוון שלא מצא דיאגנוזה הולמת יותר לסימפטומים מהם סבלתי. מאוחר יותר עזבתי את בית-תבור בתחושה של תסכול, מסוחררת וחולה כתוצר לוואי של התרופות האנטי-פסיכוטיות שנתן לי. הצללים וההתקפים הפסיכוטיים נדמו לי כמקשה אחת, ועד שלא הפסקתי ליטול את הכדורים, היה עלי להשאר באותו מצב של חוסר וודאות מרפה ידיים. סירבתי לחזור לבית המשפחה, ובסופו של דבר הייתה זו אלונה שאספה אותי מבית תבור. היא נהגה את כל הדרך לצפון רק כדי למצוא אותי חלשה ומעורערת יותר מתמיד, ולא היה לי ספק שהפגישה המחודשת הסבה לשתינו מידה שווה של אי-נחת. במהלך השיחה הקצרה שניהלנו, הסתבר לי כי אמי היא זו ששלחה את אלונה לאסוף אותי. שמחתי למצוא את הדירה הקטנה במצב מתקבל על הדעת. הזמנתי את אלונה לקפה, וחייכתי בנימוס כשדחתה את הזמנתי. במשיבון הצטברה ערימה של הודעות. מהעבודה התקשרו לומר שלא יזדקקו לי בזמן הקרוב, דניאל התקשר פעם או פעמים ולא אמר שום דבר בעל ערך. ההודעה האחרונה הייתה מתומר שחיכה לראות אותי במפגש של יום שני, לפני כשלושה ימים. הדחף הראשוני שלי היה להתקשר אליו תיכף ומיד; הייתי זקוקה לתומר שיתן לי איזשהי תחושה של נורמליות. מי יודע, אולי הייתי מבקשת ממנו לעבור בדירה, והיינו מזדיינים. בסופו של דבר התקשרתי לחברה אחרת בקבוצה, ושאלתי איך מתקדם המשחק, רק כדי לקבל תחושה מעורפלת של תומר ומשהו מעולמות הפנטזיה הפיקטיביים או לא שלנו. גם אחרי שלושה חודשים הרגשתי פליאה מסוימת לשמוע על מעלליה של דמות שלא הייתה ולא נבראה. מעולם לא נמשכתי במיוחד למשחקי תפקידים- היה לי ידיד בתיכון שניסה לעניין אותי ללא הרף במה שנסתבר לי, שנים לאחר מכן, כגרסא פרימיטיבית יחסית של מבוכים ודרקונים. רק יותר מאוחר, כשהצללים הופיעו מתוך חלומותיי בהקיץ, מצאתי את עצמי שוב מתנודדת על סיפו של העולם המוזר הזה. בסביבות תשע בערב, התחילה העייפות להשתלט עלי. גופי עדיין נאבק בכדורים שקיבלתי, ומצאתי את עצמי ישנה בשעות שלא היו רגילות מבחינתי. בדרך כלל העדפתי את השעות המאוחרות יותר של הלילה, והעובדה שהייתי עייפה כל כך עוד בתשע, הייתה סימן לחולשה. הדלקתי מזגן על קירור, מכוונת אותו לטמפרטורה של שש-עשרה מעלות, ואז גררתי את עצמי למיטה, מתכרבלת בשמיכת הפוך הזוגית שלי. מדי פעם במהלך הלילה התעוררתי למספר רגעים. בפעם הראשונה חלטתי לעצמי כוס שוקו, שהנחתי בשידה שלצד המיטה. כשהתעוררתי בפעם השניה, היה המשקה קר, אם כי לגמתי ממנו בלאו הכי. פחדתי מהמראות. חששתי שיישנו ויופיעו. אולי בשל כך לא הצלחתי לשקוע בשינה עמוקה. אפילו כאשר הייתי מניחה למשהו להיכנס לי מתחת לעור היה זה במידה מוגבלת, וגם אז הקפדתי להיות מודעת לשינויים ולניואנסים הקטנים במצבי. הצללים היו משהו אחר, ולא אחת ניסיתי להתרגל למחשבה שאולי באמת מדובר בפסיכוזה. את המונח שאלתי מזילאזני. קראתי את סדרת אמבר כעשר שנים קודם לכן, בעקבות המלצה של חברה טובה. מעולם לא נמשכתי לספרות פנטזיה, אבל בלאקוניות של זילאזני היה משהו שיכולתי להתחבר אליו. אמבר, בסופו של דבר, הייתה החוט המקשר בין הממשות המעורערת שהשתלטה על שעות השינה שלי (סוג של אשליה פנטסטית/מדיאוולית שהתקשיתי לכנות בשם), לבין קהילת חובבי המד"ב והפנטזיה המקומית. לא הייתי בטוחה לחלוטין מה בדיוק אני מחפשת: הכרתי את הצללים, בגדר השתקפות של הוויה קולקטיבית, שריד של אגדות עם עתיקות שהומתקו ועוקרו מתוכן, קוריוז של דמיון מפותח מדי שאולי היה לי בעידן אחר. הכרתי את הצללים, אבל לא זיהיתי אותם. לפעמים הייתי רואה פנים. דיברתי אל דמויות ערטילאיות למחצה שהתממשו בחשיכה. משהו בתוכי (הד של ארכיטיפ משותף? צמא? בדידות?) נענה להם והשיב בקול משלו. תומר מצא אותי מסקרנת. בחורה מצונפת במעיל שחור כבד, מציתה סיגריה שלישית בקצהו של חדר צפוף. סיפרתי לו מה אני מחפשת. תומר סיפר לי שאני שרוטה, וכי יישמח להזמין אותי למפגש הבא של הקבוצה אותה הוא משה"מ. "זה