מרכז כובד וקיזוז ב - 172

eyaley

New member
מרכז כובד וקיזוז ב - 172

שלום חברים, אני טס בחיפה על ססנה 172, יש לי 80 שעות אבל זה עדיין די טרי. בכל טיסה שאני טס עם יותר משני נוסעים, מרכז הכובד משתנה באופן חריף ולכל אורך הטיסה אני נמצא אם המקזז במצב Up ממש עד הסוף, אחרת האף עולה. בטיסה עם 4 אנשים זה כמעט מעצבן, מעניין מה יהיה עם מטוס מלא ומטען אם בכלל אפשר. מישהו יכול להסביר בבקשה, להגיב או לעזור ? תודה, אייל
 

laronpilot

New member
אייל. שאלה...

א. האם זה תמיד קורה לך עם אותו המטוס או בכל המטוסים. ייתכן ומדובר במטוס ספציפי בעייתי. ב. האם אתה מבצע חישובי משקל ואיזון לפני טיסה ביחס למשקלו של כל אחד מהנוסעים שלך. בגדול, גם המראה ב 152 כולל חניך, מדריך ודלק מלא, מתקרבת למגבלות ובמטוסים מסויימים אף עוברת מגבלות. אני חושד שיש בעיה מסויימת במטוס. בכל מקרה תתיעץ עם המדריך שלך.
 

eyaley

New member
תשובה

עקרונית, כרגע אני עדיין טס על מטוס אחד, ואני מוודא לא לעלות עם דלק מלא ולא לעבור את המגבלות, זה עדיין נראה לי נורא לא תקין. ב - 152 לא הגעתי לעולם למצב שנמקזז ממש נדבק לסוף שלו אפילו בהמראה אני מכין את המקזז לכמעט 70% UP כדי שהאף לא יעוף לי למעלה
 

laronpilot

New member
זה חמור מאד מה שאתה אומר

אייל, אם היית טס על הרבה מטוסים, הייתי חושב שאולי משהו לא בסדר בשיטת ההטסה שלך... לפי מה שאתה אומר, אכן מדובר במטוס. אני מציע לך בשלב ראשון להתייעץ עם המדריך שלך או טייס ראשי ולבדוק לעומק את הנושא. לי יש כמעט 200 שעות טיסה ואף פעם לא נתקלתי בתופעה של קיזוז עד הסוף!!! ממצב T/O מקסימום 4 קיזוזים למעלה/למטה לדעתי, אסור לך לטוס במצב כזה ויפה שעה אחת קודם.
 

eyaley

New member
תשובה

אני מאוד מודה לך. אני אטפל בזה אייל יניב
 

eli eagle

New member
תשאל עוד טייסים שטסים על המטוס אבל

כעיקרון, המצב מסוכן מאוד! מקזז במצב כזה אנו אמורים להשתמש בתנאי מז"א קיצוניים או במצבי חירום קיצוניים, לא במצב נורמלי. תרשום לנו מה נתגלה בסוף.
 

eli eagle

New member
רעיון לסיבה... ../images/Emo132.gif

יש בזנב הססנות, משקולת איזון. יכול ליהיות שהיא יצאה מאיזון.... אבל עדיין, חשוד מאוד
ומסקרן
 
יושבים מאחור וקיזוז Full UP ?

משהו לא נראה לי בסדר בסיפור! אם נוספים שני אנשים מאחור , מרכז הכובד נע אחורנית ולכן למטוס יש נטיה להרים את האף. לדעתי, היה צורך דווקא לקזז Nose Down !!! אריאל אריאלי
 

srami

New member
משהו לא ברור בכיוונים

תקו אותי אם לא הבנתי נכון, אבל אתה אומר שאתה מתקן 70% UP כדי שהאף לא יעוף למעלה ? מן הסתם התכוונת לקיזוז DOWN (סיבוב הגלגלת בכיוון מעלה)
 

laronpilot

New member
אייל. תתקשר מיד לחברה ותודיע על התק

אייל. תתקשר עכשיו לחברה ותספר להם על המקרה. יכול להיות שממש ברגעים אלה מישהוא הולך לקחת את המטוס. הם חייבים לדעת, לבדוק ולעצור את הנושא. תודיע לנו אחרי... לרמי, עזוב. כל הסיפור לא מריח טוב. אני בכלל לא מבין מדוע הסיפור הגיע לפורום ואייל המשיך לטוס. לדעתי, מיד אחרי הקפה אחת, היה צריך לעצור, להשבית את המטוס, לפתוח תקלה לפחות עד שטייס מוסמך יאשר טיסה במצב כזה.
 
