סליחה, אבל לא מסכים
אני מוחה בתוקף על הענין הזה של "אם ילך מנוע בהקפה". ראשית, אף אחד לא יכול לתכנן את זה כך שבכל נקודה תצליח להגיע. מי שלא מסכים, מוזמן לבוא איתי לטיסה, ואני אסגור לסרק מתי שבא לי, ונראה אם תגיעו. ואני לא מדבר על רגע ההמראה. אני אתן לכם להגיע ל 800 רגל קודם. שנית, הרבה יותר מטוסים נהרסו בגלל הקפות גרועות מאשר בגלל כשל מנוע. כשל מנוע בפני עצמו אינו מסוכן, ואינו הורג. לעומת זאת, שינוי מבנה ההקפה ע"י הטייס למשהו שאינו רגיל אליו, דווקא כאשר יש רוח שאינו רגיל אליה, עשוי לגרור בדיוק הקפה דפוקה ונזק למטוס. למעשה, זה בדיוק מה שקרה בתאונה האחרונה בהרצליה - הפקחית במגדל שלחה את המטוס להקפה "מוזרה" עקב צפיפות וזה החל שרשרת טעויות. הפקה צריכה להיות מסודרת להצליח כאשר המנוע עובד והכל תקין, לא כאשר יש בעית מנוע. ומטוסים לא שוברים בתרגולים, בבקשה. שלישית, אתם באמת חושבים שהמסלול יהיה פנוי ונקי בדיוק כאשר המנוע ילך לכם עם הרוח? לא יהיה איזה חכם שעושה את הבדיקות על המסלול, או אחר בפיינל שלא שם לב לחירום האמיתי שהכרזתם? ואתם תצליחו להכניס לקשר את העובדה שזה חירום אמיתי (אם יהיה לכם חשמל כמובן)? לא תרגול, שהמגדל יקרא לכם לבטל, אלא חירום אמיתי? מה הסיכון בלהתחיל את הנ.א. לכוון המסלול ואז לראות שאינו פנוי, ולהתרסק לתוך קבוצת מטוסים שתעלה כולה באש? דרך אגב, אפילו יצחקי הגדול, באחד הנ.א. שלו, למסלול של הבונים במטוס חקלאי, לא הצליח לשדר מה קורה, ואנשי הבונים ניסו לתת לו מכות אחרי הנחיתה כי "מה פתאום אתה נוחת בלי אישור" ... רביעית, כולנו אמורים לדעת שמנוע כובה בדרך כלל בגלל חוסר דלק (לכן בודקים דלק לפני נחיתה), מייד עם הפעלת עומס עליו (קצת אחרי הניתוק - הנקודה הכי גרועה), או אחרי עומס ממושך (טיפוס ארוך, טיסה עם התחממות וכו´). הסיכוי שהמנוע ימות דווקא בקטע הקצר של עם הרוח, בכח חלקי ואחרי שהטיפוס הסתיים - קטן. חמישית, יש סטטיסטיקה ברורה, בעולם ובהרצליה, לגבי חזרה למסלול. סה"כ תקלות מנוע בהקפות בעשר שנים: בודדות. סה"כ נחיתות בשטח כתוצאה מכך עם נפגעים בנפש: אפס סה"כ נסיונות לחזור למסלול עם נפגעים בנפש: אחת (ועם מדריך!) (לפחות זה מה שאני יודע. אשמח לשמוע אחרת) כלומר, מי שמתעקש להציל את המטוס ולחזור למסלול, בין אם תכנן "נכון" את מיקום "עם הרוח" ובין או לא, מסכן את עצמו מהותית. ולשם מה? בשביל שהביטוח של אותה חברה שלא עשתה ביקורות כמו שצריך, או המתינה עם החלפת המנוע עוד קצת, או לא בדקה DI כמו שצריך - שהביטוח של אותה חברה ירויח עוד קצת כסף? כאשר עליתי לסולו על הפיטס, המשפט האחרון ששמעתי היה ממיכל יצחקי - "אתה יודע כמובן שבמקרה חירום, זורקים את המטוס, לא החיים". ולמזלי, יצא לי לעשות פעמים נ.א. בחיים וכן, אני יודע! אבל רוב הטייסים, ללא ניסיון קודם בנ.א., לא מבדילים בין השנים. סיכום שלי: הקפה עושים עם מנוע. כל הזמן. "אם ילך מנוע" - לא שיקול. נ.א. עושים במקום פתוח ונוח לנחיתה. לא חשוב מאיזה נקודה זה מתחיל. לא מרחמים על המטוס בנ.א. אלא על הטייס והנוסעים. הבחירה לחזור למסלול למי שזה הנ.א. הראשון שלו - כמעט תמיד טעות.