יעזור לי במשהו?" הוא רכן, נטל את הסיגריה הבוערת מבין אצבעותיי ושאף עמוקות. עשן אפור, דקיק, הסתלסל מנחיריו. "פסיכיאטר יעזור לך הרבה יותר. אבל את נראית כמו בחורה מעניינת". "תודה", הפטרתי ביובש. תומר הנהן, שולף עט כדורי מכיס חולצתו. הוא הרים את כף ידי, משרבט עליה בזריזות. "זה המספר שלי", אמר. "תתקשרי אם נראה לך". עירומה מתחת לזרם המהביל, נזכרתי במספר הרשום על כף ידי. משועשעת יצאתי מתחת לזרם, וכשאני נוטפת מים עשיתי את דרכי למטבח, למצוא פיסת נייר שאוכל לרשום עליה. התקשרתי אל תומר למחרת, כשחזרתי הביתה מערב של עבודה, שתיה ועישון, ומצאתי את הפתק ממתין לי על השולחן. "תומר?" קולו היה מעורפל וצרוד משינה. "נויה, מההרצאה בטכניון. נתת לי את המספר שלך". תומר קילל. "מה לא בסדר איתך? עכשיו שתיים לפנות בוקר". אשרתי. "אני שיכורה ומפחדת ללכת לישון. תבוא הנה. אולי אני אתן לך". הוא בא, מביט בי מאחורי מסך בלתי נראה של עייפות, שעשוע ופכחון. הסקס היה טוב. איטי, הזוי ורך. סקס של וורקוהולית שתויה וחנון שצופה בסטאר-טרק וקורא ספרי פנטזיה. תמיד העדפתי לישון לבד. בדיעבד, ניסיתי לבודד את הסיבות בגללן הנחתי לו להישאר- אולי מפני שלעגתי לו, אולי מפני שלא חשתי כי הוא מאיים עלי. אולי מפני שנתתי לו לגעת בי ברכות. אני לא בטוחה מדוע, אבל הרגשתי חופשיה להירדם לצידו באותו לילה. בבוקר, מצאתי אותו במטבח, חולט קפה. "אתה עדיין כאן?" "את נורא מעניינת כשאת ישנה. אולי תספרי לי מי זאת הכוהנת הכסופה.. וכן, הנווד ביער. קצת קלישאתי, אני חייב לציין, אבל בהחלט מוצלח בשביל חובבת". "תסתום. ותמזוג לי קצת מהקפה הזה". מאוחר, הרבה יותר מאוחר, הודעתי ליעל שאני עוזבת את העבודה מוקדם ונהגתי את עשרים הדקות לדירתו הקטנה של תומר בהדר. בחורה ממושקפת באמצע שנות העשרים לחייה קידמה את פני בדלת, דיווחה ל"כולם" כי זו בוודאי נויה של תומר, והציעה לי כיבוד מתוך קערת טובין של במבה, ביסלי וקוביות שוקולד פרה. סירבתי בנימוס, לוחצת את ידה של מי שזיהתה את עצמה כרווית. מבין שטף ההסברים שניחתו עלי לאחר מכן, הצלחתי להבין שהקבוצה משחקת סוג של פנטזיה אפלה (משהו עם אנשי זאב?) בסגנון חופשי. דקות מספר לאחר מכן, מצאתי את עצמי על כורסא מרוטה לצדו של תומר, צופה בהתנהלותו הביזארית למדי של המשחק. תומר (להלן: השה"מ), תפקד על תקן אלוהות חלופית, מפקח על התקדמות העלילה בדרכו השלווה והמדויקת. השחקנים, שהביעו הזדהות מפתיעה עם הדמויות אותן גילמו, ניהלו את עצמם בסבך הפנטסטי השרירותי שרקם תומר, מתריעים על פעולותיהם בקול. מאוחר יותר נודע לי כי מדובר בקבוצה רגועה ופעלתנית באורך יחסי- השחקנים אהבו את השה"מ שלהם, והוא בתמורה, המציא למענם עלילות מסובכות ושנונות שלקחו אותם הרחק אל תוך מחוזות הרגרסיה הילדותית: השחקנים פעלו בתוך עולם מכושף, ריטשו את גופות קורבנותיהם בשיניים חדות, וייללו בחדווה אל מול ירח מלא. "נו, מה דעתך?" "ממ..ממ". הייתי עסוקה בלעיסת תערובת מופלאה של במבה ושוקולד והתעכבתי להשיב לתומר. "אני חושבת שאולי אתם זקוקים לפסיכיאטר". תומר כחכח בגרונו. "החסך שלכם כל כך חמור", הסברתי, "שאתם ממציאים עולמות פנטזיה חלופיים כדי לפצות עליו". "כן, בטח". מנימת קולו היובשנית, עלה בדעתי כי תומר זכה לשמוע טיעונים דומים פעמים רבות בעבר. "מצאת מה שאת מחפשת?" לחלחתי את שפתיי, מהוססת לפתע. "אני לא יודעת. אולי אם הייתי יכולה להסביר מה בדיוק אני מחפשת, הייתי יודעת. אני מחפשת תשובות, אבל אין לי שאלות.. אני מתארת לעצמי שרציתי לדעת איך זה נראה. לקבל תמונה שלמה של.. משהו. אולי לראות את זה משוחק לייב". "אז קבלת מה שאת רוצה?" "אולי. נדמה לי שאני יודעת יותר, אבל אולי זאת רק אשליה". "ממ". פניו של תומר לבשו מבט מהורהר. "יש לך מושג מה בדיוק הולך שם?" "למה אתה מתכוון?" "את יודעת מה קורה מסביב? מה העלילה? באיזה משחק את משחקת?" "איזה משחק?"
 