משקל ואיזון ומקזז

א. האם כאשר אתה טס לבד ומקזז למצב T/O המטוס נוטה לנתק לבד ב- 60 קשר? ב. האם כאשר אתה לוקח נוסעים אתה מקפיד להושיב את הכבד ביותר קדימה? נתקלתי בתופעה שהמקזז לא היה מכוון ובמצב T/O המטוס ניתק במהירות נמוכה מ-50 קשר. יש אפשרות לכוון את המוט שמזיז את משטח הקיזוז.
 
ועוד באותו הקשר

האם לאחר המראה כשהקיזוז במצב T/O אתה צריך המון DOWN על הסטיק לשמור מצב אף? אם כן - יש בעיית משקל ואיזון חמורה ומסוכנת במטוס. במצב כזה בהמראה, אתה עלול לנתק וקצת אח"כ להזדקר אם לא דחפת סטיק. מאד לא מומלץ... עדכן אותנו לגבי תגובת ביה"ס והממצאים. תהיה בקשר, דודי. ד"א, רוזנר ידע על זה בטיסה? ..........
 

eyaley

New member
תגובה - אייל יניב

ראשית כל, תודה לכלוכם על ההתענינות והתכתובת המעניינת, ללא ספק אני ברגע זה ממש מרים טלפון לחברה ומוסר את פרטי המקרה, אעדכן אתכם ברגע שאקבל התייחסות שוב תודה
 

צחי נבו

New member
הערות והארות

ראשית, כפי שציינו אחרים כיוון הקיזוז אמור להיות הפוך. אין לי ספק שהנושא מחייב בחינה טכנית מעמיקה למטוס, כדי להימנע ממצב מסוכן בטיסה. אגב, כשיש 4 נוסעים לא מאמין שיש לך מקום למטען וזאת עוד לפני שמדברים על CG אלא עקב מגבלת משקל מירבי... שנית, לגבי משקל ואיזון 172: צריך מאוד להתאמץ כדי לצאת מהמגבלות. אני חושב שאפילו אם תטיס 2 אנשים כבדים (נומר 100 ק"ג כל אחד) ללא נוסע קדמי (רק אתה, הטייס) - אתה לא עובר מגבלת CG אחורי. אני מתרשם שמעטפת ה- CG של הססנה 172 - רחבה מכובדת. להושיב את הכבד קדימה זה בסדר אבל לא מחוייב המציאות. כמובן שלגבי אחרים (אותם אני לא מכיר ולא מטיס) - כבדהו וחשדהו.
 
שאלות בענין המקזז

האם כשאתה עושה בדיקות לפני המראה אתה בודק את הטווח של המקזז, והאם אתה מביט לאחור לראות לאיזה כיוון נע לוחון הקיזוז בהגה הגובה והאם במצב אפס בתא הוא אכן נמצא במצב אפס. אם כן, אני מתעלם עכשיו מהתאור שלך קיזוז מעלה או מטה מכיוון שלפעמים טייסים מחלפים (מתבלבלים) את הכיוונים כי לא רשמו בזמן טיסה. ואין שום דבר חריג אחר במעטפת המטוס, אז זה ממש לא הגיוני שיקרה דבר כזה (כמובן לאחר שבדקת את הבדיקות שציינתי) תבדוק אם המטוס היה לאחרונה בבקורת , אולי חיברו לו את הכבל של הקיזוז הפוך, תופעה שהיית צריך לגלות בבדיקות הנ"ל.
 
אייל, אנא הסבר לי.

אני יודע על איזה מטוס אתה טס בד"כ. אני טס עליו הרבה יחסית. רוב שעות ה172 שלי הן עליו. אני אף פעם לא נתקלתי בתופעה שאתה מתאר. ואני הטסתי אותו בכל הקונפיגורציות: מלא, ריק, עם דלק ובלי דלק. אנא, פנה אלי בפעם הבאה שאתה מגיע לשדה התעופה ונדבר על זה.
 

eyaley

New member
המשך תגובה

ראשית,בואו נסביר וניישר קו, כמובן שביצעתי בדיקות לפני המראה וכמובן שאני מסובב את גלגל הקיזוז למקום הנכון ולא הפוך - תנועת הגלגל מלמטה למעלה ע"מ לשמור שהאף לא יעלה. ארז, קשה לי להאמין שלא ראית זאת בעצמך, זה קצת לא הגיוני, בכל מקרה אתמול דיווחתי לחברה והם הורו לצוות הטכני לבדוק זאת אייל
 
4XCSR

אכן צריך במטוס הזה לקזז מעט יותר קדימה בהשוואה למטוסים אחרים אך זה בתחום המותר. ד"א ארז - כשאתה טס במטוס בלי דלק "כנפי פז" נותנים לך הנחה מיוחדת?
 
גדי - אתה זוכר שלפני כמה שנים

אחד הטייסים ניסה להמריא עם משקולת העגינה האחורית? - מעניין כמה קיזוז נדרש.....
 
למעלה