מיה אחת

New member
חלק 2

"את יודעת. כמו שיש סוגים שונים של משחקים. מבוכים ודרקונים. מרוצללים.. Wheel of Time, Call of Catulhu.. איזה מן עולם זה? מדיוואלי? קדום? עתידני? סייבר-פאנק? מה את יודעת בכלל על הדברים האלה שאת רואה?" "אז ככה.." שקלתי מה ברצוני לספר לו, מחפשת את המילים הנכונות להנציח בהן את הצללים. "יש.. כוהנת. בגלימה בהירה מאוד. אולי בצבע כסף. אולי זה האור של הירח שגורם לה להיראות ככה. אני קוראת לה הכוהנת הכסופה. היא עומדת בחורשת אלונים.. אין לי מושג איך אני יודעת שזה אלונים. היא זאת שיודעת.. ובגלל שהיא יודעת, גם אני יודעת. היא לא לבד. יש.. אנשים סביבה. לפעמים אני יכולה לראות פנים. נערה עם שיער אדום. אולי לי יש שיער אדום. אולי אני נערה עם שיער אדום. היא שרה.. אולי מדקלמת משהו. יש תחושה של.. שינוי באוויר. משהו מתעורר לחיים. זה כל מה שאני יודעת עליה"- "עליה?" הנהנתי. "יש עוד. לפעמים אני רואה את הכוהנת. אחר כך יש את הנווד ביער ששאלת עליו. הוא.. אני לא בטוחה. אני חושבת שיש ביניהם קשר. הוא ראה אותה באש, יום אחד. שכבתי.. אלוהים, היה קר נורא. חשבתי שאני מתה מקור. בשלג. מול המדורה. זהו. לגביו. אני רואה בעיקר את הכוהנת. הוא איכשהו קשור אליה. עכשיו, חוץ מהם, יש עוד דברים. בית כנסת קטן. צפוף. נערות לובשות שמלות לבנות. לאבא שלי יש ספינה קטנה. הוא דייג. אנחנו גרים בכפר קטן ליד הכנרת... ואז.. אולם גדול. על הקיר, מעל האח.. הוא ריק, אבל אמור להיות שם גובלן. נערה טובעת בתוך אגם, השיער שלה שנראה כמו זהב מתפזר סביבה. אחר כך.. תמונה אחרת. אנשים צורחים בשפה מזרח אירופית. קלשון.. איכר פולני אוחז בקלשון. אני חושבת שאולי זה פוגרום. לא בטוחה..." השתתקתי, מביטה בתומר. פניו עטו ארשת מהורהרת. "זה נשמע מעניין". "מעניין?" "מעניין. נראה לי שיש איזשהי התקדמות. בין התקופות. את עוברת בין תקופות היסטוריות. בתור התחלה, הייתי מהמר שהכוהנת הכסופה שלך היא דרואידית או משהו דומה, וחיה באירלנד או בסקוטלנד הקדומה. הימור קלוש, כמובן, אבל לחברה האלה היה משהו עם אלונים"- "לא עדיף סטונהנג'?" "אלונים", אמר תומר בנחרצות. "הם נחשבו לעץ מקודש. הרבה מהטקסים המיוחדים שלהם נערכו בחורשות אלונים. לגבי הנווד ביער, אין לי מושג. אמרת שהוא קשור אליה, אז אולי הם חיים באותה תקופה. לא יפליא אותי לשמוע שיש ביניהם סוג של קשר מיסטי. הקטע שלך נשמע מספיק דפוק בשביל משהו כזה. הלאה.. הנערה בכפר ליד הכנרת. אני מתאר לעצמי שמדובר בט"ו באב.. לפי הבגדים הלבנים. כלומר, אחרי חורבן הבית הראשון או השני-.. יש עוד דברים שאת יכולה לספר עליהם?" "לא. זה הכל. מה אחר כך?" "אולם גדול. גובלן חסר. נשמע כמו משהו מדיאוולי. זה יכול להיות כאן.. תקופת הצלבנים. למרות שלא בטוח. לדעתי כדאי לך לברר בקשר לאגדות שמערבות נערה עם שיער בלונדיני שטובעת באגם. הייתי אומר שמדובר באירופה המערבית, אבל זה ניחוש קלוש. תשאלי את עצמך מה היא לובשת, לאיזה סגנון זה מתאים.. לאיזו תקופה. פוגרום. בפולין. זה חייב להיות אחרי הגירוש מאנגליה צרפת וגו'. המלך שם הציע מקלט ליהודים העקורים. המאה הארבע-עשרה, המאה החמש-עשרה. אפילו יותר. המאה התשע-עשרה. תחילת המאה העשרים. זה רק את יכולה לדעת. אין לי מושג מתי התחילו הפוגרומים. אפשר לברר. בכללית, הייתי אומר שיש לך דימיון מאוד מפותח". "תודה תומר". הוא חייך והצמיד אותי אל גופו. "על לא דבר". חייכתי בתשובה. "אני לא עומדת לשכב איתך". עיניו הגדולות, הירוקות, הצטמצמו לרגע ברמז למחאה. "לא הנחתי ש"- "אני יודעת בדיוק מה הנחת" קטעתי אותו בקול חרישי. "וזה לא עומד לקרות". "אוקיי". הוא נשען לאחור, פגוע בעליל. "למה?" "כי אתה פשוט לא הטיפוס שלי. אבל הייתי שמחה להמשיך להגיע למפגשים". "למה?" "זה נותן לי תחושה של חברותא. כאילו אני לא הפסיכית היחידה". תומר נחר בבוז. "תני לי סיבה יותר טובה". "אני מחפשת. אולי יצא לי מזה משהו. תמונה יותר ברורה של המציאות, תעסוקה". "חברה?" הדלקתי את הסיגריה האחרונה לאותו ערב, נושפת את העשן בפניו המשועשעים, הילדותיים, של תומר. כששאלתי לגילו אמר כי הוא בן עשרים וארבע. הוא נראה צעיר. צעיר בהרבה. סוג של עייפות מוזרה, אנמית, השתלטה עלי. חשתי את עצמי משועשעת, משועממת: בוררת באקראי בין דימויים שעלו בדעתי והלמו למחצה את הסיטואציה. מאדאם מנוסה ונער צעיר. שחקנית עבר, באיפור מופרך של שנות העשרים, צועדת בשדרות סאנסט. "אתה גורם לי להיות מישהי אחרת", אמרתי ברוך, יונקת מהסיגריה. "שכחתי שאני יותר מאופקת בדרך כלל". נשקתי לשפתיו בעדינות, מתרוממת מהכורסא. תומר ליווה אותי במבטו כשהתעטפתי במעיל, פורפת את הכפתורים ביסודיות ומיישרת קמטים דמיוניים באריג. בחוץ התחשמל קפאון סטאטי של שלהי ינואר ואני חציתי את הרחוב בצעדים מהירים, מחליקה אל תוך מושב הנהג של האאודי באנחת רווחה. אבא העניק לי את המכונית ביום הולדתי העשרים ואחת. שמרתי על הרכב בקפדנות אפיינית, בלתי אישית, וסירבתי להחליף אותו, שש שנים לאחר מכן במרצדס הספורטיבית שהציעה לי אמא. לא הייתי בטוחה מדוע אני חושבת עליה אותם רגעים. אולי הפשטות בדירתו של תומר. הכורסא המרוטה. מזנון מתיישן. שטיח שכתמים ישנים של קולה ויין הכתימו את לובנו המעכיר. נשאתי בתוכי רושם מוזר של פזרנות מלבבת, ויתכן שהמחשבה הפתאומית על אמי באה לגרש את הנינוחות, לעמוד חוצץ ביני לבין רצף האסוציאציות ההיסטרי, המבלבל, ששטף אותי. לא הייתי שייכת לעולמו של תומר. הצללים היו החוט שקישר בינינו, ובאותה מידה, סמן חד-משמעי להבדלים שביני לבינו. עולמות הפנטזיה של תומר היו בידיון מהנה. עולמות הפנטזיה שלי היו הזויים לא פחות, אבל היה בהם לפחות שמץ ריאליה, ולו בגדר סדרה של התקפים פסיכוטיים או הפרעות בשינה. המשכתי להגיע למפגשים. במרבית הפגישות נותרתי בגדר צופה מן הצד, בחלקן, סייעתי לתומר בגילום דמויות משנה שתפקידן לקדם את העלילה. בשלב מסוים, כששאל אותי אם אני מעוניינת בגילום דמות משלי, השבתי בלאו. כצופה מהצד, שמרתי לעצמי פריווילגיות של נוכחת-נפקדת. מחוץ למארג החברתי העדין של המשתתפים בפועל, יכולתי לקחת חלק פעיל או לעמוד מנגד בהתאמה. תהיתי שמא משך השנים האחרונות בהן הטבעתי את עצמי בעבודה, אבדתי את היכולת לחלוק ואת הדחף להיות בפנים, להשתייך למשהו או למישהם. במקביל, התחלתי מקצצת בשעות השינה שלי. משבע שעות ללילה עברתי לשש ואז לארבע וחצי, מתחמקת ככל האפשר מהצללים שבאו להתל בי במקצבים שלא הצלחתי לאתר. הקבוצה הייתה פנימיות מסוימת, מרכז מסוים. חוויה מוגבלת שנתונה לשליטתי. בלילה לא נשאלו שאלות, ולא היה מוט הילוכים שבהינף יד יבודד אותי ויחזיר לי תחושה של ממשות. ממשות, כמובן, כפי שנויה אדלר תפסה את המונח. חששתי כי היו לי לא-מעט בבואות שישקפו ריאליה אחרת לחלוטין. לפעמים הייתי נרדמת. כל לילה העברתי דקות ארוכות על הגבול המטושטש שבין שינה לערות, שומעת את עצמי מדברת ברצינות תהומית על פתרון בעיות לוגיסטיות שהתעוררו בעבודה. פעם אחת שוחחתי עם אלונה, מגוללת בפניה את כל הטענות שאצרתי בפנים מאז תקופת התיכון ונדמו להתפוגג מאז עברתי לשגרת עבודה של מאתיים ועשרים שעות בשבוע. כשבסופו של דבר נרדמתי, הזדחלו הצללים מתחת לאפידרמיס כמו שריד מושהה של מגע. הרביתי לראות את הכוהנת, מפל שיערה האדום מתנחשל סביבה בגלים ארוכים כשהניפה את ידיה הלבנות לעבר השמים. חלחלה עמוקה, קורעת, פלחה את לבי לשברים של יגון- ניגוד חריף לרקיע הקטיפה הכחול שאלפי כוכבים נעוצים בו כתכשיטים בחלון ראווה, לרוח המתוקה והצוננת שהניעה את עלוות האלונים בלחן עתיק. הייתי נערה צעירה על מצע דשא רענן, נמה את שנתי מתחת לפריחת השקד. זכרונות, כמו חוטי שני וכסף שהתלפפו סביב לבי, קרמו עור וגידים אל תוך אדמה אחרת, שחורה ולחה תמיד.
 

מיה אחת

New member
חלק 3

התעוררתי בבית תבור. טרטור עליז של מוניטור קידם את פני, מתפתל בתוך האור הרך שהפיצה מנורת טיפאני. לחדר עצמו היה מראה סטרילי במקצת, והטיפאני, כך שיערתי, הוצבה בו במתכוון על-מנת לסתור את הרושם המנוכר של המקום. מצמצתי בעיני. ניסיון להתרומם למצב ישיבה, נסתיים בצניחה מלאת רפיון אריסטוקרטי אל תוך המזרן הרך. אינפוזיה גבעולית ערתה נוזלים אל תוך גופי, ונדמתה כבת לוויתם של המוניטור והמכשור הרפואי הבלתי מזוהה. אם נחשתי נכון, הייתה זו אמא שהעבירה אותי בדיסקרטיות מוחלטת, למרכז רפואי יוקרתי שאיש פרט לבני המאיון העליון לא שמע עליו. האחות שזמנתי סיפרה כי אני שוהה בבית תבור וכי עלי לנוח. אחרי שנחתי (באדיבות מינון לא מבוטל של ואליום), דיווח לי ד"ר לימן כי הגעתי למקום כשאני הוזה, ממלמלת בשפה אירופית כלשהי. בלשן שהוזעק למקום, אבחן כי אני מדברת בניב של גאלית עתיקה: ניב, כך אמר פרופסור גולדפרב, שעבר מן העולם לפני שלושת אלפים שנה לפחות. גולדפרב, אקסטטי, התחנן בפני אנשי הצוות כי יניחו לו לתעד את הממצא. מסתבר כי כיסה של אמא היה עמוק מספיק על מנת להביא את הרופאים לדחות את ניסיונות השוחד של הבלשן. משך מספר ימים השתיק הואליום את הצללים, דוחק אותם למחסן אפלולי אי-שם בירכתי המוח. בהמלצתו של ד"ר לימן, ניתנה לי כמות נדיבה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, ואני העברתי את זמני בנעימים, ממתינה כי התרופות יתחילו להשפיע. משך שבוע או שבועיים ישנתי היטב, אכלתי שלוש ארוחות ביום וכפי שניסחה זו האחות: הבראתי והתחזקתי. בשבוע השלישי לעומת זאת, החלה תחושה משונה מפעמת בגופי. האוויר נשא עמו טעם אחר, רענן, וכשהבטתי מחוץ לחלונות המשורגים, החליף יער אירופאי סבוך את נופי הגליל הזהובים. שקעתי אל תוך שנת בלהות. בתחילה אפפו אותי שרידי ממשות. התחמקתי מהאחות, מסתתרת מאחורי אברש ירוק שהסתיר את הפרוסדור המואר. פסעתי חרש על מצע העלים שריבד את קרקעית היער, נשמרת שלא להשמיע קול. הקור היה עז, חותך בבשרי בעד לכתנת הלילה הדקה שלבשתי. אינני זוכרת כמה שעות עשיתי כך, אולם בסופו של דבר קרסתי על האדמה הצוננת ואיבדתי את הכרתי. ד"ר לימן הביט בי באכזבה. "כנראה שמה שנתתי לך לא עובד". האור העדין שהפיצה מנורת הטיפאני פלש אל תוך עיני ללא רחמים. מצמצתי, נאבקת במתאר דמותו של לימן שהתווה את עצמו בעקשנות כנגד שדה הראיה שלי. "מה אתה חושב שיעזור?", מלמלתי. הוא עיין ברשומותיו, ונקב בשמה של תרופה נוספת. הרספרדל הביא אותי משום-מה אל הכרם הקטן שבגליל, לא הרחק מגליה המתרפקים של הכנרת התכולה. בצרתי ענבים בשעה של בוקר מוקדם, עוקבת מרחוק אחרי ספינה בודדת חגה על פני המים. יתושים זמזמו באוויר הלח, בין שריגי הגפנים הרכות, שיכורים מאורו הזהוב של השחר. חשבתי כי ישנו יתרון מסוים במיקום ההיסטורי והגיאוגרפי. עברית עתיקה עדיפה ומתקבלת על הדעת הרבה יותר מגאלית עתיקה. מינון הרספרדל שירד באיטיות השיב אותי מבין קרעיו הנמוגים של הכרם הקטן, אל המיטה המוכרת שהמתינה לי בבית תבור. שחררתי את עצמי, בעדינות ובתקיפות, שלושה שבועות מיום תחילת האשפוז. ד"ר לימן, ספקן או מיואש (התקשיתי להחליט), צייד אותי במרשם לואליום. הוא הורה לי שאתקשר אליו היה ויחול שינוי כלשהו במצב, פניו האטומים משקפים את מורת רוחו מהחלטתי. הלילה הראשון מחוץ לאשפוז עבר עלי בשלווה יחסית. בלעתי מחצית הכדור ואליום, והצללים נמוגו לכלל קולות מרוחקים, נטולי עצמה של ממש. צלצול טלפון בשתיים עשרה בצהריים קרעה אותי משנת המסוממים הלבנה ונטולת החלומות. שלחתי את ידי להרים את הטלפון, מפליטה "שלום" חלוש. אמא התקשרה והעמידה פנים כי היא מעוניינת מאוד לדבר איתי. אני חוששת שרציתי להאמין לה. יותר מתמיד הרגשתי מנותקת מהעולם, והפעם היה זה ניתוק כפוי, מוזר, לא רצוני. עלו בי כעסים שהעדפתי לשכח. העדפתי לחשוב שזוהי עוד בבואה, לנויה אחרת. נויה שטרם השכילה לערום את הכאב בבור ולגולל אבנים על פיו. ולא כך. הייתי שם, בתוך מרכז איזשהו בעל מהות לא-מוגדרת, והשהות שם, בלב החוויה, אילצה אותי להרגיש. מעוצבנת, על אמא ועל עצמי, התקשרתי לתומר. השארתי לו הודעה במשיבון, מבקשת שיחזור אלי בהקדם. כיוון שכבר לא הייתה לי עבודה, חשבתי שאנצל את הזמן לדברים מועילים יותר. מילאתי את האמבט במים מהבילים ושמן ריחני שקבלתי לאחד מימי ההולדת האחרונים (אינני זוכרת איזה. עשרים ושש או עשרים ושבע), ושעה ארוכה התפרקדתי בחוסר-מעש, נסחפת לפעולה חסרת התכלית של זכירה ואבל. תומר התקשר בערך בשש בערב, רגע לפני ששליח הפיצה הקיש על דלת הבית ומצא את עצמו באורגיה של בלונד, שדיים וזקפות. "בוא", נבחתי עליו, "אני צריכה אותך". התעלסנו בפעם השניה. זכרתי במעומעם את המתיקות של עורו, את העדינות הלא-מכוונת, הלא-מודעת בה נהג בי. שוב מצאתי את עצמי מכורבלת בזרועותיו, נוזלית מאורגזמה, וזכרתי רק במעורפל שאני מעדיפה לישון לבד. נרדמתי, רק על מנת להתעורר שותתת דם, בוהה בצלליותיהם של הז'אנדרמים שרחפו על הקירות. פצע משונן שפער בי להב קהה הספיג את הסדינים הלבנים בדם ארגמני. ניחוח קלוש של חציר עמד בשיערותי. תומר שעשה כמיטב יכולתו לשמור על קורת רוח, הסיע אותי לבית החולים בשש בבוקר. במציאות הביזארית של שינה ויקיצות, לא התפלאתי להתעורר במיטת אפיריון נוסח לואי ה-14. חוגות של אור בוהק הסתחררו ברכות מעל ראשי. החדר עצמו היה רחב ידיים וניחן בחזות לא-ברורה שבין העתידני לעתיק. תומר, או מישהו הדומה לו עד מאוד, ישב בכורסת עור לא הרחק ממני ועיין בצג אלקטרוני מרצד בגודל כף-יד. "תומר..?" מלמלתי בחוסר-אמון. כרגיל, הייתי חלשה להפליא. הוא קם כנשוך נחש, ותוך שניות ספורות כרע לצד מיטתי. "מה לא בסדר?", התרעמתי, "למה אתה מסתכל עלי ככה?" רשת קמטוטים, עדינה כקורי עכביש, הקיפה את עיניו הירוקות. שיערו היה דליל מכפי שזכרתי, ופסי שיבה נשזרו בין ובתוך פסי הזהב. "זה העתיד, נכון?" היקש לוגי מתבקש. תומר נד בראשו בחוסר הבנה. "העתיד?" קרסתי אל תוך המיטה באנחה של ייאוש. אולי בעקבות ההרדמה, קרם עולם הצל הזה עור וגידים. "אנחנו לא נשואים או משהו?" שאלתי בשמץ חשש. "עשרים שנה". התפלצתי. "ראי", ציוויתי, "מיד". "תקשיבי, נויה.. את חולה, את צריכה לנוח.." "לא חולה ולא בטיח. תביא לי מראה עכשיו". תומר נאנח. "בסדר. ואז את מבטיחה לי לחזור לנוח". "אני אשקול את זה", שקרתי במצח נחושה. הוא הביא לי מראת-יד, מצופה כולה כסף. כנראה שהיינו עשירים. הייתי חלשה מכדי לאחוז בידית, ותומר החזיק את הראי לנגד עיני. "אלוהים אדירים", קראתי בייאוש. "אני נראית זקנה!". "את אפילו לא נראית בת ארבעים", אמר תומר, מבלי לדעת שדבריו לא עתידים להרגיע אתוי במאום. "אני נראית זקנה ואני חיוורת כמו סיד. גועל נפש". החלטתי שהדבר ההגיוני ביותר יהיה לשאול את בעלי מזה עשרים שנה, באיזו תקופה אנחנו נמצאים. "2113" השיב תומר בתמימות, "עכשיו את באמת צריכה לנוח". "לא לפני שתספר לי מה לעזאזל קורה פה!" תומר נראה עייף ודאוג. "הלכנו לישון", אמר. "הכל היה בסדר. שום סיבה לדאגה. אני לא יודע מה קרה, אבל את צעקת. זה היה בחמש ומשהו לפנות בוקר. התחלת לדבר.. באיזה שפה מזרח-אירופאית. והיה לך את הפצע הזה.." הושטתי את ידי. במקום שבו נקרע בבשרי פצע מכוער, הייתה כעת צלקת עדינה. "מתי קרה כל זה?" "אתמול בלילה". "איך...?" "גם אני לא יודע", השיב תומר בחוסר אונים. הוא החזיק בידי, שהייתה לפתע חלקה וחזקה. "הרופאים אמרו שזה נס רפואי.. שהחלמת כל כך מהר.. אף אחד לא יודע להסביר למה.." "תומר?" הוא היה לבוש באותה חולצת טריקו מהוה שלבש אתמול, עיניו אדומות ונפוחות מחוסר שינה. "אני מתחרפנת", מלמלתי ספק לעצמי ספק לתומר. "אני חושבת שקבלתי טיפול רפואי בעתיד של עוד מאה שנה. זה בטח הופך אותי למשוגעת". "כנראה", הסכים תומר חלושות. "איך זה בעוד מאה שנה?" "אתה לא רוצה לדעת". השתחררתי מבית החולים למחרת היום, הפעם באישורו של הרופא המטפל. תומר התעקש להישאר ולהשגיח עלי. "אני לא צריכה מטפלת", רטנתי. "אל תהיי כל כך בטוחה", אמר תומר. "אני מזמין לנו אוכל סיני. יש משהו מיוחד שאת רוצה להזמין?"
 

מיה אחת

New member
חלק 4

שכבתי על הספה, לא הרחק מהחלון המשקיף אל הרחוב. בערגה לא מוסברת, צפיתי בעיר השוקעת מתחת למעטה דמדומים. "אני רוצה חתול", מלמלתי. "אז למה את לא לוקחת לך אחד?" "כי אמא אומרת שלא יהיה לי זמן לטפל בו". "אז מה אם היא אומרת? את בת עשרים ושבע". "היא צודקת.." אמרתי במרירות, "לא יהיה לי זמן לטפל בו. אני עובדת כמו פסיכית". "לא נראה לי שאת עובדת עכשיו". "אבל אני צריכה לחזור לעבודה". "אני צריכה לחתום על ביטוח לאומי. יתנו לי לפחות חמישים אחוזי נכות". "את רוצה חתול? או לא רוצה?" השתתקתי לרגע. "אתה לא רוצה לדעת מה היה הפעם?" "חשבתי ששוב השתתפת באיזה פוגרום". "אחר כך". "בעתיד?" "כן". "נו, מה היה?" התכרבלתי בשמיכת הצמר שנחה על הספה. "התעוררתי בחדר גדול. אתה היית שם. אמרת שאנחנו נשואים כבר עשרים שנה. כששאלתי אותך מה קרה לי אמרתי שהתעוררתי באמצע הלילה כשאני צורחת בפולנית. עם אותו סדק שחטפתי בצלעות. נו..? אין לך מה להגיד?" "מה אני יכול להגיד?" "משהו. על זה שאנחנו נשואים. וכל זה". "לא יודע. כל הקטע הזה פסיכי לגמרי. אם לא הייתי ישן לידך אתמול בלילה הייתי אומר שפגעת בעצמך בכוונה". "אולי הגוף שלי פגע בעצמו? אתה יודע.. בתגובה למה שהוא חשב שעובר עליו. מן תגובה פסיכוסומטית". "אז את מאמינה שאת משוגעת?", הקשה תומר. משכתי בכתפיי. "לימן אמר שאני סכיזופרנית. הוא מי שלמד יותר מעשר שנים כדי להיות מסוגל להגיד את זה". "כשדיברנו.. אני מתכוון, בעתיד. היה לאחד מאיתנו מושג מה קרה לך?" "כבר אמרתי לך שלא.." "אולי באחד מה..דברים האלה תהיה תשובה. כלומר, אם את מסוגלת לתקשר שם עם האנשים". "חשבתי שאולי זה היה בהשפעת ההרדמה. שממש הצלחתי לדבר ולתפקד שמה". מצחו נקמט לרגע. "יש לך עדיין..? איזה סוג של תרופות..?" "ואליום". "ואת יכולה להשיג משהו חזק יותר?" "כמה חזק יותר..?" "כאילו.. משהו שבאמת עושה משהו.." "אני לא מבינה בזה", אמרתי בפשטות. "צריכים לשאול רוקח". "והוא יתן לך, תרופות כאלה בלי מרשם?" נדתי בראשי. "לא. אבל יש לי חבר בעבודה.. היה לי חבר בעבודה, שיתן לי LSD". אכלנו בניחותא. תומר נאבק במקלות האכילה הסיניים, ואני, פראקטית כתמיד, בכרתי להשתמש בסכין ומזלג. יותר מאוחר התקשרתי לדרור והזכרתי לו את כל הפעמים בהן נשארתי ערה עד ארבע בבוקר ועזרתי לו בפתרון בעיות. נהגנו את הדרך הקצרה לביתו של דרור, שהעביר לי בול של ד"ר משהו והזהיר אותי להשתמש בחומר בזהירות. "תלקקי את הקצה", אמר, "ובשום פנים באופן אל תכניסי את הכל לפה. החומר הזה יכול להיות מסוכן". "במה את עובדת בעצם?" שאל אותי תומר אחרי ששבנו לדירה. "עבדת", תקנתי אותו. "עבדתי על פיתוח סוג מסוים של שבב חכם לאכסון מידע אינפורמציה, קבצי מוסיקה.. לסלולארי. מה שאתה לא רוצה. ניסית פעם משהו כזה?" הוא סקר את הבול בחשדנות. "לא. אני לא טיפוס כזה". "גם אני לא. עשנתי פעם גראס.. ופעם ניסיתי קוקאין.. אבל זה לא בשבילי. שונאת לאבד שליטה". תומר הנהן בהבנה. "אני אשגיח שלא תעשי שטויות". נשקתי על לחיו. החדר הסתחרר בדפוסים מוזרים. צחוק כסוף אפף אותי כמו הילה של ערפל. כשהרמתי את ידי, למחות את האובך, הבחנתי באצבע שישית. מיותרת. ג'ון, משועשע, הביט בי בעיניים סגולות, עמוקות. כשהזזתי מעט את ראשי, יכולתי לראות כי צדודיתו זהה לצדודיתו של תומר. אף על פי כן, ידעתי כי מדובר בשתי ישויות נפרדות. "הצלחת?", שאל. "אני לא בטוחה בגילויים שלי". "למה את מתכוונת?" "ששברתי את ההתניה, אבל ההשלכות מרחיקות לכת יותר ממה שחשבתי". "את יכולה לתת לי דוגמא?" "עברתי בין התקופות. ראיתי את עצמי בכל מיני פאזות. אני לא מדברת רק על דברים כמו זה", אמרתי והנפתי את היד בעלת ששת האצבעות מול עיניו, "אלא על ריבוי של מציאויות.. של ישויות.. של יקומים. אולי עיוות ברצף הזמן". "כלומר, ברגע שהזזת את הנקודה העשרונית התחלת לראות אחורה וקדימה?" הנהנתי. "כנראה שמדובר בסוג של קבעון. ההדבקות למספרים שלמים שומרת על הליניאריות של הזמן. קיום שמעבר למספרים שלמים הוא גם קיום של רצף אחר. אתה מבין, להיות, למשל, נויה ורבע, פירושו להיות הנויה שהייתי בכל מיני תקופות שונות. אני רואה קצת יותר או קצת פחות מהמציאות המקובלת, אבל זה מתבטא בשינויים על רצף הזמן". "וגם שם היו לך.. יותר מדי איברים?" "לא. כנראה ששבירת ההתנייה על מספרים שלמים פועלת ככה רק בהווה שלנו". "כן". "הזמנת לנו אוכל?" "סיני. הם אמרו שהשליח יגיע עוד עשרים דקות". "הממ.. איכשהו נדמה לי שכבר אכלתי". * * * "תומר", פניתי אליו בכובד ראש כעבור חצי שנה "אני חושבת שאנחנו צריכים להתחתן". תומר, מנומנם, פקח חצי עין על מנת להתבונן בי. "למה החפזון..? את לא חושבת שקצת מוקדם מדי לנקוט כזה צעד דראסטי?" שכבנו בפינה מבודדת על חוף הים. ירח מלא צבע את גופו של תומר בנוגה רך, מנצנץ בגרגירי הזיפזיף כמו אלפי פתותי שלג זעירים. "זאת מערכת היחסים הראשונה שאני מצליחה להחזיק למעלה משלושה חודשים. נראה לי שזה סימן טוב". "את חושבת?" חייכתי, מצמידה את גופי אל גופו. התקשיתי להסביר לתומר מהו העקרון שעומד מאחורי הצללים. סיפרתי לו כי מדובר בתוצאה של ניסוי כושל שערכה מתמטיקטאית בת-דמותי אי-שם בעתיד ושמבחינתי אנחנו יכולים לשכח את זה. "נשמע כמו וריאציה על: נחטפתי על-ידי חייזרים קטנים וירוקים שלקחו אותי לחללית שלהם כדי לבדוק את מידת הסבילות של הגוף האנושי לעשרה אורגזמות ברצף", הגיב תומר בלאקוניות. התעלמתי ממנו. "כבר בקשת רשות מאמא שלך?" תחקר אותי. נדתי בראשי. "אני כבר בת עשרים ושמונה. אני מסוגלת לעשות דברים לבד". "מה את אומרת". "אז אנחנו עושים את זה?" תומר נעץ בי מבט ארוך. "כן, למה לא".
 

Rivendell

New member
תגובה לחלק הראשון

אני מקווה שלא מפריע לך שאני מגיבה בחלקים
בעקרון הוא טוב. הוא מעורר עניין, והוא נותן פרטים - אבל רק מספיק כדי שנרצה לדעת מי זאת הבחורה הזאת ומה עובר עליה. האחידות השפתית דיי נשמרת, אבל יש כמה נקודות שהייתי משכתבת (מחליפה את "זקוקים לפסיכיאטר" ב"צריכים פסיכיאטר"). מצד שני, קחי בחשבון שאני אוהבת עברית פשוטה ודיבורית. אני לא חושבת שעצם כתיבתו של קטע בשפה גבוהה גם תורמת במשהו לאיכות שלו
בקיצור... השפה טובה, חוץ מכמה נקודות קטנות. העלילה גם היא בסדר עד כה, ואותי שכנעת שכדאי להמשיך לקרוא.
 

Rivendell

New member
ועוד משהו

אני בחלק 2, אני מבטיחה לסיים את זה עד סוף הסופ"ש
אבל פתאום עלתה לי תמונה בראש שרציתי לחלוק איתך - אני מצרפת את הקובץ להודעה. יש לי את זה כבר המון זמן, וכשקראתי את הסיפור שלך זה עלה לי בראש
 

Yuli Gama

New member
אהבתי (תגובה, גם אם קצת באיחור)

הכתיבה יפה, רמת העברית גבוהה ואחידה. יש כמה תיאורים מסובכים, שקצת מכבידים על הקריאה ("בחוץ התחשמל קפאון סטאטי של שלהי ינואר", לדוגמא) אבל לי למשל זה לא הפריע כי זה די השתלב בשפה הכללית של הסיפור. עלילה פסיכודלית לחלוטין,( במובן הטוב של המילה), לוקח את כל הסיפור כדי להבין מה בידיוק היא רואה וחשה, המעבר ממצב למצב יפה ואורגני. מה שמאוד הפריע לי זה הסוף של הסיפור. הוא לא מסביר דבר, לא עושה סדר במה שהערימה העלילה. לא מובן מה הם הצללים, למה עתיד, מאיפה הגיע הפצע, אני דיי בטוחה שהשיחה על תנועת הפאזה בסוף, אמורה לבוא בתור הסבר מקיף, אבל היא לא מספיק מובנת כדי לשים את כל הנקודות במקום. אהבתי את הסיפור, כתוב יפה, לא מאכיל עם כפית, מעורפל אבל ממש דורש שמשהו יעשה עם הסוף.
 
למעלה